2023-10-15, 14:01
Bannlyst
[quote=Mumsbulle|86073765]Ingen av dom, hade velat se Peter Springare alla dar i veckan.
Absolut inte tomten Lamotte...

Citat:
Hur som haver, det ska bli synnerligen intressant att läsa hovrättens domslut.

Instämmer till fullo
Citera
2023-10-15, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
En tillrättalagd version som Johanna hade skapat och bestämt att hon skulle framföra ja.
Var du med i bilen i Illharjen eftersom du vet vem som bestämde vad?

Det är så typiskt för Majas försvarare. Allt som Maja säger är gudsord. Det är sant. Ni blir bra sektmedlemmar om nån potentiell sektledare snappar upp er. Ni klarar inte av att tänka kritiskt.
Citera
2023-10-15, 14:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Hon är en skyldig mördare eftersom det går att knyta henne till en mordplats och tidpunkt. Mordet ägde rum i en enrumslägenhet. Gärningskvinnorna bar ut liket av Tove tillsammans för att gömma det i skogen. Varför denna ovilja att se människor för vad de är?

Att vi sedan har absurda beviskrav i svenska domstolar är en helt annan sak. Vissa tycker tydligen att det är underbart och hade varit beredda att fria även om deras egna dotter hade blivit mördad i ett svartsjukebråk. Eller inte..

Beredd att hålla med, att en person varit med på plats har setts som ett stöttande av GM som fysiskt utför brottet. Undantaget kanske att hen inte begriper vad som sker, eller att hen är i så utsatt ställning själv typ hotats till medhjälp.

En annan reflektion: båda ser också ut som något förståndshandikappade, på bilder och även lite i hur de gjort i händelseförloppet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-15 kl. 14:12.
Citera
2023-10-15, 14:14
Avslutad
Citat:
Hon är en skyldig mördare eftersom det går att knyta henne till en mordplats och tidpunkt. Mordet ägde rum i en enrumslägenhet. Gärningskvinnorna bar ut liket av Tove tillsammans för att gömma det i skogen. Varför denna ovilja att se människor för vad de är?

Att vi sedan har absurda beviskrav i svenska domstolar är en helt annan sak. Vissa tycker tydligen att det är underbart och hade varit beredda att fria även om deras egna dotter hade blivit mördad i ett svartsjukebråk. Eller inte..
Jag tycker egentligen inte att det är beviskraven som är huvudproblemet utan de lata/inkompetenta åklagarna som inte byggt ett tillräckligt starkt "case" baserat på den fakta de hade under utredningen. De har inte ens orkat konfrontera Johanna och Maja med de olikheter som finns i deras utsagor i förhör och i rätten när det gäller tiden i lägenheten. Det tycker jag är en rättsskandal. Det hade varit en sak om de pressat Johanna och Maja på detta, och det inte hade gått att få fram mer. Men när de bara lämnar deras sinsemellan helt olika berättelser åt sidan, utan att ens försöka pumpa dem, då är det en skandal.

Är det så att värdelösa jurister blir åklagare eller domare, medan de bättre blir advokater? Det måste ju vara mer lukurativt att vara advokat.
Citera
2023-10-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker egentligen inte att det är beviskraven som är huvudproblemet utan de lata/inkompetenta åklagarna som inte byggt ett tillräckligt starkt "case" baserat på den fakta de hade under utredningen. De har inte ens orkat konfrontera Johanna och Maja med de olikheter som finns i deras utsagor i förhör och i rätten när det gäller tiden i lägenheten. Det tycker jag är en rättsskandal. Det hade varit en sak om de pressat Johanna och Maja på detta, och det inte hade gått att få fram mer. Men när de bara lämnar deras sinsemellan helt olika berättelser åt sidan, utan att ens försöka pumpa dem, då är det en skandal.

Är det så att värdelösa jurister blir åklagare eller domare, medan de bättre blir advokater? Det måste ju vara mer lukurativt att vara advokat.

Jag tror helt klart att med en vass åklagare som verkligen pressat de båda och fått fram hela händelseförloppet från start till slut och pekat på bådas lögner hade kunnat påverka utfallet betydligt. Det kändes som att åklagaren knappt ens försökte.
Citera
2023-10-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon berättade att hon hjälpt till att bära en död kropp, är inte det väldigt graverande?

Graverande för/till vad menar du?

MH som sitter i förhör efter förhör och ser till att TT.s kropp inte hittas trots att hon varit med att bära ut kroppen?

Hur var det med ditt inlägg om att JJ suttit och tittat på porrfilm efter mordet? Var det verkligen så?
Citera
2023-10-15, 14:52
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Hur fan kan han tycka synd om Maja?
Helt obegripligt att GW får sitta och fantisera ihop ett händelseförlopp som om det vore fakta, och Maja är det ju såklart synd om. Det är ju ett livslångt trauma för henne att ha suttit häktad i ett år, alltså gubbfan är ju helt rubbad. Maja är minst skyldig till att ha varit med och transporterat offret in i skogen för att gömmas och glömmas, hennes häktning är helt berättigad.
Hoppas inte Toves närmaste såg klippet
Citera
2023-10-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja bad om ett förhör, då berättade hon allt

Hur kan du veta att hon berättat "allt"?

Vilket "allt" syftar du på att hon berättat?
Citera
2023-10-15, 15:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helt obegripligt att GW får sitta och fantisera ihop ett händelseförlopp som om det vore fakta, och Maja är det ju såklart synd om. Det är ju ett livslångt trauma för henne att ha suttit häktad i ett år, alltså gubbfan är ju helt rubbad. Maja är minst skyldig till att ha varit med och transporterat offret in i skogen för att gömmas och glömmas, hennes häktning är helt berättigad.
Hoppas inte Toves närmaste såg klippet

Jag kan rekommendera det här klippet på gw om Mats Alm. Han säger en del saker som är hårresande mot bakgrund i hug han agerat i det här fallet om man säger så. Är främst andra halvan som är intressant.
https://www.tv4play.se/klipp/3c63ad1aab1e4a7ac11e/mordet-p%C3%A5-linda-chen-leif-gw-skrattar-%C3%A5t-pojkv%C3%A4nnens-historia
Citera
2023-10-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
En tillrättalagd version som Johanna hade skapat och bestämt att hon skulle framföra ja.

Nej, detta avsåg det sk ”erkännandet” där hon påstås ha berättat precis som det var. Vilket är helt felaktigt. Hennes erkännande från nov där hon påstås berätta vad som hände och hur dom dumpade kroppen är full av konstaterade felaktigheter. Det är även vinklat på det sätt att Maja själv inte begått några fel. Förutom att hon glömmer av att berätta om allt negativt om henne själv, så är gravfridsbrottet det enda hon erkänner. Och varför hon gjorde det, berodde på att hon var rädd för J.
Citera
2023-10-15, 15:11
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag tror helt klart att med en vass åklagare som verkligen pressat de båda och fått fram hela händelseförloppet från start till slut och pekat på bådas lögner hade kunnat påverka utfallet betydligt. Det kändes som att åklagaren knappt ens försökte.
Håller helt med, är det på det här viset rättegångar ska skötas så lär många skyldiga gå fria.
Rullman körde den minimalistiska stilen med alltför få rättegångsdagar, sedan lämpas målet (kort innan hovrättsförhandling) över till Wilhelmsson som knappt ens försökte.

(Dock tror jag att Johanna i framtiden kommer att ge intervjuer och berätta mer om Majas inblandning.)
Citera
2023-10-15, 15:19
Bannlyst
[quote=Benny98|86074122]

Citat:
Hon är en skyldig mördare eftersom det går att knyta henne till en mordplats och tidpunkt.

Det gör inte en person till mördare

Citat:
Mordet ägde rum i en enrumslägenhet. Gärningskvinnorna bar ut liket av Tove tillsammans för att gömma det i skogen.

Hon hjälpte till att flytta liket av rädsla för Johanna. Hon kände sig tvungen.

Citat:
Varför denna ovilja att se människor för vad de är?

Men det är ju det jag gör tycker jag.

Citat:
Att vi sedan har absurda beviskrav i svenska domstolar är en helt annan sak.

Ska det dömas utom rimligt tvivel dvs 97-98% då får man helt enkelt ta fram material som håller. Är det absurd för en så viktig frågeställning som livstid för mord? Det tycker jag inte.

Citat:
Vissa tycker tydligen att det är underbart och hade varit beredda att fria även om deras egna dotter hade blivit mördad i ett svartsjukebråk. Eller inte..

Naturligtvis inte under förutsättning att de tagit rätt GM. Att det skulle drabba en oskyldig hade ju inte hjälpt eller vara något man vill. Men Johanna kommer få ta den stora delen av smällen för det här så du har ju din GM där. Sedan tror inte jag det håller så att livstid står sig utan det blir en kraftigt reducerad dom. Vi får se den 25:e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in