2023-10-13, 08:03
Medlem
Citat:
Klart högre inflationstakt än väntat i Sverige

Inflationstakten i Sverige, mätt som KPIF, uppgick till 4,0 procent i september, enligt färska siffror från SCB. Analytikerna hade i snitt väntat sig att siffran skulle landa på 3,7 procent enligt Infronts sammanställning. I augusti låg siffran på 4,7 procent.

https://www.di.se/live/klart-hogre-inflationstakt-an-vantat-i-sverige-1/

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Sant. Tyvärr går det ju sällan ha en rimlig diskussion om detta då få är så insatta att dom förstår något man pratar om. Därför man håller argumenten på en så grundläggande nivå att man bara bestrider att bostäder går upp i värde över tid oavsett vad som händer. Jag tror vi kommer se en brain drain från Sverige och med det en Japanisering av bostadsmarknaden om det inte blir ett fullskaligt inbördeskrig. Jag har varit i Sverige nu 1 år för att testa och tittar redan på Danmark, Norge och Finland. Det går ju inte ha barn här, det är ju ohållbart i varenda skola. Jag har många år på mig tills dess och förskolan är bra men mer än förskola blir det nog inte.

Beror naturligtvis mycket på var man bor.
Själv bor jag några mil utanför Göteborg, med tre barn. Äldsta 10 år och har gått i kommunal skola sedan start. Fungerar bra. Bra lärare, vettig nivå på antal elever i klasserna, etc.
Skolmaten har förvisso blivit sämre bara sista åren, men det är väl det man kan anmärka på.
För de andra två barnen som börjar skolan kommande år funderar vi på privata alternativ. Inte något exklusivt som kostar pengar mer än skatt, men ändå privat.
Vi får se.

Orten jag bor på är trevlig och vettig för barn att växa upp i. Förhållandevis lite mångkultur. Mycket villor eller mycket ägda bostäder öht.

Jag har innan barnen kom bott i Göteborg.
Där hade jag aldrig i helvetet låtit mina barn växa upp, av många olika orsaker. Kommunen känns helt misshandlad på många plan. Inte minst inom skolan.

Så. Döm inte ut Sverige.
Men se till att ordna en vettig plats för din familj att växa upp på. Jag har tidigare diskuterat värde på bostäder här, och att de sjunker (jo tack, goddag yxskaft), men att det är så satans sekundärt i ett kort liv där allt (nästan) handlar om barnens uppväxt och liv. Bostadsmarknaden är stor. Det är skillnad på förstagångsköpare av ettor mot familjer med barn.
Citera
2023-10-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.di.se/live/klart-hogre-inflationstakt-an-vantat-i-sverige-1/

Tack.
Vad mer exakt är det du tillönskar lycka?

Lägg ut texten.
Citera
2023-10-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Tack.
Vad mer exakt är det du tillönskar lycka?

Lägg ut texten.

Att inflationen är högre än väntat.

Vill du se mer text får du väl prenumerera - din snåljåp.
Citera
2023-10-13, 09:22
Medlem
Kärninflationen skenar fortfarande på 7%. Minst en höjning till, det behövs torsken inte längre hoppas på. Sluta ät så mycket godis så sjunker kanske KPI 🤣
Citera
2023-10-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De vill ju uppenbarligen bo i hus så får att jämförelsen ska vara relevant får du dra av en hyreskostnad för hus i över 10 år. Svårt att flytta in på börsen

Köper man får man också privilegiet att välja VAR man vill bo.

Huspriserna kan jag bättre "förstå" än lgh-priserna. Hus är en helt annan produkt, helt annan livskvalitet, speciellt med familj.
Medan jag inte riktigt begriper varför jag ska köpa lgh tvärsöver gatan för 2,5 mkr, när jag hyr motsvarande för 6 tkr/månad.
Citera
2023-10-13, 09:36
Medlem
Citat:
Att inflationen är högre än väntat.

Vill du se mer text får du väl prenumerera - din snåljåp.

Jag har Di i pappersformat på jobbet så det går ingen nöd på mig.

Men det var din text som skulle läggas ut. Ditt ”lycka till”.
”Lägg ut texten” är ett vedertaget begrepp för att utveckla sitt resonemang.
Så nu vet du det.

Men du har helt enkelt inget att tillföra annat än den artikel du klistrar in, OK.

Jag kan inte se att det händer något annorlunda med s.k. bolånetorskar med detta besked gentemot hur det såg ut igår.
Inflationen går ner och en höjning är att vänta i nov. Helt enligt plan. Att inflationen på en månads mätning faller fel, enligt analytikerna, inom några tiondelars marginal spelar naturligtvis ingen roll i det.
Vad menar du egentligen med lycka till i det här kopplat till dagens inflationsbesked?
Hur ska detta påverka bolånetagare på annat sätt än det vi redan vet?
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-13 kl. 09:42.
Citera
2023-10-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kärninflationen skenar fortfarande på 7%. Minst en höjning till, det behövs torsken inte längre hoppas på. Sluta ät så mycket godis så sjunker kanske KPI 🤣

Riksbanken duttande är skadligt för Sverige. De borde drämma till med en höjning av styrräntan upp till KALP, åtminstone, det ska ju svensson klara utan problem.
Citera
2023-10-13, 09:41
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Medan jag inte riktigt begriper varför jag ska köpa lgh tvärsöver gatan för 2,5 mkr, när jag hyr motsvarande för 6 tkr/månad.
För att hyreslägenheter för gemene man, i de flesta städer, idag är som exklusiva klockor. De finns, de marknadsförs men vill man ha en så är det bara att ställa sig i en lång kö.

Det finns såklart vägar runt detta för vissa men för de allra flesta är det är många fler som vill ha nya rolexklockor och överkomliga hyreslägenheter än det finns exemplar lediga.
Citera
2023-10-13, 09:41
Medlem
Citat:
Toppekonomen om inflationssiffran: ”En kalldusch”

Inflationstakten i Sverige var betydligt högre än väntat i september vilket får flera banker att upprepa sin prognos om ytterligare en räntehöjning från Riksbanken i november.
”Lite av en kalldusch tyvärr”, säger Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB.

https://www.di.se/nyheter/toppekonomen-om-inflationssiffran-en-kalldusch/

Citera
2023-10-13, 09:45
Medlem
Citat:
https://www.di.se/nyheter/toppekonomen-om-inflationssiffran-en-kalldusch/

Höjning i nov ligger ju helt enligt allas tidigare plan så jag känner inte riktigt den där kallduschen?
Du citerar det ju själv, att man upprepar sin tidigare prognos.

Kvällstidningsjournalistik när den är som bäst.
Citera
2023-10-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Huspriserna kan jag bättre "förstå" än lgh-priserna. Hus är en helt annan produkt, helt annan livskvalitet, speciellt med familj.

För att du inte har XX köår och inte vill ta en HR i knäckebröhult?

Om HELA Sveriges befolkning över en natt skulle ställa sig i bostadskön skulle det sannolikt vara 70 års kötid för en HR i innerstan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in