2023-10-13, 21:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hamas har attackerat och slaktat 100tals civila, vilket också verkar ha varit målet med deras "operation". Är det något du står bakom eller hur menar du ?

Titta bara på Ukraina Ryssland konflikten - propagandan är sjuk åt båda hållen. Misstänker att det är precis likadant med denna konflikt.

Jag står inte bakom mördandet på barn 0-17år... men står du bakom israels masslakt av civila? som en hel hög här i tråden gör och motiverar det på att dessa röstat på Hamas...
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Eftersom det inte gått in i huvudet på några tidigare så upprepar jag:

Observera att trådens topic är det som sker NU inte det som skett för många decennier sedan och definitivt inte det som skett för århundraden eller årtusenden sedan!

De sakerna går absolut utmärkt att diskutera, men i trådar som handlar om det, vilket alltså inte denn tråd gör!

/Mod
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Israel bär den tyngsta skulden om man sträcker ut tidslinjen här. Att säga att det endast är de våldtagnas fel (araber fördrivna, förnedrade och misshandlade av judarna) när deras hat rinner över, mot våldtäksförövaren är väldigt falsk historieskrivning.

Detta har inte längre något med historia eller historiebeskrivning att göra. Det narrativet är dött nu. Detta handlas om att se framåt och göra slut på Hamas för alltid.
Citera
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag tyckte också det. Tydligen är 20-30 i gisslan amerikanare sa de nyss. Kanske har med det att göra.

Ah ja, det beror nog på det då. Så är det nog.
Citera
2023-10-13, 21:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Israel bär den tyngsta skulden om man sträcker ut tidslinjen här. Att säga att det endast är de våldtagnas fel (araber fördrivna, förnedrade och misshandlade av judarna) när deras hat rinner över, mot våldtäksförövaren är väldigt falsk historieskrivning.
Låt oss för sakens skull anta att du har rätt... Vad vill du då göra med det konstatera det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Krigsbrotten är det Hamas som står för som gömmer sina grejer bland civila. Vilket är defacto ett krigsbrott.

Krigsbrott sker på bägge sidor, och Israel gör sig skyldig till de grövsta och mest dödliga.
Citera
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Varför säger du att Israel var inne och dödade? Dåvarande försvarsministern Sharon gav klartecken att falangisterna att gå in i Shatila/ Sabra och haffa palestinska terrorister som gömde sig i lägren. Inte att massdöda palestinierna. Det är falangisterna som utförde dödandet..och bär ansvaret.

Sedan har Israel haft organisationer som Irgun som bar ansvaret för några dåd mellan 1945-1950.

Palestinierna blev tilldelade 90;% av området inklusive Transjordanien. Bra deal.

Jag säger inte att Israel var inne och dödade i Sabra och Shatila. Israel var inne och Ariel Sharon gav grönt ljus åt de äckliga wanna-be kristna libaneserna som sedan massakrerade palestinierna:

Israel mördade i Deir Yassin och Skopusberget, det var faktiskt 3 länkar jag skickade. Här har du en till, bombningen av kungdavidhotellet, som utfördes av judar:

Deir Yassin och Skopusberget:

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Hadass...onvoy_massacre

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_...atila_massacre

3. https://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre

4. https://en.wikipedia.org/wiki/King_David_Hotel_bombing

Så visst har även Judar och Israeler mördat minst lika många oskyldiga palestinska kvinnor, barn och äldre. Detta rättfärdigar inte Hamas handlingar nu senaste dagarna, men skall påpekas att detta hade inte börjat, om inte europeiska judar hade fått för sig att utropa land i ett land som redan beboddes av människor och där palestinierna vid utropandet av Israel utgjorde drygt 60% av befolkningen och ägde 94% av allt land/mark:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja ok sorry men det är svårt att veta om folk menar allvar eller bara vill vara dryga. Israel skjuter inte hej vilt mot sina grannländer utan anledning. De har tidigare haft krig mot Egypten, Jordanien, Syrien och Libanon men de har länge jobbat för fred och värnar om den. De största hoten just nu är Hamas i Gaza samt
Hezbollah i Libanon, vilket gränsar mot norra Israel.

Så människor har evakuerat från norra Israel och även från södra Libanon. Som jag förstår det är Hezbollah en mer sofistikerad militär än Hamas. Det var väl därför USA dök upp med ett stort hangarfartyg efter en dag. För att avskräcka Hezbollah från att anfalla Israel norrifrån medan IDF var upptagna med Gaza.
Jag tror snarare att den amerikanska närvaron syftar till att få de andra grupperna i Libanon att vrida om öronen på idioterna i hezbollah då en konflikt bara gynnar hezbollahs stöd och försämrar livet för alla libaneser; och dessutom visa Iran att det kommer göra VÄLDIGT ont om de skulle blanda sig i leken.
Citera
2023-10-13, 21:19
Medlem
Citat:
Israel visar nu sitt rätta ansikte och beter sig som vidriga nazister för närvarande.. folkmord, fördrivning, fler döda oskyldiga och barn i vedergällning än egna terrorist offer. Höger-regimen i Israel passar på att genomföra sina etniskautrennsnngar och "den slutliga lösningen" nu när man tror att världen accepterar deras krigsbrott med ursäkt att det var en terror attack.. retoriken har man lärt sig från USA som motiverat illegala krig på likande sätt.

Israel kan inte råda över att dom är mer utvecklade än sandnegrerna. Båda är blodtörstiga, säkert av goda anledningar. Men som vanligt i naturen bör man ju välja sina strider. Det gäller ju dig och mig med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Du ger själv exempel på det nu.. "Flertalet källor har bekräftat". Du säger det inte rakt ut, men fan vad du tror på "flertalet källor". Biden, IDF och Xitter har verifierat detta åt dig?
De har ju absolut inget att vinna på saken

Jag har sett alla dessa bilder och videos, och mer därtill. Det betyder inte att dessa videos, som Israels försvarsdepartement delar för att rättfärdiga sina attacker, är representativa för någon form av verklighet.
För allt vad vi vet så har de själv brännt upp barnen.

Hur illa är det verkligen? Innan du vet det själv så kanske du inte ska proppa i dig barn massa propaganda från ett krig som är 5 dagar gammalt.

Jag kunde inte bry mig mindre om hela regionen utplånas, och tar ingen sida i det hela. Det är ett informationskrig vi i Europa får ta del av.
Det första som dör i krig är sanningen. Alla vet det, men när känslorna tar över så blir världen svartvit och despoterna kan dra i tyglarna hur de än vill.

Jag måste först säga att när jag läser vad du skriver så oroar jag mig för människan bakom nicket.

Till skillnad från dig så tar jag ställning. Är det fel?

Det finns tydligen väldigt mycket bevis som vi inte har sett och aldrig kommer få se.
SVT har uttryckt sig diplomatiskt men har kanske inte hela bilden?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Palestinier är ett horribelt pack. De är totalt stängda för andra lösningar än krig med israelerna. Då snackar vi inte ens om Hamas utan vanliga palestinier. Tvåstatslösning är inte aktuellt och om palestinierna hade tagit makten hade nog varit femton gånger värre mot israelerna.

Det är svårt att ens mäta det som "15 gånger". Israel levererar el, mat, vatten, humanitärt bistånd till Gaza. Du kan verka och arbeta med vilken religion du vill inom Israel, utan problem, Mellanösterns enda demokrati.

Den palestinska sidan och Hamas vill omedelbart utplåna Israel och döda alla dess invånare, om de fick minsta chans.

Faktiskt svårt att kvantifiera denna skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Israel uppmanade väl Gazaborna redan förra helgen efter Hamas terror dåd att dom skulle evakuera?

Antar detta var en mer specifik order och möjligtvis mer uppmanande nu än tidigare. Detta togs upp nyligen av de stora nyhetskällorna för ett par timmar sedan. Jag förmodar att de inte är 1 vecka sena men man vet ju aldrig. Kanske är så.

Jag håller inte koll på allt som länkas till här heller så allt kommer kanske inte helt kronologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in