Citat:
De har bara tre blandade stridande bataljoner. Lätt skytte.
En har till uppgift att bevaka gränsen mot Egypten, ett land som Israel betraktar som strategisk allierad säkerhetspolitiskt. Två bevakar gränsen till Jordanien, det land Israel har bäst relation med i hela arabvärlden. Inte direkt detsamma som att bevaka gränsen mot Libanon eller bevaka bosättningarna på Västbanken och mer tik-tok än pang-pang... Det är inte en slump.
Det är säkert kapabla lätta skyttebataljoner men jag skulle inte tro att man kommer sätta in dem där det förväntas strid på riktigt, trots att en av bataljonerna lär skall vara särskilt utbildad i SiB. Tror inte IDF vill riskera att behöva visa upp något mer än bara enstaka sårade eller döda unga kvinnliga IDF-soldater.
Trots allt prat om kvinnor i IDF så tillät IDF överhuvudtaget inte kvinnor i stridande befattning förrän år 2000, nästan 20 år senare än Sverige. Man hade dålig erfarenhet av hur vissa arabiska fiender behandlade tillfångatagna israeliska kvinnliga soldater och utsatte dem för övergrepp i kriget 1947-1949, då kvinnor fick ha stridande befattningar, och det ville man inte vara med om igen. Jag skulle dock misstänka att mer religiöst sinnade judars känslighet inför allt som har med kvinnor att göra nog också bidrog till förbudet. Denna känslighet ligger nog också tillsammans med ovilja att ta kvinnliga förluster bakom den nuvarande ordningen med att sätta upp separata blandade skyttebataljoner istället för att låta kvinnor tjänstgöra i vilka förband som helst så länge som de uppfyller kraven för befattningen. På det viset slipper man stök med religiöst sinnade soldater som kan placeras i andra förband. De blandade bataljonerna kan också hållas separata från de brigader som skall anfalla och slå fienden och där tung strid och tunga förluster kan förväntas. Mig veterligen finns det inga kvinnor i de pansar- och mekförband som är tänkta att inom pansarbrigaderna slå fientliga förband, eller i elitförband som fallskärmstrupperna, i så fall är de mycket ovanliga.