2023-10-10, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av violhug
Här får du bra tips och råd du borde följa

Om du inte orkar laga mat.

Kan du inte hämta ibland ifrån en bra Svensk lunchrestaurang en lunchlåda hem bara som variation?
Det är riktig mat

Du kan även variera med färdigrätter som inte är frysta med bra svenska råvaror
se bilder på exempel

https://app.gemoo.com/share/image-an...geurlgenerator

varierar du med färska EJ FRYSTA rätter som är med svenska råvaror så kommer du överleva normalt.

Finns många olika, de i bilderna var bara några få.

Värma mat i Micro är inte farligt.

Men frysta rätterna typ Dafgårds och Findus har dåligt innehåll, kyckling och kött ifrån konstiga länder som thailand med mera. Tredje sortering grönsaker och potatis. Riktigt dåliga som inte går sälja färskt
Verkligen det sämsta.

Variera med färska hel svenska enportionsrätter så blir det bra.
Gärna lunchrestaurang matlåda med ibland

En multivitamin piller om dagen skadar inte heller ifall du inte äter extra sallad, frukt, tomat och liknande.

Problemet med frysta färdigrätterna är att kött och det mesta kommer ifrån konstiga länder.
Var på TV. Kycklingen togs ända ifrån Thailand till dessa. Grönsaker och potatis var Bosnien och
andra knasländer. Så ingen mat man vill äta. Sen är det stort miljöproblem med.
MKT plast får ni i er med. Cancer mat

Ifrån ung ålder under 40år ska man inte äta detta mer än 1x i veckan. För god hälsa.
Sen när man blir äldre och döende 80+ spelar det ingen roll om man åt det dagligen.

Handlar det om lathet, köp då dessa, ej frysta, svenska råvaror. Bra lagat.
Eller riktig mat ifrån äkta lunchrestaurang.

Har en bekant som köper 2 olika luncher ifrån restaurangen. Två olika smaker, ena värmer han på kvällen. Ena äter han direkt. Så han äter ju riktig mat, men det kostar ju.
Citera
2023-10-10, 15:07
Medlem
De är trots allt rätt ok. komplettera med extra grönsaker om möjligt
Citera
2023-10-10, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
De är trots allt rätt ok. komplettera med extra grönsaker om möjligt

Fel

https://www.allas.se/mat-och-dryck/s...ntligen/127436

Men hur svenskt är innehållet egentligen i färdigmaten? Tidningen Land har undersökt saken.
I en kartläggning av färdigrätter från Findus, Felix, Coop och Ica, har tidningen Land undersökt råvarornas ursprung. Syftet var att ta reda på hur stor andel av råvarorna som kan härledas till Sverige. Resultatet visade på att få produkter bestod av enbart svenska råvaror, om ens några överhuvudtaget.

Få svenska råvaror i frysrätter
Findus färdigrätter har råvaror från hela världen. Nötköttet har sitt ursprung på Irland och kycklingen i Thailand. Grönsakernas ursprung varierar kraftigt, men inga tycks ha sitt ursprung i Sverige. Ärtorna kommer ifrån England och brytbönorna från Holland, Belgien och Frankrike.

Väljer du de EJ FRYSTA färdigrätterna som jag visade innan i tråden, så är allt Svenskt.
Vem fan vill äta restkyckling ifrån Thailand, vet du vilket miljögriseri det är med ?

De här borde bojkottas, ätas max 1 port veckan

De EJ Frysta färdigrätterna har svensk kyckling, kolla själv bilden
Citera
2023-10-10, 16:08
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Du äter väl annat hoppas jag förutom detta till frukost, lunch och middag ?

Om det är dåligt vill jag nog inte påstå men i det långa loppet så kan det nog bli en fråga
om näringsbrist.

Varför skulle det bli en fråga om näringsbrist, och vilken mikro- eller makronutrient skulle det handla om?
Citera
2023-10-10, 16:10
Medlem
"Jag lever på Dafgårds mikrorätter". Borde öka ens möjlighet att utveckla tarmcancer?
Citera
2023-10-10, 16:18
Medlem
Levt så i fem år och lever fortfarande.
Dricker kaffe,mjölk och ibland juice. Men får sån eldig rännskita av juice.. men de är gott

Ibland lyxar jag till med hamburgare.

Makaroner med ost är också rätt nice
Citera
2023-10-10, 17:32
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Varför skulle det bli en fråga om näringsbrist, och vilken mikro- eller makronutrient skulle det handla om?

Notera ordet KAN .. Inte säkert

Hade du nåt att tillföra tråden förutom att ifrågasätta andras inlägg ?
Citera
2023-10-10, 23:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Källa på det citatet tack.
Källa? Det är en urgammal rolig historia.
Citera
2023-10-10, 23:48
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Låter extremt enahanda. Jag föreslår att du lagar två-tre rätter på exempelvis söndagen istället och sedan varierar dem över veckan. Kalops, kycklinggryta, korvgryta, kasslergryta eller -gratäng, köttfärssås osv är enkla rätter som iofs bör koka ett par-tre timmar men som efter kanske en kvart av hackande och fräsande sedan sköter sig själv större delen av koktiden. Variera med pasta, ris, potatismos osv så kommer du att äta betydligt bättre och betydligt billigare än Dafgårds. En sån mikrotallrik kostar väl säkert en femtiolapp så det blir ett dyrt kapitel om du äter en sådan om dagen.

Vad energisk du låter i detta men totalt lat vad gäller arbete. Lustig reflektion…
Citera
2023-10-11, 00:16
Medlem
Du är bara lat pch korkad. Laga enkel mat som går fort. Lunch räcker äggröra på två ägg (5 min) och en knäckemacka. Mellanmål havregrynsgröt i mickro med banan och nötter (3 min). Middag koka ris och grilla/stek kycklig.
(15 min). Men gör till flera måltider så får du ner tiden till 5 min per måltid.
Billigt, nyttigt och gott.
Citera
2023-10-11, 00:29
Jag älskar att laga mat, men tyvärr har tidigare partners varken gillat att laga mat eller varit duktiga på det. Det är inte ett krav jag har på min partner, men det hade givetvis varit roligt att träffa någon som delar samma intresse att experimentera med nya rätter som jag gör.

Dessvärre så känns det oerhört ovanligt med män som har matlagning som ett intresse, såvida man inte jobbar som kock eller liknande. Så min fråga är: ni män som gillar att laga mat - existerar ni eller är det bara en falsk förhoppning jag har om att ni finns?

Det blir ju inte som hemlagat då det är flera tillsatser, olika typer av stärkelse, stabiliseringsmedel m.m. Ha i åtanke att det kan fortfarande vara negativt för din hälsa även om du inte är överviktig eller att det inte påverkat din vikt. Det betyder ju inte såklart att du så småningom kommer bli sjuk eller få brist på något, och om det händer så är det i princip omöjligt att peka ut färdigrätter som ensam bov. Jag föreslår att du försöker ta dig tid till att laga maten, behöver inte vara komplicerade måltider om du inte har tid till det.
Citera
2023-10-11, 00:30
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Äter det till kvällsmat och lunch
saltet kommer förstöra dina njurar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto