2023-10-13, 14:47
Medlem
Jag ombesörjde ett dödsbos räkningar i år och under förra året, det var till en Sparbank som Swedbank samarbetar med och mina erfarenheter är enbart goda. De var jättenoga med den avlidnas konto och dödsbodelägarna fick ge mig fullmakt för att sköta allt. Allting som dödsboet skulle betala fick jag sända in ihop med ett betalningsuppdrag men det godkändes enbart räkningar med den avlidnes namn på eller dödsboets namn och efter att det var betalt sände banken en avi till mig om det. Inga andra uttag godkändes från dödsboet och betalkort och internetbank spärrades direkt. De hjälpte till att avsluta kontona och stoppa autogiron och sälja aktier och dylikt och betala ut arvet. Och för allt detta tog de inget extra. Jag är otroligt nöjd med dem, de var trevliga att ha att göra med och behjälpliga över telefon även. Jag skriver det här för att visa på att de är noga då det har med dödsbon att göra vilket jag tycker är helt rätt. Dels för att inte ge lättvindig tillgång till den avlidnes pengar och dels för att det kan vara flera i ett dödsbo och kan bli ett jäkla liv om tveksamma transaktioner godkänns, det är ju sådant som kan påverka arvet.

Det är svårt att få riktig kläm på vad som har skett men nog finns alla inkomster registrerade på skatteverket i deklarationerna om inte annat för din morbror att få ut och kunna visa på sina inkomster och hur han har intjänat dem?

En bank ska vara noga med andras pengar.
Senast redigerad av little-dreams 2023-10-13 kl. 14:50.
Citera
2023-10-13, 15:11
Medlem
WatchItNows avatar
Swedbank är värst och mitt tips till alla är att lämna dem omedelbart.

För andra banker, troligen även Swedbank, räcker det med ett vänligt email som förklarar situationen exakt och detaljerat. Därefter sparar de svaret och bryr sig inte mer om det. De bara uppfyller ett lagkrav om att "känna sin kund" men borde inte bry sig om vad kunden gjort.
Citera
2023-10-13, 15:29
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?

Han hade bara kontanter med sig när han var och hämtade papper och fick räkningen. Blev inte riktigt klok på hur det funkar.
Citera
2023-10-13, 15:31
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
TS har väl förklarat detta lika rörigt för Swedbank så det är därför de stoppat eftersom de inte förstår transaktionen.

Mycket möjligt
Citera
2023-10-13, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Jag ombesörjde ett dödsbos räkningar i år och under förra året, det var till en Sparbank som Swedbank samarbetar med och mina erfarenheter är enbart goda. De var jättenoga med den avlidnas konto och dödsbodelägarna fick ge mig fullmakt för att sköta allt. Allting som dödsboet skulle betala fick jag sända in ihop med ett betalningsuppdrag men det godkändes enbart räkningar med den avlidnes namn på eller dödsboets namn och efter att det var betalt sände banken en avi till mig om det. Inga andra uttag godkändes från dödsboet och betalkort och internetbank spärrades direkt. De hjälpte till att avsluta kontona och stoppa autogiron och sälja aktier och dylikt och betala ut arvet. Och för allt detta tog de inget extra. Jag är otroligt nöjd med dem, de var trevliga att ha att göra med och behjälpliga över telefon även. Jag skriver det här för att visa på att de är noga då det har med dödsbon att göra vilket jag tycker är helt rätt. Dels för att inte ge lättvindig tillgång till den avlidnes pengar och dels för att det kan vara flera i ett dödsbo och kan bli ett jäkla liv om tveksamma transaktioner godkänns, det är ju sådant som kan påverka arvet.

Det är svårt att få riktig kläm på vad som har skett men nog finns alla inkomster registrerade på skatteverket i deklarationerna om inte annat för din morbror att få ut och kunna visa på sina inkomster och hur han har intjänat dem?

Hans inkomster sånär som på pensionen ligger snart 30 år tillbaka i tiden. Jag skulle tro att penningtvätt genom Fonus är extremt ovanligt bland 90plussare.
Citera
2023-10-13, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams

Han är ensam delägare och parets deklarationer alla år tidigare har godkänts så det är vita pengar.
Citera
2023-10-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Så är det i Sverige idag. Helt sinnessjukt att vanliga människor inte kan föra över pengar utan att misstänkas som kriminella. Samtidigt som bankerna aktivt tvättar pengar åt kriminella nätverk i Baltikum och sånt.

Vad i h-e har Notarius Publicus med detta att göra?
Knarklangare kan även sälja droger och ta betalt med swish utan problem från banken.
Citera
2023-10-13, 17:30
Medlem
Var faktiskt lite förvånad när jag fick 170000 i ett arv överfört från Swedbank till mitt SEB konto utan att bankerna obstruerade
Sedan flyttade jag beloppet till Santander utan något gnäll.
Senast redigerad av Fiber-Twist 2023-10-13 kl. 17:32.
Citera
2023-10-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?

Det är ju just det man inte ska.... första jag fick veta när pappa gick bort... Märkligt att begravningsbyrån inte påtalar det.
Citera
2023-10-13, 20:32
Medlem
Ja, det kan man tycka. Men tyvärr är det vanligt att äldre generationen just vill göra rätt för sig och tyvärr inte heller har full koll på att det genom de moderna (-re) reglerna som gäller för dödsbodelägare idag inte övertar något betalningsansvar för boet (låt vara att man kan bli återbetalningsskyldig om man tagit arv utan dessförinnnan lösa skulderna i boet eller genom att motta gåvor gjort arvlåtaren insolvent medan han levde, dvs. normala konkursregler och s.k. återvinning). Eftersom inbetalaren här visste vad han gjorde, dvs. betalade boets skuld, går det nog inte heller att försöka få tillbaka stålarna genom att hävda misstagsinbetalning. Tråkigt såklart.

Edit: jag ser nu att jag kanske tappat överblicken på TS fråga; är det så att begr.firman betalat utlägg för boet och att morbror nu vill betala firman för detta men fått nekat av banken ? Isf. är det ju inte värre än att man rent praktiskt gör upp ett smidigare överföringssätt med byrån utan att banken lägger näsan i blöt. Jag antar att "reavinst"-utgiften då hänger ihop med att pengar kommit in till boet och vinstbeskattats efter en vp- eller husförsäljning, då är ju naturligtvis betalningen helt i sin ordning. Men det verkar märkligt att byrån skulle ta den kostnaden på chansning i förhoppning om att en delägare gör rätt för sig i efterhand....
Senast redigerad av backlasher 2023-10-13 kl. 20:45.
Citera
2023-10-14, 08:14
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Swedbank är värdelösa, när jag skulle köpa en motorcykel och swisha över betalningen så gick det inte, jag var tvungen att ringa swedbank och svara på en massa frågor innan jag fick tillstånd att swisha betalningen. Vad fan har de att göra med vad jag spenderar pengar på som är mina?
Jag köpte bil för ca 10 mån sedan och en del av köpeskillingen hade jag på ett Swedbank konto, iofs bara 70k, men det gick att swisha utan problem, det enda jag behövde göra var att höja swish gränsen.
Citera
2023-10-14, 08:36
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag köpte bil för ca 10 mån sedan och en del av köpeskillingen hade jag på ett Swedbank konto, iofs bara 70k, men det gick att swisha utan problem, det enda jag behövde göra var att höja swish gränsen.

Precis vad jag gjorde men det stod i alla fall att jag var tvungen att ringa banken först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in