2023-10-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Och JO man varnar före varje bombning av civila mål.

Sluta ljug https://www.msn.com/en-us/news/world/no-warning-just-booms-in-the-air-colorado-raise
Citera
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag menar alltså krigare från Iran och annat.

Hur tänker du att krigare från Iran kommer nära området just nu? Överraskningsmomentet är rätt över.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Israel har vapen. Mycket vapen.

Framförallt mycket kraftfulla vapen.
Ryktet säger att de även har mellan 90-300 kärvapenspetsar.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Intressant om Pakistan skulle få för sig att lägga sig i nu det är ett stort land med kärnvapen realtivt nära Israel...
Citera
2023-10-14, 13:41
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Absolut. Jag har också varit tydlig med att det är den utbredda korruptionen i Ukraina som gjort att NATO-vapen hamnat hos Hamas via den svarta marknaden.

Uselt desinformationsförsök som vem som helst kan syna. Vilka vapensystem då?

Hamas har inga vapen i sin arsenal att tala om, dvs förutom sina Toyota technicals som kan inhandlas hos närmaste lokala Toyotahandlare.
Citera
2023-10-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag brukar förstå, men denna svenska är konstig. Vem eller vad är Jan? Jag tror det är andra gången ordet dyker upp i tråden.

De flesta klarar hur som helst av att sticka. Befolkningen är ung och unga vuxna kan bära de minsta. Här i Sverige joggar föräldrar med sina småttingar i vagn eller annat.

Det är inga jätteavstånd.
Kan fördrivas skulle det vara.. iPhones tangentbord suger

Helt orimligt att tro att du kan fördriva 1.1 miljoner civila mest unga och barn, från sina hem till obefintliga läger utan el, vatten och förnödenheter. Sånt beteende är vad man kan förvänta sig av Nazister eller andra lågt stående diktaturens kreatur.
Senast redigerad av slipperyslope 2023-10-14 kl. 13:45.
Citera
2023-10-14, 13:42
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Intressant om Pakistan skulle få för sig att lägga sig i nu det är ett stort land med kärnvapen realtivt nära Israel...

Jo....men hur nära band har dom egentigen med palestinierna?
Jag är ingen expert på området på långa vägar....men palestinierna har ju betydligt närmre band med andra islamistiska stater än Pakistan, och ingen av de verkar överjävligt sugna på att ingripa. Så varför skulle Pakistan?
Citera
2023-10-14, 13:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Hur tänker du att krigare från Iran kommer nära området just nu? Överraskningsmomentet är rätt över.

?

Det är ju det jag undrar själv.

Läser ni inte inläggen?
Citera
2023-10-14, 13:44
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Israel har vapen. Mycket vapen.

Med tanke på hur situationen ser ut i Sverige är det snarare vi som behöver ta hjälp av dem. De skulle kunna utbilda svensk polis till att börja med. Och svensk underrättelsetjänst.
Citera
2023-10-14, 13:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
De har i stort omringat hela Gazaremsan. De har varit redo i dagar. Tyvärr så tror jag att följande kommer att ske:

1: Israel gör ingenting förrän mörkret faller.
2: Flyganfall hela natten för att pulverisera det mesta som står kvar idag.
3: Tidigt i morgonbitti släpper man in specialstyrkorna först för att hitta de kidnappade.
4: I morgon vid lunchtid har man hittat de kidnappade döda.
5: I morgon eftermiddag meddelar man att Hamas ledning har flytt tillsammans med övriga befolkningen söderut.
6: Israel "tvingas" utöka kriget till södra remsan.
7: Någon gång nästa vecka förklarar man Gazaremsan befriat och en del av Israel.
Palestinierna kan återvända till sina ruiner men under Israels lagar och förordningar.

Och omvärldens reaktion "tror" jag inte kommer att vara särskilt emot operationen. Visserligen lär en del skruvade vänsterintellektuella anklaga Israel för den uppkomna situationen, men dessa kommer också få kritik av andra här i Väst. Mena-världens enorma konsekvenser finns även i Europa.
Citera
2023-10-14, 13:46
Medlem
Citat:
Tänkte det samma. Ingen bryr sig om vad han tycker och han kan inte påverka något. Han var kass redan som statsminister 1991 och har varit kass sedan dess. Kan inte TV4 fråga vad Mona Sahlin och Reinfeldt tycker också?

Politisk åsikt är en sak; kunskaper, kontaktnät och erfarenheter är en helt annan. När det gäller utrikespolitik så har Bildt en internationell ställning som innebär att han är inbjuden till varje internationellt möte där det är fler än 25 aktörer närvarande - undantaget de som enbart kallar ambassadörer eller ministrar.

Dvs vid de möten som FAKTISKT avgör framtiden internationellt; där finns Bildt med till skillnad från Billström och 80% av världens utrikesministrar.

Så vill man inte lyssna på vad han har att säga i den här typen av konflikter för att man tycker att han hade en dålig politisk åsikt 1991 då är det nog så att man inte ens vill lära sig mer.
Citera
2023-10-14, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Först och främst tror jag inte Hamas har många "väst-vapen" (NATO-vapen är ju konstigt, äger NATO vapenfabriker som ligger i deras högkvarter i Bryssel? Eller har de bara stora vapenlager där i Bryssel som ägs av NATO? Äger ens NATO någonting?), jag såg en tweet där de gick igenom bilder/videos från Hamas i Israel för att se deras vapen och det var olika "kalasjnikov", sovjetiska raketgevär etc. Där var det bara f.d. Sovjet/ryska vapen. De gick igenom de exakta modellerna och vilka som tillverkar just dem, men jag minns det inte och kan det inte.
Hamas innehar olika vapen som hamnat på svarta marknaden helt enkelt. Sedan kan man diskutera ifall de till största delen har ursprung i Sovjet eller i Väst, men oavsett lär de ha tillgång till både och. Detta betyder hur som haver inte att staten Ukraina skulle ha sålt dem, så som rysstramset låter.

Om nu terroristerna talade ryska, hade vapen från Ukraina och uppförde sig som Wagners (det sistnämnda vet vi säkert), så ligger det närmast till hands att de är en grupp som deltagit i Ukraina.
Detta skulle också delvis förklara varför de lyckades bättre än vanligt med sin terror av civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in