2023-10-13, 09:37
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag vill bara nämna att jag aldrig försvarat Maja. Jag har ingen aning om hon är skyldig eller inte. Det enda jag vet är att bevisen inte kommer upp till mordanklagelsen.

Jag är av samma åsikt som dig. Hade bevisen räckt, så hade jag varit mer än nöjd att de båda hade dömts för mord. Men nu är det, som du säger, inte bevisat att Maja faktiskt mördat, ja då ska hon gå fri. Det finns ju inga andra alternativ för HR att döma. Många har svårt att förstå det.
Citera
2023-10-13, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tror inte på upprepade sammanträffanden i brottsmål. Inte nog med att denna extremt osannolika dödsorsak råkade inträffa, det bara råkade drabba en person som Johanna försökt döda tidigare och hade ett dokumenterat långtgående agg mot och bråkat med samma kväll och åtminstone väntat och spanat på för att misshandla tidigare under kvällen. Och hon bara råkade googla vissa konstiga saker i anslutning till konflikten för att hon läste Läckberg. Attsikens sicken otur man kan, inte sant?

Om vi säger så här: Oaktat ett ännu starkare rättsläkarutlåtande eller en video på själva strypningen, vilka omständigheter behöver du egentligen mer för att anse att det bortom rimligt tvivel inte kan ha varit en olycka?

Enligt vilkas uppgifter? Jag kan ha fel, men jag har läst igenom samtliga förhör och de enda personerna jag sett som påstår detta är Johanna och Maja. Och de har goda anledningar att inte vara ärliga i frågan.

Fast enligt Johanna själv fanns det noll glöd ("helt bortblåst" tror jag var hennes exakta ord), tvärtom var det "god och trevlig stämning".

Vad baserar du det på?

Det fetade: Varför tror du inte på hennes förklaring att hon hade bortträngda minnen, när du köper övriga förklaringar?

Kan du ge en rimlig förklaring till varför en oskyldig person skulle ha gjort alla de här sakerna? Jag kan det inte.

Det passar dock som handen i handsken om man gör antagandet att de dödade Tove med flit. Gör man detta antagande finns det i princip INGENTING i fallet som saknar rimlig förklaring.

Gör man istället antagandet att det var en olycka och Maja sov kan jag nämna säkert 20 saker på rak arm som inte går att förklara. En eller två omständigheter kan man kanske skriva upp på oturskontot, men inte 20.

Ja mordförsök på 3 (var det väl?) personer är synnerligen allvarligt. Borde inte denna händelse färga din bild av vad som hände i badrummet? Låter det inte som att det är lite väl många sammanträffanden?

Efter att hovrätten släppt Maja börjar man ju undra. Men jag är fortfarande övertygad om livstid. Kanske sjunkit ner till 90 % sannolikhet.

Fiffiniffi din lilla duracellkanin, du tänker så det sprakar märker jag. Jag orkar inte klippa o klistra och vara lika strukturerad som dig så jag säger väl enkelt såhär.

Det finns flera besvärande omständigheter där har du rätt men jag tror att om folks googlingar i allmänhet skulle hängas ut, bara för att kommentera googlingar, så hade många udda slagningar och funderingar kommit upp i ljuset som hade väckt misstankar på olika håll. Tur att vi slipper veta vad grannen googlar på. Men visst hennes googlingar är inte till hennes fördel mot bakgrund av vad som hänt. Men återigen som så tror jag att det var en olycka och ej planerat denna kvällen. Att det utfördes i Johannas lägenhet samt hur det hela hanterades efteråt anser jag talar starkt för att det inte var planerat. Uppfattningen om att Tove betett sig som ett svin baserar jag på vad töserna berättat och att det förefaller totalt logiskt att tändvätskan som får Johanna att lacka ur i lägenheten primärt kommer i från denna situation. Hon ville ge Tove stryk och det satt i trots den gemytliga stämningen på vägen hem. Jag upplever Johanna mer eller mindre trovärdig i olika delar av berättelsen. Att strypgreppet varit kortvarigt är en sådan sak. Att Tove kräks och kväver sig själv till döds i samband med detta är olyckligt. strypgreppet i sig har inte orsakat döden men initierat processen som lett dit. Det är min uppfattning. Sedan tar det hus i helvete och det radas upp argument som ska styrka mord och uppsåt. Svenssons går bananas hemma i stugorna. Det tog sig enorma proportioner lett av en FU som klev över lik gör att få till livstidsdomar. Nu börjar det tillslut att räta ut sig och bli proportionerligt.
Jag kan naturligtvis inte ge en mer rimlig förklaring till att hon inte sa från början som det var förutom att hon bör ha varit rädd för påföljder och antog en egoistisk väg där Toves familj och samhället fick leva i ovisshet.

Gällande branden har det väl inte gått att bevisa eller knyta henne till så jag lämnar den frågan obesvarad.

Så nu får du aldrig mer skriva till mig fiffiniffi jag blir ju trött i huvudet av sådant här
Citera
2023-10-13, 09:42
Medlem
Crerands avatar
Bedrövligt beslut att släppa Hellman. I Sveriges läggs mer tid på trafikbrott och småtjafs än att jaga och döma mördare, knarklangare och gäng. Lider med Toves anhöriga.
Citera
2023-10-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
När Sverige blöder, Ukraina lider och folk dör i massor i Israel och på Gazaremsan förfäras Flashback-tråden då en oskyldig ung tjej släpps ur ett häkte av en hovrätt. Det är makabert.

Rena rasister och juridiskt inkompetenta tävlar om att uttrycka sig värst. Rättshaverister som med magkänsla tror sig veta bättre än alla höga jurister spyr galla ett beslut de ogillar.

En jokeridiot och en zurfare plus en massa nyinkomna dårar sprider dumheter och lögner. Eller om det är lögner förresten, de begriper väl inte bättre. De tror sig veta något.

Hursomhelst har tråden havererat. Den repar sig aldrig..Den kommer bli som Lena W:s men sju resor värre.

När Johanna sedan får 16 år istället för livstid kommer nästa hatvåg.

Ett mord i hastigt mod är egentligen vardagsmat. Det jävliga i det här fallet var Johanna som raskt bestämde sig för att transportera bort kroppen. Och sen av barmhärtighet ville kremera Tove. Så hon slapp bli ett ruttnande kadaver.

Man häpnar nästan över denna djupt störda individ. Och hennes förslagenhet. Hon var iskall och kalkylerande. Visste exakt vad hon gjorde. Att det ändå blev helfel berodde nog på hennes övertro på sig själv.

Maja hade hon sedan länge manipulerat bortom all räddning.

Det är Maja men framför allt Tove, hennes familj, vänner och bekanta som betalar dyraste för Johannas vidrigt sjuka hjärna. Må hon, Johanna, få det jävligt i fängelset. Det har hon förtjänat men kanske hon kommer trivas där. Bland likasinnade.

Men Maja-hatarna kanske borde reflektera lite över den tid vi alla lever i. Det finns gradskillnader i helvetet.

Väl och förnuftigt rutet. När hovrätten sagt sitt slutgiltiga besked så är det många som får ta och kalibrera om en hjärna som varite lite vilse i tankarna om detta fall.

Det finns mycket att säga om hur MH hanterat detta, men omständigheterna kring hennes person ska tas i besktande då. Hon har utmålats som seriemördare, mordbrännare och JJ:s anstiftare och möjliggörare. Det pratet kommer fortsätta, men sker i ljuset av det senaste beskedet från hovrätten.

Håller med, hat och lynchstämning är inte vägen. Och det finns bra mycket värre personer att skriva av sig om än någon som haft det rätt tufft i livet som ung. Och hennes val av kompis som skulle bidra till massa kul visade sig vara ett ödesdigert val. Men nu är de separerade efter lite turer så ingen behöver vara särskilt orolig.
Citera
2023-10-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har skrivit inlägg på inlägg på inlägg om hur synd det är om Maja. Tror du att ditt inlägg om att du är "förvånad" att hon släpps ligger i ett vaccum? Det ses av mig och alla andra i sammanhanget med dina övriga inlägg.

Du har läst FUP och följt rättegångarna. Du har fakta. Du vet exakt hur mycket Maja har ljugit och hur hon har förlängt plågan för Toves anhöriga. Du vet hur hennes sovhistoria coachades fram av hennes första advokat och hur genomskinlig den är. Trots det har du valt att anamma åsikten att hon har rätt att ljuga huuuur mycket hon vill, och det är minsann polisens sak att avslöja henne. Moral hör inte hit, det är inte intressant.

Du är inte jurist och dömer inte i rätten. Du har inget professionellt ansvar för att ha det förhållningssättet. Du är på ett diskussionsforum. Om du hade en moralisk kompass så skulle du vara upprörd över att en person som har ljugit om sin delaktighet i mordet och undanröjandet av en kropp lämnar rättegången med ett leende, "överlycklig". Men den känsla som du väljer att uttrycka är en ljum "förvåning".

Ursäkta jag att jag kräks!!!!

Jag tycker att du är omoralisk och ett low life. Hoppas du och dina anhöriga kommer ivägen för en Maja nån gång. Karma.

Och lägg ner dina beklaganden till Toves familj. Tror du verkligen att nån som i månader har gjort allt för att förminska Majas ansvar för sina handlingar är någon de vill ha beklaganden från? De skulle spotta dig i ansiktet om du försökte göra det IRL.

Majas nuna är känd över hela Sverige som Toves mördare. Ditt nick är känt på FB som Majas mördares försvarare.

På tal om nicket sist där, vad ger du hovrätten för nick? Det är ju de som fäller avgörandet här. Inte nån enstaka skribent som varit mer rätt ute här än du har.

Att er analys av MH och det rättsliga läget har havererat kan ni inte klandra andra för, bara er själva.
Citera
2023-10-13, 10:03
Medlem
TR får väl ses som pöbelns domstol. Mycke känslor lite lagtext.
Citera
2023-10-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Jag är av samma åsikt som dig. Hade bevisen räckt, så hade jag varit mer än nöjd att de båda hade dömts för mord. Men nu är det, som du säger, inte bevisat att Maja faktiskt mördat, ja då ska hon gå fri. Det finns ju inga andra alternativ för HR att döma. Många har svårt att förstå det.
Håller med här!
Citera
2023-10-13, 10:07
Medlem
Prime Crime pumpar upp hovrättsfiler.

https://m.youtube.com/watch?v=99vjLgk0z1c
Citera
2023-10-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Najs, det blir väl euro-jackpotten för Maja nu med 1 miljon i skadestånd från staten. Hon var ju ung också, klart hon ska ha lite ”omstartsbidrag”.

JK:s praxis för felaktigt frihetsberövande ser ut som följer: 30 000:- för den första månaden som häktad. Därefter gäller 20 000:- för varje ytterligare månad fram tills den sjunde månaden (och vidare) då man tillerkänns 30 000 kronor.
Citera
2023-10-13, 10:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja kan ha blivit tillsagd av Johanna att hon skulle leta efter Tove det var kanske därför som Maja var upprörd. Tingsrätten tyckte nog att det inte var relevant att vakterna skulle vittna. Maja fanns ju fångad på övervakningsfilm.
Det VAR Johanna som sagt till men det ÄR Maja som är upprörd.
TR kallar inte in vittnen.
Citera
2023-10-13, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Bedrövligt beslut att släppa Hellman. I Sveriges läggs mer tid på trafikbrott och småtjafs än att jaga och döma mördare, knarklangare och gäng. Lider med Toves anhöriga.
Bedrövligt att hon dömdes från första början, enkom pga medåtalades sk trovärdihet...
Allt Maja har berättat, har kunnat styrkas tekniskt.
Hon har stått vid sitt ord, sen hon vågade berätta.
Innan dess har hon fruktat Johanna, som dödat en fd vän pga hämndbegär.

Jag lider med Toves anhörga och med Maja och hennes anhöriga.
Deras straff är för resten av livet.
Tove har berövats livet.
Majas liv började svårt och är nu dömd och blottad inför hela världen.

Hatet mot Maja och skulden för Toves död är Johannas förtjänst.
Lägg skulden på den som ska bära hundhuvudet- Johanna.

Johanna utan Leshem Jansson med familj ger jag inte mycket för.
Citera
2023-10-13, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Väl och förnuftigt rutet. När hovrätten sagt sitt slutgiltiga besked så är det många som får ta och kalibrera om en hjärna som varite lite vilse i tankarna om detta fall.

Det finns mycket att säga om hur MH hanterat detta, men omständigheterna kring hennes person ska tas i besktande då. Hon har utmålats som seriemördare, mordbrännare och JJ:s anstiftare och möjliggörare. Det pratet kommer fortsätta, men sker i ljuset av det senaste beskedet från hovrätten.

Håller med, hat och lynchstämning är inte vägen. Och det finns bra mycket värre personer att skriva av sig om än någon som haft det rätt tufft i livet som ung. Och hennes val av kompis som skulle bidra till massa kul visade sig vara ett ödesdigert val. Men nu är de separerade efter lite turer så ingen behöver vara särskilt orolig.

Nä, hat och lynchning är inte vägen.

Det är ju lite samma väg som Johanna tog, om man tänker efter.

Omständigheterna runt hennes person, som du skriver, hoppas jag att rätten tar hänsyn till, särskilt i ljuset av att konflikten och problemlösningen var Johannas.

Minns tydligt hur en förhörledare konfronterade Johanna med det, just hatet som hon bar...

"[...]Ok, eh, i den här utredningen Johanna så har vi hållit väldigt många förhör, vi har
samlat in väldigt mycket teknisk bevisning, bland annat från din telefon, det vet du?
Ja
Det är din telefon som gör att vi hittar Toves kropp
Mm
Det har vi pratat om tidigare.
Ja
Det finns en mängd information som pekar mot att det här kan varit en planerad
gärning, att du har hyst ett stort hat, jag vill använda ordet hat, mot Tove och hennes
syster My. Du har på din jobbdator skrivit någon form av låttext, där hatet lyser
igenom. Det finns förhörsuppgifter på att du i din telefon skall ha någon form av sång,
en hat, alltså en sång om personer som du hatar, och den har vi också hittat, och där är
Tove med på bilder i den, på bildspelet som finns till den låten, du vet kanske vad jag
menar för låt?
Ja
Vi har även förhörsuppgifter från personer som står, eller har stått dig, ganska nära,
som säger att du till och med har uttryckt att nästa gång jag ser Tove skall jag mörda
henne. Vi har samlat in mängder med spår som analyseras, vi har fått vissa svar som
inte är färdiga ännu, men det finns flera spår säkrade som pekar i den här riktningen,
där är vi inte ännu, men du skall veta om det.
GK: Johanna, alltså nu pratar vi av omsorg om dig också, alltså det finns ganska
mycket, det ser inte bra ut för dig, det gör inte det Johanna.[...]
"

Tog med ett litet störe stycke, lite klip och klistra, men bara för att visa lite hur förhörsledarena staplade upp bevisning framför Johanna. Det var ju i samband med att åtal skulle snart komma enligt åklagaren och Johanna påstod att hon började må bättre, haha...

Ja, snart alltså, skulle hon börja må bättre, då Birkhammar belv utbytt mot Clea Sangborn, och Johanna såg ljuset där framme.

Möjligheten att rädda sig från livstid.

Vi får väl se vad rätten kommer fram till här.

Clea har gjort allt för sin klient, allt som står i hennes makt.
Majas första försvar trodde nog att han sköt i öppet mål. aldrig kunde han väl tänka sig att det skulle gå till på det vis det gjorde. En läxa, för både försvar och åklagare kanske, när det kommer till bevisningen.
Gillberg kanske tryckte på exakt de rätta knapparna, sparsam men tydlig?

Mycket viktig info missades i början av utrednigen, oreparerbart. Men samtidigt är jag osäker på om vi hade kunnat bli säkrare på vad som verkligen hände i lgh. Men lite.

Johannas framflyttning av mordet hade varit svårare för hennea att framhärda, och kanske hade då orsaken till anledningen blivit tydligare? Och Maja kanske inte hade fällt i första instans, då grannens 02:40 inte hade hänt osv...

Att anhöriga har rätt till sina känslor och tro, är mycket viktigt. Även för deras skull är det oerhört viktigt att man skommer sanningen så nära som det bara går. De ska förhålla sig till det här i dag och i morgon, nästa generation och nästa...

När hatet vinner, då är man i Johannas skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in