2023-10-14, 14:28
Medlem
BO har en bror, styre i 10 bolag
(Ett ii vårdsektorn, en vårdcentral? det har även frun)
Förväxling?
Senast redigerad av popll 2023-10-14 kl. 14:31.
Citera
2023-10-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
"Familj offer för ny ”felskjutning” – pappan mördades
* Ingen koppling till måltavla * Följer mönster"

"Uppgifter: Fel familj attackerades i Västberga"

"Klockan 00.51 larmades polisen efter en skjutning i en barnfamiljs bostad i Västberga.
Pappan dog.
Mamman och ett barn fördes till sjukhus.
Enligt flera källor tyder alla uppgifter på att de inte har några kopplingar till den kriminella miljön – att det är fel familj som utsatts."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wA2kPP/dodsskjutningen-i-vastberga-fel-man-mordades-enligt-uppgift

Det är väl just samma familj?

Ja. Så nu kan alla som gräver fram familjens liv lägga ner. Skäms på er.
Citera
2023-10-14, 15:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Bra poäng- närmsta anhöriga tar slut ganska fort. Å andra sidan är bryllingar, brorsans affärspartner mm inte längre bort än ett samtal till Skatteverket eller googling på Mr Koll. Så länge kusiner, sysslingar och nya ingifta partners är bosatta i Sverige så kan du få hela släktträdet uppläst av en handläggare på Skatteverket utan att ens behöva förklara varför du vill ha dessa uppgifter. Folk gör bäst i att dölja sin folkbokföringsadress, låsa sina sociala medier för utomstående och damma av farfars älgstudsare från källaren. Det här gäller även vanliga svennar utan koppling till dessa idioter. Tyvärr.

Fast invandrare har ofta "glapp" i registrerade familjerelationer om de kommit invandrat vid olika tidpunkter och inte haft godtagbar dokumentation om släktskapet
(invandrat i mening registrerat sig som bosatta i Sverige i folkbokföringen). Typiskt sett är det ofta personer från kurdiska delar i Irak, folk från Afghanistan etc. För att man antingen inte har dokument alls eller att de har låg trovärdighet.
De har förstås då ofta ett UT beslut där Migrationsverket fastställt familjebanden via medicinsk bevisning men det bedömer inte Skatteverket, den bedömningen får tas till tingsrätt som får bedöma riktigheten och därefter kan man registrera det hos Skatteverket med rättens beslut. Kommer barnen hit som lite äldre, eller förälder som flyttar till Sverige när barn redan bor här gör folk ofta av någon anledning inte den proceduren. Och kan tar det stopp i registrering i uppstigande led eller nedstigande led så brukar det heller inte gå att se vilka syskonen är.*

En annan sak är att man inte fritt kan välja fritt om man vill dölja folkbokföring adress. Den är offentlig. Undantag kan göras om man har sekretessmarkering, kvarskrivning eller skyddad identitet. För att få det ska man typiskt kunna visa med dokument från soc eller polis att man är utsatt för hot. Men det i sig räcker inte man kan som inte leva på ett sätt där man riskera att röja var man befinner sig, kan vara begränsning av visst umgänge att inte lägga ut info på sociala medier som visar var du frekvent finns etc. Har för mig att det stod någonstans att några hade sökt men blivit nekad, men det stod inte på vilken grund de nekats (om hot inte kunde visas eller att man inte ville genomföra vissa skyddsåtgärder).

Sedan borde väl personer i gäng med viss namntradition att ta faders förnamn som efternamn begripa att det kan finnas många med samma namn som inte är släkt? Att det kan finnas fyra bostäder där det bor en Ali i en trappuppgång och fyra Andersson utan att de är släkt?

* Edit: inte ens Migrationsverket kanske har uppgift om släktskapet, det beror på vilken grund de sökt och kommit hit
Exempel: Vuxen ung kvinna invandrar. Ett par år senare kommer moder som anhöriginvandring. Relation finns i UT beslutet men blir inte nödvändigt registrerat hos Skatteverket. Det syns inte på någons personbevis att de är samma familj.

Något år senare gifter sig en man i Sverige med de i Sverige bosatta kvinnornas syster/dotter som flyttar hit som anhörig till maken, vilket hon också händelsevis kan registrera om om dugligt vigselbevis finns, men de behöver inte vara gifta. Men det syns inte på något personbevis eller utesluta att hon har en syster och mor här.

Mannen tog hit senaste kvinnan har ett företag var han anställer en bror/son till kvinnorna och denne kommer hit som arbetskraftsinvandrare. Så där kan finnas en skaplig familjekonstellation som inte lätt är synlig som varandes familjemedlemmar.

Jag säger inte att ABs redogörelse är fel utan mer att det är en osäkerhetsfaktor med hur/ vilka uppgifterna kommer från. Har de gått och hämtat personbevis för var och en syns ingen i mitt exempel som släkt. Jag antar att polisen känner till bristen, de har väl direkt tillgång till folkbokföringsuppgifter och bör rimligtvis ha tillgång till Migrationsverkets uppgifter.

Ursäkta om jag blev långrandig men tyckte det kan vara bra att känna till detta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-14 kl. 15:34.
Citera
2023-10-14, 15:10
Medlem
McGorbas avatar
Jag har själv erfarenhet av det här med förväxling av namn. Min före detta har ett arabiskt efternamn och vi bodde ovanför en kriminell utlänning. Nu var detta inte något allvarligt. Men när vi var bortresta, hade någon eller några gjort inbrott och det var tydligt att de letade efter droger eller kontanter - eftersom våra dyra musikprylar mm låg helt orörda. Allt annat var uppochnervänt - de hade tom tittat bakom högtalarskydden. Inget saknades. Jäkligt obehaglig känsla att komma hem och se.
Med största sannolikhet, bara pga ett namn.

För inte så länge sedan pratade jag med en bekant och vi konstaterade att Sverige inte är vad det en gång var, men han menade på att det i alla fall är "självsanering" de sysslar med.

Det kan vi ju helt stryka nu; vem som helst kan bli nästa offer.
Citera
2023-10-14, 15:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1815
Tack!

Bild på offret och hans fru
Kvinnan ser kurdisk ut men jag tycker inte mannen ser särskilt kurdisk ut faktiskt.
Citera
2023-10-14, 15:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McGorba
det var tydligt att de letade efter droger eller kontanter - eftersom våra dyra musikprylar mm låg helt orörda. Allt annat var uppochnervänt - de hade tom tittat bakom högtalarskydden. Inget saknades. Jäkligt obehaglig känsla att komma hem och se.
Med största sannolikhet, bara pga ett namn.

Snart går de inte ens efter namn. Utan fasadfärg på hus osv.

"2 personer skall skjutas ihjäl i ett rött hus i området X"

"Ja, där har du ett rött hus, nu går vi in och skjuter ihjäl 2 pers"

Ingen tror att detta är möjligt. Nej, och ingen trodde ens det var möjligt att oskyldiga människor skulle skjutas ihjäl eller sprängas ihjäl i sina egna hus för 30 år sedan, heller inte för 20 år sedan eller ens för 10 år sedan. Men där är vi nu. Vänta bara så kommer det en tid då det räcker att ha "fel färg" på huset för att oskyldigt folk skall skjutas ihjäl. Vi är ju snart där nu.
Citera
2023-10-14, 15:19
Bannlyst
Bor bara hundra meter från huset som blev skjutet. Något som slog mig är att villorna i området är sällan ute för försäljning. Villorna går oftast i arv och om villorna ska säljas så räkna med minst 10 millar och uppåt.
Det är dags att flytta från området i alla fall. Det händer för mycket i närområdet.
Citera
2023-10-14, 15:31
Medlem
Vad heter mannen (offret) och hans fru?
Citera
2023-10-14, 15:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Jag blir nyfiken. Hur fan ser man att någon "ser kurdisk ut"?
Om en person med mellanöstern utseende är extra ful är de ofta kurder.
Obs: ej trams
Citera
2023-10-14, 15:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Svensken verkar fortfarande inte förstå någonting alls runt släktbaserade kriminella nätverk/klaner.
Nu påstås det att man kan bli mördad bara för att man råkar dela samma efternamn som någon annan, tror någon seriöst på det?
Vill klanen komma åt dig är även din familj ett legitimt mål, dels för att familjen ses som en enhet och dels för att skicka en signal vad som händer med dig och din familj om du går mot klanen.
Att föräldrar och syskon har noll ansvar för sina andra familemedlemmar är ingen universell lag som många svenskar verkar tro.
Blod är tjockare än vatten.

Svenskar borde också förstå att de hamnar i den här skiten om de blir närstående till dessa personer.
Dessa släkter har ofta också affärer och representanter i flera länder bara för att de verkar hederliga i Sverige betyder inte att släkten inte är kriminell.
Citera
2023-10-14, 15:46
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Snart går de inte ens efter namn. Utan fasadfärg på hus osv.

"2 personer skall skjutas ihjäl i ett rött hus i området X"

"Ja, där har du ett rött hus, nu går vi in och skjuter ihjäl 2 pers"

Ingen tror att detta är möjligt. Nej, och ingen trodde ens det var möjligt att oskyldiga människor skulle skjutas ihjäl eller sprängas ihjäl i sina egna hus för 30 år sedan, heller inte för 20 år sedan eller ens för 10 år sedan. Men där är vi nu. Vänta bara så kommer det en tid då det räcker att ha "fel färg" på huset för att oskyldigt folk skall skjutas ihjäl. Vi är ju snart där nu.

Tyvärr så håller jag med dig för gränserna har passerats i omgångar jävligt snabbt, och tyvärr är detta inte slutet. Såhär säger ju en av dessa psykopater:

"I september har gängvåldet passerat flera nya gränser: anhöriga till kriminella har mördats och personer helt utan koppling till den pågående konflikten har skjutits eller sprängts till döds av misstag.

– Om min familj ska vara i fara ska allas familjer vara i fara, säger en tongivande gängkriminell."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gangkriminell-om-min-familj-ska-vara-i-fara-ska-allas-familjer-vara-i-fara
Citera
2023-10-14, 15:47
Medlem
Felakjutning för de råkade heta samma efternamn som måltavlan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här