Citat:
Ursprungligen postat av
Lofn
Jag är inte övertygad. 33 trillion USD låter som helt sjukt mycket pengar. Sedan vänjer man sig. Om 20 år säger man "USA är så överbelånat, 330 trillion USD, detta håller inte i längden..." Jag kan såklart ha fel.
Minns när en bekant köpte hus i ett lite finare området för kanske 10 år sedan nu. 5 miljoner. Han var bekymrad. Hans föräldrar kunde köpa motsvarande för 500 000. Jag sa; dina barn kommer få ge 50 miljoner och vi skrattade åt det absurda. Nu kostar motsvarande villor 10 - 12 miljoner. Inte 50 miljoner än men hans barn är bara runt 6-7 år.

Vänta, du blinkade! Statsskulden är $33,5 trillion nu, inget skämt! 20 dagar, det var så lång tid det tog för USA att lägga till ytterligare en halv biljon dollar till statsskulden. 500 miljarder dollar i ny skuld på 20 dagar, det är mycket lånande och spenderande.
För att vara rättvis så gjorde den förra administrationen samma sak, men den nuvarande skryter hela tiden om en booming economy. Enligt Biden så blomstrar ekonomin.
Generellt sett minskar budgetunderskotten när ekonomin är stark, när ekonomin är stark har du fler skatteintäkter på väg in till staten och därför behöver staten inte spendera så mycket eftersom det inte pågår någon kris. Så vanligtvis kommer du att se underskotten minska när du har en stark ekonomi.
Men inte Biden.
Biden har lyckats öka statsskulden i denna häpnadsväckande takt samtidigt som budgetunderskotten ökar! Så tänk hur illa det kommer att bli när korthuset faktiskt kollapsar? Jag kan inte ens föreställa mig hur budgetunderskotten kommer att se ut.
Jag vet att de flesta egentligen inte bryr sig om statsskulden i USA eftersom de tror att det inte spelar någon roll, och det gör det inte förrän det gör det. Folk tror dollarn är odödlig och det är därför de kan ha all denna skuld. Men det går inte och dollarn är inte odödlig.
En stubin kan brinna länge innan den når krutdunken, men när stubinen väl tar slut så blir det en explosion.