2023-10-09, 15:13
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl så att uppvärmning med microvågor är skonsammare för näringen i maten än alla andra uppvärmningsformer.
(Eftersom maten redan är tillagad före frysning är den säkert inte så särskilt näringsrik, däremot rik på fett, kolhydrater och salt. Men med det sagt är väl micron det bästa tänkbara sättet att värma djupfryst mat).

Mikrovågsugnen verkar vara fördelaktig för att bevara näring. Såhär skriver Livsmedelsverket i sammanfattningen av rapporten ”Näringsförändringar i livsmedel vid tillagning” som Africagonzo länkade i tråden.

Citat:
Resultaten i flera av studierna visar på att ångkokning är den mest skonsamma tillagningen därefter kommer mikrovågstillagning. De stora fördelarna med mikrovågstillagning är att det är liten vattenmängd och (ofta) kortare tid vid tillagningen. Speciellt viktigt för att bevara de vitaminer som är känsliga för urlakning till vatten och oxidation.
Citera
2023-10-09, 15:24
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag.

Samma här. Favoriterna är fläskschnitzel och lasagne, men pasta Alfredo går också ann

Citat:
Är det dåligt för min hälsa?

Mat är inte bara bra för hälsan, det är livsviktigt! Matsnobbar, däremot, klarar man sig gott och väl utan.
Citera
2023-10-09, 15:28
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Antagligen. Låt dig inspireras av medelhavsmat med färre kolhydrater.

Sen när är medelhavsmat färre kolhydrater?
Citera
2023-10-09, 15:32
Medlem
Citat:
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?

Jag gjorde precis som dig tills jag köpte en Airfryer med två fack. Numera lagar jag maten i den i stället. ICA’s köttbullar med potatis tar ca 13 minuter..
Citera
2023-10-09, 15:32
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Helt rätt min gode (vad du nu identifierar dig som) =)

Tyvärr allt för många "vuxna" som tror att det är nån form av strålning och skit

Mikrovågsugnen är sjukt underskattad. Tekniken har blivit så nära förknippad med den skit som har stoppats in i den.

Mina pronomen är ”Brontosaurus/Halvfabrikat”.
Citera
2023-10-09, 15:40
Medlem
WatchItNows avatar
Det tar ca 15 minuters jobb + handla ingredienser att göra en riktigt god pasta med sås typ köttfärs, man gör 4-8 portioner i taget, och ha i frysen eller kylen. 10 gånger godare, om man lägger till sallad antar jag att det även är nyttigare om det inte varit fryst.

Själv köper jag hellofresh 3 rätter x 4 = 12 portioner varannan vecka, kostar 60 kr/st hemlevererat och är hur gott som helst, tar ca 30 minuter att laga 4 portioner.
Citera
2023-10-09, 15:43
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Sen när är medelhavsmat färre kolhydrater?

Du har rätt i att det kan vara en del kolhydrater i medelhavsmat. Vad jag menar är att det vore fördelaktigt att fokusera på andra delar av medelhavsdieten. Att äta mindre pasta, potatis och bröd och mer av det andra istället.
Citera
2023-10-09, 15:43
Medlem
CyberIngmars avatar
Nu äter jag inte bara Dafgård utan även andra färdigrätter (frysta) under andra märken.

Gröt till frukost med hårdbröd
Färdigrätt: lunch, middag
Ibland skippar jag frysrätt och beställer hem mat: snabbmat, restaurang
Frukt, och sallader

Det kan inte vara alltför dåligt om man lägger till annat på menyn. Jag gillar inte heller att laga mat. Kan svänga ihop en stekt ostmacka, steka hamburgare, ägg, värma färdig pulversoppa. Utöver det håller jag mig borta från köket
Citera
2023-10-09, 15:49
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Så jävla farligt är det inte! Komplettera med några kokta ägg, grovt bröd, sallad, broccoli, morötter, nötter osv! Kör på!

Våga vägra hysterin om att laga mat.
Citera
2023-10-09, 15:50
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Vissa av rätterna är mer aptitliga än andra, men man blir ju inte ens mätt på dem. Funkar som lunch om man har sallad eller bröd till.
Till middag föredrar jag fryst pizza som tillagas i ugn eller Schysst käks kebabtallrik.
Citera
2023-10-09, 15:51
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?
Gör inte microvågorna att maten blir sämre på något sätt?
Citera
2023-10-09, 15:55
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Är du fet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in