Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Först och främst tror jag inte Hamas har många "väst-vapen" (NATO-vapen är ju konstigt, äger NATO vapenfabriker som ligger i deras högkvarter i Bryssel? Eller har de bara stora vapenlager där i Bryssel som ägs av NATO? Äger ens NATO någonting?), jag såg en tweet där de gick igenom bilder/videos från Hamas i Israel för att se deras vapen och det var olika "kalasjnikov", sovjetiska raketgevär etc. Där var det bara f.d. Sovjet/ryska vapen. De gick igenom de exakta modellerna och vilka som tillverkar just dem, men jag minns det inte och kan det inte.
Hamas innehar olika vapen som hamnat på svarta marknaden helt enkelt. Sedan kan man diskutera ifall de till största delen har ursprung i Sovjet eller i Väst, men oavsett lär de ha tillgång till både och. Detta betyder hur som haver inte att staten Ukraina skulle ha sålt dem, så som rysstramset låter.
Om nu terroristerna talade ryska, hade vapen från Ukraina och uppförde sig som Wagners (det sistnämnda vet vi säkert), så ligger det närmast till hands att de är en grupp som deltagit i Ukraina.
Detta skulle också delvis förklara varför de lyckades bättre än vanligt med sin terror av civila.