2023-10-14, 22:28
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Kan tycka det är rätt smaklöst att paradera med sina döda. Men vad vet jag. Jag är inte där.

Kan tycka också att föräldrarna bör rikta sin ilska mot hamas.
Citera
2023-10-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar vad svaret blir från Israel? Ockupation av Gaza?

I praktiken har Israel sedan lång tid tillbaka direkt och/eller indirekt ockuperat Västbanken och Gaza genom att stängsla in dessa områden samt kontrollera allt som tillåts komma in och ut från Gaza och västbanken. Och undan skapas nya judiskt bosättningar på palestinsk mark.
Citera
2023-10-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Hej

Jag förstår inte riktigt konflikten

Nöjer sig palestinierna om de får hela gaza och västbanken?

Som jag förstår det så har palestinierna redan gaza och styr där. Så om Israel helt lämnar västbanken så kan ju Palestina bilda sitt land i form av gaza och västbanken? För det är väl detta som palestinierna också vill? Så varför lämnar då inte Israel västbanken så det blir fred och palestinierna kan ha sitt egna land Gaza + västbanken = palestina

???

För att de vill utplåna Israel.
Tvåstatslösningen hade fungerat för längesedan om palestinierna hade erkänt Israel men nu gör dem inte det.
Citera
2023-10-14, 22:33
Medlem
Kan inte....det är precis vad de kan...

Annars hade de inte vart där

Ska vi slå vad?? Tror du Iran med sina gamla F-14 har eb chans mot USAAF...så fort USA tagit luftherraväldet så blir det Irak 2003 del II.

Irak och Iran slogs 10 år och kom inte 5 meter

Israel eller USA är en helt annan fiende än Irak.

Och tro inte Ryssland kommer till hjälp de har fullt upp de med...

USA har har en flotta för täcka jorden...har du missat det?. Har du vart i Guam? antar inte
har du vart i KSA? antar inte? Har du vart i Pearl Harbour? antar inte

allt jag nämner har jag vart... så har sett vad USA kan .... och de har persika viken under kontroll

Iran är pratglada ...som Saddam, som trodde att folkets skulle slåss till sista man för den psykopaten

Har du missat att Iranska folket bara väntar på att få hjälp???

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är precis som jag säger. Du med flera överskattar deras militära förmåga. USA klarar inte av att föra ett flerfrontskrig med flera länder samtidigt.
USA har varit övermäktigt för att de stridit mot ett litet skitland i taget. Men knappt det har de lyckats med. Kolla bara på Afghanistan och Vietnam.
Citera
2023-10-14, 22:33
Medlem
Ryssland och Kina kommer inte lägga sig i!

Ryssland har nog med Ukraina och Kina kommer förlora hela sin ekonomi!
Citera
2023-10-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja han kan gärna ta emot dessa terrorister.
Varsågod, ta skiten!

Sanningen är nog att inga av de andra arabländerna tar imot nägra fler. Viktigt att ha dem där de är för att få bort judarna.
Citera
2023-10-14, 22:34
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Hej

Som jag förstår det så har palestinierna redan gaza och styr där. Så om Israel helt lämnar västbanken så kan ju Palestina bilda sitt land i form av gaza och västbanken? För det är väl detta som palestinierna också vill? Så varför lämnar då inte Israel västbanken så det blir fred och palestinierna kan ha sitt egna land Gaza + västbanken = palestina

???

Haha! Du kommer inte bli klokare av svaren tror jag.
Det är oändligt mycket mer komplicerat än så. Historiskt och religiöst är konflikten närapå olöslig skulle jag vilja påstå. Ber om ursäkt för dåligt svar (men du kommer nog få många ) men jag tyckte frågeställningen var lite rolig. Inte menat som en pik mot dig ty jag håller med om att det du säger låter logiskt för en svensk här uppe i norr....men konflikten är så komplicerad och hatfull att den förmodligen är olöslig.
Citera
2023-10-14, 22:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Det har en längre tid varit jätte demonstrationer mot högerspöket Netanyahus önskan att ändra rättssystemet i en auktoritär riktning. Vad hjälper demonstrationsrätt när regimen skiter i befolkningens önskemål? N. visste nog på förhand om att Hamas skulle anfalla. Han hade garanterat underrättelse info från Israels erkänt effektiva underrättelsetjänst och från USA:s dito. Att Hamas utan tanks och flygplan kunde stå emot Israels 3.000 tanks och 600 stridsflygplan visste N. att var en omöjlighet. Initialt skulle det kosta judars liv också, men sedan kunde Israel ta till storsläggan utan nämnvärd kritik från FN och världen. Ett cyniskt men effektivt synsätt, men "the winner takes it all"

Jag är något förvånad över att pro-palestinier kämpar med att spinna på en konspirationsteori istället för credit is where credit is due vilket direkt är att pissa palestinska folket i ansiktet. Hamas genomförde sin mest avancerade operation i terrorgrupppens historia, en mycket hänsynslös men likväl spektakulär och framgångsrik operation med palestinska ögon sett. Eller menar vilsna pro-palestinier att Hamas är värdelösa på terrordåd och att två års förberedelser inte hade betydelse för operationen eftersom "allt var ändå en israelisk konspiration"?

Om något du nämner skulle innehålla ett korn av sanning kommer det att gå hett till i efterspelet hos israelerna. Netanyahu kommer inte flyga ut genom ett fönster, förgiftas eller drabbas av hjärtproblem. Han kommer att neutraliseras i lagom spektakulär bilbomb-sprängning mellanöstern-style.
Citera
2023-10-14, 22:36
Avslutad
När börjar den israeliska specialoperationen egentligen?
Citera
2023-10-14, 22:36
Medlem
Citat:
Hej

???

Hur ska de ta sig mellan Gaza o VB?
Citera
2023-10-14, 22:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, se på sjutton. Nu har jag lärt mig nåt nytt.

Twitter är kanske inte världens mest trovärdiga källa, men det är bättre än inget. Vi får se om det blir nåt vapenskrammel från Iran.

Irans utrikesminister har besökt både Syrien och Libanon tidigare i veckan (igår eller förrgår) enligt liveuamap. I Libanon höll de kafferep med Hamas och Libanons regering.
Citera
2023-10-14, 22:39
Medlem
https://x.com/jconricus/status/1713096039819829749?s=46&t=D80PDx3vVmIl2EBUo1b0gw

Conricus uttrycker det jävligt enkelt i kanadensisk tv.

Ni som tror att Israel medvetet riktar in sig på civila, ni är så jävla offside, om Israel verkligen hade siktat in sig på civila hade vi sett SJUKT mycket högre dödstal vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in