2023-10-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är citat ur fup.

Faktum är, Reviews, att du ville jag skulle läsa fup. Du ville att jag skulle stärka din åsikt om att Johanna är psykopat och Maja är ett stackars offer.

När jag väl tog mig tid att läsa fup och inte kunde se Maja som det offer du gjort gällande - så drar du in kränkande särbehandling som argument.
Även om du svävar i allmänna termer.

Riktigt lågt och berättar mer hur förbannade patetisk du är när det går emot dig.
Ska du snacka dynga kan du rikta dig till personer än indirekt och passivt aggressivt via nån annan.

Det är allt mer än så som ses ang Maja på Nöjet:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Gnuggat händer kan jag inte se att nån påstått sen jag gick in i tråden?

Majas roll när hon medverkar vid mordbränder som tex alibi är snarare diskuterat i termer att hon är med och ger näring till Johanna vansinne.
Spelar med kallar hon det.
Hon är VÄLDIGT insyltad med andra ord och enda skillnaden är att hon vägrar följa med till BP ang både exet och Tove.
Det var för riskabelt ansåg hon och frågar istället efteråt hur det gick.
Hon skiter blankt i potentiella offer även om det är Johannas mission.
Sen behåller de sina hemlisar och roar sig som om inget speciellt hänt.
Det var nog inte frågan OM mord skulle ske utan snarare NÄR...

Det låter allt när katten skiter...

Ägna dig gärna åt självbedrägeri för all del, men det är nog ingen som undgått att se hur du et al vill framställa Maja som ett offer med dina sjukdomsbilder, hur skör och bräcklig hon är och hur synd det är om henne.
Det är just därför du har de reaktioner du har just nu när du inte lyckas få fäste med den bild du vill ska framträda.
Se inledningen.

Floskler.
Den bild du vill ge sken av ang Maja överensstämmer inte med fup IMO och du är ifrågasatt.
Så enkelt är det och dina reaktioner är därefter.

Det är märkligt att man blir anklagad för förvanskning och överdrifter när man hänvisar direkt från FUP.

När samma skribenter lägger över allt ont som hänt på Johanna och menar att Maja blivit hjärntvättad/manipulerad så finns inte ett enda bevis. Bara lösa spekulationer och fria fantasier baserad på önskningar eller i bästa fall en övertygelse som inte går att bevisa.

Att flera vittnen, och även J och M själva ger en annan bild bortses helt ifrån då den inte passar den egna övertygelsen. Det är att blunda för fakta.

Edit. Jag citerade fel inlägg! Jag ville citerat ditt inlägg om Majas sinnesstämning på Nöjet, där du hade flera hänvisningar från FUP som inte överensstämde med hennes egna beskrivning hon lämnade till TR.
Senast redigerad av Heretic77 2023-10-14 kl. 11:47.
Citera
2023-10-14, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror att hon är hos @Notknapparen eller @Sybel. De har nog fått delad vårdnad så de kan hjälpa till att curla stackars lilla Maja.
Delad vårdnad av en myndig person?
Citera
2023-10-14, 11:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Få domar och utredningar får fram vad som verkligen hände.

Precis min poäng. Vad som döms (den juridiska frågan) och vad som hände irl (ansvarsfrågan) är två helt olika saker.

Citat:
Skrev ”vad det verkar”.

Fast du kopplade explicit ihop "vad det verkar" till innebörden av hovrättens beslut, dvs logiken blir "Om hovrätten inte dömer Maja för mord så har hon inte mördat". Jag vet inte om det är din kommunikationsstil, men jag är fortsatt förvirrad kring vad du egentligen menar.

Citat:
Rent juridiskt så har hon inte mördat någon. Det betyder att hon ska betraktas som oskyldig till mord.

Betraktas i vilket avseende? Det kanske är här förvirringen uppstår?

Citat:
Att döma någon utanför en domstol är lite ”risky” som MH brukar säga.

Vad betyder "döma" för dig i den här kontexten? Vad menar du rent konkret?

Citat:
Sen ska man lyssna på de som varit tillsatta att ha koll på sånt här.

”Det är hätsk stämning och mycket hatfulla kommentarer på nätet mot den 19-åriga kvinnan i Tove-fallet.

Det behövs väl ändå inte en expert för att inse att det finns hat på internet inom valfritt känsligt ämne?

Citat:
Hade samma typ av experter varit inne på samma spår som merparten av inte-förstå-sig-påare här på fb så hade jag varit mer lyhörd, men nu så är det hovrättens avgörande som bestämmer läget här.

Om jag frågar dig rätt ut: Har du ett problem med att man uttrycker en åsikt i ansvarsfrågan som inte är i linje med hovrättens åsikt i den juridiska frågan?

Lite raka svar skulle uppskattas nu så att vi kan begrava frågan för gott.
Citera
2023-10-14, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
För Toves familjs skull så skrev jag många inlägg om att det går att få fram sluttider på MH:s stegserier och att det borde finnss mer aktiviteter i hennes mobil. Sånt hittades till slut som skulle kunna visa att MH var mer vaken.

Jag satte några dagar efter fupen släpptes ihop ett underlag som ifrågasatte varför det tog två veckor att hitta Tove.

För deras skull så bad jag även polisen analysera Toves molntjänster. Så gjordes inte även om hennes familj hjälpt till att få fram inlogg. Det hade kunnat visa exakt sista position var hennes mobil kastades (Google Location History) och om hon hade steg-app typ Google Fitness eller annan.

Jag föreslog även polisen att de skulle kunna ta fram låtlistan från Spotify för att visa att det spelades musik hela vägen hem från skogen och att MH kanske inte skulle kunna sova i den ”ljudbilden”.

Vad allt hat mot MH har hjälpt Toves familj kan jag inte förstå. Jag har ”hjälpt” polisen och Toves familj att få fram mer om detta än vad någon annan i tråden har.

02:33 nådde inte hela vägen, men det var viktigt att det kom fram och därför är jag glad att jag engagerade mig i deras sak när utredningen av mordet på deras familjemedlem var så bristfällig.

Jag har även föreslagit en sökmetod baserat på kartbilden i JJ:s mobil då vägarna runt Nye har en viss karaktär.

Jag var även i Vetlanda en vecka efter mordet för att kolla Biltema-masten och få en bild av de olika tekniska möjligheterna där. Jag åkte runt en hel dag och stannade längs vägen och sprang km i skogen. Jag bor för långt bort för att engagerat mig mer, men har gjort vad jag har kunnat.

Så att jag värnar om MH:s väl handlar om respekt för helheten här. Jag har gjort vad jag har kunnat för Toves familj och även MH:s genom att i samråd med radion och polisen framhäva det absolut nödvändiga i att grannens mobil som minst skulle avfotograferas av polisen. Så blev det till slut även om åklagaren var tveksam. Han ska ha en eloge för att han ändrade sig.

Sen finns det en analytiker hos polisen som har gjort ett gediget arbete med att analysera och skriva en rad protokoll. Han har tyvärr inte haft övriga utredningen i ryggen utan behövt analysera avancerad IT-forensik själv trots att det inte är hans fulla kompetensområde. Han är inte kvar hos polisen och i stort kan jag förstå det. En toppenkille som tog initiativ till en ny analys av JJ:s mobil så att Tove kunde hittas.

Det har pågått mycket i kulisserna som inte kan berättas i tråden här. Allt har varit i syfte att hjälpa Toves familj förstå vad som hänt deras dotter.

Tråkigt med att du ska få skit för dina insatser, men att du ska ta åt dig, försvara dig osv känns fel, även om jag helt förstår din känsla.

Du har varit opartisk och också lämnat dina insatser till rätt instans, den som opartiskt ska utreda.

Nä, har hjälper inte Toves familj, särskilt inte sådant hat som är av samma kaliber som Johannas.

Jag minns ett fall i Frankrike, där en liten tjej blev lurad av en kvinna i porten bredvid där hon bodde. Kvinnan hade utländskt ursprung, och det blev ett enormt hat riktiat mot andra invandrare när den lilla flickan hittades död (usch ett riktigt hemskt fall som jag har svårt att tänka på).

Till sist skrev flickans familj att de önskade få slut på hatet som flödade. Minns inte hur de uttryckte det, men de ville inte att flickan skulle användas i en hatkampanj på det vis det gjorde och att det försörde för dom och deras sorg.

Sundhet i hur man hanterar sin egen åsikt är något man får jobba med. Vi har många sätt att påverka vårt samhälle. Vi ska använda yttrandefriheten på ett vettigt sätt och inte fortsätta att sprida hat.

Hat sprider hat, ett välkänt begrepp.
Citera
2023-10-14, 12:03
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:

”Det är hätsk stämning och mycket hatfulla kommentarer på nätet mot den 19-åriga kvinnan i Tove-fallet.

Hon släpptes igår ur häktet i väntan på hovrättsdomen.

Men rättsexperten Sven-Erik Alhem tycker att det är fel av allmänheten att ta så stark ställning mot henne.”

https://sverigesradio.se/artikel/rat...stolarna-domer

Jag tror inte Maja löper någon större risk att röra sig i samhället. Trots allt är det är en klick svenskar som sitter och rashatar lite för hembehov vid datorn. Det får man räkna med, och att alla skulle vara emot henne stämmer inte. Det finns en hel del flashbackare som varit neutrala. Jag var från början frågande till den obefintliga bevisningen och domarens långsökta resonemang för att få ihop en fällande dom. Risken att hon skulle fällas i HR var slim.
Citera
2023-10-14, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Delad vårdnad av en myndig person?

Hon verkar ju inte klara av sitt liv själv så borde få en förvaltare.
Citera
2023-10-14, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Hon verkar ju inte klara av sitt liv själv så borde få en förvaltare.
Hon kan ju bli min sambo.
Citera
2023-10-14, 12:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är märkligt att man blir anklagad för förvanskning och överdrifter när man hänvisar direkt från FUP.

När samma skribenter lägger över allt ont som hänt på Johanna och menar att Maja blivit hjärntvättad/manipulerad så finns inte ett enda bevis. Bara lösa spekulationer och fria fantasier baserad på önskningar eller i bästa fall en övertygelse som inte går att bevisa.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tror det härstammar från att det tidigt i fallet flöt runt information om att den äldre tjejen utövade ett starkt inflytande den på yngre. Jag minns att jag själv tog del av detta och tyckte det lät iaf någorlunda rimligt som utgångspunkt. Sen kom fup och gjorde det enkelt att konstatera att det inte alls var så enkelt. Nog för att det tycks tydligt att Johanna är den drivande i deras relation, men som jag varit inne på tidigare verkar Team Maja tro att hon i princip är radiostyrd. Det är verkligen icke-falsifierbara fantasier såvitt jag kan se. Nästan lite religiöst till sin natur.
Citera
2023-10-14, 12:23
Medlem
Citat:
För Toves familjs skull så skrev jag många inlägg om att det går att få fram sluttider på MH:s stegserier och att det borde finnss mer aktiviteter i hennes mobil. Sånt hittades till slut som skulle kunna visa att MH var mer vaken.

Jag satte några dagar efter fupen släpptes ihop ett underlag som ifrågasatte varför det tog två veckor att hitta Tove.

För deras skull så bad jag även polisen analysera Toves molntjänster. Så gjordes inte även om hennes familj hjälpt till att få fram inlogg. Det hade kunnat visa exakt sista position var hennes mobil kastades (Google Location History) och om hon hade steg-app typ Google Fitness eller annan.

Jag föreslog även polisen att de skulle kunna ta fram låtlistan från Spotify för att visa att det spelades musik hela vägen hem från skogen och att MH kanske inte skulle kunna sova i den ”ljudbilden”.

Vad allt hat mot MH har hjälpt Toves familj kan jag inte förstå. Jag har ”hjälpt” polisen och Toves familj att få fram mer om detta än vad någon annan i tråden har.

02:33 nådde inte hela vägen, men det var viktigt att det kom fram och därför är jag glad att jag engagerade mig i deras sak när utredningen av mordet på deras familjemedlem var så bristfällig.

Jag har även föreslagit en sökmetod baserat på kartbilden i JJ:s mobil då vägarna runt Nye har en viss karaktär.

Jag var även i Vetlanda en vecka efter mordet för att kolla Biltema-masten och få en bild av de olika tekniska möjligheterna där. Jag åkte runt en hel dag och stannade längs vägen och sprang km i skogen. Jag bor för långt bort för att engagerat mig mer, men har gjort vad jag har kunnat.

Så att jag värnar om MH:s väl handlar om respekt för helheten här. Jag har gjort vad jag har kunnat för Toves familj och även MH:s genom att i samråd med radion och polisen framhäva det absolut nödvändiga i att grannens mobil som minst skulle avfotograferas av polisen. Så blev det till slut även om åklagaren var tveksam. Han ska ha en eloge för att han ändrade sig.

Sen finns det en analytiker hos polisen som har gjort ett gediget arbete med att analysera och skriva en rad protokoll. Han har tyvärr inte haft övriga utredningen i ryggen utan behövt analysera avancerad IT-forensik själv trots att det inte är hans fulla kompetensområde. Han är inte kvar hos polisen och i stort kan jag förstå det. En toppenkille som tog initiativ till en ny analys av JJ:s mobil så att Tove kunde hittas.

Det har pågått mycket i kulisserna som inte kan berättas i tråden här. Allt har varit i syfte att hjälpa Toves familj förstå vad som hänt deras dotter.

Jag tycker att du har gjort ett utomordentligt enastående arbete med att informera radion och polisen att de måste analysera mobiltelefonerna. Detta så att kanske mer information kom fram från mobiltelefonerna. Jag tror att du har gjort vad du har kunnat utifrån dina kunskaper genom att analysera mobiltelefoner. Utan din kunskap hade det väl aldrig kommit fram Majas stegserier med sluttider och klockslaget 02.33?
Citera
2023-10-14, 12:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.

Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.

Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.

Med hänvisning till Heretic77s uppräkning:
Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har inte larmat om hjälp trots att hon inte var säkert på att T var död.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har ljugit i 18 förhör om vad hon hände under natten/kvällen
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat

Det låter på dig som att du anser att Maja inte har något som helst ansvar kring ens de ovanstående sakerna som hon obestridligen har gjort? Om inte, vänligen klargör vilket ansvar du anser att Maja har.
Citera
2023-10-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tråden är inget snitt på Sveriges omdöme av fallet och Maja, och inte heller speglar tråden ett bra genomsnittligt urval för att göra en bedömning.

Jag var för ett tag sedan i en annan stad, där vi fikade på ett litet gulligt café. Där jobbade en tjej, som var kanske lite vimsig, men väldgt gullig, personlig och lyfte hela besöket. Hon var påfallande lik Maja till utseendet och jag tänkte omedelbart hur lätt man ändå kan smälta in i ett samhälle utan att någon enda person vet vem du är (tråden eller läsare i pressen menar jag).

Majav verkar ha en utomordentlig familj, gissar jag. De verkar ha försåelse för hennes problematik och de kommer med alla sannolikhet kunna stötta henne, och se till att hon får psykologstöd.

Nu vet jag inget om hur de ser på Majas liv med Johanna så här i efterhand, och hur de hanterar detta, men jag utgår från att de får hjälp utifrån det som har hänt.

Ingen vet igentligen hur mycket Maja har gjort/sett/vet, men perpektivet kan nog bli att Maja varit utsatt för en extrem personlighet som Maja har haft svårt att stå upp emot.

Om man tittar på de inblandades (anhörigas) olika perspektiv, så kan jag absolut förstå Toves anhöriga, som kan säkert känna att Majas del kan ha varit mer än vad som bevisen rcker till för. Eller i varje fall, så har hon inte avslöjat eller satt emot, inte larmat osv och genom detta har Tove avlidit, trots att det hade gått att avvärja. Kanske.

Vad hade hänt om Maja berättat om Johanna? Föräldrarna kanske hade anmält till polisen, men hade Johanna blivit fast? Vilken hämnd hade Maja kunnat hamna i själv? Bara tankar...Men rent etiskt naturligtvis det man borde ha gjort.

OM, om inte Maja hade hamnat i en psykopats/narcissists klor. För det ser väl ut som att det är det det handlar om? Bindningar och manipulation.

Nej, Maja ska inte läsa här. Inte ens jag klarar av att läsa allt hat och sjuka inlägg. Fruktansvärda skaer som gör det lite outhärdligt att tänka att det är sådan människor jag lever bland. Som är minst lika hatiska som Johanna och har samma eller värre lösningar på vad pöbeln (snacka om dålig självinsikt) ska göra.

Förutom det så tror flera att de är en enhetlig grupp, "halva Sverige" osv, vilket det inte är.

Att inte respektera vårt rättssystem när det "inte passar" ens egen uppfattning och uppmana och önska andra metoder, det är primitivt och hör till primitva rättssystem.

Man kan bli förbannand för att man tycker annorlunda. Metoden är då inte att önska att någon ska dö, eller att pöbeln ska ta hand om någon, öga för öga utifrån sitt eget perpektiv.

Detta sätt att se det är ju exakt Johannas perpektiv!

Jag är glad att jag står "på rätt sida" och att de medskribenter som är på samma linje om jag, är de som jag har mest respekt för (ja, någon plus och någon minus då), i stort.

Det är tråkigt också att några av de mest kloka villpensionera sig från flashback, just av den anledningen. Motstånd behövs när det spårar ur med rasism och hat.

Men det är extremt onyttigt för den psykiska hälsan att var här inne, så det vor skönt att inte börja följa ett nytt fall efter den här domen.

Jag vill tacka dig Avel, för allt du har bidragit med i tråden, men främst för ditt bidrag till utredningen!
Många kloka tankar och en klarsynthet. Vad som har varit väsentligt på riktigt. Inte tappa bort sig i snår, villovägar...

Det var fina tackord till Avel. Välförtjänta.

Jag vet inte hur Toves anhöriga och vänner tänker och känner. Men själv rent hypotetiskt hade jag nog kunnat känna mer agg till att börja med mot den som jag uppfattat som 'snäll' (även om hen är en sk bystander) Johanna hade de inte något gott att säga om redan före mordet då hon gjort sig ovän med de flesta. Ilska/aggression är inte alltid rationell och riktas inte alltid mot den som s a s förtjänar det mest. De flesta sorgeprocesser innehåller någon fas av ilska med.

Det kan vara så att det Maja berättat sedan december är den sk sanningen i stora drag. Att hon först såg Toves kropp när hon redan var död. Men självklart är det omoraliskt att inte berätta om vad som hände direkt och hålla tyst så länge. Hur som kanske det längre fram ändå kan vara lättare för Toves nära och kära att tänka att detta var en kvinnas ondskefulla verk än två. I förhören med rättsläkarma framgick det ganska tydligt att det är möjligt att Johanna utförde mordet själv. Och personligen ser jag det som mest sannolikt. Det var bara lite funderingar.

Den här tråden är ingen hälsosam miljö. Jag får sålla i det jag läser. Jag har svårt att förstå att så många lägger sin energi på att sprida hat. Det är tur att det inte är FB som dömer i domstol.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-14 kl. 13:02.
Citera
2023-10-14, 12:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Låt oss säga att Maja nu är 100% oskyldig. Av vilken anledning skulle hon känna ånger inför Tove och hennes anhöriga? Finns ingen anledning alls. Lika långsökt som om jag skulle känna ånger inför att jag mördat Olof Palme.
Ja, där har du ju nåt att fundera över eftersom du ställer frågan och jämför med Palme.

Börja med att Maja ljög för A"bin några timmar senare efter hon släppt Toves ben och sen teg dag ut och dag in när anhöriga letade och var hysteriskt oroliga.
Att hon fejkade förvånad dag ut och dag in under tiden som Tove fick ruttna bort.

2022-10-16.
"Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar AW, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med innehållet:
”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest."

"Meddelandet från A*lbin besvarades först kl. 12:11:05 då Maja skrev ”Nej hon gick hem”.

Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove
Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”

Majas mor:
" Hur verkade Maja under söndagen?
Hon verkade inte stressad utan sa att hon skulle träffa Johanna en stund."

Ni väcker henne runt elva. Hur reagerar hon och vad gör hon?
Hon var inte mer annorlunda än andra dagar."

Hon säger bara kort om att det var roligt eller tråkigt. Detta hade nog varit en bra kväll lät det som. "

Majas far:
" Han frågade Maja vad de gjort kvällen innan, Maja berättade att allt var bra, de hade varit på Nöjet och sedan på efterfest hemma hos Theo."

2022-10-18.
"Det sista hon hörde var att Johanna och Tove sade hej då till varandra och stämningen var bra."

2022-10-19.
"Att Tove gick från lägenheten bygger hon på att hon hörde att de sa hej då."

2022-10-21.
"Hon tillfrågas hurdan Tove var när hon lämnade lägenheten och hon säger att Tove var normal."

2022-10-31.
"Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem."

"Vet du vad som hänt Tove?
Nej, jag undrar lika mycket som ni."

"Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).
Vet du var Tove är?
Nej. "

2022-11-15.
" då säger Tove och Johanna hej då till varandra."

"Eh, jag är i chock över vad som har hänt eller varför hon inte har kommit, varför Tove inte har kommit hem."

2022-12-02.
"Eh, i, Johanna lyfte liksom armarna, jag tog benen. Och Johanna lägger sig med Tove över sig in i bilen, eh och så, jag trycker jag liksom in benen."

i 47 dagar höll Maja på med sina charader och lögner och fortsätter högst troligt än IMO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in