Citat:
Ursprungligen postat av
leosundberg
Jag såg en annons på Facebook idag om ett åkeri som sökte förare. "Bra betalt och seriöst företag, skicka PM för mer info!". Sagt och gjort, jag skickade PM till åkaren/annonsören och fick veta vilken provisionsprocent som de erbjöd samt hur mycket som är standard att en förare kör in i kassa på en helgkväll.
Jag har andra alternativ som betalar bättre så jag berättade detta och tackade för erbjudandet. Åkaren svarade då med "slösa inte min tid". Är åkare verkligen så här stingsliga? Är det en öm punkt för dem att folk kan få bättre betalt på andra ställen? Jag lever efter den gyllene regeln i detta fallet och den säger mig att det är bra för en annonsör att veta att de erbjuder ett pris som ligger under marknadsnivån för många som söker jobb samt (självklart) att man alltid tackar för att någon ändå vill erbjuda arbete. Om jag vore förare som krävde 130 kr per timme i grundlön och arbetsgivaren tackar nej för att det finns andra som vill jobba för 80 kr per timme, då är det bra för mig som jobbsökande att veta det anser jag. Generellt är det väl bra för alla att veta hur marknaden ser ut?
Vill man slippa svara på PM så är det ju enklare att man lägger ut sån här info om procent och förväntad kassa direkt i annonsen tänker jag. Då får man färre frågor. De flesta som kör taxi jobbar väl (?) ändå för att dra in pengar mer än något annat, så detta bör ju vara en av de viktigaste uppgifterna att få reda på. Tänker jag fel här? Förväntar man sig personal som kör taxi för att det är kul, som någon slags vuxendagis?
Jag hade hellre ställt dessa frågor till åkaren, men han vill ju inte att jag ska "slösa hans tid". Då "slösar" jag i stället tiden på någon här inne som är intresserad av att diskutera detta.
Åkaren var väl på dåligt humör, alternativt har en i allmänhet kass personlighet, och blev besviken när han trodde att han skulle få en chaffis som sedan visade sig inte vara intresserad.
Tror du lägger ner för mycket tid på att analysera det här. Han lär definitivt inte lagt ner någon särskild tid på att analysera varken din motivation, eller att tänka igenom sitt eget svar.