2023-10-13, 13:54
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Finns inte en droppe sprit här. Är det ditt sätt att försöka få övertag på folk och anklaga dem för saker för att du ska känna en chans? Patetiskt . Jag anser inte heller att maja kommit undan för lätt som du felaktigt skriver utan hon har däremot fått en korrekt upprättelse iom att mordåtalet är slopat. Rätt ska ju vara rätt eller vad säger du? Sedan vet jag att det fortfarande kommer en dom den 25 och det har hon ju redan med största sannolikhet suttit av +- någon månad. Jag har skrivit tidigare att hon får max 2 år för brott mot griftefriden. Så nu får du skutta iväg igen
Du som inte ens har läst FUP hoppar in i tråden, (igår efter Majas frisläppande) har inte direkt koll gentemot många av oss andra som följt fallet från dag 1.
Du skrev igår att det inte ens finns något som heter Gravfridsbrott
Citera
2023-10-13, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu hugger jag ditt första bästa inlägg för att replikera på din hysteri om M.H fällande dom:
Först och främst så tror jag absolut att M.H varit delaktig i detta på ett eller annat sätt. Men jag är ju inte dummare än att jag måste förstå min/vår begränsning och medge att jag/vi inte kan fastslå detta till 100% då jag/vi inte varit där!

Jag uppfattar det som att du tycker att faktum som M.H stegräknare/hälsoapp, att man rimligen inte kan sova sig igenom ett sådant oväsen som varit samt J.J berättelse om M.H inblandning, - är tillräckligt för att dömas för Mord... Och visst, ser man till M.H stegräknare/hälsoapp så ser jag det som självklart att hon varit vaken/i rörelse (jag ser det också som tämligen orimligt att J.J tagit M.H mobil och haft den i sin besittning i samband med mordet). Men det är ju knappast att vederbörande varit vaken/i rörelse som är det enda man behöver styrka för att få någon fälld för Mord!? För här finns ju MÅNGA alternativa scenarior som man absolut inte kan utesluta;
M.H kan ha gått undan för att inte bli inblandad/lägga sig i, hon kan ha blivit rädd eller chockad eller det kan t.o.m ha varit J.J som sagt åt henne att gå därifrån. Eller det kan rent av ha varit så att M.H anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men kommit för sent.

Ingenting av ovan nämnda går att motsäga (vad du än säger om detta!) och kvar finns då J.J berättelse. Man skall då veta att praxis är oerhört tydlig med att ett utpekande av en medtilltalad skall värderas med stor försiktighet - Det gäller alltså i andra fall OCH så även i detta fallet! Det är också en relevant fråga att ställa sig varför man skall diskvalificera J.J berättelse om dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte.

Jag tycker inte att du behöver krångla till detta mer än att fundera över:
-Hur många fall finns det inte där det finns personer som varit i nära anslutning till brottsplatsen ELLER rent av befunnit sig på brottsplatsen, utan att man för den sakens skull behöver vara gärningsman?
-Och hur många fall finns det inte där man valt att fria för att den enda relevanta bevisningen som finns är att en tilltalad skyllt på en medtilltalad?
Du verkar inte vara med på banan överhuvudtaget. Har du läst FUP? Jag tänker inte sitta och utbilda en okunnig person till i de tre tjejernas förhistoria. Det får man leta upp själv. Men det är en väsentlig skillnad om Johanna hade haft t ex en ytlig bekant på besök och översovning i lägenheten, och hennes själsfrände och vapendragare Maja med total insyn i Johannas liv och med 100% lojalitet mot Johanna.

För att återgå till ett exempel jag dragit förut: Arboga-fallet med Chr Schyrrer. Hon bodde inte i Arboga men var där tre timmar på em/kvällen morddagen. Man kunde aldrig binda henne till mordplatsen med några tekniska bevis. Ändå blev hon ganska omgående intressant i mordutredningen, i motsats mot en massa andra människor som bodde i Arboga eller tillfälligtvis visades där likt Christine. Varför blev just hon intressant? Förhistorien.

Maja har en förhistoria innan mordnatten men också samma kväll. Hon har tidigare ställt upp för Johanna och tagit egna tjafs med Tove utan Johanna närvarande, för Johannas skull. Hon är agiterad på kvällen på Nöjet när det blir bråk med Tove. Hon vet om att Johanna har försökt bränna inne Tove.

Det är skillnad på om just denna tjej påstår att hon sover under tiden för mordet, jämfört med om en ytlig bekant till Johanna skulle påstå det. I Arboga-rättegången gick man oerhört noga igenom Schyrrers förhistoria med den drabbade familjen, just för att påvisa vilket "sammanträffande" det var att hon just denna dag skulle titta på en fornlämning i Arboga-trakten.

När en person som har en konfliktfylld förhistoria tillsammans med ett brottsoffer "råkar" göra något märkligt samtidigt som brottsoffret blir mördat så ska det lyftas fram ordentligt, för rättens förståelse. Men åklagaren kallade knappt några vittnen för att visa detta i Majas fall. Inga vakter från kvällen på Nöjet kallades. Osv. Risken är då att rätten inte uppmärksammar det "märkliga sammanträffandet" som är ett tydligt indicium i just Majas fall, men inte hade varit det i den ytliga bekantas fall.

Du missar helt det när du frågar "-Hur många fall finns det inte där det finns personer som varit i nära anslutning till brottsplatsen ELLER rent av befunnit sig på brottsplatsen, utan att man för den sakens skull behöver vara gärningsman?"

Vad du borde ha frågat är "-Hur många fall finns det där en personen som råkar sova 3 meter från mordplatsen också råkar vara bästis med en person som tidigare har försökt bränna inne mordoffret? "

Om man inte fattar att det är frågan man ska ställa är man en ganska dålig utredare/jurist. Och det var kanske vad som var fallet. En dålig åklagare som ställde sig din fråga och inte min. Eller så var åklagaren inte engagerad. Hur som helst, om man jämför den frenesi med vilken Johannas advokat stred för sin klient och det icke-engagemang som åklagarna la ner för de anhörigas räkning så blir man illa berörd. Och därför kunde Maja klara sig undan.

Åklagaren borde också gjort en mycket större sak i förhören av hur Maja har ändrat sin historia och hur den har vuxit fram. Hon borde ha pressats och tvingats försvara sina uppenbara lögner. Det hade också ökat chansen för att hon hade dömts för sin inblandning, eftersom hennes historia går inte ihop. Johannas historia går till skillnad från Majas ihop. Det skulle också lyfts fram mycket tydligare, genom att pressa Maja och också genom att pressa Johanna mer.

Toves anhöriga fick inte det stöd de borde ha haft från åklagarmyndigheten. Hur HR har resonerat får vi se. Domstolarna är inte heller utan fläckar. Det finns flera HR-domar som är mycket omdiskuterade och det här kan bli ännu en. Vi får se när domen faller.
Citera
2023-10-13, 13:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
M.H kan ha gått undan för att inte bli inblandad/lägga sig i,

Citat:
hon kan ha blivit rädd eller chockad eller det kan t.o.m ha varit J.J som sagt åt henne att gå därifrån.

Citat:
Eller det kan rent av ha varit så att M.H anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men kommit för sent.

Varken enskilt eller sammanlagt kan de här förklaringarna förklara omständigheterna. Det är i en praktisk mening uteslutet att Maja skulle agera som hon gjort om det stämde.

Jag har varit inne på VARFÖR så många ggr utan att någon ens velat bemöta argumenten på något konkret vis att jag inte känner att jag har lust köra samma resa en gång till. Men om du ber mig och lovar att bemöta så kan vi gå in på specifika anledningar. Hojta till.

Citat:
Så sammanfattningsvis: Ser man lite objektivt på bevisläget,

Beror på om man menar bevisläget i FUP eller bevisläget i domstol. Åklagaren fumlade rejält så i domstol har jag viss förståelse. Men i FUP ser jag inte ingenting som ger rimliga skäl att göra annan bedömning.

Citat:
juridisk praxis

Praxis håller jag med om kan ge stöd för att inte döma. Men praxis är helt åt helvete. Beviskraven är satta för högt idag.
Citera
2023-10-13, 14:01
Medlem
FUP TOVE

Lägger upp FUP då flertalet i tråden behöver läsa den och flera har frågat efter den då länkarna i sammanfattningen är döda.

Det är 10st bilagor komprimerade till en ".rar" fil.

https://delafil.se/a5303cfad680be33/Tove_FUP.rar

Slit den med hälsan gott folk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tttyyy
Någon som har FUP? Länkar i tråden döda

Laddade upp FUP precis
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Du som inte ens har läst FUP hoppar in i tråden, (igår efter Majas frisläppande) har inte direkt koll gentemot många av oss andra som följt fallet från dag 1.
Du skrev igår att det inte ens finns något som heter Gravfridsbrott

Även solen har sina fläckar och jag var här långt tidigare än kl 17. Jag kom även med min slutsats innan det var offentligt att Maja skulle släppas. Jag var här redan långt innan dess också för den delen fast utan anv namn Har du svårt att hantera upplösningen trots all FUP du har läst? Det har ju visat sig att kontentan av FUP inte håller i domstol så varför klamrar du dig fast vid det? Hoppas du kan hantera detta bättre framåt.
Citera
2023-10-13, 14:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men har inte du ett jobb att sköta? Hur har du tid att skriva o pyssla text?

Ja naturligtvis är ju det jag säger min egen uppfattning som bygger på ca 60-70% fakta resten är min egen eminenta förmåga till kalkylerade risker och slutledningsförmåga och jag tror att jag med hög sannolikhet är rätt på det i stora drag. Man kan väl säga att saker sällan är så romatiska, planerade eller komplicerade som det ofta ter sig när det stormar på. Min uppfattning är att det ofta är ganska enkelt när det väl klarnat men att processen och vägen till facit ofta görs onödigt komplicerad.

Min magkänsla talar tydligt till mig om att jag är rätt ute i det stora hela som vanligt

Ja du, vad ska man säga ... det är faktiskt ganska oförskämt att bemöta konkreta argument med generellt fluff. Som du mycket riktigt påpekar har jag bättre saker för mig än att lägga tid på formulera mina tankar bara för att mötas av sån här brist på respekt (därtill är jag på småpissigt humör över att rättsväsendet svek folket, och framför allt de anhöriga). Om du inte tänker lägga ner tiden som krävs ser jag hellre att du låter bli att skriva till mig.

Inget ont, men hej då.
Citera
2023-10-13, 14:11
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Nej Jag är inte Majas pappa, är du? Det är mycket snack här men har man väl friats så har man det är ju bara att tugga i sig. Hon kommer komma tillbaks och hon kommer naturligtvis få jobb framöver. Sedan är känslan att det är långt över 1% som delar min uppfattning. Skulle säga att majoriteten inte har någon större uppfattning. Det här är
Väldigt uppskruvat från vissa håll i den här hagen men det återspeglar inte det faktiska läget utanför naturligtvis. Men en tuff resa kommer det att bli för henne så det önskar jag henne lycka till med naturligtvis.

Hon kommer INTE frias från allt skit de hållt på med innan och efter morder den saken är klar !!!
Citera
2023-10-13, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hon kommer INTE frias från allt skit de hållt på med innan och efter morder den saken är klar !!!

Nej som jag sagt tidigare så tippar jag på max 2 år brott mot griftefriden. Vilket förmodligen är avtjänat pga häktningstid därmed fri.

Förövrigt vet jag inte vad mer du insinuerar. Du får gärna skicka över vilka övriga aktuella brottsrubriceringar som åklagaren kastat in i potten som skulle kunna vara aktuella för Maja. Jag ser då ingen så förstår inte vad du menar. Skulle det dessutom föreligga någon risk för ett längre påföljd hade hon inte frigivts i väntan på dom.
Citera
2023-10-13, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du verkar inte vara med på banan överhuvudtaget. Har du läst FUP? Jag tänker inte sitta och utbilda en okunnig person till i de tre tjejernas förhistoria. Det får man leta upp själv. Men det är en väsentlig skillnad om Johanna hade haft t ex en ytlig bekant på besök och översovning i lägenheten, och hennes själsfrände och vapendragare Maja med total insyn i Johannas liv och med 100% lojalitet mot Johanna.

För att återgå till ett exempel jag dragit förut: Arboga-fallet med Chr Schyrrer. Hon bodde inte i Arboga men var där tre timmar på em/kvällen morddagen. Man kunde aldrig binda henne till mordplatsen med några tekniska bevis. Ändå blev hon ganska omgående intressant i mordutredningen, i motsats mot en massa andra människor som bodde i Arboga eller tillfälligtvis visades där likt Christine. Varför blev just hon intressant? Förhistorien.

Maja har en förhistoria innan mordnatten men också samma kväll. Hon har tidigare ställt upp för Johanna och tagit egna tjafs med Tove utan Johanna närvarande, för Johannas skull. Hon är agiterad på kvällen på Nöjet när det blir bråk med Tove. Hon vet om att Johanna har försökt bränna inne Tove.

Det är skillnad på om just denna tjej påstår att hon sover under tiden för mordet, jämfört med om en ytlig bekant till Johanna skulle påstå det. I Arboga-rättegången gick man oerhört noga igenom Schyrrers förhistoria med den drabbade familjen, just för att påvisa vilket "sammanträffande" det var att hon just denna dag skulle titta på en fornlämning i Arboga-trakten.

När en person som har en konfliktfylld förhistoria tillsammans med ett brottsoffer "råkar" göra något märkligt samtidigt som brottsoffret blir mördat så ska det lyftas fram ordentligt, för rättens förståelse. Men åklagaren kallade knappt några vittnen för att visa detta i Majas fall. Inga vakter från kvällen på Nöjet kallades. Osv. Risken är då att rätten inte uppmärksammar det "märkliga sammanträffandet" som är ett tydligt indicium i just Majas fall, men inte hade varit det i den ytliga bekantas fall.

Du missar helt det när du frågar "-Hur många fall finns det inte där det finns personer som varit i nära anslutning till brottsplatsen ELLER rent av befunnit sig på brottsplatsen, utan att man för den sakens skull behöver vara gärningsman?"

Vad du borde ha frågat är "-Hur många fall finns det där en personen som råkar sova 3 meter från mordplatsen också råkar vara bästis med en person som tidigare har försökt bränna inne mordoffret? "

Om man inte fattar att det är frågan man ska ställa är man en ganska dålig utredare/jurist. Och det var kanske vad som var fallet. En dålig åklagare som ställde sig din fråga och inte min. Eller så var åklagaren inte engagerad. Hur som helst, om man jämför den frenesi med vilken Johannas advokat stred för sin klient och det icke-engagemang som åklagarna la ner för de anhörigas räkning så blir man illa berörd. Och därför kunde Maja klara sig undan.

Åklagaren borde också gjort en mycket större sak i förhören av hur Maja har ändrat sin historia och hur den har vuxit fram. Hon borde ha pressats och tvingats försvara sina uppenbara lögner. Det hade också ökat chansen för att hon hade dömts för sin inblandning, eftersom hennes historia går inte ihop. Johannas historia går till skillnad från Majas ihop. Det skulle också lyfts fram mycket tydligare, genom att pressa Maja och också genom att pressa Johanna mer.

Toves anhöriga fick inte det stöd de borde ha haft från åklagarmyndigheten. Hur HR har resonerat får vi se. Domstolarna är inte heller utan fläckar. Det finns flera HR-domar som är mycket omdiskuterade och det här kan bli ännu en. Vi får se när domen faller.

Hoppas det går vidare till Högsta domstolen om Maja inte fälls för mord här.
Citera
2023-10-13, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej. Hon var väl lika lättlurad som dig.
Inte fan skulle de ha visat nån sämre sida när J de facto vill misshandla Tove.

Maja var upprörd enligt vakt hur mycket du än önskar nåt annat.

Påminner om ditt förslag om att Maja hade nog googlat på planscher ang Chat Noir i Paris.
Det visar till vilken ytterlighet dessa Majas vapendragare är beredda att gå för att skydda sin älskling. Det finns alltid en långsökt förklaring i bakfickan för att bortförklara och förminska älsklingens handlingar.
Citera
2023-10-13, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NBP
Jag tror väl att en jurist har mer kunskap än en fritidspolitiker.
Det handlar inte om kunskap, det handlar om värderingar och moralisk kompass. Dom är fria att tolka bevis och lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in