2023-10-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Fortfarande en utopi, när tant Agda kommer hem och det inte finns någon personlig assistent därför att behovet inte anses finnas. Men hon kan forfarande inte klara sig själv och se nyckelhålet. Du måste förstå att gråsonen är väldigt bred och med dagens personalbrist överallt även inom taxi så kan inte autotaxi ersätta i dagens Sverige. I varje fall inte när det gäller samhällsresor som består av minst 50% av totala resor i landet.

Återigen, det är vårdpersonal eller personliga assistenter som är nödvändiga, inte chaufförer.

Vi har ju alla sett hur det gick sist, när vi gick över från häst och vagn till bilar.

Youtube: When It's Ready To Go Down It's Going Down
Citera
2023-10-03, 23:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Tråden rör arbetet som taxichaufför, ej huruvida självkörande bilar kommer att konkurrera ut denna grupp.

För det senare ämnet har vi en egen tråd: (FB) När ersätter AI taxiförare i Sverige?

/Mod.
Citera
2023-10-13, 04:33
Avslutad
Funderar om man ska kortet och köra helger morgon tid.

Hur mkt tjänar man i timlön Sthlm om man kör helger.

Vill företagen ens anställa mig om jag säger att jag bara vill köra helger.

Har redan ett fint vardagsjobb vill nu bara hitta ett extra.
Citera
2023-10-13, 06:32
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
Funderar om man ska kortet och köra helger morgon tid.

Hur mkt tjänar man i timlön Sthlm om man kör helger.

Vill företagen ens anställa mig om jag säger att jag bara vill köra helger.

Har redan ett fint vardagsjobb vill nu bara hitta ett extra.
I den här branschen kan man jobba som man vill. Oftast så är det brist på chaufförer till helgen, de finns dom som gör annat på vardagarna studerar ex, så det har alltid varit vanligt med helgchaufförer.
Citera
2023-10-13, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Återigen, det är vårdpersonal eller personliga assistenter som är nödvändiga, inte chaufförer.

Vi har ju alla sett hur det gick sist, när vi gick över från häst och vagn till bilar.

Youtube: When It's Ready To Go Down It's Going Down

Intressant klipp.

Så var det nog. Se hur det gick för Kodak. Från ett världsföretag till noll på ett par år för att marknaden för kamerafilm och framkallade bilder försvann. Samma för Facit och deras skrivmaskiner.

Bilservice/verkstadsbranchen ligger nog risigt till i framtiden då elbil kontra avgasbil troligen blir ett liknande generationsskifte som häst/automobilsskiftet.

Vad gäller behovet av att skjutsa folk mot betalning kommer det troligen att öka. Oavsett transportmedel.
Hästskjuts eller förarlös Uber.

Branchen måste dock anpassa sig efter den för tiden gällande tekniken.
Tiden med en droskbil vid en taxistolpe med en chaufför med blank mösskärm och tickande taxameter är nog förbi..
Citera
2023-10-13, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
I den här branschen kan man jobba som man vill. Oftast så är det brist på chaufförer till helgen, de finns dom som gör annat på vardagarna studerar ex, så det har alltid varit vanligt med helgchaufförer.

Timlönen helger ?
Citera
2023-10-13, 15:00
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
Timlönen helger ?
Ingen aning, det var flera år sedan jag körde helg och då var det provision.
Citera
2023-10-21, 23:16
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Nu har jag sett många ny bilmärken i Uppsala Taxi fordonsflotta sist jag var förbi.
Skoda Octavia
Subaru Outback
Tesla model S
Mercedes EQB
Mercedes EQS
Lexus ES
Toyota Camry

Vad säger ni som kör dessa år 2023 om ni kan ge lite input om fördela vs nackdelar med alla olika märken drivlinor och modeller stor som liten.
Citera
2023-12-05, 15:11
Medlem
zebra121s avatar
Hur går det för er taxiknegare?
Citera
2023-12-07, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

Sådär. Färre körningar nu sen ett tag. Märks att det är lågkonjunktur. Men får acceptera att vissa tider är sämre än andra.
Citera
2023-12-07, 05:49
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Sådär. Färre körningar nu sen ett tag. Märks att det är lågkonjunktur. Men får acceptera att vissa tider är sämre än andra.

Och då blir lönen sämre?
Garantilön finns ändå?
Citera
2023-12-11, 22:54
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

För min åkare går det dåligt .

Men som förare kan jag säga jag bryr mig inte om lönen som man gjorde i yngre dagar.

Jag bor i en avbetalad 1:a i en Stockholms förort inga lån där av att jag har inte den akuta pressen att få in massa pengar jag har så de räcker till mat och hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in