Citat:
Nu gör du samma fel som de flesta här. Världen är inte vit eller svart. Den är grå. Till ex Palestinierna har tackat nej två gånger (möjligen tre) till en delning av Mandatet. Hamas vill förinta staten Israel.
Hur som helst det är lång historia och de räknar vi bara från 1948. Där båda sidor har gjort misstag. Om jag måste så välja sida så väljer jag Israel före palestinierna. Hamas finns inte ens med på kartan.
Varför?
Palestinerna har två gånger (Möjligen tre) tackat nej till bra lösningar. Palestinierna har hela tiden "valt" usla ledare. Hamas är en gräslig mordisk terroristorganisation. Det går inte förhandla med någon som säger "The establishment of “Israel” is entirely illegal and contravenes the inalienable rights of the Palestinian people and goes against their will and the will of the Ummah; it is also in violation of human rights that are guaranteed by international conventions, foremost among them is the right to self-determination." (Hamas program 2017). Dessutom så siktar de med vilja på oskyldiga civila inkluderat kvinnor, barn och äldre. Israel gör det inte med vilja. Men slagfältets natur och Hamas taktik gör det omöjligt att inte döda civila. Hamas måste ha räknat med när de anföll 7 okt att Israel skulle svara hårt.
Hur som helst Jag är pessimistisk för både Israel och Palestina. Båda sidor på grund demografin producerar människor som är maximalistista och kommer vägra att ge upp. (Andelen religösa dårar/fanatiker ökar på båda sidor) Det gör enstatslösning omöjlig. Och israels bosättningspolitik och Hamas maximalistiska syn gör en tvåstatslösning också omöjlig.
Israel behöver fredliga grannar. Deras avsaknad av strategiskt djup och en liten befolkning gör det ett måste. Man har delvis kommit runt det med kärnvapen. Men dessa fungerar inte mot terrrorister, fanatiker eller om andra sidan också har det.