2023-10-13, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det VAR Johanna som sagt till men det ÄR Maja som är upprörd.
TR kallar inte in vittnen.

Eh?
Det är väl Johanna som är upprörd i grunden, då det är hennes långvariga hat som upptagit henne sedan länge.

Är det inte det ena så är det det andra.

Ena gången är det en orsak och andra gången är det en annan. Men oavsett orsak, är lösningarna abnorma i förhållande till orsaken.
Citera
2023-10-13, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har skrivit inlägg på inlägg på inlägg om hur synd det är om Maja. Tror du att ditt inlägg om att du är "förvånad" att hon släpps ligger i ett vaccum? Det ses av mig och alla andra i sammanhanget med dina övriga inlägg.

Du har läst FUP och följt rättegångarna. Du har fakta. Du vet exakt hur mycket Maja har ljugit och hur hon har förlängt plågan för Toves anhöriga. Du vet hur hennes sovhistoria coachades fram av hennes första advokat och hur genomskinlig den är. Trots det har du valt att anamma åsikten att hon har rätt att ljuga huuuur mycket hon vill, och det är minsann polisens sak att avslöja henne. Moral hör inte hit, det är inte intressant.

Du är inte jurist och dömer inte i rätten. Du har inget professionellt ansvar för att ha det förhållningssättet. Du är på ett diskussionsforum. Om du hade en moralisk kompass så skulle du vara upprörd över att en person som har ljugit om sin delaktighet i mordet och undanröjandet av en kropp lämnar rättegången med ett leende, "överlycklig". Men den känsla som du väljer att uttrycka är en ljum "förvåning".

Ursäkta jag att jag kräks!!!!

Jag tycker att du är omoralisk och ett low life. Hoppas du och dina anhöriga kommer ivägen för en Maja nån gång. Karma.

Och lägg ner dina beklaganden till Toves familj. Tror du verkligen att nån som i månader har gjort allt för att förminska Majas ansvar för sina handlingar är någon de vill ha beklaganden från? De skulle spotta dig i ansiktet om du försökte göra det IRL.

Majas nuna är känd över hela Sverige som Toves mördare. Ditt nick är känt på FB som Majas mördares försvarare.

Nu kommer ditt rätta ansikte fram.
Otroligt obehagligt hur du kan angripa en person på det här sättet.

Dina "önskemål" kommer inte att infrias, då Maja inte bär på det hat och de primitiva konfliktlösngar som Johanna gör. Johanna som du försvarat.
Citera
2023-10-13, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anderst01
Prime Crime pumpar upp hovrättsfiler.

https://m.youtube.com/watch?v=99vjLgk0z1c
Snabba!

Önskar höra sakframställan och slutpläderingarna, hoppas det finns med, för att inte glömma Cleas Cirkus med rättsläkarna
Citera
2023-10-13, 10:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du har skrivit inlägg på inlägg på inlägg om hur synd det är om Maja. Tror du att ditt inlägg om att du är "förvånad" att hon släpps ligger i ett vaccum? Det ses av mig och alla andra i sammanhanget med dina övriga inlägg.

Du har läst FUP och följt rättegångarna. Du har fakta. Du vet exakt hur mycket Maja har ljugit och hur hon har förlängt plågan för Toves anhöriga. Du vet hur hennes sovhistoria coachades fram av hennes första advokat och hur genomskinlig den är. Trots det har du valt att anamma åsikten att hon har rätt att ljuga huuuur mycket hon vill, och det är minsann polisens sak att avslöja henne. Moral hör inte hit, det är inte intressant.

Du är inte jurist och dömer inte i rätten. Du har inget professionellt ansvar för att ha det förhållningssättet. Du är på ett diskussionsforum. Om du hade en moralisk kompass så skulle du vara upprörd över att en person som har ljugit om sin delaktighet i mordet och undanröjandet av en kropp lämnar rättegången med ett leende, "överlycklig". Men den känsla som du väljer att uttrycka är en ljum "förvåning".

Ursäkta jag att jag kräks!!!!

Jag tycker att du är omoralisk och ett low life. Hoppas du och dina anhöriga kommer ivägen för en Maja nån gång. Karma.

Och lägg ner dina beklaganden till Toves familj. Tror du verkligen att nån som i månader har gjort allt för att förminska Majas ansvar för sina handlingar är någon de vill ha beklaganden från? De skulle spotta dig i ansiktet om du försökte göra det IRL.

Majas nuna är känd över hela Sverige som Toves mördare. Ditt nick är känt på FB som Majas mördares försvarare.
Alla kan inte älska alla och dina åsikter om mig går inte att ta miste på.

Förmodligen mår du väl bättre själv av att tilldela mig egenskaper, tankar och känslor och fördöma vad som inte faller dig i smaken, men det behovet har inte jag.
Jag har heller inget behov av att skuldbelägga dig för att vilja döma M efter eget huvud, trots att HR tydligen anser att bevisunderlag saknas.

Och ja, jag accepterar att det inte är juridiskt brottsligt för en åtalad att ljuga om sina förehavanden hur omoraliskt det än är. Jag är fullt medveten om att vad som är juridiskt riktigt inte alltid samnanfaller med vad som är moraliskt riktigt men i rättsfrågor som denna, har juridiken som bekant tolkningsföreträde oavsett din eller min åsikt om det.

(Det är klokt att korrekturläsa innan postning, annars kan någon petimeter vända dina ord mot dig.)
Citera
2023-10-13, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om nicket sist där, vad ger du hovrätten för nick? Det är ju de som fäller avgörandet här. Inte nån enstaka skribent som varit mer rätt ute här än du har.

Att er analys av MH och det rättsliga läget har havererat kan ni inte klandra andra för, bara er själva.
Hovrätten har sitt ansvar och får svara för sina överväganden när domen kommer och man ser hur de har resonerat. De har sitt ansvar precis som hovrätten som frigav Mats Alm har sitt ansvar och hovrätten som stod bakom snippa-domen har sitt ansvar. De har dock ett professionellt ansvar och får förhålla sig till lagen och prejudikat.

Vi som diskuterar har dock inte ansvar för domen. Vi har vårt ansvar för hur vi resonerar och vilka frågor vi väljer att lyfta som viktiga i diskussionerna. Det är större än vem som har rätt eller fel. Jag bryr mig inte ett spår om ifall jag har rätt eller inte. Dock anser jag att uppgifterna i FUP är tillräckliga för att döma Maja, men att åklagarna gjorde ett dåligt arbete. De har inte ens brytt sig om att utreda motsägelserna i tidsuppgifter mellan de åtalade när mordet ska ha inträffat. Om man inte bryr sig om att konfrontera de åtalade med sina motsägelser, hur ska man då kunna övertyga rätten om nån ljuger eller ej. Oerhört slött och oengagerat.

Man exponerar sina värderingar i en sån här diskussion. Det lever kvar. Trodde du att man bara glömmer det?
Citera
2023-10-13, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kommer ditt rätta ansikte fram.
Otroligt obehagligt hur du kan angripa en person på det här sättet.

Dina "önskemål" kommer inte att infrias, då Maja inte bär på det hat och de primitiva konfliktlösngar som Johanna gör. Johanna som du försvarat.
Jag har aldrig dolt vad jag tycker om de som stöttar Maja. Och att du tycker att det är "otroligt obehagligt" att jag angriper en person, när du först häromdan hade något att säga emot Flashmaners dagliga kränkningar av andra i tråden, det är hyckleri på högsta nivå. Det var först när Flashmaner angrep nån som du gillar som du sa nåt. Tror du att det flög under radarn? Lägg ner din dubbelmoral, det är inte klädsamt och ingen missar det.

Du har ingen aning om vem Maja är. Och jag har aldrig försvarat Johanna. Däremot har hon tagit ett ansvar där Maja har duckat. Ivrigt påhejad av bl a dig.
Citera
2023-10-13, 11:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Fiffiniffi din lilla duracellkanin, du tänker så det sprakar märker jag.

Det tar jag som en komplimang

Citat:
Men återigen som så tror jag att det var en olycka och ej planerat denna kvällen. Att det utfördes i Johannas lägenhet /.../ talar starkt för att det inte var planerat

Till viss del. Men man ska inte underskatta hur enfaldiga mördare kan vara, de fattar inte de smartaste besluten alla gånger, dessutom var alkohol inblandat. Man ska heller inte utesluta att planeringen var misshandel men att utförandet väl på plats eskalerade till medvetet dödande.

Citat:
samt hur det hela hanterades efteråt talar starkt för att det inte var planerat

Du menar att en likdumpning, likeldning x2 och undangömmande av cykel, mobil och nycklar talar MOT planering? I min värld tyder på en förslagenhet väl förenlig med planering.

Citat:
Uppfattningen om att Tove betett sig som ett svin baserar jag på vad töserna berättat

Är inte det lite problematiskt mot bakgrund av att de hade goda anledningar att ljuga om den saken?

Citat:
och att det förefaller totalt logiskt att tändvätskan som får Johanna att lacka ur i lägenheten primärt kommer i från denna situation.

Även mot bakgrund av deras historik? Jag är inte lika säker.

Citat:
Hon ville ge Tove stryk och det satt i trots den gemytliga stämningen på vägen hem. Jag upplever Johanna mer eller mindre trovärdig i olika delar av berättelsen.

Jag upplever det som att din bedömning av när hon anses trovärdig är godtycklig och sammanfaller lite väl lättvindigt med de teser du driver. Lite confirmation bias (jag säger inte att jag är helt fri från detta heller, det är svårt att vara helt objektiv). Har du verkligen värderat sanningshalten baserat på potentiella motiv bakom, dvs om en given uppgift är till nackdel eller fördel för henne?

Citat:
Att strypgreppet varit kortvarigt är en sådan sak. Att Tove kräks och kväver sig själv till döds i samband med detta är olyckligt. strypgreppet i sig har inte orsakat döden men initierat processen som lett dit. Det är min uppfattning.

Ringer inte varningsklockorna när denna olycka sammanfaller med en rad andra osannolika omständigheter? Hur många fler omständigheter behöver du innan du säger stopp?

Citat:
Jag kan naturligtvis inte ge en mer rimlig förklaring till att hon inte sa från början som det var förutom att hon bör ha varit rädd för påföljder och antog en egoistisk väg där Toves familj och samhället fick leva i ovisshet.

Det är inte vad hon själv säger, så då är vi alltså överens om att hon ljuger i rätten om centrala omständigheter som är besvärande för henne. Så vad gör henne då trovärdig när hon pratar om en 10 sekunder lång strypning?

Om vi jämför med utpekandet av Maja så finns det istället nästan inga fördelar för henne att peka ut en medgärningsman, men en del klara nackdelar. Vilket talar för att det är sant att Maja hjälpte till.

Citat:
Gällande branden har det väl inte gått att bevisa eller knyta henne till så jag lämnar den frågan obesvarad.

Hon blev dömd för den. Bevisningen är väldigt starkt avseende detta skulle jag säga, kolla s 47-50 i domen själv.

Citat:
Så nu får du aldrig mer skriva till mig fiffiniffi jag blir ju trött i huvudet av sådant här

Duracellkaniner don't take requests
Citera
2023-10-13, 11:15
Avslutad
Maja är inte oskyldig...
Citera
2023-10-13, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Alla kan inte älska alla och dina åsikter om mig går inte att ta miste på.

Förmodligen mår du väl bättre själv av att tilldela mig egenskaper, tankar och känslor och fördöma vad som inte faller dig i smaken, men det behovet har inte jag.
Jag har heller inget behov av att skuldbelägga dig för att vilja döma M efter eget huvud, trots att HR tydligen anser att bevisunderlag saknas.

Och ja, jag accepterar att det inte är juridiskt brottsligt för en åtalad att ljuga om sina förehavanden hur omoraliskt det än är. Jag är fullt medveten om att vad som är juridiskt riktigt inte alltid samnanfaller med vad som är moraliskt riktigt men i rättsfrågor som denna, har juridiken som bekant tolkningsföreträde oavsett din eller min åsikt om det.

(Det är klokt att korrekturläsa innan postning, annars kan någon petimeter vända dina ord mot dig.)
Du inte bara accepterar att det är juridiskt OK för en brottsling att ljuga, du tycker att det är ovidkommande att blanda in moral i ett mordfall. Vi behöver inga moralpoliser, eller hur var det du sa?

Jag är inte "förvånad" att du tar sida med en omoralisk person som Maja, för att låna dina egna ord. För att göra det måste man vara omoralisk själv. Har man en moralisk kompass är det omöjligt att blunda för hennes medlöperi, hennes lögner, hennes empatilöshet med offer och anhöriga, hennes ansvarslöshet.

Jag dömer inte Maja efter eget huvud utan efter vad som framkommit i FUP. En domstol dömer inte på FUP, utan på vad som framkommer i rätten. Har man dåliga åklagare så kan en skyldig brottsling gå fri, trots att vem som helst som läser FUP kan se lögnerna. Du har samma möjlighet som jag att välja att gå på FUP och inte på vad som framkom i rätten. Du kan se i FUP hur Majas sovlögn successivt växte fram ur Illharjen-lögnen, coachad av hennes första advokat. Du väljer att se eller blunda. Här gör vi olika val, baserat på vår moraliska kompass.
Citera
2023-10-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Hon kan va helt oskyldig, blivit tvingad av johanna att va med på flytta kroppen. Sovit under tiden mordet skedde. Suttit inne på häktet i över 1år som 18åring med livet förstört. Snacka om hur sjukt dåligt hon har haft det i ett mörkt rum helt ensam med vidrig mat som inte ens grisarna hade velat ha. Det är inte Hilton fem stjärnigt hotel med mat. Med Wifi och en iphone 14. Därför bör hon få ett miljon belopp som tröst på såren efter allt som hänt.

Du har då ingen erfarenhet utav svenska häkten.
Det är knappast ett mörkt rum med katastrofmat.
Det är ett väldigt ljust rum som hon dessutom har delat med en annan tidigare så hon har haft cellkamrat och det är promenad ett par gånger om dagen och maten är nog bättre än vad du äter varje dag.
Där inne serveras det frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Många häkten har tv i cellerna som sitter bakom en plexiskiva där du får ha hand om fjärrkontrollen(så länge du inte har restriktioner.)
Citera
2023-10-13, 11:20
Medlem
Citat:
Hovrätten har sitt ansvar och får svara för sina överväganden när domen kommer och man ser hur de har resonerat. De har sitt ansvar precis som hovrätten som frigav Mats Alm har sitt ansvar och hovrätten som stod bakom snippa-domen har sitt ansvar. De har dock ett professionellt ansvar och får förhålla sig till lagen och prejudikat.

Vi som diskuterar har dock inte ansvar för domen. Vi har vårt ansvar för hur vi resonerar och vilka frågor vi väljer att lyfta som viktiga i diskussionerna. Det är större än vem som har rätt eller fel. Jag bryr mig inte ett spår om ifall jag har rätt eller inte. Dock anser jag att uppgifterna i FUP är tillräckliga för att döma Maja, men att åklagarna gjorde ett dåligt arbete. De har inte ens brytt sig om att utreda motsägelserna i tidsuppgifter mellan de åtalade när mordet ska ha inträffat. Om man inte bryr sig om att konfrontera de åtalade med sina motsägelser, hur ska man då kunna övertyga rätten om nån ljuger eller ej. Oerhört slött och oengagerat.

Man exponerar sina värderingar i en sån här diskussion. Det lever kvar. Trodde du att man bara glömmer det?

Det är motsägelserna i tingsrättens dom och de bristerna som ger det läge vi har nu. Utredningen kom inte längre och vil man tolka det som att MH kom undan med nåt så får man väl göra det då om man mår bra av det.

Ja väderingarna finns kvar svart på vitt och merparten av dem är förkastliga i sammanhanget. JJ blandade in andra i sina konflikter och utmålade människor för sådant de inte var. Samma beteende har gått igen i tråden vad gäller MH.
Citera
2023-10-13, 11:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Väl och förnuftigt rutet. När hovrätten sagt sitt slutgiltiga besked så är det många som får ta och kalibrera om en hjärna som varite lite vilse i tankarna om detta fall.

Att hovrätten friat Maja betyder inte att de bakomliggande omständigheterna förändrats. Om man har baserat sin åsikt om fallet på de bakomliggande omständigheterna och motiverat varför ser jag alltså ingen anledning att kalibrera om nånting annat än synen på det svenska rättsväsendet. Om du nu inkluderade mig i "många".

Citat:
Håller med, hat och lynchstämning är inte vägen. Och det finns bra mycket värre personer att skriva av sig om än någon som haft det rätt tufft i livet som ung.

Jag förstår inte resonemanget. Ska man uteslutande få skriva om mänsklighetens topp 10 hemskaste personer eller nåt? There's always a bigger fish, som Qui-Gon Jinn sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in