2023-10-15, 15:30
Bannlyst
Undrar vart Maja är just nu. Innan hon återförs till sin hembyggd och Vetlanda så är det förmodligen någon typ av skyddat boende eller vet någon hur riskbedömning och utslussning av en person likt Majas situation går till? Vad tar myndigheterna för ansvar för att initialt skydda en person som de har försatt i en sådan här hemsk situation? Hon borde också få någon form av personskydd under en tid pga alla galenpannor som finns? Och ekonomi kopplat till att komma på fötter i inledande fasen står de för den också?
Citera
2023-10-15, 15:32
Medlem
Jofs avatar
Har Maja återvänt till Vetlanda?
Citera
2023-10-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Precis! Vi vet inte utan tolkar efter våra förutfattade meningar.

M är ingen dussinvara och kan därför inte jämföras med en dylik. Ska jämförelse göras på adekvat sätt torde det vara med någon med liknande förutsättningar.

Är det ovanstående du menar är Ms utnyttjande av J, att hon inte tackar nej till vad J erbjuder? Jag kan inte se att det är till men för J.

Om hon inte gjort något överväganden och valt bort andras väl och ve och heller inte anser sig delaktig i Js mordbränningsplaner visar det väl att hon inte tänker längre än näsan räcker, och knappt det, men näppeligen att hon saknar spärrar eller empati?
Om någon gjort en social berättelse av situationerna och förklarat orsak, verkan och konsekvenser för henne tror jag att hon förstått.

Hennes till synes oberörda och likgiltiga beteende dagen efter väcker klart frågor.
Jag tolkar det som bortträngning och förnekande, att hon anammat Js syn om att allt är som vanligt. Och att ljuga är hon inte främmande för. Hur länge sådana försvarsmekanismer sitter kvar, vet jag inte. Troligtvis är det avhängigt av flera faktorer.
Att hon sedan håller sig till illharjenhistorian har väl andra förklaringar.

Vi tolkar utefter förutfattade meningar. Men skillnaden är, när jag och många med mig spekulerar eller påstår något, så tas nästan uteslutande info ur FUP för att styrka påståendet.

När det däremot spekuleras om deras destruktiva relation eller den traumatiska bindningen så finns inget att plockar ur FUP. Det postas däremot allmän information om dylika diagnoser, sjukdomstillstånd eller hur ett traumatiskt band kan se ut. När man inte kan backa upp sina påståenden så tolkas det snarare som önsketänkande.

Faktum är att det inte finns några tecken eller bevis på någon traumatisk bindning eller destruktiv relation dom emellan. Dom exempel som det så ofta hänvisas till (Billy/Tova och Lena/Stefan) finns det dokumenterade hot och förtryck. Hittar man inte ett enda exempel under deras två åriga relation så får man nog acceptera att det inte handlar om nån destruktiv relation.
Citera
2023-10-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker egentligen inte att det är beviskraven som är huvudproblemet utan de lata/inkompetenta åklagarna som inte byggt ett tillräckligt starkt "case" baserat på den fakta de hade under utredningen. De har inte ens orkat konfrontera Johanna och Maja med de olikheter som finns i deras utsagor i förhör och i rätten när det gäller tiden i lägenheten. Det tycker jag är en rättsskandal. Det hade varit en sak om de pressat Johanna och Maja på detta, och det inte hade gått att få fram mer. Men när de bara lämnar deras sinsemellan helt olika berättelser åt sidan, utan att ens försöka pumpa dem, då är det en skandal.

Är det så att värdelösa jurister blir åklagare eller domare, medan de bättre blir advokater? Det måste ju vara mer lukurativt att vara advokat.

Det är ju ett stort svart hål mellan 01:51-02:30, där vi inte har en aning om vad som hände. En av dom stora frågorna för Toves anhöriga är förmodligen vad som hände sista halvtimmen i hennes liv. Det känns väldigt märkligt att åklagare och polis bara släppt detta och nöjt sig med att J berättade vad som hände i badrummet.

Hade dom konfronterat J med att hennes story inte går ihop och pressat henne mer om vad Maja pysslade med i lägenheten innan mordet, hade vi troligen kommit närmare en sanning som fler hade kunnat acceptera.

Jag blev mäkta besviken över att åklagaren inte tog detta tillfälle i HR. Förhöret med Maja var väl över på 2 min?
Citera
2023-10-15, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju ett stort svart hål mellan 01:51-02:30, där vi inte har en aning om vad som hände. En av dom stora frågorna för Toves anhöriga är förmodligen vad som hände sista halvtimmen i hennes liv. Det känns väldigt märkligt att åklagare och polis bara släppt detta och nöjt sig med att J berättade vad som hände i badrummet.

Hade dom konfronterat J med att hennes story inte går ihop och pressat henne mer om vad Maja pysslade med i lägenheten innan mordet, hade vi troligen kommit närmare en sanning som fler hade kunnat acceptera.

Jag blev mäkta besviken över att åklagaren inte tog detta tillfälle i HR. Förhöret med Maja var väl över på 2 min?
Exakt. Det finns ett stort svart hål i tidslinjen som de både åtalade har tillåtits fylla med vad sk*t som helst, utan att bli ordentligt synade i sömmarna. Deras historia motsäger till och med varann, ändå konfronterar man dem inte och stressar dem om deras uppgifter. Varför? Det är obegripligt. Som du säger så det säkert en av de största frågorna för Toves anhöriga - "Vad hände egentligen i lägenheten?"

Jag tycker egentligen att slarvet börjar redan med förhörsledarna som inte pressar Johanna och Maja mer, och konfronterar dem med deras historiers motsägelser. Sen agerar åklagarna lika slarvigt.

Att TR hamnar i en konstig slutsats ang tiden för mordet tycker jag egentligen återspeglar att åklagaren och förhörsledarna inte har gjort mer för att klarlägga tiden för mordet. Om de hade konfronterat Johanna med inkonsekvensen av att ange tiden för mordet till kort efter de anländer till lägenheten, samtidigt som hon anger att grannen ringer på dörren vid tiden för mordet vilket är ca 30-40 min efter de anlänt till lägenheten, så tror jag att vi hade haft fler svar och TR hade sluppit göra egna tolkningar/gissningar av vad förhörens tidsuppgifter innebar.

Som du säger - sen har åklagaren en möjlighet att göra bättre ifrån sig i HR. Vad händer? Han berör inte ens detta med varken Johanna eller Maja .
Citera
2023-10-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Nu har jag det. Tidigare hade jag endast sett ett videoinslag som SVT gjort med samme person. Det är helt osannolikt om hur han resonerar gällande ”bevisningen” och trycker på att ”mordet” måste ske efter 0240 pga att grannen har sagt att han tittat på klockan då? För att i nästa andetag prata om utom rimligt tvivel. Intressant hur han går i försvarsställning gällande experten som menat att man mycket sällan anger en exakt tid som 0243. ”Ja men man kan ju inte säga mellan 2 och 3 för då finns det ingen som förstår” för att avrunda med att ifrågasätt expertens kunskap om domstolsarbete. Han ger heller inte mycket för den fakta gällande den korta tidsramen eller geanskningen av hälsoappen som reportrarna har gjort. Vojjne vojjne. Rådmannen Erik handmark är en grandios, inkompetent och farlig person.

Detta kunde ha varit humor om det inte vore för att den är en svensk domstol som dömer en oskyldig tonårsflicka till livstid för mord.

Han ifrågasätter också sin egen dom när säger att det inte är klarlagt när i händelseförloppet som Maja då enligt honom kommer in i badrummet. En mycket anmärkningsvärd intervju.
Citera
2023-10-15, 16:21
Medlem
Citat:

Håller helt med dig i ovanstående!

"Korsförhöret" som skulle vara blev det inte mycket av, frågorna till MH ännu mindre när det nu iaf skulle få ställas några.

Nu har vi en dom att se fram emot den 25:e denna månad.

Den går att överklaga, (efter vad jag läst mig till) vilka kan överklaga, och vad händer om någon överklagar domen?
Citera
2023-10-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Håller helt med dig i ovanstående!

"Korsförhöret" som skulle vara blev det inte mycket av, frågorna till MH ännu mindre när det nu iaf skulle få ställas några.

Nu har vi en dom att se fram emot den 25:e denna månad.

Den går att överklaga, (efter vad jag läst mig till) vilka kan överklaga, och vad händer om någon överklagar domen?

Jag är inte direkt insatt i det juridiska. Men om jag förstått det rätt tar HD bara upp prejudicerande fall eller om ny avgörande bevisning kommer fram. Gravfridsbrott är en ny lag (nåt år tillbaks) och skulle väl eventuellt kunna prövas. Skälva morddomen lär stå fast om inget nytt kommer fram. Räcker nog tyvärr inte med att klaga på åklagarnas insats.

Värt att notera är ändå är att den nya åklagaren fick fallet en vecka innan det gick upp till förhandling. Han har väl haft tid att läsa in sig i fallet. Men det går ju inte att komma ifrån att han tog över en annan åklagares utredning som han inte satt sin egen prägel på. Kanske därför han inte vågade gå in konfrontation med J och M eller deras advokater.
Citera
2023-10-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Undrar vart Maja är just nu. Innan hon återförs till sin hembyggd och Vetlanda så är det förmodligen någon typ av skyddat boende eller vet någon hur riskbedömning och utslussning av en person likt Majas situation går till? Vad tar myndigheterna för ansvar för att initialt skydda en person som de har försatt i en sådan här hemsk situation? Hon borde också få någon form av personskydd under en tid pga alla galenpannor som finns? Och ekonomi kopplat till att komma på fötter i inledande fasen står de för den också?

Vi får väl hoppas att 'galenpannorna' som du benämner de främst håller till på nätet. Samtidigt får vi alla som skriver tänka på hur vi uttrycker oss. För att inte uppvigla och uppmana till hot/våld. Skyddad identitet får Maja säkert.
Jag gissar att Maja efter jul ska fortsätta gymnasiet kanske på närliggande ort eller om hon väljer att börja om någon helt annanstans. Först får hon väl avvakta domen. Det beror väl på om hon avtjänat sitt straff eller inte. Maja har nog mycket kontakt med psykolog också. Det har hon haft senaste halvåret i häktet med. Det har framgått av uppgifter från häktet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-15 kl. 17:29.
Citera
2023-10-15, 16:39
Medlem
Citat:

Jag håller med
Den kändes som den nya åklagaren bara ville få det överstökat
Hans insats var blek och Maja kom lindrigast undan
J borde också ha pressats men hon fick ju åtminstone frågor av Gillberg
Citera
2023-10-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror ju att Johanna har gjort det själv (men utesluter inte helt att Maja kan ha varit med på något sätt, men tror absolut inte medveten om att det då var mord det handlade om).

Den styrkan och viljan Johanna uppvisade även efter mordet, visar på en mycket stark Johanna. Jag tror också på att de djupa skdorna visar på att Johanna hade både viljan och styrkan. Finns något nästan övermänskligt i den styrkan, och som du säger hennes envishet och vilja hjälpte henne i andera delar. Samma egnskaper med lägg till hatet, hjälpte henne att döda Tove.

Man måste vara väldigt bestämd om man ska klara av det mot en annan människa man känner. Kan inte se det på annat sätt än att det var hatet som tog över där.
Jag tycker nog stark är lite fel ord men visst, styrka i musklerna ökar med ilska och adrenalinet. Stark psykiskt tycker jag inte hur man nu ska definiera att man klarar av att göra så mot NÅGON än mer en tidigare vän - där handlar det om psykisk störning och frånvaro av empati.
Citera
2023-10-15, 16:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Samtidigt bor alla som skriver tänka på hur de uttrycker sig. För att inte uppvigla.

Mellan tummen och pekfingret: Ungefär vad får man skriva respektive inte skriva för att inte anses "uppvigla"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in