2023-10-11, 01:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag älskar att laga mat, men tyvärr har tidigare partners varken gillat att laga mat eller varit duktiga på det. Det är inte ett krav jag har på min partner, men det hade givetvis varit roligt att träffa någon som delar samma intresse att experimentera med nya rätter som jag gör.

Dessvärre så känns det oerhört ovanligt med män som har matlagning som ett intresse, såvida man inte jobbar som kock eller liknande. Så min fråga är: ni män som gillar att laga mat - existerar ni eller är det bara en falsk förhoppning jag har om att ni finns?

Jag gillar att laga mat. Både till vardags, men även mer finmiddagar till helgerna. Är även grillnörd, och gillar att laga mat i utekök under den varmare delen av året. Tycker det är rätt vanligt att vi män lagar mat. I vår bekantskapskrets så är det oftare mannen än kvinnan hos värdparet som lagar den mesta av maten (även om det är vanligt att man gör det tillsammans).
Citera
2023-10-12, 06:03
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag gillar att laga mat. Både till vardags, men även mer finmiddagar till helgerna. Är även grillnörd, och gillar att laga mat i utekök under den varmare delen av året. Tycker det är rätt vanligt att vi män lagar mat. I vår bekantskapskrets så är det oftare mannen än kvinnan hos värdparet som lagar den mesta av maten (även om det är vanligt att man gör det tillsammans).
Jag är väldigt mat intresserad och detta grundar sig nog i hur min far alltid lagat så god mat och detta har då fått mig att vilja kunna laga lika god och roliga mat som han kan! Rolig litteratur för er blivande mästerkockar är denna http://www.adlibris.com/se/product.a...=9185555045bok. Där får man en del insikt i pastans historia samt några riktigt galna idéer. Har gett mig på att göra Falafel två gånger. Andra gången gick det bäst, receptet (som kräver viss modifikation) var mycket bättre än det första jag använde.

Visst går det att leva på färdigrätter. Jag gjorde så under en längre period utan att märka några negativa effekter, men jag åt även vitaminer m.m.

Akta dig dock för att leva på pizza för det förstör fysiken fortare än man kan tro.
Citera
2023-10-12, 11:27
Medlem
swebarbs avatar
Om man nu ska äta färdiga rätter så värm dom aldrig i en mikro då försvinner all näring det är som att äta tom luft. Värm isf i en vanlig ugn det är tio gånger bättre och smakar godare också.
Citera
2023-10-12, 11:56
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Om man nu ska äta färdiga rätter så värm dom aldrig i en mikro då försvinner all näring det är som att äta tom luft. Värm isf i en vanlig ugn det är tio gånger bättre och smakar godare också.

Om det nu är som du påstår. Kan du förklara för mig varför jag inte drabbats av näringsbrist och att jag fortfarande har hälsan i behåll? Med tanke på att jag enligt dig har käkat luft större delen av mitt liv.

Vänligen förklara detta för oss.
Citera
2023-10-12, 18:26
Medlem
Citat:

Källa på att näring försvinner om man kör i mikrovågsugn?`

Här är 3 st snabba resultat som hävdar motsatsen iaf men jag gjorde bara en väldigt snabb googling:
https://www.svd.se/a/A2JX2x/forstor-...s-naringsamnen

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...gnsanvandning/

Och sist men inte minst:
"Comparing nutritional levels in a commercially-available single-serve meal using microwave versus conventional oven heating" - Alltså exakt det vi pratar om här.
https://www.tandfonline.com/doi/full...3.2020.1755483
Citat:
Nutrient changes were uniformly affected by reheating conditions, except for vitamin C. On average, microwaved meals retained 3.8 more milligrams vitamin C than meals heated in a conventional oven. Consumers can be confident that microwave reheating of frozen meals can result in equal nutrient retention as conventional oven reheating, and microwave reheating may result in slightly greater retention of vitamin C.

Studien visade alltså att näringsämnen påverkades likadant oavsett tillagningssätt förutom Vitamin C där en högre dos fanns kvar efter tillagning i - You guessed it -> Mikrovågsugn.
Citera
2023-10-12, 18:41
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Nej då. Bra för din ekonomi och OK för din hälsa. Se bara till att komplettera med lite vitaminer.

Ja och tillskottsvitaminer är ju billigt..
Citera
2023-10-13, 14:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Det är väl som att värma rester. Då försvinner mycket av energin. Tror att man kan säga att potatis är en sådan råvara som förlorar hälften av energin när det värms upp på nytt. Men det är nog inget vidare bantningstips. Dyra kalorier och så får man en vana av att äta chips och bullar efteråt för att man inte blir mätt.

Edit: Jag kanske har fel i detta, som Africagonzo påpekar.
Korrekt, det är näringsvärdet som minskar med uppvärmning pga vissa av dom inte tål uppvärmning så jätte bra.(Antar någon redan svarat på detta.)

Chips får man äta en del för bli mätt, men speciellt många bullar behövs inte för bli mött länge.
Dessa två i sin tur har rätt skralt med näringsämnen från början.
Citat:
Detta var nog en av de mest okunniga inlägget jag läst i mitt liv någonsin.

Enda som är korrekt fast du inte riktigt skrivit det, det är att mjuk uppvärmning är lite mer skonsam än en mer snabbare uppvärmningen.
Citera
2023-10-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja och tillskottsvitaminer är ju billigt..

Multivitaminer kan du få för ungefär en krona om dagen. Det är överkomligt.
Citera
2023-10-13, 22:01
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Den som är efterbliven är du.
Förmodligen har de inte kraft att laga mat längre. Hemtjänsten gör det inte heller. De värmer bara i micron.
Klart de köper micromat.

Är jag efterbliven för att jag tycker de ska lägga 20 spänn extra på bättre livskvalite? Ät dina röda lådor du och njut av din livskvalité! Avskrap
Citera
2023-10-14, 09:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Korrekt, det är näringsvärdet som minskar med uppvärmning pga vissa av dom inte tål uppvärmning så jätte bra.(Antar någon redan svarat på detta.)

Chips får man äta en del för bli mätt, men speciellt många bullar behövs inte för bli mött länge.
Dessa två i sin tur har rätt skralt med näringsämnen från början.

Detta var nog en av de mest okunniga inlägget jag läst i mitt liv någonsin.

Enda som är korrekt fast du inte riktigt skrivit det, det är att mjuk uppvärmning är lite mer skonsam än en mer snabbare uppvärmningen.

Ja sanningen svider för en del klart det är svårt ta in kanske..

Mikrovågsugnar kan vara en stor hälsofara enligt en schweizisk forskningsrapport som offentliggjorts denna sommar. Försöksledarna professor Bernhard H. Blanc och dr Hans U. Hertel har tagit blodprov från personer som har ätit mat som kokats eller tinats upp i mikrovågsugn och jämfört med blodprover från personer som har ätit mat som lagats utan mikrovågsugn.

Det mest skrämmande är hur blodet hos försökspersonerna reagerar efter intag av mat från mikrovågsugnar. Hos alla försökspersonerna reagerade kroppens immunförsvar spontant på mikrovågsmat och blodet förändrades på samma sätt som vid förgiftning.

https://visbyhalsokost.se/varning-fo...ikrovagsugn50/
https://morotsliv.com/2015/08/mikrov...halsofara.html

Men visst för all del fortsätt micra er mat och inbilla er ni kommer leva länge och hälsosamt... Jag håller mig till att värma maten i ugnen som man gjort alla år.
Citera
2023-10-14, 10:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja sanningen svider för en del klart det är svårt ta in kanske..

Mikrovågsugnar kan vara en stor hälsofara enligt en schweizisk forskningsrapport som offentliggjorts denna sommar. Försöksledarna professor Bernhard H. Blanc och dr Hans U. Hertel har tagit blodprov från personer som har ätit mat som kokats eller tinats upp i mikrovågsugn och jämfört med blodprover från personer som har ätit mat som lagats utan mikrovågsugn.

Det mest skrämmande är hur blodet hos försökspersonerna reagerar efter intag av mat från mikrovågsugnar. Hos alla försökspersonerna reagerade kroppens immunförsvar spontant på mikrovågsmat och blodet förändrades på samma sätt som vid förgiftning.

https://visbyhalsokost.se/varning-fo...ikrovagsugn50/
https://morotsliv.com/2015/08/mikrov...halsofara.html

Men visst för all del fortsätt micra er mat och inbilla er ni kommer leva länge och hälsosamt... Jag håller mig till att värma maten i ugnen som man gjort alla år.
Haha, och snart säger du väl att du inte tror på det extremt säkra och effektiva vaccinen heller
Sicket stolpskott du är nu.

Du verkar missa helt att det är själva uppvärmningen som ändrar näringsvärdet.
Och sicka jävla skräpkällor också, och det cementerar att du redan vet du far med desinformation.
Vad är det som får dig att skriva sånt här skräp?
Citera
2023-10-14, 13:07
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Multivitaminer kan du få för ungefär en krona om dagen. Det är överkomligt.

Ja men de innehåller ju inte allt du behöver.
Kolla vad omega 3/6-tillskott kostar till exempel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in