Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Det är ju ett stort svart hål mellan 01:51-02:30, där vi inte har en aning om vad som hände. En av dom stora frågorna för Toves anhöriga är förmodligen vad som hände sista halvtimmen i hennes liv. Det känns väldigt märkligt att åklagare och polis bara släppt detta och nöjt sig med att J berättade vad som hände i badrummet.
Hade dom konfronterat J med att hennes story inte går ihop och pressat henne mer om vad Maja pysslade med i lägenheten innan mordet, hade vi troligen kommit närmare en sanning som fler hade kunnat acceptera.
Jag blev mäkta besviken över att åklagaren inte tog detta tillfälle i HR. Förhöret med Maja var väl över på 2 min?
Exakt. Det finns ett stort svart hål i tidslinjen som de både åtalade har tillåtits fylla med vad sk*t som helst, utan att bli ordentligt synade i sömmarna. Deras historia motsäger till och med varann, ändå konfronterar man dem inte och stressar dem om deras uppgifter. Varför? Det är obegripligt. Som du säger så det säkert en av de största frågorna för Toves anhöriga - "Vad hände egentligen i lägenheten?"
Jag tycker egentligen att slarvet börjar redan med förhörsledarna som inte pressar Johanna och Maja mer, och konfronterar dem med deras historiers motsägelser. Sen agerar åklagarna lika slarvigt.
Att TR hamnar i en konstig slutsats ang tiden för mordet tycker jag egentligen återspeglar att åklagaren och förhörsledarna inte har gjort mer för att klarlägga tiden för mordet. Om de hade konfronterat Johanna med inkonsekvensen av att ange tiden för mordet till kort efter de anländer till lägenheten, samtidigt som hon anger att grannen ringer på dörren vid tiden för mordet vilket är ca 30-40 min efter de anlänt till lägenheten, så tror jag att vi hade haft fler svar och TR hade sluppit göra egna tolkningar/gissningar av vad förhörens tidsuppgifter innebar.
Som du säger - sen har åklagaren en möjlighet att göra bättre ifrån sig i HR. Vad händer? Han berör inte ens detta med varken Johanna eller Maja

.