2023-10-13, 00:29
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var du som sa det. Alla som har lagt ifrån sig mobilen och påstår att de sover ska belönas med att släppas fria.

”Säger du att du sov? Ta det här ”jag slipper ut ur fängelse-kortet” och fortsatt till Gå. Inkassera kronor 200000.”

Tove inkasserade en gravplats. Hennes anhöriga får vara tacksamma för att de har en grav att gå till. Maja och Johanna försökte förhindra det. De ljög, men det har man rätt till när man har dumpat en kropp. Det är upp till polisen att leta reda på kroppen, så det så. Om inte polisen hittar kroppen så får de anhöriga aldrig ro, men det är ok för man får ljuga för polisen.

Anar man en viss bitterhet??? För att du inte förstår bevisvärdering.
Citera
2023-10-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Hur blir det med bränderna? Kändes som dom typ glömdes av?
Jag tycker också att dom åtalade fick väldigt lite frågor och pressades väldigt lite, om man jämför med Johanna Möller rättegången.

Hur blir det med ett eventuellt överklagande till HD? Gör åklagaren det ensam, eller kan målsägarbiträdena också säga nåt om det?

Det känns som det blev så mycket missar med rekonstruktion och grannens mobil som aldrig kollades.
Går det att göra en rekonstruktion vid ett ev överklagade? Kan man få tillgång till lägenheten trots att det bor andra där? Eller bara tejpa upp en yta på ett golv som stämmer med badrummet och snedtak och allt?

Kommer inspelningen från den här rättegången också sändas på youtube?

Det kändes som att allt hastades igenom och att det kvarstår massor med obesvarade frågor.

Ni som är mer insatta- vad tror ni skulle kunna tas upp vid ett överklagande till HD?

För att det ska bli aktuellt för HD måste ny bevisning inkomma som starkt pekar åt att domen skulle bli en helt annan. Det är extremt få fall som tas upp av HD.
Citera
2023-10-13, 00:32
Medlem
Vågar man hoppas att någon knäpper fittan medans hon är ute i friheten?
Citera
2023-10-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Det är ändå Sverige, där våldtäktsmän blir belönade med 850 000 kr för grova gruppvåldtäkter.
Ja det är helt sjukt
Som tur är så har nya regeringen lyft frågan för en lagändring
Citera
2023-10-13, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som åklagad är det inte brottsligt att ljuga oavsett hur omoraliskt det är. Och jag är evigt tacksam att vi inte har statliga moralpoliser som dömer någon på grund av avvikande åsikt, läggning eller vad det vara månde.
Är det kanske sådana instanser du efterlyser?

Att kunna se företeelser ur olika perspektiv ser jag som en tillgång jämfört med att vara statiskt fixerad vid ett och fördöma alla andra. Min värld är inte enbart svart och vit utan innehåller även nyanser och jag kan acceptera att alla inte har samma uppfattning som jag utan att fördöma. Jag har svårt att se det som omoraliskt.
Majas och Johannas lögner innebar att Toves kropp låg ute i naturen i veckor. De anhöriga led. Hade Maja och Johannas lögn lyckats så hade anhöriga lidit än idag. Utan att veta vad som hänt med Tove, utan att ha en grav att gå till. Grubbel och ångest över var Tove var, vad som hänt henne.

Men du tycker att det är i sin ordning, eller hur? För det är ju inte brottsligt att ljuga. Och moral tycker du är ovidkommande för frågan. Till råga på allt är det en tillgång att kunna se det fina med att Johanna och Maja kan ljuga utan konsekvenser. Det gör ju du. Du kallar det för att ”se nyanser”.

Maja har ljugit om sina förehavanden under mordet, utan konsekvenser. Hon belönas istället. Ljuger man riktigt bra för rätten, oavsett hur uppenbart det är, så belönas man med att åka hem. Tar man frivilligt på sig ansvar låses man in. Men det här har du försvarar i oändligt antal inlägg. Jag förstår att du firar idag.
Citera
2023-10-13, 00:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Anar man en viss bitterhet??? För att du inte förstår bevisvärdering.
En viss bitterhet för att det är ok att ljuga under en mordutredning utan konsekvenser? Varför skulle jag ha nåt att invända mot det? Ju mer det ljugs och ju värre plåga för brottsoffren och anhöriga, desto bättre. I Sverige ska vi skydda brottslingarna i första hand. Deras rätt att ljuga utan konsekvens.
Citera
2023-10-13, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du jämför att vårdpersonal å yrkets vägnar sitter i samma utrymme som en död, med att Maja skulle ha suttit i ett 3kvm stort badrum i 30 min utan att märka en död kropp bredvid sig? Är du inte klok?

Maja har inte suttit Btw. Hon har vankat osakligt runt i det stora badrummet enligt Gillberg (för att få ihop x antal steg i appen).

"Gillberg säger att Maja är en timid tjej som är glad att hon fått en kompis i Johanna."

Timida Maja är jättearg på Tove hemma hos A*bin för hon vill stå upp för kompisen Johanna.

Timida Maja hyser agg mot Tove på Nöjet enligt vakten.
Hon ville väl stå upp för kompisen Johanna igen då hon begär att Tove ska kastas ut.

Bästisen Johanna var uppgiven av brist på gehör. Så Maja stövlar iväg och letar efter Tove och ser upprörd ut.

Johanna vill slå till Tove och konfrontera henne.
Båda bedyrar att det är lugnt då A*bin är orolig.

... Sen så blir Maja jöttetrött och somnar. Johanna har stängt och låst toadörren så Maja inte ska höra och hon mördar Tove i smyg.
Citera
2023-10-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Och det tror du någon seriöst vill riskera eventuell livstid för?
Citera
2023-10-13, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Maja har inte suttit Btw. Hon har vankat osakligt runt i det stora badrummet enligt Gillberg (för att få ihop x antal steg i appen).

"Gillberg säger att Maja är en timid tjej som är glad att hon fått en kompis i Johanna."

Timida Maja är jättearg på Tove hemma hos A*bin för hon vill stå upp för kompisen Johanna.

Timida Maja hyser agg mot Tove på Nöjet enligt vakten.
Hon ville väl stå upp för kompisen Johanna igen då hon begär att Tove ska kastas ut.

Bästisen Johanna var uppgiven av brist på gehör. Så Maja stövlar iväg och letar efter Tove och ser upprörd ut.

Johanna vill slå till Tove och konfrontera henne.
Båda bedyrar att det är lugnt då A*bin är orolig.

... Sen så blir Maja jöttetrött och somnar. Johanna har stängt och låst toadörren så Maja inte ska höra och hon mördar Tove i smyg.
…och sen stövlar Maja runt i den 3 kvm stora badrummet där Tove ligger död på golvet utan att upptäcka Tove.

Ja, det stämmer - det går ihop! Det funkar, frikänn! Telefonerna låg stilla, inte ens den store Avel kunde skaka fram ett halvt extra steg ur något av de fyrtiosju programmen som kunde köras på den registrerade datan så då är det klart, de ska frikännas. Tove dog olyckligtvis men nu går vi vidare till nåt trevligare samtalsämne. Hur är vädret hos dig? Visst är det härligt med höst?
Citera
2023-10-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage

Lynchmobben väntar nog 🙏
Citera
2023-10-13, 00:55
Medlem
colis avatar
Om det vill sig riktigt illa har HR kommit fram till att det inte handlar om mord utan kanske möjligen om misshandel och vållande. Därav också kanske frågorna från rätten om vilka skador Maja kan ha tillfogat Tove.

Om det inte kan slås fast att det var mord kanske man har ansett att Maja inte tillfogade offret några skador och hennes inblandning därför redan täcks av straffvärdet för den tid hon suttit häktad.

Det skulle å andra sidan kunna innebära att inte heller Johanna döms för mord, vilket kanske kan upplevas som speciellt. Men anser rätten att det inte är ett säkerställt mord, kan Johanna dömas till maximalt sex år för vållande plus straff för gravfridsbrottet som maximalt, vid exempelvis styckning av kroppen, kan ge fyra år.

Jag tror dock fortfarande att Maja verkligen höll fast Tove i badrummet och kanske kommer Majas egna demoner en dag komma ifatt henne.

Dock ska hon naturligtvis, precis som Mats Alm som inte heller dömdes för mordet av sin flickvän Linda, betraktas och behandlas som oskyldig till mord. Bättre fria än fälla ska ju gälla om inte HR kan enas om en fällande dom.

Maja kommer dock nog inte få det så lätt i Vetlanda med tanke på det hon erkänt att hon faktiskt har gjort och det som många misstänker att hon gjorde - deltog och höll fast..
Kanske har vi nu två friade personer som i omgivningen ögon åndå anses vara skyldiga - Mats och Maja.
Citera
2023-10-13, 00:56
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Misshandel?

Delar samma frågetecken som du. Finns inga som helst bevis eller ens indicier på att MH har utsatt Tove för misshandel.

Däremot kan hon ha gjort annat i fallet som inte har gått att bevisa(förutom gravfridsbrottet då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in