Citat:
Ursprungligen postat av
negrofoben
Hur vet du att det inte finns nån israelisk soldat där? Och hur vet du att de använder det just nu?
Det känns ju inte meningsfullt att använda det för att sätta eld på ruinerna bomberna orsakat.
Dessutom tror jag inte att Israel just nu prioriterar att följa några spelregler efter Hamas massakrer på israeler.
IDF kommer att krossa Hamas nu oavsett vad du och andra tycker om metoderna.
Jag har ju skrivit att jag inte VET om de använder det. Det vore väl klokt om du lite halvhjälpligt försöker läsa inlägg du kommenterar på?
Diskussionen handlar om att en blådåre hävdade att man får bekämpa civila mål med vit fosfor och jag påpekade att man inte får det eftersom det råder ett generellt förbud mot användande brandstridsmedel på det viset. Diskussionen till användande av vit fosfor som rök har han retirerat till när han upptäckte att han hade fel.
Däremot vet jag att IDF tidigare använt vit fosfor mot Gaza, 2009.
Ställer du på allvar frågan om hur jag vet att Israel inte har marktrupp inne i Gaza city just nu? Ledsen, ger mig inte in på sådan sandlådediskussion, men kan nöja mig med att peka på att IDF använt vit fosfor mot mål utan att ha trupp på plats både 2006 och 2009.
Att IDF inte läser våra inlägg kan rimligen inte vara ett argument mot att vi här skall diskutera och uttrycka våra uppfattningar om allt det nu må vara som ligger inom trådämnet.
Jag hoppas verkligen att IDF krossar Hamas och att de gör det grundligt och förhoppningsvis får Islamiska Jihad sig också en duktig snyting samtidigt. Man måste dock inte därför acceptera eller applådera om IDF begår krigsbrott när de gör det (återigen vet jag inte om man använt vit fosfor denna gång), även om jag kan förstå om IDFs soldater är fyllda av hämndlystnad.