2023-10-13, 08:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Det ända vittnet till mordet är den medåtalade som har allt intresse av att förminska sitt eget deltagande.

På vilket sätt förminskas Johannas ansvar genom att introducera en tredje person? Tvärtom, är det ju ännu allvarligare att strypa någon som inte kan röra sina armar.
Citera
2023-10-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Ja, det är fegt av domstolen att fria Maja för att Johanna har erkänt att hon tog struptag. Vad hade hänt om J hade lagt hela skulden på M? Hade man fortfarande friat Maja då? Det är inte ovanligt att mördare skyller på varandra.

Nu vet vi ju inte hur domskälen ser ut. Men gissningsvis hade Maja blivit dömd för mord och Johanna för grovt gravfidsbrott. J s telefon har legat orörligt under hela mordet och hon hade kunnat säga att hon låg och sov. Majas s telefon har däremot varit aktiv tre gånger varav 2 längre stegserier. Sett till tekniska bevis så hade Maja legat värre till.

Signalen nu är att det lönar sig att ljuga. Johannas erkännande har i många avseende kunnat styrkas och den har inte varit till hennes fördel. Majas erkännande har inte kunnat styrkas på något sett. Den har emotsagts av både den medåtalade och stödbevisning och allt har varit till hennes fördel. Inget har hon erkänt, förutom gravfridsbrottet som hon skyllde på rädsla för J.
Citera
2023-10-13, 08:39
Medlem
När Sverige blöder, Ukraina lider och folk dör i massor i Israel och på Gazaremsan förfäras Flashback-tråden då en oskyldig ung tjej släpps ur ett häkte av en hovrätt. Det är makabert.

Rena rasister och juridiskt inkompetenta tävlar om att uttrycka sig värst. Rättshaverister som med magkänsla tror sig veta bättre än alla höga jurister spyr galla ett beslut de ogillar.

En jokeridiot och en zurfare plus en massa nyinkomna dårar sprider dumheter och lögner. Eller om det är lögner förresten, de begriper väl inte bättre. De tror sig veta något.

Hursomhelst har tråden havererat. Den repar sig aldrig..Den kommer bli som Lena W:s men sju resor värre.

När Johanna sedan får 16 år istället för livstid kommer nästa hatvåg.

Ett mord i hastigt mod är egentligen vardagsmat. Det jävliga i det här fallet var Johanna som raskt bestämde sig för att transportera bort kroppen. Och sen av barmhärtighet ville kremera Tove. Så hon slapp bli ett ruttnande kadaver.

Man häpnar nästan över denna djupt störda individ. Och hennes förslagenhet. Hon var iskall och kalkylerande. Visste exakt vad hon gjorde. Att det ändå blev helfel berodde nog på hennes övertro på sig själv.

Maja hade hon sedan länge manipulerat bortom all räddning.

Det är Maja men framför allt Tove, hennes familj, vänner och bekanta som betalar dyraste för Johannas vidrigt sjuka hjärna. Må hon, Johanna, få det jävligt i fängelset. Det har hon förtjänat men kanske hon kommer trivas där. Bland likasinnade.

Men Maja-hatarna kanske borde reflektera lite över den tid vi alla lever i. Det finns gradskillnader i helvetet.
Citera
2023-10-13, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja helt empatilöst
Och det borde vara straffbart att hålla tyst om vart man gömt en kropp
Det borde vara minimum straff Grovt grafridsbrott
Normalgraden borde tas bort
Det är väl aldrig normalt att gömma en kropp
Att begå ett brott och sen ljuga om det borde medföra nån typ av konsekvens. Rättskipningen är till för att ge brottsoffer och anhöriga upprättelse i relation till den skada brottslingen har åsamkat dem. Att ljuga om brottet och förlänga plågan är att åsamka brottsoffer och anhöriga ytterligare skada, och borde återspeglas i straffet.

Att visa ånger, erkänna och hjälpa till att lösa brottet borde väga åt andra hållet. Men nu är det många gånger tvärtom, vilket också visar sig i det här fallet. Den som tar ansvar straffas hårdare. Det ger helt fel signaler.
Citera
2023-10-13, 08:50
Medlem
Hur man kan ha sin dotter hemma som begått ett mord med en kompis är ju en nivå i sig..
Citera
2023-10-13, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo men han kan ju inte både prata om total oskuld i paritet med sin klient (Maja blånekar) och sen som om hon kan vara ha varit inblandad i misshandel.

Edit. Eller så har tidningen fått det om bakfoten. Eller gjort syftningsfel så att det låter korkat.

Går det att se via live vad han sa månntro?
Jag tror att han måste täcka både eventualiteten att Johanna blir trodd och tvärtom. Han måste presentera ett försvar för bägge alternativen, även om hans klient nekar till brott.
Citera
2023-10-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://omni.se/a/zE2l21

Usch, men så säg bara att det är strypning. Om man basically stryps men sen svimmar, kräks och drunknar i spyan… är det då inte något som du ska fällas för? Strypningen är ju orsaken till att resten sker och döden inträffar? Ska jag skjuta dig i magen och sen hävda att de inte var skottet utan blodförlusten som orsakade döden??? Äckligt att man ens diskuterar saken och att de finns läkare som då hävdar att det inte tekniskt är en strypning.

Instämmer. Clea kan skaka galler tillsammans med Johanna 🤮🤮🤮🤮🤮

TT avled av att blodkärlen som är ämnade att transportera syrerikt blod till kroppens vitala organ ströps av JJ!!!!!!!! Även andningsvägarna ströps, lungorna komprimerades av JJs 70 kg😢💔
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2023-10-13 kl. 09:00.
Citera
2023-10-13, 09:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som åtalad kan man ljuga - precis som Maja gör konstant.

Inför sina föräldrar dagen efter.
Inför A*bin vid lunch på söndag.
Inför sin far i sms när hon förfasas över att Tove är försvunnen.
Inför FhL. Hon är lika ovetande som dem om vad som kan ha hänt, Tove ruttnar bort och Maja tiger i 47 dagar.

Sen ljuger hon om att hon ramlat och krälat i spyor.
Att hon lägger kläder med spyor i tvättkorgen.

Hon ljuger om att Johanna nog burit jackan med barr och barrat ner sängen.

Sen ljuger hon om att hon inte vet nåt om mobil, nycklar och nåt eldsken har hon inte sett.

Sen ljuger hon om att hon sovit. För i inledande förhör sov hon inte alls, bara vid köksbordet då hon åt hamburgare.

I sista förhör ljuger hon om att Johanna sagt att A*bin hämtat Tove - vilket faller på sin orimlighet om hon rådgjort med J och skrev till A*bin att Tove gått hem.

Dess innan har Maja varit medlöpare vid tre planerade mordförsök. Lattjat vidare med Johanna som om inget märkvärdigt hänt.

En helt normalt beteende som bara kan förbises. Inget av större värde och bara moralpoliser som reagerar alldeles i onödan i ett rättsfall för mord.
Utformningen av vårt rättssystem står jag, som bekant, inte för. Men I grunden anser jag det väsentligt överlägset folkdomstol och moralpolis.
Tämligen ofta är det dock dålig timing mellan sunt förnuft och juridik, vilket givetvis är att beklaga, men det är vad vi har att förhålla oss till.

Att mitt uttryck av förvåning över frisläppandet kan vara så svårtolkat att det likställs med jubel är för mig obegripligt.

Ts nära och kära vill av naturliga skäl se båda inburade för all framtid och inte behöva riskera möta dem på byn, levandes ett liv de förvägrade T. Det blev dock problematiskt då Ms eventuellt aktiva del i badrummet inte gick att föra i bevis, vilket i sin tur ledde till att livstidsdomen föll.

Nu vet vi inte hur domen kommer att lyda, men frisläppandet tyder väl på att hela mordåtalet faller, vilket är lika förvånande som frisläppandet.

Där orden tar slut tar våldet vid, syns tydligt i den skuld-och skambeläggning som frekvent nyttjas då mottagaren är svårövertalad.
Citera
2023-10-13, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du kan verkligen vrida till det!
I dina ögon är det omoralistk att bli förvånad över ett frisläppande jag inte ens kunnat påverka då det är en följd av vår rättssäkerhet och
dessutom hävdar du att denna förvåning skulle vara värd att firas.

Jag förstår att du skulle vilja se mig dinglande i galjen i din drömvärld där moral och ditt sunda förnuft är lag, då jag inte delar dina åsikter eller krav på moralpolis.

När du kräkt färdigt din galla över att HR inte delade din uppfattning och ditt känslosvall dämpats något kanske du får energi över till att inse vad en förvåning står för.

Hur Ts arma nära resonerar vet jag inte, men om de önskar både J, M och alla som anat men inte gjort något inburade för all framtid skulle jag inte bli förvånad. Det finns väl inget straff som kan lindra deras sorg och smärta. All styrka till dem❣️
Du har skrivit inlägg på inlägg på inlägg om hur synd det är om Maja. Tror du att ditt inlägg om att du är "förvånad" att hon släpps ligger i ett vaccum? Det ses av mig och alla andra i sammanhanget med dina övriga inlägg.

Du har läst FUP och följt rättegångarna. Du har fakta. Du vet exakt hur mycket Maja har ljugit och hur hon har förlängt plågan för Toves anhöriga. Du vet hur hennes sovhistoria coachades fram av hennes första advokat och hur genomskinlig den är. Trots det har du valt att anamma åsikten att hon har rätt att ljuga huuuur mycket hon vill, och det är minsann polisens sak att avslöja henne. Moral hör inte hit, det är inte intressant.

Du är inte jurist och dömer inte i rätten. Du har inget professionellt ansvar för att ha det förhållningssättet. Du är på ett diskussionsforum. Om du hade en moralisk kompass så skulle du vara upprörd över att en person som har ljugit om sin delaktighet i mordet och undanröjandet av en kropp lämnar rättegången med ett leende, "överlycklig". Men den känsla som du väljer att uttrycka är en ljum "förvåning".

Ursäkta jag att jag kräks!!!!

Jag tycker att du är omoralisk och ett low life. Hoppas du och dina anhöriga kommer ivägen för en Maja nån gång. Karma.

Och lägg ner dina beklaganden till Toves familj. Tror du verkligen att nån som i månader har gjort allt för att förminska Majas ansvar för sina handlingar är någon de vill ha beklaganden från? De skulle spotta dig i ansiktet om du försökte göra det IRL.

Majas nuna är känd över hela Sverige som Toves mördare. Ditt nick är känt på FB som Majas mördares försvarare.
Citera
2023-10-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag är anhängare av att åklagare leder en förundersökning av ett brott och när åklagaren anser att det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal så sker det. Men, jag anser inte att polis och åklagare med automatik har rätt. Varje åtalad har rätt till ett försvar som ska ifrågasätta undersökningen och dess slutsatser. När detta skett så ska en domstol fatta beslut om vilken påföljd dom anser vara lämplig.

Om någon eller båda parter är missnöjd med domstolens slutsats så står det dom fritt att få saken prövad i högre instans.

Jag har svårt att se något fel i detta system. Men du får gärna förklara för mig var i bristerna ligger.

När det gäller Thomas Quick så ledde ett icke fungerande rättssystem till att ett antal verkliga mördare gått fria. Är det bättre?

+1 på den!
Håller helt med dig. Vore fruktansvärt on den allmänna opinionen skulle få styra friande/fällande domar. Än värre, FB opinionen.
Citera
2023-10-13, 09:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
en oskyldig ung tjej

1. Hur vet du att hon är oskyldig?
2. Är det relevant att hon är tjej?

Citat:
Rena rasister

Jag håller helt med dig om att folk ska ge fan i att blanda in Majas hudfärg i det här.

Citat:
Rättshaverister

Definiera "rättshaverist" och förklara hur du kopplar det till folk som vill se Maja dömd mot bakgrund av bevisningen.

Citat:
som med magkänsla tror sig veta bättre än alla höga jurister spyr galla ett beslut de ogillar.

Ge exempel på vad du menar med "magkänsla". Jag tycker mig se att de flesta seriösa skribenterna motiverar dömandet av Maja med hänvisning till specifika omständigheter.

Citat:
En jokeridiot och en zurfare plus en massa nyinkomna dårar sprider dumheter och lögner.

Ge specifika exempel på dessa lögner.

Citat:
De tror sig veta något.

Det gör väl alla? Du tror dig t ex vet att hon är oskyldig men motiverar inte varför.

Citat:
Hursomhelst har tråden havererat.

Vilka kriterier använder du för att fastställa detta?

Citat:
När Johanna sedan får 16 år istället för livstid kommer nästa hatvåg.

Ja. Är det inte rimligt att bli upprörd när rättssystemet gör uppenbara misstag, menar du? Man ska inte reagera när juridiken blivit väsensskild från förnuft?

Citat:
Det jävliga i det här fallet var Johanna som raskt bestämde sig för att transportera bort kroppen.

Johanna OCH Maja.

Citat:
Man häpnar nästan över denna djupt störda individ. Och hennes förslagenhet. Hon var iskall och kalkylerande. Visste exakt vad hon gjorde. Att det ändå blev helfel berodde nog på hennes övertro på sig själv.

Djupt störd individ, säger du. Men folket, som sägs vara ursprunget till all offentlig makt i landet, får inte ha synpunkter på när en sådan kommer lindrigt undan?

Citat:
Maja hade hon sedan länge manipulerat bortom all räddning.

Hur vet du det?

Citat:
Må hon, Johanna, få det jävligt i fängelset. Det har hon förtjänat men kanske hon kommer trivas där. Bland likasinnade.

Så det är ok när DU spyr galla?

Citat:
Men Maja-hatarna kanske borde reflektera lite över den tid vi alla lever i. Det finns gradskillnader i helvetet.

Så länge det är krig i Ukraina får man alltså inte reagera på att rättssystemet havererar?

P.S. Jag ÄLSKAR hur du själv genomgående i inlägget beter dig på exakt det sätt som du kritiserar andra för. Chef's kiss.
Citera
2023-10-13, 09:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
+1 på den!
Håller helt med dig. Vore fruktansvärt on den allmänna opinionen skulle få styra friande/fällande domar. Än värre, FB opinionen.

Strawman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in