2023-10-13, 00:09
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Är hon dömd för det? Kan du länka domen är du snäll?

Länka gärna till att arbetsgivare inte anställer folk som begått brott mot griftefrid också är du snäll. Gravfridsbrott finns inget som heter för att vara petig. Men leverera nu är du snäll…

Det brukade heta griftefrid, men det heter numera gravfrid. Jag skulle inte anställa henne. Kollegorna vill inte jobba med henne.
Citera
2023-10-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi kan väl avskaffa indiciebevisning och bara gå på tekniska bevis? För om det inte räcker att fälla nån för mord som suttit i samma 3 kvm stora rum som en död människa i 30 min ”utan att se kroppen”, så vet jag inte vad som krävs.

Det finns många, t ex inom vården, som sitter i samma trånga utrymmen som en död. Det innebär inte att man dödat personen. Om du sitter bredvid en våldtagen kvinna i en trång hytt på en finlandsbåt innebär det inte per automatik att det är du som våldtagit.
Citera
2023-10-13, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Johanna får vållande och Maja gravfridsbrott? Är det helt seriöst en möjlighet?
Absolut. Plus att Johanna får väl också gravfridsbrott. Svensk rättvisa.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du menar att de som påstått att de hade sovit hade släppts?

Tycker det att det räknas som "ganska precis samma vis", om Johanna släppts?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Är hon dömd för det? Kan du länka domen är du snäll?

Länka gärna till att arbetsgivare inte anställer folk som begått brott mot griftefrid också är du snäll. Gravfridsbrott finns inget som heter för att vara petig. Men leverera nu är du snäll…

Visst GRIFTEFRIDSBROTT kan vi kalla det men att det numera inte heter det visar hur påläst du är vilket man kanske ska vara om man ska rätta andra. Hon har själv erkänt och kommer dömmas för det, tror man ens annat så tänker man inte långt.
Senast redigerad av Jesss1234 2023-10-13 kl. 00:14.
Citera
2023-10-13, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Det finns många, t ex inom vården, som sitter i samma trånga utrymmen som en död. Det innebär inte att man dödat personen. Om du sitter bredvid en våldtagen kvinna i en trång hytt på en finlandsbåt innebär det inte per automatik att det är du som våldtagit.
Så du jämför att vårdpersonal å yrkets vägnar sitter i samma utrymme som en död, med att Maja skulle ha suttit i ett 3kvm stort badrum i 30 min utan att märka en död kropp bredvid sig? Är du inte klok?
Citera
2023-10-13, 00:16
Medlem
Hur blir det med bränderna? Kändes som dom typ glömdes av?
Jag tycker också att dom åtalade fick väldigt lite frågor och pressades väldigt lite, om man jämför med Johanna Möller rättegången.

Hur blir det med ett eventuellt överklagande till HD? Gör åklagaren det ensam, eller kan målsägarbiträdena också säga nåt om det?

Det känns som det blev så mycket missar med rekonstruktion och grannens mobil som aldrig kollades.
Går det att göra en rekonstruktion vid ett ev överklagade? Kan man få tillgång till lägenheten trots att det bor andra där? Eller bara tejpa upp en yta på ett golv som stämmer med badrummet och snedtak och allt?

Kommer inspelningen från den här rättegången också sändas på youtube?

Det kändes som att allt hastades igenom och att det kvarstår massor med obesvarade frågor.

Ni som är mer insatta- vad tror ni skulle kunna tas upp vid ett överklagande till HD?
Citera
2023-10-13, 00:18
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Hur blir det med bränderna? Kändes som dom typ glömdes av?
Jag tycker också att dom åtalade fick väldigt lite frågor och pressades väldigt lite, om man jämför med Johanna Möller rättegången.

Hur blir det med ett eventuellt överklagande till HD? Gör åklagaren det ensam, eller kan målsägarbiträdena också säga nåt om det?

Det känns som det blev så mycket missar med rekonstruktion och grannens mobil som aldrig kollades.
Går det att göra en rekonstruktion vid ett ev överklagade? Kan man få tillgång till lägenheten trots att det bor andra där? Eller bara tejpa upp en yta på ett golv som stämmer med badrummet och snedtak och allt?

Kommer inspelningen från den här rättegången också sändas på youtube?

Det kändes som att allt hastades igenom och att det kvarstår massor med obesvarade frågor.

Ni som är mer insatta- vad tror ni skulle kunna tas upp vid ett överklagande till HD?

HD kommer inte ta upp detta mål.
Citera
2023-10-13, 00:20
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Precis det jobb som du verkar utföra. Vis av erfarenhet. 😁
Jajjamensan. Jag sparar resterna från toaborsten i en liten snusdosa och när jag har tillräckligt mycket så fixar jag en liten prilla som jag trycker upp under läppen. Fungerar utmärkt som nikotinsubstitut. Du kanske kan föra vidare tipset till Maja då hon kommer leva fattig ett bra tag framöver
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-10-13 kl. 00:22.
Citera
2023-10-13, 00:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror knappt Samhall kan bli aktuellt. Det måste vara något helt kravlöst, utan tidspassning, enkelt, utan kollegor som hon kan snedtända på och få för sig att mörda. Kan hon anförtros att sitta i ett enskilt rum och vässa blyertspennor, tro? Eller är det på tok för avancerat?
Klockkollaren Maja har mer koll på tiden än FhL i förhör och korrigerar dem. 😂

Synd de inte lyckades lika bra att mjölka henne på info om 02:33....

F: Då säger att vi avslutar förhöret när klockan är 10.53.
M: 57 stod det här.
A: Ja.
F: Ja det var rätt.
BF: Vad sa du? 50?
F: Jag sa 53 men det var 57.
BF: Ja då kom det med innan jag hann att stänga av så det är med det slutar 10.57.
F: Ja bra.
BF: Nu avslutar jag här.
F: Tur att du var med där Maja.
M: Ja."
Citera
2023-10-13, 00:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du har skrivit otaliga inlägg, det är väl klart att människor vet vad du har uttryckt? Du tycker inte att det är märkvärdigt eller fel att Maja ljuger. Det är upp till åklagaren att bevisa det är en lögn, minsann. Det är ditt eviga mantra. Maja har all rätt i världen att ljuga och öka Toves anhörigas lidande. Det har du inte hymlat med.

Det är klart att du inte blev förbannad över Majas frisläppande . Det hade ingen väntat. Du är ju en av hennes ivrigaste försvarare. När man försvarar en omoralisk människa så är man omoralisk själv. Så enkelt är det. Annars tar man avstånd.
Som åklagad är det inte brottsligt att ljuga oavsett hur omoraliskt det är. Och jag är evigt tacksam att vi inte har statliga moralpoliser som dömer någon på grund av avvikande åsikt, läggning eller vad det vara månde.
Är det kanske sådana instanser du efterlyser?

Att kunna se företeelser ur olika perspektiv ser jag som en tillgång jämfört med att vara statiskt fixerad vid ett och fördöma alla andra. Min värld är inte enbart svart och vit utan innehåller även nyanser och jag kan acceptera att alla inte har samma uppfattning som jag utan att fördöma. Jag har svårt att se det som omoraliskt.
Citera
2023-10-13, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tycker det att det räknas som "ganska precis samma vis", om Johanna släppts?
Det var du som sa det. Alla som har lagt ifrån sig mobilen och påstår att de sover ska belönas med att släppas fria.

”Säger du att du sov? Ta det här ”jag slipper ut ur fängelse-kortet” och fortsatt till Gå. Inkassera kronor 200000.”

Tove inkasserade en gravplats. Hennes anhöriga får vara tacksamma för att de har en grav att gå till. Maja och Johanna försökte förhindra det. De ljög, men det har man rätt till när man har dumpat en kropp. Det är upp till polisen att leta reda på kroppen, så det så. Om inte polisen hittar kroppen så får de anhöriga aldrig ro, men det är ok för man får ljuga för polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in