2023-10-13, 10:26
Avslutad
Min morbrors fru dog för ett tag sedan. Efter begravning och bouppteckning betalade morbror räkningen från Fonus som i sin tur lagt ut för bl a en smärre reavinst med swish totalt 62 000 kr från sitt eget pensionskonto. Nu har banken stoppat betalningen och kräver verifikationer på intäkterna. Hur f-n ska man som 92 åring 27 år efter pensioneringen och ett 50 årigt lantbrukarliv med 800 000 på bankkontot i detalj redogöra hur man tjänat just dom pengarna. Inte nog med sorgen utan också bli misstänkliggjord av en bank han egentligen blivit intvingad i med sammanslagningen av böndernas föreningsbank och sparbankerna.

Har Sverige spårat ut fullständigt? Vad tycker FBkollegorna?
Citera
2023-10-13, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
Felet är att swish bara kan användas för belopp upp till 10.000 kr utan att det måste verifieras. Det räcker med att ange att det är pengar från pensionskonto, mer behöver de inte veta.
Citera
2023-10-13, 10:42
Medlem
pn222jws avatar
Konstigt - om notarius publicus helt har avslutat & reglerat ddb (som innan dess nästan räknas som en juridisk person) borde ju pengarna överföras.
Citera
2023-10-13, 10:54
Medlem
BekraftadNegers avatar
Så är det i Sverige idag. Helt sinnessjukt att vanliga människor inte kan föra över pengar utan att misstänkas som kriminella. Samtidigt som bankerna aktivt tvättar pengar åt kriminella nätverk i Baltikum och sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Konstigt - om notarius publicus helt har avslutat & reglerat ddb (som innan dess nästan räknas som en juridisk person) borde ju pengarna överföras.

Vad i h-e har Notarius Publicus med detta att göra?
Citera
2023-10-13, 11:18
Medlem
Jag hänger inte riktigt med. Har din morbror betalat begravningsbyrån och har begravningsbyrån lagt ut pengar för någon reavinst från sitt pensionskonto? Är det betalningen till begravningsbyrån som stoppats eller är det någon återbetalning? Varför kräver banken att 800.000kr ska redovisas? Är det pengar din morbror nyligen fått insatt på sitt konto från sin fru?

Som tidigare nämnts tycks det röra sig om något missförstånd, eller vart sjutton menar banken att pengarna kommer ifrån? Då du skriver din morbrors fru förutsätter jag att de var gifta.
Citera
2023-10-13, 12:57
Medlem
Grim.Fandangos avatar
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?
Citera
2023-10-13, 13:13
Medlem
Hackenbush55s avatar
Swedbank är värdelösa, när jag skulle köpa en motorcykel och swisha över betalningen så gick det inte, jag var tvungen att ringa swedbank och svara på en massa frågor innan jag fick tillstånd att swisha betalningen. Vad fan har de att göra med vad jag spenderar pengar på som är mina?
Citera
2023-10-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag hänger inte riktigt med. Har din morbror betalat begravningsbyrån och har begravningsbyrån lagt ut pengar för någon reavinst från sitt pensionskonto? Är det betalningen till begravningsbyrån som stoppats eller är det någon återbetalning? Varför kräver banken att 800.000kr ska redovisas? Är det pengar din morbror nyligen fått insatt på sitt konto från sin fru?

Som tidigare nämnts tycks det röra sig om något missförstånd, eller vart sjutton menar banken att pengarna kommer ifrån? Då du skriver din morbrors fru förutsätter jag att de var gifta.

TS har väl förklarat detta lika rörigt för Swedbank så det är därför de stoppat eftersom de inte förstår transaktionen.
Citera
2023-10-13, 13:47
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Swedbank är värdelösa, när jag skulle köpa en motorcykel och swisha över betalningen så gick det inte, jag var tvungen att ringa swedbank och svara på en massa frågor innan jag fick tillstånd att swisha betalningen. Vad fan har de att göra med vad jag spenderar pengar på som är mina?

Stöld??? Det är väl jävligt bra att banker inte bara hux flux tillåter större transaktioner.
Citera
2023-10-13, 14:04
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Stöld??? Det är väl jävligt bra att banker inte bara hux flux tillåter större transaktioner.

Vadå stöld? jag skulle betala en vara.
Citera
2023-10-13, 14:14
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Vadå stöld? jag skulle betala en vara.

Tänk om någon hade fått tag på dina uppgifter och mobi?
Banker har en skyldighet att verifiera identiteten.
Citera
2023-10-13, 14:46
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
varför har din morbror betalat dödsboets räkningar från eget konto?
Så gamla människor vill "göra rätt" för sig och sin partner snabbt. Tråkigt att den som håller i dödsboet , nån sorts släkting , vän eller nån från begravningsbyrå inte kunde förklara hur det fungerar. Tråkig situation men banken är nog oskyldiga i detta fallet. Bör dessutom gå lätt att lösa om någon tar sig tid och hjälper gubben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in