2023-10-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Qatar agerar:
https://twitter.com/Khanzadah_/status/1712798899558379865

Arabvärlden har vissa kort att spela.

Qatar visar att dom inte är en pålitlig handelspartner? Bra.
Citera
2023-10-13, 17:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Vad händer efter dom där 24h Israel uttalade sig om?
Är det för att dom ska in med marktrupper?

Typ. Men det är väl för att Gazaborna ska få lite parra också.

IDF kunde lika gärna ha sagt "ni har 6 timmar på er", fast då kanske risken varit att det faktiskt blivit en humanitär katastrof. För att en miljon människor med total brist på ordningssinne ens under normala omständigheter flyr hals över huvud genom trånga stadsgator.

Och hade IDF sagt "ni har en vecka på er" så hade gazaborna suttit kvar i sina vardagsrum, och när veckan gått hade de hunnit helt glömma av att de ens ombetts flytta.

Så 24 h är väl en avvägning däremellan.
Citera
2023-10-13, 17:39
Medlem
Farbaute666s avatar
Finns det någon som har en eller flera bra länkar till filmer och bilder på Hamas anfall, den första dagen?
Har hamnat i debatt med en tunisier som inte inte tror mig når jag berättar om Hamas illdåd, han tror bara på vad han ser att Israel gör.

Tacksam för tips!
Citera
2023-10-13, 17:40
Medlem
En livestream från Reuters blev träffad av en missil från Israel, tydligen höll journalisterna samtidigt i en AMA på Reddit. En kvinna höra skrika strax efter nedslaget "i can't feel my legs".
Citera
2023-10-13, 17:41
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Så sant så att Israel har vunnit men nu är det clean out Hamas för gott inne i Gaza och det är en annan femma att klara av!

Tror inte det blir så svårt egentligen.

Det svåraste är minor, prickskyttar, självmordsbombare och att Hamas kommer gömma sig byggnader.

Men det kommer man lösa genom att helt enkelt bomba sönder varje plats där man misstänker att de finns. Man kommer inte behöva köra några räder med enskilda förband som ska springa från hus till hus. De kommer göra som Putin gjorde i Tjetjenien, fast värre.

Deras mål med interventionen är förmodligen att helt krossa Hamas infrastruktur och logistik. Förstöra tunnlar, underjordiska lager, beslagta alla deras vapen osv. Inte nödvändigtvis att leta rätt på varenda medlem i Hamas. Man vill krossa deras infrastruktur och sedan se till så de aldrig mer kan få samma kapacitet de har idag. Oavsett om de heter Hamas eller i framtiden heter något annat. De kanske tar makten över hela Gaza med tiden och upprättar militär där som styr på lång sikt, Israel alltså.
Senast redigerad av AD-3sTrIpEs 2023-10-13 kl. 17:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Men snälla du, finns väll inget som skulle vara otroligt eller ovanligt om dessa människor skurit halsarna av dom. Har du levt under en sten, jihadisterna är ju ökända för fruktansvärd brutalitet. Finns ingen anledning att misstro uppgifter om detta.

"Ingen anledning att misstro"? Jo det finns i högsta grad anledning att misstro dessa uppgifter och all annan spektakulär krigspropaganda. Hade de haft 40 halshuggna bebisar att visa upp så hade de gjort det på alla förstasidor med namn och bild på alla bebisar.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hur vet du att det inte finns nån israelisk soldat där? Och hur vet du att de använder det just nu?

Det känns ju inte meningsfullt att använda det för att sätta eld på ruinerna bomberna orsakat.

Dessutom tror jag inte att Israel just nu prioriterar att följa några spelregler efter Hamas massakrer på israeler.

IDF kommer att krossa Hamas nu oavsett vad du och andra tycker om metoderna.

Jag har ju skrivit att jag inte VET om de använder det. Det vore väl klokt om du lite halvhjälpligt försöker läsa inlägg du kommenterar på?

Diskussionen handlar om att en blådåre hävdade att man får bekämpa civila mål med vit fosfor och jag påpekade att man inte får det eftersom det råder ett generellt förbud mot användande brandstridsmedel på det viset. Diskussionen till användande av vit fosfor som rök har han retirerat till när han upptäckte att han hade fel.

Däremot vet jag att IDF tidigare använt vit fosfor mot Gaza, 2009.

Ställer du på allvar frågan om hur jag vet att Israel inte har marktrupp inne i Gaza city just nu? Ledsen, ger mig inte in på sådan sandlådediskussion, men kan nöja mig med att peka på att IDF använt vit fosfor mot mål utan att ha trupp på plats både 2006 och 2009.

Att IDF inte läser våra inlägg kan rimligen inte vara ett argument mot att vi här skall diskutera och uttrycka våra uppfattningar om allt det nu må vara som ligger inom trådämnet.

Jag hoppas verkligen att IDF krossar Hamas och att de gör det grundligt och förhoppningsvis får Islamiska Jihad sig också en duktig snyting samtidigt. Man måste dock inte därför acceptera eller applådera om IDF begår krigsbrott när de gör det (återigen vet jag inte om man använt vit fosfor denna gång), även om jag kan förstå om IDFs soldater är fyllda av hämndlystnad.
Citera
2023-10-13, 17:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incel-pelle90
Oavsett så har Israel all rätt att försöka utplåna Hamas. Lite som att säga att de allierade använde övervåld när de skulle krossa nazismen.
Liknelsen är mer än lovligt dum eftersom situationerna inte är jämförbara. En bättre liknelse kan vara de tyska terrorbombningarna av Guernica 1937. Tycker du att dessa ska försvaras?

Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det du säger är ju precis det jag säger, Israel är återhållsam. De hade kunna göra som sin fiende hade gjort. Men de gör inte det, där ligger den stora skillnaden.
Därför att de inte vill bli sanktionerad av västvärlden eller behöva handskas med de miljoner flyktingar som skulle bli resultatet om Gaza utplånades. IDF har ju redan gått ut med att de kommer skjuta alla civila som närmar sig Israels gräns, detta trots att flyende har en laglig rätt att ansöka om asyl - inklusive i Israel.

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Du måste även räkna in de judar som inte har immigrerat utan som har ursprung i Israel. Dina siffror motsvarar inte ens hälften av landets befolkning.
Fast du motsäger ju fortfarande dina egna siffror. Majoriteten av den judiska befolkningen har inte sitt ursprung i Levanten.
Citera
2023-10-13, 17:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Tror inte det blir så svårt egentligen.

Det svåraste är minor, prickskyttar, självmordsbombare och att Hamas kommer gömma sig byggnader.

Men det kommer man lösa genom att helt enkelt bomba sönder varje plats där man misstänker att de finns. Man kommer inte behöva köra några räder med enskilda förband som ska springa från hus till hus. De kommer göra som Putin gjorde i Tjetjenien, fast värre.

Deras mål med interventionen är förmodligen att helt krossa Hamas infrastruktur och logistik. Förstöra tunnlar, underjordiska lager, beslagta alla deras vapen osv. Inte nödvändigtvis att leta rätt på varenda medlem i Hamas. Man vill krossa deras infrastruktur och sedan se till så de aldrig mer kan få samma kapacitet de har idag. Oavsett om de heter Hamas eller i framtiden heter något annat.
Det är där av man kommer med understöd av Flyget bomba bort den mesta infrastruktur som finns kring Hamas ovanytan, Sedan så kommer man INTE ge sin in i tunnlarna under Gaza utan tror man kommer täppa igen alla utgångar man kan....
Citera
2023-10-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Visst kan det om de inbillar sig att världen är beroende av Qatar...

Frågan är vem som viker ner sig först?

Blinken möter företrädare för Qatar i detta nu.

Precis som alla andra muslimska länder så skiter dom fullständigt i palestinier men känner sig nödgade att gläfsa lite, precis det som förväntas av muslimska stater.
Citera
2023-10-13, 17:44
Medlem
Fråga till alla Israel-fantaster; Kommer det bli fred och välstånd efter att Israel hypotetiskt har haft ihjäl eller utvisat alla palestinier?
Citera
2023-10-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
"Ingen anledning att misstro"? Jo det finns i högsta grad anledning att misstro dessa uppgifter och all annan spektakulär krigspropaganda. Hade de haft 40 halshuggna bebisar att visa upp så hade de gjort det på alla förstasidor med namn och bild på alla bebisar.
Det kommer nog snart. Återigen så är det inget som skulle förvåna då dessa människor är extremt brutala. Inte många som blir förvånade över rapporter om detta. Annat än du tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in