Citat:
Ursprungligen postat av
EnMansArmé
Sant. Tyvärr går det ju sällan ha en rimlig diskussion om detta då få är så insatta att dom förstår något man pratar om. Därför man håller argumenten på en så grundläggande nivå att man bara bestrider att bostäder går upp i värde över tid oavsett vad som händer. Jag tror vi kommer se en brain drain från Sverige och med det en Japanisering av bostadsmarknaden om det inte blir ett fullskaligt inbördeskrig. Jag har varit i Sverige nu 1 år för att testa och tittar redan på Danmark, Norge och Finland. Det går ju inte ha barn här, det är ju ohållbart i varenda skola. Jag har många år på mig tills dess och förskolan är bra men mer än förskola blir det nog inte.
Beror naturligtvis mycket på var man bor.
Själv bor jag några mil utanför Göteborg, med tre barn. Äldsta 10 år och har gått i kommunal skola sedan start. Fungerar bra. Bra lärare, vettig nivå på antal elever i klasserna, etc.
Skolmaten har förvisso blivit sämre bara sista åren, men det är väl det man kan anmärka på.
För de andra två barnen som börjar skolan kommande år funderar vi på privata alternativ. Inte något exklusivt som kostar pengar mer än skatt, men ändå privat.
Vi får se.
Orten jag bor på är trevlig och vettig för barn att växa upp i. Förhållandevis lite mångkultur. Mycket villor eller mycket ägda bostäder öht.
Jag har innan barnen kom bott i Göteborg.
Där hade jag aldrig i helvetet låtit mina barn växa upp, av många olika orsaker. Kommunen känns helt misshandlad på många plan. Inte minst inom skolan.
Så. Döm inte ut Sverige.
Men se till att ordna en vettig plats för din familj att växa upp på. Jag har tidigare diskuterat värde på bostäder här, och att de sjunker (jo tack, goddag yxskaft), men att det är så satans sekundärt i ett kort liv där allt (nästan) handlar om barnens uppväxt och liv. Bostadsmarknaden är stor. Det är skillnad på förstagångsköpare av ettor mot familjer med barn.