Citat:
Kanske skulle varit tydligare. En av de största faktorerna som dödar ett litiumjonbatteri är värme men även laddning till 100% och urladdning till 0% är stora faktorer, åtminstone för NMC och NCA. Så med buffert i båda ändar undviker man dessa ändlägen genom att bilen helt enkelt inte tillåter det och visar 0% och 100% trots att det är några procent kvar i båda ändar och anledningen är genom en kvalificerad gissning batterigarantin. Vad sedan tillverkarna gör med buffertarna vet jag inte säkert men tänkbart är att programvaran släpper till lite från dem allt eftersom batteriet degraderar så att det ser ut som om det inte tappat något alls (MG ZX) eller tappar mindre än andra.Njae, Tesla har ingen topbuffer men det vet Teslaägarna om för laddar de till 100% så försvinner motorbromsen. Men de kan ladda till 100% om de vill.
De som har en toppbuffert på t.ex 5% kan bara ladda till 95%. Vid 95% laddning visar bilen 100%.
Så slutresultatet blir ju detsamma.
2019 MG ZS EV 44.5 kWh har bara degraderat batteriet med 0% efter 2 år.
De andra två-åringarna har degraderat runt 8%.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=244400016
De som har en toppbuffert på t.ex 5% kan bara ladda till 95%. Vid 95% laddning visar bilen 100%.
Så slutresultatet blir ju detsamma.
2019 MG ZS EV 44.5 kWh har bara degraderat batteriet med 0% efter 2 år.
De andra två-åringarna har degraderat runt 8%.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=244400016
Det framgår inte i Nylands tabell om kapaciteten som ny är siffran på papperet eller uppmätt så den kan vara lite lägre redan från start vilket hans video video om VW ID4 GTX som "tappat" 2% redan som ny vittnar om. En annan sak som inte framgår i tabellen är huruvida en bil har bra termisk kontroll av batteriet eller inte. Vad jag vet är Zoe dåliga på detta, åtminstone de äldre. Tyvärr har Nyland inga Zoe i tabellem men däremot Nissan Leaf som är ungefär lika dåliga på detta och får väl anses vara jämförbart. Vad jag vet har Tesla en bra termisk kontroll av batteriet vilket gör att de håller bättre.
Vidare saknar jag batterikemi i hans tabell. Jag vet att MG använder LFP i en del modeller och sådana batterier är betydligt tåligare men väger betydligt mer per kWh än NMC och NCA. LFP kan och ska laddas till 100%, åtminstone regelbundet då cellerna toppbalanseras som effektivast först när SoC når runt 97%. NMC och NCA med sin brantare upp- och urladdningskirva är enklare att balansera.
Jag har några gamla mobiltelefoner vars batterier fortfarande är blandat friska och rätt slitna. De som sitter i Ericsson R380 och R320 har hållt längst då de inte laddas högre än 4,0V vilket alltså blir en buffert mellan 4,0 och 4,2V. De är 25 år gamla idag och friska. Tyvärr funkar de inte längre då 2g och 3g lagts ner.