2023-10-14, 01:21
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Jag behöver inte ens se video eller bilder för att förstå att hamas har gjort detta, det räcker med vad vi har sett hittills. Det är sjukt hur folk vill få oss att tro att hamas är på något vis humana. Nu säger dom att hamas bara har kidnappat barn, inte mördat. Som att det är okej att kidnappa barn överhuvudtaget, vissa människor är helt sjuka i sin retorik.

Visst är det bisarrt att vissa inte ens erkänner morden i Kibbutzerna? Det finns ju för fasen hur mycket film på det som helst..
Citera
2023-10-14, 01:22
Medlem
Hela den gångna veckan och de kommande går under klausulen ”Fuck around and find out”.
Citera
2023-10-14, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Visst är det bisarrt att vissa inte ens erkänner morden i Kibbutzerna? Det finns ju för fasen hur mycket film på det som helst..

De finns ju förintelseförnekare så. De överlappar säkert också.
Citera
2023-10-14, 01:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Liknelsen är mer än lovligt dum eftersom situationerna inte är jämförbara. En bättre liknelse kan vara de tyska terrorbombningarna av Guernica 1937. Tycker du att dessa ska försvaras?...

Det är ingen bra liknelse.

Guernica bombades under tre timmar av 24 plan, varav 18 knappt ens var riktiga bombplan. Ändå dog det mellan 150-1500 personer. Guernica hade på den tiden 7000 invånare.

Om man bara skalar upp till de ca. 1,1M som bor i norra Gaza finner man att mellan 23 500 till 235 000 skulle dö var tredje timme, och naturligtvis många fler eftersom Israel har hundratals bombare.

Varför händer inte det?

Viktiga anledningar är att folk blir varnade och att man idag inte terrorbombar. 1937 kunde planen knappt sikta och fick vara glada om de ens hittade till målet.
Citera
2023-10-14, 01:26
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
De finns ju förintelseförnekare så. De överlappar säkert också.

Där har du en poäng, både nazister och en del muslimer verkar ha den hållningen vad gäller konflikten. Bägge grupperingarna hatar Israel och judar så mycket att det slår "tilt" i skallen på dom..
Citera
2023-10-14, 01:27
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag

Japp.. man mår illa, propagandan sprids löjligt fort på sociala medier och fåren sväljer allt.
Citera
2023-10-14, 01:31
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Bara så att det inte blir några missförstånd, ryssland ockuperar delar av Ukraina. Israel ockuperar ingenting just nu.
Golanhöjderna som enligt internationell lag är syriskt territorium är inte bara ockuperat sedan 1967 av Israel, utan också annekterat sedan 1981 av den mosaiska staten. Samt att den israeliska närvaron på Västbanken är att betrakta som en ockupation och kränkning av en annan nations territoriella suveränitet.
Citera
2023-10-14, 01:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Ni som har CNN: Om några minuter visas ett helt nytt reportage som visar vad som hände på musikfestivalen minut för minut.
Citera
2023-10-14, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Golanhöjderna som enligt internationell lag är syriskt territorium är inte bara ockuperat sedan 1967 av Israel, utan också annekterat sedan 1981 av den mosaiska staten. Samt att den israeliska närvaron på Västbanken är att betrakta som en ockupation och kränkning av en annan nations territoriella suveränitet.

Nej, Syrien förlorade Golanhöjderna därför att de startade anfallskrig mot Israel. Förlora krig = förlora territorium. Politik 101.
Citera
2023-10-14, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Mohammed Deif har ett långsiktigt mål för attacken, att göra konflikten levande för femtio år framåt, och Hamas har förlorat enbart om Israel inte gör som förväntat. Alltså om Israel inte attackerar nu. Så vad borde Israel göra? Ska man gå i motståndarens välförberedda fälla, eller ska man förvåna? Fullständigt oväntat är om Israel med över 1000 döda säger att man inte kommer anfalla, utan att man kommer förhandla om gisslan genom att bla på sikt återlämna Golan, tex. Då hade man slagit undan benen för Mohammed Deifs listiga plan. Men det kommer förstås inte att hända. Gaza kommer räkna över 20 000 döda.

Jag har ju sagt vad jag tycker man ska göra.

Hamas dömde ut palestina/gaza som stat genom massaker och enorma mängder raketer från gaza.

Nu säger Israel till civil befolkningen. Flytta på er vi kommer för Hamas inte er.
Palestina existerar inte längre som civil stat.

Hamas åsikt är ju glasklar: Fred är inte möjligt, total död åt ALLA judar.

Min åsikt är alltså att Israel gjort/gör vad man kan tycka är rimligt för att få slut på attacker mot sin befolkning..

Och jag älskar inte judar.. Men jag hade gjort exakt som dom, jag ser ingen bättre lösning. Jag har inget bättre förslag. Så hur ska jag kritisera Israel? -När Israel gör vad jag ser det som allt vad man kan kräva för att Civil befolkningen INTE ska dö.
Citera
2023-10-14, 01:43
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det kan finnas andra tolkningar. De kanske rent av anser att hela världen tillhör dem så vem är du att säga annorlunda? Om judarna vill ha Sverige tycker jag de ska få det, och alla svenskar kan gott dödas om de inte går med på det. Helt rimligt då världen behöver bli av med nordbor ändå, det är inte särskilt judiskt utan tvärtom väldigt ariskt och nazistiskt. Ingen behöver svenskar.

Jag förstår vad du försöker göra, använda en extrem för att få fram din poäng. Men det faller lite platt faktiskt.. Nu är det defacto inte så att Sverige eller övriga norden har det prekära problemet. Området "Palestina" har det problemet. Man kan resonera hur som helst, men judarna HAR fördrivits från området, eller hur? Då blir det knepigt.
Citera
2023-10-14, 01:45
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Nej, Syrien förlorade Golanhöjderna därför att de startade anfallskrig mot Israel. Förlora krig = förlora territorium. Politik 101.
Internationell lag gäller vare sig man råkar tillhöra det utvalda folket eller ej. Så länge som området i fråga är internationellt erkänt som syriskt territorium, är det det som LAGLIGEN gäller. Annars skulle varje olaglig annektering lätt kunna rättfärdigas.
Senast redigerad av MonCounsin 2023-10-14 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in