Citat:
Det finns utrymme för att skapa en stark indiciekedja för Majas del. Det kräver mer jobb av åklagaren än att kunna peka på ett tekniskt bevis som DNA eller mobilspår. Det kräver vittnen, pressande förhör, ifrågasättanden, sätta saker i ett sammanhand. De här åklagarna orkade inte lägga ner det jobbet. De diskade av rättegångarna lite snabbt, pinsamt snabbt faktiskt, kallade ett minimum av vittnen, höll oengagerade korta förhör - de höll sig precis över gränsen för att kunna anses ha gjort sitt jobb. Jo, vi alla vet att det finns en lojalitet dessa två emellan. Men för den sakens skull så betyder det ju inte att man går med på vad som helst och springer vilka ärenden som helst för sin "själsfrände" - och vill man ändå påstå att så är/var fallet här så får man också bevisa det, och det gör man inte genom "en förhistoria"!
Dessutom säger du emot dig själv lite, för även om det skulle finnas sådan lojalitet/kapacitet från M.H sida så utesluter det inte att det kan ha gått till på något annat sätt. M.H kan ju t ex ha vaknat och anslutit till platsen lagom till att J.J slutfört gärningen. Du säger också emot dig själv när du snackar om denna lojalitet och vänskap men helt utelämnar att M.H fuckat upp allting under förhör, vilket i princip ledde till att J.J pekades ut som gärningsman. Hur mycket "vänskap" och "lojalitet" tror du fanns efter det? Skulle inte detta faktum vara ett hypotetiskt motiv nog för J.J att felaktigt peka ut M.H som medgärningsman?
Jag förstår också att du tycker att både utredningen och åklagarens insats i detta är skit - och det är helt okej, det har du all rätt att göra! Men du måste förstå att hur mycket dom än hade salufört "märkliga sammanträffanden", "lojalitet" osv. så måste ju rätten kunna motivera detta i en dom - och man kan inte bura in en person på livstids fängelse med argumentet att vederbörande var kompisar och har gjort skit förut. Du har dessutom fortfarande inte svarat på varför man skall bortse från J.J berättelse om dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte!? För jag menar även DU måste väl tycka att denna historien är ett viktigt/avgörande bevis för att kunna fälla M.H för mord, eller menar du att "förhistorien" räcker????
Dessutom säger du emot dig själv lite, för även om det skulle finnas sådan lojalitet/kapacitet från M.H sida så utesluter det inte att det kan ha gått till på något annat sätt. M.H kan ju t ex ha vaknat och anslutit till platsen lagom till att J.J slutfört gärningen. Du säger också emot dig själv när du snackar om denna lojalitet och vänskap men helt utelämnar att M.H fuckat upp allting under förhör, vilket i princip ledde till att J.J pekades ut som gärningsman. Hur mycket "vänskap" och "lojalitet" tror du fanns efter det? Skulle inte detta faktum vara ett hypotetiskt motiv nog för J.J att felaktigt peka ut M.H som medgärningsman?
Jag förstår också att du tycker att både utredningen och åklagarens insats i detta är skit - och det är helt okej, det har du all rätt att göra! Men du måste förstå att hur mycket dom än hade salufört "märkliga sammanträffanden", "lojalitet" osv. så måste ju rätten kunna motivera detta i en dom - och man kan inte bura in en person på livstids fängelse med argumentet att vederbörande var kompisar och har gjort skit förut. Du har dessutom fortfarande inte svarat på varför man skall bortse från J.J berättelse om dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte!? För jag menar även DU måste väl tycka att denna historien är ett viktigt/avgörande bevis för att kunna fälla M.H för mord, eller menar du att "förhistorien" räcker????
Precis samma argument drog en del av Schyrrers vapendragare upp i Arboga-fallet. "Även om Schyrrer hade en konfliktfylld relation till fadern i fallet så kan hon faktiskt ha haft anledningar att befinna sig i Arboga. Hon kanske bara inte vill berätta! Hon kanske har en affär med en gift man! Hon kanske drygar ut studiemedlen med prostitution! Hon kanske...!!"
Schyrrer blev aldrig dömd på ETT indicium. Att Schyrrer var i Arboga och ljög om det var bara EN del i indicekedjan. Man byggde väldigt noggrant upp indiciekedjan och den höll. Man slarvade inte med någon länk, man jobbade på varje enskild länk för en kedja är inte starkare än den svagaste länken.
I det här fallet har man inte byggt någon indiciekedja i rätten. Vad som hade hänt om man hade varit lika noggrann som i Arboga-fallet vet vi inte. Men det fanns material att bygga den på.
I det här fallet hade man dessutom ett utpekade, vilket man inte hade i Arboga. Visserligen medGM Johanna, vars vittnesmål man ska vara försiktig med. MedGM Johanna sköt dock ingen av sin egen skuld på Maja när hon pekade ut henne som deltagande. Det är skillnaden på den uppgift som hon lämnar om längden på stryptaget. Den uppgiften tar ifrån skuld från Johanna, därför ska den betraktas med långt större misstänksamhet.
Jag trodde du var jurist men du kan inte vara en särskilt duktig jurist givet de frågor du ställer.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-13 kl. 15:03.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-13 kl. 15:03.
. Att du ens uttrycker dig som att HRs bedömning och frisläppande inte skulle passat min agenda tyder på att du själv ägnar dig åt projicering. Jag har nämligen ingen agenda - men nån verkar uppenbart ha ordet på tungan..?
r var det väl? Inte helt lite på ca 4 timmar.