2023-10-13, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, vi alla vet att det finns en lojalitet dessa två emellan. Men för den sakens skull så betyder det ju inte att man går med på vad som helst och springer vilka ärenden som helst för sin "själsfrände" - och vill man ändå påstå att så är/var fallet här så får man också bevisa det, och det gör man inte genom "en förhistoria"!

Dessutom säger du emot dig själv lite, för även om det skulle finnas sådan lojalitet/kapacitet från M.H sida så utesluter det inte att det kan ha gått till på något annat sätt. M.H kan ju t ex ha vaknat och anslutit till platsen lagom till att J.J slutfört gärningen. Du säger också emot dig själv när du snackar om denna lojalitet och vänskap men helt utelämnar att M.H fuckat upp allting under förhör, vilket i princip ledde till att J.J pekades ut som gärningsman. Hur mycket "vänskap" och "lojalitet" tror du fanns efter det? Skulle inte detta faktum vara ett hypotetiskt motiv nog för J.J att felaktigt peka ut M.H som medgärningsman?

Jag förstår också att du tycker att både utredningen och åklagarens insats i detta är skit - och det är helt okej, det har du all rätt att göra! Men du måste förstå att hur mycket dom än hade salufört "märkliga sammanträffanden", "lojalitet" osv. så måste ju rätten kunna motivera detta i en dom - och man kan inte bura in en person på livstids fängelse med argumentet att vederbörande var kompisar och har gjort skit förut. Du har dessutom fortfarande inte svarat på varför man skall bortse från J.J berättelse om dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte!? För jag menar även DU måste väl tycka att denna historien är ett viktigt/avgörande bevis för att kunna fälla M.H för mord, eller menar du att "förhistorien" räcker????
Det finns utrymme för att skapa en stark indiciekedja för Majas del. Det kräver mer jobb av åklagaren än att kunna peka på ett tekniskt bevis som DNA eller mobilspår. Det kräver vittnen, pressande förhör, ifrågasättanden, sätta saker i ett sammanhand. De här åklagarna orkade inte lägga ner det jobbet. De diskade av rättegångarna lite snabbt, pinsamt snabbt faktiskt, kallade ett minimum av vittnen, höll oengagerade korta förhör - de höll sig precis över gränsen för att kunna anses ha gjort sitt jobb.

Precis samma argument drog en del av Schyrrers vapendragare upp i Arboga-fallet. "Även om Schyrrer hade en konfliktfylld relation till fadern i fallet så kan hon faktiskt ha haft anledningar att befinna sig i Arboga. Hon kanske bara inte vill berätta! Hon kanske har en affär med en gift man! Hon kanske drygar ut studiemedlen med prostitution! Hon kanske...!!"

Schyrrer blev aldrig dömd på ETT indicium. Att Schyrrer var i Arboga och ljög om det var bara EN del i indicekedjan. Man byggde väldigt noggrant upp indiciekedjan och den höll. Man slarvade inte med någon länk, man jobbade på varje enskild länk för en kedja är inte starkare än den svagaste länken.

I det här fallet har man inte byggt någon indiciekedja i rätten. Vad som hade hänt om man hade varit lika noggrann som i Arboga-fallet vet vi inte. Men det fanns material att bygga den på.

I det här fallet hade man dessutom ett utpekade, vilket man inte hade i Arboga. Visserligen medGM Johanna, vars vittnesmål man ska vara försiktig med. MedGM Johanna sköt dock ingen av sin egen skuld på Maja när hon pekade ut henne som deltagande. Det är skillnaden på den uppgift som hon lämnar om längden på stryptaget. Den uppgiften tar ifrån skuld från Johanna, därför ska den betraktas med långt större misstänksamhet.

Jag trodde du var jurist men du kan inte vara en särskilt duktig jurist givet de frågor du ställer.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-13 kl. 15:03.
Citera
2023-10-13, 15:04
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja men uppenbarligen är det inte nog med att Maja är fri utan det ska tryckas in ordentligt i ansiktet på stackars Toves familj och vänner. Nu ber Majas nära och kära om "förståelse för vårt lidande och inget mera hat mot oss". Vidrigt.
Ja jag mår illa, hur i helvete kan hon släppas fri dessa 2 veckor t dom. Jag är övertygad om att givetvis hållit nere Toves armar så J kunde få fritt spelrum med strypningen. Man blir vansinnig! Fy Fan! Å att M inte såg Toves kropp när hon ”gick på toa” som hon säger hon gjort, då hon sovit! Ett hån mot Toves anhöriga, vad är det för ett rättssamhälle vi har. Lurigt m Hovrätten… rätt ofta dom ger mildare straff än Tingsrätten.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Vad ska man säga... Ditt fokus ligger på kvällen innan utan att du har en aning. Du vet inte vad som försiggick.

Du missar året eller åren innan. Då när Maja mötet Johanna.

Båda har behov av en BFF. Johanna har skrämt bort sina genom att härska genom söndring och Maja har ingen efter den där Come Back lades ned.

Johanna dominerar den undergivna Maja. Fullständigt. Det är så det fungerar. Master & Slave.

När Johanna stryper Tove blir Maja som paralyserad. Maja får instruktioner om att ljuga ljuga ljuga. Hon håller intill dess hon brister.

När Johanna förstår att Maja fallit till föga krackelerar allt. Johanna involverar Maja i sitt dåd och det ger ett år i häkte.

Det är dags att inse vilken jävla pärs Maja varit utsatt för. Beroende, obeslutsam och dominerad blir

Det var en fin hypotes. Synd bara att den inte passar för fem öre med innehållet i FUP.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja du, vad ska man säga ... det är faktiskt ganska oförskämt att bemöta konkreta argument med generellt fluff. Som du mycket riktigt påpekar har jag bättre saker för mig än att lägga tid på formulera mina tankar bara för att mötas av sån här brist på respekt (därtill är jag på småpissigt humör över att rättsväsendet svek folket, och framför allt de anhöriga). Om du inte tänker lägga ner tiden som krävs ser jag hellre att du låter bli att skriva till mig.

Inget ont, men hej då.

Jag utgick ifrån din signatur om hellre en obesvarad fråga än ett påhittat svar. Jag fattar heller inte varför du anser att domstolen har svikit folket? Rätt skall väl vara rätt? Vad blodtörstiga många är här, skrämmande!
Citera
2023-10-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag håller fortfarande fast vid min tidigare ståndpunkt.

Fröken Hellm*n har tidigare befattat sig med lögner och ljugit i sådan stor utsträckning att hon genom dessa
[ lögner ] bevisat sig själv till att ha varit delaktig i mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies och, det råder inte den minsta lilla tvekan om att fallet så varit.

Mvh/
@JokerMannen

Fy fan... Du är den mest korkade idioten härinne.

Du fattar nada och skriver trams. Du vill låta bra men blir bara dum.

Om det vore så att du hade gåvor nog att analysera Majas totala underlägsenhet visavi Johanna kanske du skulle bli åtminstone lite klokare.

Allt det du förfäktat är nu grusat. Maja är släppt ur häktet. Hon är fri. Din idiokrasi förutan.
Citera
2023-10-13, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har bevisligen lite svårt att hålla ordning på dina svallande känslor. Att HRs bedömning och frisläppande inte passade din agenda och uppfattning utan ledde till en ohanterbar frustration kan jag mycket väl förstå.
Men därifrån till att gå till grova personangrepp på de som blev förvånade och vissa till och med nöjda med HRs bedömning tyder på projicering och svårigheter med att hålla i sär vad som är vad.

Att du heller inte kan hålla i sär förklaringar av beteende och sympati för sörjande utan ser det som motpoler är svårförståeligt, liksom att din höga moral tillåter dig att tillskriva mig och sprida både självuppfunna uppfattningar och egenskaper, dvs rena lögner.
Du, jag betackar mig för dina hobbypsykoanalyser av min person . Att du ens uttrycker dig som att HRs bedömning och frisläppande inte skulle passat min agenda tyder på att du själv ägnar dig åt projicering. Jag har nämligen ingen agenda - men nån verkar uppenbart ha ordet på tungan..?

Alla vet vad du går för, du har gjort dig känd - tro mig. Säg hej till publiken sybel!

Stå för dina moraliska värderingar istället för att tjafsa med mig. Du tycker ju att det är bra att stackars oskyldiga Maja får komma hem och pysslas om av familjen. Hennes prövning är förhoppningsvis över, eller hur? Det där lilla gravfridsbrottet är ju inte mycket att bråka om. Det var ju Johannas fel, Maja bara bar lite grann. Det hade kunnat vara en madrass eller nåt annat föremål, eller hur? Inte värre än så. Nu får stackars Maja pusta ut och gå vidare med sitt liv. Och familjen T*nnies har ju herregud en grav att gå till. Nu får de sluta gnälla. Eller hur, sybel?
Citera
2023-10-13, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hade åklagaren valt att kalla in entrévärden och någon vakt så hade rätten fått vetskap om Majas sinnesstämning en timma innan mordet. Dom hade då berättat att M setts upprörd gå in och ut flera gånger på Nöjet. Att hon visat agg och ville få Tove utslängd. Att hon stod med armarna i kors utanför entrén där det såg ut som hon väntade på någon. Dom hade också kunnat berättat att hon inte alls verkade särskilt berusad.

Ingen av ovanstående uppgifter ville Maja själv berätta om. Hennes version som rätten fick höra var att hon gick in nån gång på Nöjet för att leta efter Tove, på uppmaning av Johanna. Och hon var så berusad så det snurrade i skallen och vinglade i benen.

Personligen tycker jag att Majas sinnesstämning har överdrivits väldigt i tråden, mycket tack vare att vissa tråddeltagare har lagt en enorm möda på att leta upp och överdriva Majas känslor.

Det har hetat att vakten sett Maja srpinga ut fyra gånger och in lika många gånger, tex. Det finns klockslag och bilder från när Maja går in och ut, och det är vid ett tillfälle. Vakten beskriver att Maja var ut en gång under kvällen (ej i samband med stänging!) vilket också ett vittne bekräftar.

Nej, Maja har inte sprungit in och ut som en galning!
Jag tror inte heller att Maja varit aggressiv och bitchig hela kvällen, och att detta ska vara ett bevis för att mord sker sedan.

Det går inte att bevisa det ni påstår! Jag tolkar annorlunda.

Så fortsätter det:

När vakten beskriver att tjejerna är bitchiga, så är det Maja som är den bitchiga. Eller att tjejerna hyste agg, då är det specifikt Maja som hyser agg.

Nu är det Maja som är aggressiv när hon går in, medan Johanna bara är den som ber Maja gå in, osv osv.

Och så att Maja missförstod J*lias slag i ansiktet som medvetet, vilket kanske inte är så konstigt att bli arg över?

Eller att någon fäller rasistiskt utalande till Maja och hon ger en arg blick. Ja, vem skulle inte göra det?

Ja, herregud, kanske hon däremellan var på strålande humör?

Berusad kan hon ha varit till någon grad. Man behöver inte vingla som värsta fyllot för att känna att tankarna inte är med till hundra. Jag har tidigare redogjort utifrån L*ouise vittnesförhör och från Majas kontoutdrag ungefär hur mycket Maja har kunnat dricka. Tillräckligt för att man på några timmars intag ska känna av detta.

Ungefär vid 20- tiden kommer Maja till Johanna, och den sista drinken tar hon vid 12-slaget. Lite drygt en halv enliters vin- fp och två 6r var det väl? Inte helt lite på ca 4 timmar.

Och stämningen på väg hem till Johanna har beskrivits som god. Hur skulle de annars fått med Tove?

Maja filmar ett rådjur och på filmen verkar stämningen god, liksom A*lbin upplever strax innan de ska gå in till Johanna.

Hur beskriver de vänner som dansar med Maja hennes sinnestämning?

Det händer att folk med lite för mycket innanför västen kan bli lite kaxiga, lite kaxigare än de är annars väl? Maja beskrivs som att annars ha låg profil, osäker och inte så drivande.Kanske därför Maja gillar att festa, då hon får mer skjälvförtroende och gillar att dansa?

Bilden av Maja made in hell, är så uppskruvad och jag uppfattar det som att ni dras med av varandra, och faktiskt blir manipulerade till den helt överdrivna demon som hon beskrivs som.

Jag ser inte den bilden.
jag tror inte på den bilden.
Citera
2023-10-13, 15:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Jag utgick ifrån din signatur om hellre en obesvarad fråga än ett påhittat svar.

Antar att jag får lägga till "Hellre inget svar än intetsägande svar".

Citat:
Jag fattar heller inte varför du anser att domstolen har svikit folket? Rätt skall väl vara rätt?

Rättsväsendet, inte domstolen. Åklagaren har också ett STORT ansvar. Jag anser att de svikit folket för att de släppt ännu en mördare fri genom inkompetens och överdrivna beviskrav. Det BORDE engagera landets befolkning. Jag tänker fortfarande regelbundet på Mats Alm och vad han kom undan med.

Jag anser att det finns anledning att göra en översyn av systemet i riktning mot hur det kan se ut inom andra rättsområden, t ex diskriminering. Där har den som för talan en viss bevisbörda upp till en viss punkt, och om de kan komma upp till den övergår bevisbördan till motparten att vissa på att diskriminering inte förekommit. Samma princip skulle med modifikationer kunna appliceras i brottsmål. T ex i ett fall som detta, där åklagarsidan har ett case som Maja bemöter en historia som omöjligt kan stämma. Svagheten i hennes historia skulle då kunna ses som oerhört stark indikation för att hon är skyldig. Ett sådant system skulle också uppmuntra till att tala sanning i rätten, för en sann historia kommer i princip alltid vara trovärdig.

Citat:
Vad blodtörstiga många är här, skrämmande!

Blodtörstiga? Det är väl inte direkt som att jag uppmanat till våld mot Maja? Vad består min blodtörstighet i? Att jag vill se mördare dömas i domstol?
Citera
2023-10-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag satsar emot! Det enda av prejudikatvärde jag kan se att HD skulle vilja ta upp i detta målet är frågan om gränsdragning mellan Gravfridsbrott och Grovt gravfridsbrott.

Sedan tycker jag att om du skall "slå vad" och göra ett stort nummer av att HD minsann kommer ta upp detta, så måste du ange vad anledning till prövningstillstånd skulle vara. För det är ju inte ett dugg imponerande att få rätt i frågan om HD tar upp fallet eller inte (50/50), utan det som imponerar är ju om man har rätt i frågan varför HD skulle ta upp fallet!
Anledningen är var går gränsen för medhjälp till mord samt uppsåt frågan.
Citera
2023-10-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ja jag mår illa, hur i helvete kan hon släppas fri dessa 2 veckor t dom. Jag är övertygad om att givetvis hållit nere Toves armar så J kunde få fritt spelrum med strypningen. Man blir vansinnig! Fy Fan! Å att M inte såg Toves kropp när hon ”gick på toa” som hon säger hon gjort, då hon sovit! Ett hån mot Toves anhöriga, vad är det för ett rättssamhälle vi har. Lurigt m Hovrätten… rätt ofta dom ger mildare straff än Tingsrätten.

Skaffar man sig en bra och erfaren försvarsadvokat som klarar ut av att emanera tillräckligt med tvivel för att sålunda skapa stora osäkerheter inom en domstol så kommer det oftast att sluta med schack matt och resultatet av en sådan försvarsadvokat:s arbete fick vi ta del av under gårdagens eftermiddagstid klockan 17:40 Torsdagen den 12/10 2023.

Orkestern har spelat upp på Orkestervägen i

Vetlanda

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-13 kl. 15:26.
Citera
2023-10-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det handlar inte om kunskap, det handlar om värderingar och moralisk kompass. Dom är fria att tolka bevis och lagar.
Personlig agenda kan komma ivägen. Här kan vi ha en SDare som skall döma en mörkhyad tjej.
Citera
2023-10-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigisimund
För mig är det så konstigt att förra åklagaren inte längre driver fallet. Den personen har fått en annan bättre position innan fallet ska tas upp av hovrätten. Man har valt att plocka bort en person, som ville se mördarna få livstid, mot en annan person som inte verkar lika insatt som första åklagaren och som verkar nöja sig med misshandel som åtalspunkt. Hatar att säga detta, men har en känsla av att man har påverkat målet nu för att kunna ge brottslingarna lindrigare straff.

Jag skrev detta 9 dagar sen och med tanke på att Maja är nog på Ica just nu och ska handla inför fredagsmyset så tror jag inte Johanna kommer få livstid av hovrätten. Jag inväntar dom innan jag börjar se Sveriges rättsystem likvärdigt med ett u-lands där om man tillhör rätt gruppering eller känner rätt personer så behandlas man annorlunda inför lagen. Vi har alltid fått höra ”alla är lika inför lagen”, men det är en massa propaganda bara för att intala oss dumma att Sverige är ett likvärdigt land. Bara fråga Morgan Johanssons fru hur likvärdigt Sverige är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in