Citat:
Ursprungligen postat av
hanenhen
Du har rätt i mycket av det du skriver, helt klart!
Därför gjorde jag det inlägg jag gjorde.
Jag hävdar fortfsramde att det var ett fatalt misstag att utropa staten Israel 1948.
Just då hade judarna lätt att få igenom krav eller "önskemål" efter det brutala de fått utstå under WWll.
Men med facit ihand 75 år senare har det otaliga gånger bevisats att det var ett felbeslut.
Israeler har 100% rätt till palestina, precis som andra folkgrupper som levt/lever i området.
Men att ockupera mark är aldrig rätt. Vore det på det viset skulle världen vara ett inferno.
Det är som att springa in till grannen, ta hans bostad och be han fara åt h-e...
Nej hade judarna fortsatt leva i Palestina och de utsatts för terror hade det varit betydligt lättare för omvärlden att acceptera Israels handlingar.
Nu har de ett felaktigt beslut att tampas med.
Med det starka stöd israeler har i ex.vis USA förstår jag inte varför de inte kan få utökade rättigheter där. De har bidragit till en utveckling i många länder, bl.annat här i Sverige.
Att palestinier protesterar i vårt land är en sak. Men om det övergår i hot mm är inget israeler ska acceptera. Men nu har vi regeringar som tyvärr tagitvin folk som inte bidrar utan mer utnyttjar vårt samhälle och inte bidrar..
Du fattar inte. Det hade ju inte funnits något Israel då, ingen stat. Inget ”Israels handlingar” om inte Israel fanns. Då hade de inte kunnat försvara sig mot terror som du skriver. Att de kan det förutsätter en stat.
Du föreslår liksom att de skulle låtit sig utsättas för terror och mördas för att få omvärldens sympati, istället för att försvara sig själva. Skulle du själv vara villig att handla så? Det var därför jag skickade ett citat av Golda Meir (f.d premiärminister) till dig för att du skulle förstå.
De bryr sig inte om att omvärlden fördömer dem och tycker som du att de borde låtit sig utsättas för terror för att få sympati. De är hellre vid liv och fördöms av diverse hycklare som i nästa andetag hyllar världens diktaturer som kränker mänskliga rättigheter, än att vara döda men ha omvärldens sympati.