2023-10-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är något väldigt skumt med att Maja har så många försvarare. Är hennes föräldrar mäktiga på något sätt eller?

Vi försvarar varken Maja eller hennes handlingar! Vi försvarar juridikens gång att det krävs bevis bortom allt rimligt tvivel för att döma någon för mord. Och finns inte det så kan man inte gissa vad som hänt och döma utifrån det. Gudskelov!
Citera
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ursäkta mig, jag har glömt bort en massa märker jag. Är det misshandel på Nöjet som Maja erkänt?

Ingen fara

Om jag inte minns helt fel så har båda dom åtalade erkänt misshandel. Om det skedde på Nöjet eller efter minns jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Märkligt att du inte är mer upprörd över risken, som inträffade här, att en människa som är oskyldig döms. Mycket märklig människosyn där man anser att oskyldiga ska straffas och låsas in. Påminner om Hitler Tyskland. Du kanske är nazist?

Hon är ju inte oskyldig, hon har ju själv erkänt delar utav kvällen och natten.
Att bära runt på lik en kall oktobernatt är helt normalt enligt dig?
Man ska alltså inte straffas för att springa runt och gömma döda kroppar långt ute i skogen och sedan tiga för polisen?
Citera
2023-10-12, 23:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det enda som kommer slira nu är kopplingen när hon ska fortsätta som tidig körkortsinnehavare.

Snart har hon läst klart gymnasiet också och det är ju positivt då det är något du lyft fram från fup.

Hur hon gör med Pinterest står skrivet i stjärnorna, men det blir säkert nya coola citat där.

Din analys har varit ”intressant”. Men är helt utanför det rättsliga spelet. Försökte kika lite i rapporteringen idag efter sådant du diskuterat och jag förstår din frustration att det inte togs upp där. Min analys lyste med sin närvaro. Och det är det viktiga. Att det blir rätt alltså.

Dagens besked från hovrätten visar hur rättsväsendet funkar. Hade alla varit förankrade i fup hade vi haft anarki i landet. Så dags vända blad för oss som bläddrat i fup ett år nu. Vilken otroligt intressant läsning det varit. Några ser seriemördare, andra ser annat. Sånt är livet.
Det är den inte. Hur kåt du än är på digital media.

Det är nämligen just exakt lögner som åtalade konfronteras med ang trovärdighet, och speciellt vid indiciemål.
Av ÅK och med sidhänvisning för att påvisa inför rätten hur icke trovärdig en åtalad är.
Hur orimligt det är att Maja satt på dass, att Maja sov och inte hörde nåt.
Det räcker inte med plädering, den åtalade ska konfronteras.
Att hon fick ljuga fritt om vakten är ett exempel jag nämnt.

Så lägg ner ditt mästrande. Din insyn i rättsfall är inte till din fördel även om ditt starka kort är datorer.

Maja är extremt lögnaktig, det kan du tyvärr inte jiddra bort och det borde ha framkommit tydligare.
Citera
2023-10-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
I Sverige går man inte på känsla. Rätten går på fakta. Att hon blev frikänd nu tyder på en mildare ”dom” och den är ännu inte fasställd.

Absolut inte fälld för mord, men is ff bli fängelse. Dock ej troligt.

Hon har inte blivit frikänd..
Citera
2023-10-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hon är ju inte oskyldig, hon har ju själv erkänt delar utav kvällen och natten.
Att bära runt på lik en kall oktobernatt är helt normalt enligt dig?
Man ska alltså inte straffas för att springa runt och gömma döda kroppar långt ute i skogen och sedan tiga för polisen?

Du är helt hjärndöd tyvärr de handlar fortfarande om att hon inte bragd Tove om livet de går inte att bevisa förstår du inte de eller då hade hon aldrig blivit släppt idag
Citera
2023-10-12, 23:04
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:

Jo. Frikänd för mord och sitt livstidsstraff.
Men inte frikänd på andra åtalspunkter.
Citera
2023-10-12, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu när vi vet att Maja inte medverkade vid mordet vad har Johanna för skäl att dra med sig Maja i fallet? Trodde hon att hon skulle få ett lägre straff? Att hon skulle få maxstraff visste hon väl eftersom hon erkände.

Grattis Maja!
Från aftonbladets liverapportering

Åklagaren fortsätter:

– När Johanna pekar ut Maja som delaktig beskriver hon en allvarligare gärning än om hon gjort det själv. Jag tror inte att Johanna förstår den distinktionen om jag ska vara ärlig. Däremot kan man konstatera att när Johanna pekar ut Maja som delaktig förminskas inte Johannas egen roll.
Citera
2023-10-12, 23:06
Medlem
vichy6s avatar
Citat:

Precis, men rätten bedömer hennes straff mildare och ej som ett långt fängelsestraff, såsom skyldig till mord eller dråp.
Citera
2023-10-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Du är helt hjärndöd tyvärr de handlar fortfarande om att hon inte bragd Tove om livet de går inte att bevisa förstår du inte de eller då hade hon aldrig blivit släppt idag

Tack för personangreppet, men för att förtydliga så att även du förstår.

Det är inte bara mord det handlar om utan andra brott också, hon är varken oskyldig eller frikänd.

Ska du säga hejdå och "vi hörs den 25e" för 20e gången nu?
Citera
2023-10-12, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Vi försvarar varken Maja eller hennes handlingar! Vi försvarar juridikens gång att det krävs bevis bortom allt rimligt tvivel för att döma någon för mord. Och finns inte det så kan man inte gissa vad som hänt och döma utifrån det. Gudskelov!

Du är kanske inte medveten om att trivialisering, patetiska försök till bortförklaringar (åh, hon var aldrig nåt alibi..) och göra henne till ett megaoffer hamnar i nischen att försvara Maja?
Citera
2023-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Jo. Frikänd för mord och sitt livstidsstraff.
Men inte frikänd på andra åtalspunkter.

Ja hon kommer ju inte bli fälld för mord, dråp, medhjälp till mord etc, inget i den kategorin alls , dock gravfridsbrott de kan vi ju vara säkra på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in