2023-10-14, 08:42
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Min morbrors fru dog för ett tag sedan. Efter begravning och bouppteckning betalade morbror räkningen från Fonus som i sin tur lagt ut för bl a en smärre reavinst med swish totalt 62 000 kr från sitt eget pensionskonto. Nu har banken stoppat betalningen och kräver verifikationer på intäkterna. Hur f-n ska man som 92 åring 27 år efter pensioneringen och ett 50 årigt lantbrukarliv med 800 000 på bankkontot i detalj redogöra hur man tjänat just dom pengarna. Inte nog med sorgen utan också bli misstänkliggjord av en bank han egentligen blivit intvingad i med sammanslagningen av böndernas föreningsbank och sparbankerna.

Har Sverige spårat ut fullständigt? Vad tycker FBkollegorna?

Det känns som något saknas här.

Är det ni släktingar som hjälpt morbror att skaffa Swish och mobilt BankID och det här är hans första större Swish? I så fall är det naturligt att överföringen flaggas, då många äldre blir utsatta för bedrägerier.

Gå in på ett kontor så löser de det här. Förmodligen behöver hans kunduppgifter bara uppdateras.
Citera
2023-10-14, 09:19
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Precis vad jag gjorde men det stod i alla fall att jag var tvungen att ringa banken först.
Skumt att det inte är samma för alla.
Citera
2023-10-14, 09:26
Medlem
Finns det någon övre gräns för betalning via Swedbanks internetbank då? Ska snart betala c:a 150.000 kr till en hantverkare och misstänker att det kan bli problem.
Citera
2023-10-14, 09:50
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?
Jag har gjort likadant, dvs betalat dödsboets räkningar privat, enbart för att de är krångligt att ta sig till ett bankkontor idag! Och det är en jävla massor med juridiska papper som måste med för att betala en räkning som är i dödsboets namn.

Så kort svar, det är krångligt
Citera
2023-10-14, 10:06
Medlem
scoremaxs avatar
Det är märkligt som fan.

Senaste tiden har jag fört över maxgränsen på swisch
Varenda dag i flera dagar, skall jag ta ut kontanter, så får jag inte det mer på Forex utan intyg, en tjejkompis fick kontot fryst direkt när jag förde över 50k till henne (i samma bank),
Och jag fick en anmodan om ”kundkännedom” på ett bolag som inte längre existerar.

Så det varierar om man hamnar under luppen eller inte.
Citera
2023-10-14, 10:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Finns det någon övre gräns för betalning via Swedbanks internetbank då? Ska snart betala c:a 150.000 kr till en hantverkare och misstänker att det kan bli problem.

Nu är det 100k, så du får dela upp det på ett par dagar bara.
Citera
2023-10-14, 11:16
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Skumt att det inte är samma för alla.

Nu är jag senior och banken kanske tror att jag inte är kapabel att sköta mina affärer själv av någon anledning.
Det var för övrigt bara 25.000:- jag skulle betala.
Citera
2023-10-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu är det 100k, så du får dela upp det på ett par dagar bara.

Ok, där ser man. Som jag misstänkte alltså
Citera
2023-10-14, 15:24
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Min morbrors fru dog för ett tag sedan. Efter begravning och bouppteckning betalade morbror räkningen från Fonus som i sin tur lagt ut för bl a en smärre reavinst med swish totalt 62 000 kr från sitt eget pensionskonto. Nu har banken stoppat betalningen och kräver verifikationer på intäkterna. Hur f-n ska man som 92 åring 27 år efter pensioneringen och ett 50 årigt lantbrukarliv med 800 000 på bankkontot i detalj redogöra hur man tjänat just dom pengarna. Inte nog med sorgen utan också bli misstänkliggjord av en bank han egentligen blivit intvingad i med sammanslagningen av böndernas föreningsbank och sparbankerna.

Har Sverige spårat ut fullständigt? Vad tycker FBkollegorna?

Swedbank igen? Böndernas egen bank.
Citera
2023-10-14, 15:26
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?

Dödboet är antagligen inte skiftat ännu samtidigt som han är enda arvinge, fullt rimligt agerande av honom.
Citera
2023-10-14, 15:29
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Var faktiskt lite förvånad när jag fick 170000 i ett arv överfört från Swedbank till mitt SEB konto utan att bankerna obstruerade
Sedan flyttade jag beloppet till Santander utan något gnäll.

Men du fick väl inte pengarna via swish?
Citera
2023-10-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Men du fick väl inte pengarna via swish?
Nej, men jag var ändå förvånad, när jag försökte lösa in utbetalningen från radiotjänst på SEB kontoret så var det 30 minuters förhör om var dom 750 kronorna hade kommit ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in