2023-10-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Direktavkastning och Earnings-delen i PE hör rimligen ihop ett till ett.
Earnings är vinst delen och DA är hur stor del bolaget delar ut eller ej. Vissa delar ju tom. ut utan att göra någon vinst märkligt nog.
Citera
2023-10-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Kan börsen krascha överhuvudtaget? Nu är alla vana vid att om det händer något så kommer det stimulanser. Sker någon rejäl katastrof kanske börsen faller någon vecka och sedan stiger den mer än den föll pga av att folk köper i dippen och förväntar sig än mer stimulanser. Som alltid kommer. Hellre inflation än börskrasch verkar melodin vara. Och detta ger ännu mer incitament att köpa aktier.
Det kan vara så. Det funkar däremot inte om arbetslösheten börjar stiga, markant.
Citera
2023-10-14, 12:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Kan börsen krascha överhuvudtaget? Nu är alla vana vid att om det händer något så kommer det stimulanser. Sker någon rejäl katastrof kanske börsen faller någon vecka och sedan stiger den mer än den föll pga av att folk köper i dippen och förväntar sig än mer stimulanser. Som alltid kommer. Hellre inflation än börskrasch verkar melodin vara. Och detta ger ännu mer incitament att köpa aktier.
US FED vill medvetet att USA-börsen kraschar och att arbetslösheten stiger. Detta får ner inflationstrycket som är deras prioriterade fråga.

Så, ja, börsen kan krascha utan att någon hjälper till.

USA är numera så överbelånat (33 trillion USD) att det inte någonsin kan bli mer penningtryckande. För då rasar USD och hela världen med den. 65% av alla exportvaror är prissatta i USD + olja och guld.
Citera
2023-10-14, 13:50
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
US FED vill medvetet att USA-börsen kraschar och att arbetslösheten stiger. Detta får ner inflationstrycket som är deras prioriterade fråga.

Så, ja, börsen kan krascha utan att någon hjälper till.

USA är numera så överbelånat (33 trillion USD) att det inte någonsin kan bli mer penningtryckande. För då rasar USD och hela världen med den. 65% av alla exportvaror är prissatta i USD + olja och guld.
Jag är inte övertygad. 33 trillion USD låter som helt sjukt mycket pengar. Sedan vänjer man sig. Om 20 år säger man "USA är så överbelånat, 330 trillion USD, detta håller inte i längden..." Jag kan såklart ha fel.

Minns när en bekant köpte hus i ett lite finare området för kanske 10 år sedan nu. 5 miljoner. Han var bekymrad. Hans föräldrar kunde köpa motsvarande för 500 000. Jag sa; dina barn kommer få ge 50 miljoner och vi skrattade åt det absurda. Nu kostar motsvarande villor 10 - 12 miljoner. Inte 50 miljoner än men hans barn är bara runt 6-7 år.
Citera
2023-10-14, 14:13
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Jag är inte övertygad. 33 trillion USD låter som helt sjukt mycket pengar. Sedan vänjer man sig. Om 20 år säger man "USA är så överbelånat, 330 trillion USD, detta håller inte i längden..." Jag kan såklart ha fel.

Minns när en bekant köpte hus i ett lite finare området för kanske 10 år sedan nu. 5 miljoner. Han var bekymrad. Hans föräldrar kunde köpa motsvarande för 500 000. Jag sa; dina barn kommer få ge 50 miljoner och vi skrattade åt det absurda. Nu kostar motsvarande villor 10 - 12 miljoner. Inte 50 miljoner än men hans barn är bara runt 6-7 år.
Det är sant att man kan koka en groda genom att lägga honom i kallt vatten och sedan sätta på plattan. Han vänjer sig allt eftersom och hoppar aldrig ut.

Problemet är räntekostnaden som kräver cash flow. Om du lånar 5mkr till 1% ränta betalar du 4000 kr per månad. Om räntan är 5% betalar du 20000 kr per månad. Lite skillnad eller vad säger du? Samma för USA. Säg att de om ett tag har snitt 4% i räntor, det ger 1.3 trillion i räntekostnader. Hela USAs budget är 5 trillion och nästan 30% går alltså till räntor. Det är ju redan för mycket och man kommer inte att ha råd med sjukvård, räntorna är gökungen.

Så USA har redan nått taket med 120% av BNP i skuld, man brukar säga att problem uppstår över 80% i skuld. Sverige har bara 40% i skuld.

När USA går i konkurs sitter vi andra i smeten. För de garanterar värdet på USD som används av alla länder. Dessutom blir deras bonds värdelösa. De har uppenbarligen 33 trillion i bonds utestående, ägs av t.ex Japan och Kina. Kanske blir Kina sura när de inte får tillbaka sina pengar?
Citera
2023-10-14, 14:30
Bannlyst
Citat:

Vänta, du blinkade! Statsskulden är $33,5 trillion nu, inget skämt! 20 dagar, det var så lång tid det tog för USA att lägga till ytterligare en halv biljon dollar till statsskulden. 500 miljarder dollar i ny skuld på 20 dagar, det är mycket lånande och spenderande.

För att vara rättvis så gjorde den förra administrationen samma sak, men den nuvarande skryter hela tiden om en booming economy. Enligt Biden så blomstrar ekonomin.

Generellt sett minskar budgetunderskotten när ekonomin är stark, när ekonomin är stark har du fler skatteintäkter på väg in till staten och därför behöver staten inte spendera så mycket eftersom det inte pågår någon kris. Så vanligtvis kommer du att se underskotten minska när du har en stark ekonomi.

Men inte Biden.

Biden har lyckats öka statsskulden i denna häpnadsväckande takt samtidigt som budgetunderskotten ökar! Så tänk hur illa det kommer att bli när korthuset faktiskt kollapsar? Jag kan inte ens föreställa mig hur budgetunderskotten kommer att se ut.

Jag vet att de flesta egentligen inte bryr sig om statsskulden i USA eftersom de tror att det inte spelar någon roll, och det gör det inte förrän det gör det. Folk tror dollarn är odödlig och det är därför de kan ha all denna skuld. Men det går inte och dollarn är inte odödlig.

En stubin kan brinna länge innan den når krutdunken, men när stubinen väl tar slut så blir det en explosion.
Senast redigerad av Riksbanksgangstern 2023-10-14 kl. 14:45.
Citera
2023-10-14, 22:45
Moderator
Diagorass avatar
Jag tycker man har hört ord som "räntetopp" och "bottenkänning" lite väl ofta under inledningen av hösten. Det är nog många som sitter på utbombade aktier som införskaffades på börstoppen som hoppas på en vändning på aktiemarknaden. Dessvärre verkar inflationen bita sig fast och med ett till synes nytt krig i Mellanöstern är det nog mer sannolikt att marknaden kommer dyka ännu djupare.
Citera
2023-10-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tycker man har hört ord som "räntetopp" och "bottenkänning" lite väl ofta under inledningen av hösten. Det är nog många som sitter på utbombade aktier som införskaffades på börstoppen som hoppas på en vändning på aktiemarknaden. Dessvärre verkar inflationen bita sig fast och med ett till synes nytt krig i Mellanöstern är det nog mer sannolikt att marknaden kommer dyka ännu djupare.

Det finns en sak som jag tycker talar för sänkta räntor och det är USAs statsskuld. Antagligen måste räntorna ner för annars så är snart deras räntebetalningar en större post än både krigsmakten, sjukvård och socialbidrag.

Eller så måste de trycka sig ur krisen och då kommer nog dollarn och tappa mycket i värde.

Just nu är ränteutgifter 4000$ per arbetande amerikan per år, vilket är helt hutlöst mycket. Långivarna lär ju vara glada när de får ränta för en massa ettor och nollor.

Nu är USA skyldiga 121% av BNP som är på en alldeles för hög nivå.

Bra hemsida om man vill sova sämre https://www.usdebtclock.org/.
Citera
2023-10-15, 14:42
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Vänta, du blinkade! Statsskulden är $33,5 trillion nu, inget skämt! 20 dagar, det var så lång tid det tog för USA att lägga till ytterligare en halv biljon dollar till statsskulden. 500 miljarder dollar i ny skuld på 20 dagar, det är mycket lånande och spenderande.

För att vara rättvis så gjorde den förra administrationen samma sak, men den nuvarande skryter hela tiden om en booming economy. Enligt Biden så blomstrar ekonomin.

Generellt sett minskar budgetunderskotten när ekonomin är stark, när ekonomin är stark har du fler skatteintäkter på väg in till staten och därför behöver staten inte spendera så mycket eftersom det inte pågår någon kris. Så vanligtvis kommer du att se underskotten minska när du har en stark ekonomi.

Men inte Biden.

Biden har lyckats öka statsskulden i denna häpnadsväckande takt samtidigt som budgetunderskotten ökar! Så tänk hur illa det kommer att bli när korthuset faktiskt kollapsar? Jag kan inte ens föreställa mig hur budgetunderskotten kommer att se ut.

Jag vet att de flesta egentligen inte bryr sig om statsskulden i USA eftersom de tror att det inte spelar någon roll, och det gör det inte förrän det gör det. Folk tror dollarn är odödlig och det är därför de kan ha all denna skuld. Men det går inte och dollarn är inte odödlig.

En stubin kan brinna länge innan den når krutdunken, men när stubinen väl tar slut så blir det en explosion.

Problemet är att ekonomin inte varit stark sen innan 2008 och det därför att alla västländer kört med massiva underskott och det är också därför detta aldrig resulterat i inflation. Det krävdes rejäla utbudsstörningar för att till slut orsaka grov inflation. Så ditt resonemang om stark ekonomi håller inte därför att stark ekonomi har inte setts de senaste 16 åren. När ekonomer pratar om stark data är det alltid relativt extremt låga förväntningar som byggts upp under tiden efter 2008.

Enligt ekonomisk teori är ekonomin antingen i högkonjuktur eller lågkonjuktur men sen 2008 har vi antingen lågkonjuktur eller kris så det tradionella ramverket fungerar inte. Alla är överens om att det fungerar så här i Japan men ingen lyckas tillämpa samma tankemönster på väst, vilket är konstigt.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-15 kl. 14:52.
Citera
2023-10-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Så ditt resonemang om stark ekonomi håller inte därför att stark ekonomi har inte setts de senaste 16 åren.

Hur definierar du en stark ekonomi?
Citera
2023-10-15, 20:00
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det finns en sak som jag tycker talar för sänkta räntor och det är USAs statsskuld. Antagligen måste räntorna ner för annars så är snart deras räntebetalningar en större post än både krigsmakten, sjukvård och socialbidrag.

Eller så måste de trycka sig ur krisen och då kommer nog dollarn och tappa mycket i värde.

Just nu är ränteutgifter 4000$ per arbetande amerikan per år, vilket är helt hutlöst mycket. Långivarna lär ju vara glada när de får ränta för en massa ettor och nollor.

Nu är USA skyldiga 121% av BNP som är på en alldeles för hög nivå.

Bra hemsida om man vill sova sämre https://www.usdebtclock.org/.

Vill man sova ännu sämre ser man på den här.
Skuldklockan, sanningen, den aktuella skulden ✋🤑
https://www.truthinaccounting.org/about/our_national_debt
Citera
2023-11-13, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Vill man sova ännu sämre ser man på den här.
Skuldklockan, sanningen, den aktuella skulden ✋🤑
https://www.truthinaccounting.org/about/our_national_debt

Ja det är enorma skulder men tyvärr ser det ännu dystrare ut för eu som har ruinerade zigenarländer som Italien och Grekland. USA kan skita i andra länder men rikare eu-länder måste betala åt de som missköter sig ekonomiskt.

Och nu talas det om att bjuda in Ukraina i eu, idiotin vet inga gränser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in