2023-10-13, 18:35
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur kommer Libanon svara nu när de blir bombade av Israel?
Är målet med attacken att komma åt Hassbuzah eller vad de hette? Om det är planen, är det inte lite ineffektivt att bara skjuta iväg lite raketer si och så då?

Eller varför attackerar de Libanon?

Fattade som att Israel slog till i Libanon för att förhindra vapen/förstärkningar som var påväg till Hamas?
Citera
2023-10-13, 18:35
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tycker Sverige kan undersöka om vi kan sätta upp våra sjukhuskompanier vid gränsen i Egypten. Vi skulle kunna ta emot alla barn.

Allt är mycket svårt.

Det lär bara bli värre. 😕

Sverige ska inte ta emot en käft av dessa dystopiska missfoster.
Citera
2023-10-13, 18:36
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De svarar på eld från Libanon eller försöker kanske slå ut typ vapenförråd. Varför de attackerar hur kan du fråga så? Hezbollah står ju vid gränsen och har redan skjutit mot Israel.

Jordanien däremot verkar inte vilja ha krig med Israel. De har skickat polis och militär till gränsen för att stoppa sina egna medborgare på väg mot gränsen.
Hur jag kan fråga så? För att jag inte har vetskap om det såklart
Men tack.
Citera
2023-10-13, 18:37
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Fattade som att Israel slog till i Libanon för att förhindra vapen/förstärkningar som var påväg till Hamas?
Okej tack för det, låter inte helt orimligt.
Jag undrar hur Libanons regering kommer ställa sig till det här nu. Men det skiter kanske Israel i och kör på.
Citera
2023-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag inte alls har påstått att IDF använder brandstridsmedel mot sjukhus eller civila områden utan påpekat att det vore ett krigsbrott att göra det när en annan användare påstod att det inte alls vore otillåtet för IDF att använda brandstridsmedel mot sjukhus och civila områden.

När användare som du dykt upp och påstått att jag sagt att Israel gör det just nu så har jag noga skrivit att jag inte alls vet om Israel gör det, trots att det finns NGOs som påstår det och trots att jag sett någon bild som ser ut som vit fosfor-am. Däremot är det ostridigt att Israel 2009 besköt Gaza City med vit fosfor, enligt Israel pga två brigadchefer bröt mot IDFs reglern om hur vit fosfor får användas.

Så, visa nu gärna vilka halvsanningar jag skrev i mitt förra inlägg.
På vilket annat sätt skulle man kunna tolka det du skrev inlägget? ” På samma vis är det nu så i denna tråd att man blir kallad Hamaskramare när man påpekar att det inte är tillåtet att beskjuta sjukhus eller civila områden med brandstridmedel, VILKET OCKSÅ RÅKAR VARA IDFS EGEN POLICY. ” kanske är du som är otydlig i dina inlägg och att den finns en anledning till att situationer ” När användare som du dykt upp och påstått att jag sagt”.
Citera
2023-10-13, 18:42
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Jag undrar hur Libanons regering kommer ställa sig till det här nu. Men det skiter kanske Israel i och kör på.

USA har skickat sitt största hangarfartyg till östra medelhavet för att stötta Israel. En tydlig markering att det kommer bli svar på tal om de gör något.
Citera
2023-10-13, 18:42
Medlem
Palestinerna är alla medskyldiga till massakern på Israeler, jag har ännu inte sett en enda intervju där Hamas ställning i Gaza behandlas. Tvärt om, var enda gång Hamas tas upp undviker man att svara på frågan utan börjar prata om något helt annat. Helt otroligt, de har fortfarande inte fattat att detta inte kommer att ta slut förrän Hamas är utrotat.

Nästa fas är att helt riva hela Gaza stad, palestinerna får bo i tält.
Citera
2023-10-13, 18:44
Medlem
Citat:
Hur jag kan fråga så? För att jag inte har vetskap om det såklart
Men tack.

Ja ok sorry men det är svårt att veta om folk menar allvar eller bara vill vara dryga. Israel skjuter inte hej vilt mot sina grannländer utan anledning. De har tidigare haft krig mot Egypten, Jordanien, Syrien och Libanon men de har länge jobbat för fred och värnar om den. De största hoten just nu är Hamas i Gaza samt
Hezbollah i Libanon, vilket gränsar mot norra Israel.

Så människor har evakuerat från norra Israel och även från södra Libanon. Som jag förstår det är Hezbollah en mer sofistikerad militär än Hamas. Det var väl därför USA dök upp med ett stort hangarfartyg efter en dag. För att avskräcka Hezbollah från att anfalla Israel norrifrån medan IDF var upptagna med Gaza.
Citera
2023-10-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
En oerhört korkad fråga som inte har någonting med verkligheten att göra...

En fråga till alla korkade Hamas kultister. Kommer Islamister göra fred med resten av världen om Israel utplånas.

Det är inte en korkad fråga för alls för svaret visar vilken mentalitet Israel har.

När Israel hypotetiskt har gjort sig av med alla palestinier så kommer man givetvis efter ett tag inte vara nöjda utan Israel kommer få apetit på att erövra mer land t.ex. från Libanon eller Syrien.
Citera
2023-10-13, 18:45
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Israel har redan gått ut med att de tänker rensa upp en gång för alla nu, och att länder som lägger sig i får ta konsekvenserna.
Libanon har lagt sig i konflikten, och får därmed smaka konsekvenser.

Israel skojar inte runt som tex. Ryssland gör med tomma hot.
Citera
2023-10-13, 18:47
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja ok sorry men det är svårt att veta om folk menar allvar eller bara vill vara dryga. Israel skjuter inte hej vilt mot sina grannländer utan anledning. De har tidigare haft krig mot Egypten, Jordanien, Syrien och Libanon men de har länge jobbat för fred och värnar om den. De största hoten just nu är Hamas i Gaza samt
Hezbollah i Libanon, vilket gränsar mot norra Israel.

Så människor har evakuerat från norra Israel och även från södra Libanon. Som jag förstår det är Hezbollah en mer sofistikerad militär än Hamas. Det var väl därför USA dök upp med ett stort hangarfartyg efter en dag. För att avskräcka Hezbollah från att anfalla Israel norrifrån medan IDF var upptagna med Gaza.
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Israel har redan gått ut med att de tänker rensa upp en gång för alla nu, och att länder som lägger sig i får ta konsekvenserna.
Libanon har lagt sig i konflikten, och får därmed smaka konsekvenser.

Israel skojar inte runt som tex. Ryssland gör med tomma hot.
Tack hörrni, då börjar det klarna lite för mig!
Om det är anledningen till att USA är där så lär inte Libanon göra så mycket då gissar jag.
Citera
2023-10-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
USA har skickat sitt största hangarfartyg till östra medelhavet för att stötta Israel. En tydlig markering att det kommer bli svar på tal om de gör något.

Det är en närmast apokalyptisk markering.
Amerikanerna är ready for business.
Alltså, det är inte klokt hur fort det gått sedan 7/10.
Allting har snöbollat sedan den dagen och snöbollen har knappt börjat rulla. Från islamistisk massaker till krig i Libanon, utplånande av Gaza och USAs största hangarfartyg för ankar i Medelhavet.... Hela skiten på en vecka. Var är vi om en månad? Jag vågar inte gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in