2023-10-13, 17:45
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är där av man kommer med understöd av Flyget bomba bort den mesta infrastruktur som finns kring Hamas ovanytan, Sedan så kommer man INTE ge sin in i tunnlarna under Gaza utan tror man kommer täppa igen alla utgångar man kan....

Hamas på ovanytan är kanske 20% av allt. Det mesta av de och deras kapacitet finns under marken. Och det vet man att man måste ordna. Man måste förstöra underjordiska Hamas. Sedan hur man gör det vet jag inte. Men man kommer se till så allt försvinner på nått sätt.
Citera
2023-10-13, 17:46
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag har ju skrivit att jag inte VET om de använder det. Det vore väl klokt om du lite halvhjälpligt försöker läsa inlägg du kommenterar på?

Diskussionen handlar om att en blådåre hävdade att man får bekämpa civila mål med vit fosfor och jag påpekade att man inte får det eftersom det råder ett generellt förbud mot användande brandstridsmedel på det viset. Diskussionen till användande av vit fosfor som rök har han retirerat till när han upptäckte att han hade fel.

Däremot vet jag att IDF tidigare använt vit fosfor mot Gaza, 2009.

Ställer du på allvar frågan om hur jag vet att Israel inte har marktrupp inne i Gaza city just nu? Ledsen, ger mig inte in på sådan sandlådediskussion, men kan nöja mig med att peka på att IDF använt vit fosfor mot mål utan att ha trupp på plats både 2006 och 2009.

Att IDF inte läser våra inlägg kan rimligen inte vara ett argument mot att vi här skall diskutera och uttrycka våra uppfattningar om allt det nu må vara som ligger inom trådämnet.

Jag hoppas verkligen att IDF krossar Hamas och att de gör det grundligt och förhoppningsvis får Islamiska Jihad sig också en duktig snyting samtidigt. Man måste dock inte därför acceptera eller applådera om IDF begår krigsbrott när de gör det (återigen vet jag inte om man använt vit fosfor denna gång), även om jag kan förstå om IDFs soldater är fyllda av hämndlystnad.

Då ber jag om ursäkt för att jag inte följt dina inlägg!

Vi verkar i alla fall stå på samma sida och förstår vad som kommer att hända och accepterar det.
Citera
2023-10-13, 17:47
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Indianerna borde alltså få tillbaka de amerikanska kontinenterna?
Aboriginerna borde få tillbaka Oceanien?

Hur långt vill du gå tillbaka?

Vi pratar inte ens religion, vi pratar folk.
Det finns kristna palestinier.

Israelerna består mestadels av europeiska judar. EUROPEISKA.

Skillnaden är att israelerna byggt upp en välfungerande stat där som egentligen hjälper till att hålla regionen i schack. Judarna har bara Israel. Araberna har 20 länder till. Hur kul hade det varit om judarna eller kristna eller hinduer fick Saudiarabien och Mecka?

Det bästa vore om alla kunde leva tillsammans utan att ha konflikt och störa sig på varandra, men det fungerar tyvärr inte så. Då får man försöka vara så rättvis och logisk som möjligt. Men självklart vore det bästa om de kunde leva fredligt utan att skada varandra på platsen.
Senast redigerad av AD-3sTrIpEs 2023-10-13 kl. 17:53.
Citera
2023-10-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Liknelsen är mer än lovligt dum eftersom situationerna inte är jämförbara. En bättre liknelse kan vara de tyska terrorbombningarna av Guernica 1937. Tycker du att dessa ska försvaras?

Därför att de inte vill bli sanktionerad av västvärlden eller behöva handskas med de miljoner flyktingar som skulle bli resultatet om Gaza utplånades. IDF har ju redan gått ut med att de kommer skjuta alla civila som närmar sig Israels gräns, detta trots att flyende har en laglig rätt att ansöka om asyl - inklusive i Israel.

Fast du motsäger ju fortfarande dina egna siffror. Majoriteten av den judiska befolkningen har inte sitt ursprung i Levanten.
Haha trollar du eller? Finns ingen laglig rätt att storma en gräns. Sök hjälp!
Du bevisar gång på gång att du inte har några hållbara argument. Du förenklar och skriver rena sakfel. Höj nivån, litegrann iallafall, blir ju var massa trams nu.
Citera
2023-10-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
En livestream från Reuters blev träffad av en missil från Israel, tydligen höll journalisterna samtidigt i en AMA på Reddit. En kvinna höra skrika strax efter nedslaget "i can't feel my legs".

Ja. Jag hörde! Då var bilden helt suddig och man kunde inte se något. 😕
Citera
2023-10-13, 17:51
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Hamas på ovanytan är kanske 20% av allt. Det mesta av de och deras kapacitet finns under marken. Och det vet man att man måste ordna. Man måste förstöra underjordiska Hamas. Sedan hur man gör det vet jag inte. Men man kommer se till så allt försvinner på nått sätt.
Tunnlar kan ju vara en mardröm för IDF beroende på hur de är byggda.

Det går ju alltid att röka ut soldater i dåligt byggda tunnelsystem. Vattenfyllning är ett annat sätt.

Sprängning mm är ju andra metoder och jag är hyfsat säker på att IDF har massor av verktyg för att slå ut Hamas i tunnlar.
Citera
2023-10-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Visst är det. Men Israel är tidigare kända att anfalla först. Men sympatierna svänger i denna konflikten.
Efter förra helgen så ligger mina sympatier hos Israel och tidigare, i flera år, var de hos palestinierna. Har arbetat i Libanon i 18 månader, mot slutet av 80-talet och då fick man en viss inblick i läget. Tyvärr går inte detta att lösa, så länge bägge parterna finns i området....
Jo men det har ju varit helt rätt när det kommer till krigen de utkämpat, ibland har de dock inte varit först på bollen utan fått kämpa i uppförsbacke.

Det bästa hade ju varit om Israel hade skapats utan kanske en nation av judar och palestinier om de nu hade fungerat som Palestina.
Dessvärre tror jag judarna hade blivit förföljda av dagens moderna muslimer även om så inte hade funnits något Israel.
Då hade alternativet varit att hålla sig utanför och leva utan nation vilket de ändå gjort väldigt framgångsrikt.
Jag är väldigt imponerad av judisk kultur, folk kan kalla dom bankier mm.
Men faktum är att de helt enkelt är framgångsrika.
Som öst asiater i USA som får mer minuspoäng än vita för att andra etniciteter ska få komma in på högskolan

Men som det är nu så tror jag ända långsiktiga lösningen är att köra ut en stor del av den palestinska befolkningen ur Gaza.
Det är mindre blodigt och lättare än att flytta på Israels befolkning.
Palestinierna är iaf muslimer så de bör ju klara sig hyfsat i närliggande länder/regioner.
Citera
2023-10-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är där av man kommer med understöd av Flyget bomba bort den mesta infrastruktur som finns kring Hamas ovanytan, Sedan så kommer man INTE ge sin in i tunnlarna under Gaza utan tror man kommer täppa igen alla utgångar man kan....

Det måste ju vara den minst farliga strategin. Undrar hur länge de kan tänkas överleva där nere innan de svälter/törstar ihjäl eller dör av syrebrist?
Citera
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tunnlar kan ju vara en mardröm för IDF beroende på hur de är byggda.

Det går ju alltid att röka ut soldater i dåligt byggda tunnelsystem. Vattenfyllning är ett annat sätt.

Sprängning mm är ju andra metoder och jag är hyfsat säker på att IDF har massor av verktyg för att slå ut Hamas i tunnlar.

Judarna är smarta, de har garanterat gjort upp en plan för detta sedan 10 år tillbaks. Min gissning är att de i detalj vet precis hur de ska göra och vad de behöver göra. De är listiga och kalkylerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Finns det någon som har en eller flera bra länkar till filmer och bilder på Hamas anfall, den första dagen?
Har hamnat i debatt med en tunisier som inte inte tror mig når jag berättar om Hamas illdåd, han tror bara på vad han ser att Israel gör.

Tacksam för tips!
https://funker530.com/video/recovered-hamas-gopro-shows-beginning-of-attacks/

https://funker530.com/video/nsfw-gopro-footage-of-hamas-initial-breach/

https://funker530.com/video/nsfw-hezbollah-commanders-gopro-during-saturday-assault/

Bonus med sällsynt klipp på israels specialstyrka in action
https://funker530.com/video/nsfw-special-operations-engages-in-close-range-gunfight-with-hamas-fighters/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Människor inklusive barn dör i krig barn av olika anledningar. Att man kan visa upp döda barn innebär inte att de har blivit dödade på bestialiska fantasi-vis så som man vill framställa det i propagandan.

Om palestiner kan visa ett dött barn så innebär det inte nödvändigtvis att den har blivit dödad av judar för att tappas på blod så de kan göra osyrat bröd.

Är det alltid ok när palestinska terrorister kastar in handgranater i rum dom inte vet vad dom innehåller eller gäller det bara på israelisk mark.

Kan du inte förklara hur handgranater får knivar att separera huvudet från kroppen på spädbarn?
Citera
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Fråga till alla Israel-fantaster; Kommer det bli fred och välstånd efter att Israel hypotetiskt har haft ihjäl eller utvisat alla palestinier?

En oerhört korkad fråga som inte har någonting med verkligheten att göra...

En fråga till alla korkade Hamas kultister. Kommer Islamister göra fred med resten av världen om Israel utplånas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in