2023-10-14, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så är jag nästan på banan igen, bara nästan:

153/1189
Förhör Maja 6/12, fyra dgare efter erkännandet av gravfridsbrottet:

"F: Så då lämnar vi över ordet till dig igen Maja.
M: Ja jag har skrivit upp lite här. Eh, eh, ja först är då med vad Johanna, ja jag kommit på
liksom vad Johanna sa till vad det var som hade hänt och då var det att, ja Tove och Johanna
hade börjat bråka igen då i Johannas lägenhet. Eh, och slåss. Johanna knuffade in Tove på
toaletten. Eh, och hon går in själv också in på toaletten och låser dörren för att inte jag, för att
inte jag ska höra vad som händer.
Eh, och ja Johanna knuffar ner Tove på golvet och stryper
Tove till döds. Eh, usch, eh, och eh, sen under bilfärden på natten där så, så åker vi först ut
mot Ekenässjön, eh, och Johanna stannar bilen vid en rastplats som ligger där, eh, och kastar
Toves mobil och sen på vägen på Nye så säger Johanna att jag ska, ja kasta ut Toves nycklar
medans hon kör. Eh…
BF: Skulle du kasta ut nyckeln?
M: Mmm.
BF: Gjorde du det också eller?
M: Mmm. Ja.
F: Det här som du säger att Johanna berättade för dig, när berättade hon det?
M: Eh, hon berättade på, jag är inte säker på om hon berättade i bilen där på natten men jag
vet att hon sa det i alla fall på söndagen där vid Illharjen.
F: Okej. Mmm. Vi kan väl lika gärna stanna där?
BF: Ja.
F: Eh, när du säger att hon berättade detta för dig vid Illharjen, var det första gången du hörde
talas om detta?
M: Som jag minns det.
"
Söker man på "eh" så ger det 1108 träffar i den här tråden.

Varför i helvete har de tagit med "eh" när det skrivit vad Maja sagt, det är ju inte ens ett riktigt ord? Får det att låta som om Maja vore förståndshandikappad.
Citera
2023-10-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Med hänvisning till Heretic77s uppräkning:
Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har inte larmat om hjälp trots att hon inte var säkert på att T var död.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har ljugit i 18 förhör om vad hon hände under natten/kvällen
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat

Det låter på dig som att du anser att Maja inte har något som helst ansvar kring ens de ovanstående sakerna som hon obestridligen har gjort? Om inte, vänligen klargör vilket ansvar du anser att Maja har.
Du brukar vara bra med ord ihop med Avel och develi .

Rör lite på ordet "borderline" .. sätt gärna på dig Joker-mössan-tänkaren..

Angående: "The emotion has a limit".. var gick Maja Hellmans gräns .. för vad som är OK ?
TT fick bevisligen erfara wrath of Maja och Leshem... bränt bröd smakar inte gott..
Citera
2023-10-14, 12:44
Medlem
Citat:
Med hänvisning till Heretic77s uppräkning:
Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat

Det låter på dig som att du anser att Maja inte har något som helst ansvar kring ens de ovanstående sakerna som hon obestridligen har gjort? Om inte, vänligen klargör vilket ansvar du anser att Maja har.

Mycket bra sammanfattat
Citera
2023-10-14, 12:47
Medlem
Citat:
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tror det härstammar från att det tidigt i fallet flöt runt information om att den äldre tjejen utövade ett starkt inflytande den på yngre. Jag minns att jag själv tog del av detta och tyckte det lät iaf någorlunda rimligt som utgångspunkt. Sen kom fup och gjorde det enkelt att konstatera att det inte alls var så enkelt. Nog för att det tycks tydligt att Johanna är den drivande i deras relation, men som jag varit inne på tidigare verkar Team Maja tro att hon i princip är radiostyrd. Det är verkligen icke-falsifierbara fantasier såvitt jag kan se. Nästan lite religiöst till sin natur.

Jag gjorde samma resa, men FUP förändrande den bilden. Och det är märkligt när vi alla har svart på vitt hur det ligger till, att bilden av deras relation som beskrivs av dom själva och deras vänner misstolkas så gravt.

Det finns liksom inte mycket övers för feltolkning enligt mig, när flera av deras vänner och dom själva beskriver relationen som fin och att båda kunde säga ifrån.

Att Johanna är drivande är det ingen som ifrågasätter! Problemet för Maja uppstår när hon välvilligt hakar på allt J gör. Hon gör det inte under hot eller förtryck. Hon gör det av egen fri vilja för att hon värderar vänskapen med J högre än andra människors välbefinnande. Andras liv är mindre värt än risken att förlora vänskapen med J.
Citera
2023-10-14, 12:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Mycket bra sammanfattat

Äran går till Heretic77 för själva sammanställningen.
Citera
2023-10-14, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Hennes psykolog säger i tingsrätten att Maja har ADD.

Det är ett av problemen som personer med reglering av aktivitetsnivå, beroende på vad det handlar om. Är det något som är intressant kan nivån stiga rejält, och både sömn och mat kan glömmas bort.

Var ser du att Maja är hyperaktiv?
För att hon är ute och festar? Suck.
Undrar du verkligen över varför jag såg Maja som hyperaktiv ang det dubbelliv hon levt då jag läste fup?

Hon har uppenbart inte haft svårt med mycket folk runt sig (privatfester, förfester, dansställen, efterfester, festivaler, konserter, strippklubb) och ang behov av framförhållning är J värsta sorten av nyckfullhet.
De är kriminella. Sprayar bil, gör olaga intrång ang att göra inbrott.

De simmar ihop med J:s far, paddlar, rider, har spelkvällar med väninnorna, resor i Lill-Åke.
McD, Max och fika hit och dit. De har varit till Göteborg upprepade ggr och till Öland.
Det är sleepovers i kubik. De sover ihop på "deras ställe", hos Maja i lekstugan, hos J:s far i gäststugan, hos J:s mors samt J:s lägenhet.
J vill mörda folk och M undrar hur det gick.

Hon spelade handboll fram till covid, läst upp betyg, nyss tagit körkort, påbörjat gymnasiet och går även musiktillägg - spelar gitarr, bas och sjunger och hade uppträdande på tex "gallan" - samtidigt som hon levt i den snabba filen ihop med Johanna och haft noll framförhållning och behov av rutiner som hennes mor beskriver hon har hemma?

Beskriver henne som skör när hon framstår aggressiv på Nöjet och sugen på konfrontation, trakasserar sin fd väninnan och vill ställa upp för J och konfrontera Tove hos A som jättearg?

Majas mor:

"Hon är en skör person utifrån det, det är ju ingen tuffing. Sen har ju hon vuxit mycket i takt med att hon mår bättre, men de senaste åren har präglat henne."
(..)
"Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."

Citat:
Ska du precis som i Lena tråden, där du gav Hanan en ny (fjärr)diagnos, omdiagnostisera Maja?
Ska du, din projicerande fjant?

Jag hade en fråga igår som du uppenbart undviker, annars är du snabb som en reptil att svara och försvara Maja:

" När jag ändå har dig på tråden så undrar jag vad psykopat/narcissist är som du definierar Johanna som. Jag undrar över det missvisande snedstrecket".
Citera
2023-10-14, 13:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag hoppas Toves anhöriga inte kommer läsa denna tråd och främst då inlägg likt detta som tar ifrån Maja eget ansvar för det hon gjort sig skyldig till.

Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat.

När man läser en sån här lista blir det verkligen påtagligt vilket lidande Toves familj gått igenom. Majas agerande är verkligen rent åt helvete. Och det här är bara sakerna hon obestridligen gjort (och även där kan listan göras längre om man så ville). Verkligheten är av allt döma tyvärr betydligt värre. Oavsett, att bara ha ovanstående på sitt samvete och lämna häktet med ett leende säger en hel del.

Jag kommer osökt att tänka på vad den framlidne Christopher Hitchens sa (fritt översatt) om katolska prästers barnvåldtäkter: "Vi på den här sidan skulle hellre dö än att göra något så hemskt...och skulle ta livet av oss om vi hade gjort det"
Citera
2023-10-14, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var fina tackord till Avel. Välförtjänta.

Jag vet inte hur Toves anhöriga och vänner tänker och känner. Men själv rent hypotetiskt hade jag nog kunnat känna mer agg till att börja med mot den som jag uppfattat som 'snäll' (även om hen är en sk bystander) Johanna hade de inte något gott att säga om redan före mordet då hon gjort sig ovän med de flesta. Ilska/aggression är inte alltid rationell och riktas inte alltid mot den som s a s förtjänar det mest. De flesta sorgeprocesser innehåller någon fas av ilska med.

Det kan vara så att det Maja berättat sedan december är den sk sanningen i stora drag. Att hon först såg Toves kropp när hon redan var död. Men självklart är det omoraliskt att inte berätta om vad som hände direkt och hålla tyst så länge. Hur som kanske det längre fram ändå kan vara lättare för Toves nära och kära att tänka att detta var en kvinnas ondskefulla verk än två. I förhören med rättsläkarma framgick det ganska tydljgt att det är möjligt att Johanna utförde mordet själv. Och personligen ser jag det som mest sannolikt. Det.vara bara lite funderingar.

Den här tråden är ingen hälsosam miljö. Jag får sålla i det jag läser.

Ja, verkligen jobbigt att tänka att två personer är så onda. Det är ju svårt att fatta att en person kan vara så ond.

Det är oerhört svårt att sätta sig in i hur Toves anhöriga känner, man utgår ju från sig själv. Men jag inbillar mig att jag skulle vaara mindre förlåtande mot Maja då, och det är inte många som kanske är insatt i hur en manipulativ person med den kontroll Johanna hade över Maja kan ha påverkat Maja och fått henne att bli en lojal kompis. trots allt hon såg. Tror inte att det är den blid de lätt får upp s a s. Det är begripligt.

Det är bara att tänka sig själv in i att min dotter hade hamnat i den här sitsen (Toves alltså), så känner jag att mina urinstinkter tar över.

Att se det lite utfrån (haha, ja, jag har inga band till någon av de misstänkta, och bor inte i Vetlanda. Verkar nödvändigt att upprepa igen,inte till dig förstås), det är nödvändigt för att kunna tänka ur ett annat perpektiv tänker jag.

Vi får se vad rätten kommer fram till vad gäller övriga rubrceringar vad gäller våldet mot Tove och Majas ev delaktighet, men jag hoppas på en dom där man kan förstå hur rätten resonerar, dvs utifrån bevisningen. Att det finns tydliga motiveringar varför man anser ett indicium ha ett värde och inte ett annat.

Du vet vilka jag pratar om...

Vad gäller rättsläkarnas olika slutsatser, så framkom det ju av Berge/AL att det mycket väl kan ha varit enbart en gm, då skadorna skulle kunna komma från fasthållning av armar med knän/lår.

Och i hovrätten var det två av rättsläkarena som tog upp att medvetslöshet kan ha uppkommit av huvudskadan. Thiblin, ansåg ju att hucudskadan till och med kunde ha varit en bidragande orsak tillsammans med flera olika orsaker och orsakssambanden var svåra att avgöra (ja, fritt ur minnet, så ungefär).

Och AL har ju tydligt nämnt både hjärnskakning och medvetandepåverkan av huduvdskadan.

Och så det snabba förloppet, med trolig tidig medvetslöshet av greppet.

Önskar att Majas försvar hade fångat upp detta och tryckt på det. Han hade ju även den förra försvararens frågor (och det finns väl då på film) att armarna kan inte ha hållits så som Johanna påstår att Maja har gjort.

Vem var det som i rätten klagade på att ingen rekonstruktion hade gjorts? Var det Gillberg? Eller någon annan? Nu kanske jag blandar ihop, men frågan var väl hur de skulle få plats mm är oklart med et lutande taket osv?? Rent spatialt, kanske tonvikten låg på?

Ja, Avel gör sig förtjänt av beröm, både för sina insatser till rättsväsendet, men också för sitt bidrag här. Ett väldigt fint sätt att förhålla sig till rena rama påhopp, med lite skämt, ironi och utan att bli alltför otrevlig. Man har rätt att vara stolt och att försvara sig i hans sits!
Citera
2023-10-14, 13:09
Avslutad
https://youtu.be/0fTw_wZDmcI?si=XF6TCNHMHGRpFmTn. 39:15

Clea frågar sin expert, citat:
- Om man e lite kräksugen då?
Citera
2023-10-14, 13:12
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar du verkligen över varför jag såg Maja som hyperaktiv ang det dubbelliv hon levt då jag läste fup?

Hon har uppenbart inte haft svårt med mycket folk runt sig (privatfester, förfester, dansställen, efterfester, festivaler, konserter, strippklubb) och ang behov av framförhållning är J värsta sorten av nyckfullhet.
De är kriminella. Sprayar bil, gör olaga intrång ang att göra inbrott.

De simmar ihop med J:s far, paddlar, rider, har spelkvällar med väninnorna, resor i Lill-Åke.
McD, Max och fika hit och dit. De har varit till Göteborg upprepade ggr och till Öland.
Det är sleepovers i kubik. De sover ihop på "deras ställe", hos Maja i lekstugan, hos J:s far i gäststugan, hos J:s mors samt J:s lägenhet.
J vill mörda folk och M undrar hur det gick.

Hon spelade handboll fram till covid, läst upp betyg, nyss tagit körkort, påbörjat gymnasiet och går även musiktillägg - spelar gitarr, bas och sjunger och hade uppträdande på tex "gallan" - samtidigt som hon levt i den snabba filen ihop med Johanna och haft noll framförhållning och behov av rutiner som hennes mor beskriver hon har hemma?

Beskriver henne som skör när hon framstår aggressiv på Nöjet och sugen på konfrontation, trakasserar sin fd väninnan och vill ställa upp för J och konfrontera Tove hos A som jättearg?

Majas mor:

"Hon är en skör person utifrån det, det är ju ingen tuffing. Sen har ju hon vuxit mycket i takt med att hon mår bättre, men de senaste åren har präglat henne."
(..)
"Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."

Ska du, din projicerande fjant?

Jag hade en fråga igår som du uppenbart undviker, annars är du snabb som en reptil att svara och försvara Maja:

" När jag ändå har dig på tråden så undrar jag vad psykopat/narcissist är som du definierar Johanna som. Jag undrar över det missvisande snedstrecket".

+100 develi som alltid 👍👍
Jobbar idag och måste snabbsvara dig, du är en av dom få som alltid har huvudet på skaft, tack develi 🙏
Citera
2023-10-14, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Söker man på "eh" så ger det 1108 träffar i den här tråden.

Varför i helvete har de tagit med "eh" när det skrivit vad Maja sagt, det är ju inte ens ett riktigt ord? Får det att låta som om Maja vore förståndshandikappad.

Jag tror att man måste skriva varje ord som sägs, allt för att det ska återges så riktigt som möjligt. Jag tycker inte som flera att Maja låter som att Maja är förståndshandikappad för dessa eh.

Hon uttrycker sig väl och visste man inte att hon hade problem med det kognitiva skulle man kanske inte fastna så mycket på detta.

Vi har alla utfyllnadsord, ofta vet vi knappt om det. Särskilt tydligt kanske det blir om man vet att varje ord skrivs ner och vägs på en guldvåg sedan.

Den förra domaren använde ordet "alltså" hela tiden. Och vad är det nu GW säger vartannat ord? Glömt det, men det är ganska onödiga utfyllnadsord som även välutbildade personenr med intelligens använder så att man bli irriterad.
Citera
2023-10-14, 13:16
Bannlyst
Citat:
Jag tror att man måste skriva varje ord som sägs, allt för att det ska återges så riktigt som möjligt. Jag tycker inte som flera att Maja låter som att Maja är förståndshandikappad för dessa eh.

Hon uttrycker sig väl och visste man inte att hon hade problem med det kognitiva skulle man kanske inte fastna så mycket på detta.

Vi har alla utfyllnadsord, ofta vet vi knappt om det. Särskilt tydligt kanske det blir om man vet att varje ord skrivs ner och vägs på en guldvåg sedan.

Den förra domaren använde ordet "alltså" hela tiden. Och vad är det nu GW säger vartannat ord? Glömt det, men det är ganska onödiga utfyllnadsord som även välutbildade personenr med intelligens använder så att man bli irriterad.
Ja men de ser ju inte klokt ut i text. Skall man oxå skriva *hostning* om nån hostar i förhöret? Och *gäspning* och *harkling*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in