Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Väl och förnuftigt rutet. När hovrätten sagt sitt slutgiltiga besked så är det många som får ta och kalibrera om en hjärna som varite lite vilse i tankarna om detta fall.
Det finns mycket att säga om hur MH hanterat detta, men omständigheterna kring hennes person ska tas i besktande då. Hon har utmålats som seriemördare, mordbrännare och JJ:s anstiftare och möjliggörare. Det pratet kommer fortsätta, men sker i ljuset av det senaste beskedet från hovrätten.
Håller med, hat och lynchstämning är inte vägen. Och det finns bra mycket värre personer att skriva av sig om än någon som haft det rätt tufft i livet som ung. Och hennes val av kompis som skulle bidra till massa kul visade sig vara ett ödesdigert val. Men nu är de separerade efter lite turer så ingen behöver vara särskilt orolig.
Nä, hat och lynchning är inte vägen.
Det är ju lite samma väg som Johanna tog, om man tänker efter.
Omständigheterna runt hennes person, som du skriver, hoppas jag att rätten tar hänsyn till, särskilt i ljuset av att konflikten och problemlösningen var Johannas.
Minns tydligt hur en förhörledare konfronterade Johanna med det, just hatet som hon bar...
"
[...]Ok, eh, i den här utredningen Johanna så har vi hållit väldigt många förhör, vi har
samlat in väldigt mycket teknisk bevisning, bland annat från din telefon, det vet du?
Ja
Det är din telefon som gör att vi hittar Toves kropp
Mm
Det har vi pratat om tidigare.
Ja
Det finns en mängd information som pekar mot att det här kan varit en planerad
gärning, att du har hyst ett stort hat, jag vill använda ordet hat, mot Tove och hennes
syster My. Du har på din jobbdator skrivit någon form av låttext, där hatet lyser
igenom. Det finns förhörsuppgifter på att du i din telefon skall ha någon form av sång,
en hat, alltså en sång om personer som du hatar, och den har vi också hittat, och där är
Tove med på bilder i den, på bildspelet som finns till den låten, du vet kanske vad jag
menar för låt?
Ja
Vi har även förhörsuppgifter från personer som står, eller har stått dig, ganska nära,
som säger att du till och med har uttryckt att nästa gång jag ser Tove skall jag mörda
henne. Vi har samlat in mängder med spår som analyseras, vi har fått vissa svar som
inte är färdiga ännu, men det finns flera spår säkrade som pekar i den här riktningen,
där är vi inte ännu, men du skall veta om det.
GK: Johanna, alltså nu pratar vi av omsorg om dig också, alltså det finns ganska
mycket, det ser inte bra ut för dig, det gör inte det Johanna.[...]"
Tog med ett litet störe stycke, lite klip och klistra, men bara för att visa lite hur förhörsledarena staplade upp bevisning framför Johanna. Det var ju i samband med att åtal skulle snart komma enligt åklagaren och Johanna påstod att hon började må bättre, haha...
Ja, snart alltså, skulle hon börja må bättre, då Birkhammar belv utbytt mot Clea Sangborn, och Johanna såg ljuset där framme.
Möjligheten att rädda sig från livstid.
Vi får väl se vad rätten kommer fram till här.
Clea har gjort allt för sin klient, allt som står i hennes makt.
Majas första försvar trodde nog att han sköt i öppet mål. aldrig kunde han väl tänka sig att det skulle gå till på det vis det gjorde. En läxa, för både försvar och åklagare kanske, när det kommer till bevisningen.
Gillberg kanske tryckte på exakt de rätta knapparna, sparsam men tydlig?
Mycket viktig info missades i början av utrednigen, oreparerbart. Men samtidigt är jag osäker på om vi hade kunnat bli säkrare på vad som verkligen hände i lgh. Men lite.
Johannas framflyttning av mordet hade varit svårare för hennea att framhärda, och kanske hade då orsaken till anledningen blivit tydligare? Och Maja kanske inte hade fällt i första instans, då grannens 02:40 inte hade hänt osv...
Att anhöriga har rätt till sina känslor och tro, är mycket viktigt. Även för deras skull är det oerhört viktigt att man skommer sanningen så nära som det bara går. De ska förhålla sig till det här i dag och i morgon, nästa generation och nästa...
När hatet vinner, då är man i Johannas skor.