2023-10-12, 15:57
  #3001
Medlem
” Åklagaren: Mordutredningen kan ta månader
Utredningen om det misstänkta mordet på 15-årige Henrik kommer dra ut på tiden. Ett eventuellt åtal ligger månader bort i tiden enligt åklagare Andreas Ekengren. Tonåringen som misstänks för gärningen nekar till brott.”
Citera
2023-10-12, 16:01
  #3002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Jag vidhåller att Fabbe försökte invagga BO i falsk trygghet på ett eller annat sätt.

Givetvis kanske h hade detta i bakhuvudet med risken för rån osv men sedan ville han kanske ordna till situationen genom ett möte

Absolut, men rånad på vad? Finns det en enda förälder i dagens läge som ej har grundläggande stöldförsäkring på sina barns telefoner? Enkelt nog att lämna telefonen hemma, kolla sedan beskrivningen av hur han var klädd vid försvinnandet.

Vad är det man skulle ha rånat honom på? Mycket möjligt 'Fabbe' försökt invagga i falsk trygghet, men "H" uttryckte oro till "A" och "L" och dem bad honom ej gå dit, varför? Samt varför larmade dem ej vuxna?

Sa han till dem att han ändå inte skulle gå till detta mötet? (Fast han hade ju bestämt speltid med "L" på kvällen 20.00 som han sedan aldrig dök upp för)

Försökte "H"s far bara nå H under måndagen när han aldrig kom hem?, eller gick det också samtal till "L" och "A" redan då? (båda hade information om mötet med "F")
Citera
2023-10-12, 16:07
  #3003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Absolut, men rånad på vad? Finns det en enda förälder i dagens läge som ej har grundläggande stöldförsäkring på sina barns telefoner? Enkelt nog att lämna telefonen hemma, kolla sedan beskrivningen av hur han var klädd vid försvinnandet.

Vad är det man skulle ha rånat honom på? Mycket möjligt 'Fabbe' försökt invagga i falsk trygghet, men "H" uttryckte oro till "A" och "L" och dem bad honom ej gå dit, varför? Samt varför larmade dem ej vuxna?

Sa han till dem att han ändå inte skulle gå till detta mötet? (Fast han hade ju bestämt speltid med "L" på kvällen 20.00 som han sedan aldrig dök upp för)

Försökte "H"s far bara nå H under måndagen när han aldrig kom hem?, eller gick det också samtal till "L" och "A" redan då? (båda hade information om mötet med "F")

Har ingen aning om vad H hade för värdesaker i form av märkeskläder osv, idag kan ju ungdomar i den åldern ha riktigt dyra kläder, skor keps osv och kanske något bankkort med en del pengar på osv. Det finns människor som kan råna dig på 200:- så de har till nästa omgång droger

Hur konversationen gick med A och L kan vi bara gissa men visst kan det ha gått till som du säger


Så som jag läst kontaktade väl pappa till H ungdomarna a och l först dagen efter (tisdag)

Ang varför de inte larmade vuxna kan kanske ha att göra med att H inte blivit utsatt för något tidigare och att de kanske tänkte att det inte var så allvarligt
Citera
2023-10-12, 16:20
  #3004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30

Ang varför de inte larmade vuxna kan kanske ha att göra med att H inte blivit utsatt för något tidigare och att de kanske tänkte att det inte var så allvarligt

Citat:
Han var vid försvinnandet klädd i röd munkjacka med FHC tryckt på bröstet, mörkblå dun-väst, svarta träningsbyxor och svarta skor.

^

Fast han sa till dem att han var orolig för "RÅN", det finns också uppgifter som cirkulerat i både tråden och på TikTok om att han skulle blivit hotad med "KNIV" tidigare. Stämmer då ej dessa uppgifter? för man får väl ändå förutsätta, att han skulle sannolikt ha berättat om dessa händelser för "A" och "L" med tanke på hur nära vänner man var?
Citera
2023-10-12, 16:52
  #3005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Om han kände oro varför följde inte vännerna med då?


Alex och pojkvännen bor inte i Alingsås.
Citera
2023-10-12, 17:03
  #3006
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtant01
Dem fick veta först på tisdagen att H inte kommit hem.
Han sa han var rädd att bli rånad. INGEN trodde att det kunde leda till mord. Då hade H aldrig gått ut själv.

Vet inte om du kommer se detta men beklagar verkligen sorgen Henrik's familj och alla ni vänner går igenom. Detta fall har berört en mycket. Han verkade vara en otroligt fin och känslosam kille. Tack för dina inlägg med info även om det var tufft att skriva.

Hoppas verkligen den (de?) inblandade i detta får ett kännbart straff.
Citera
2023-10-12, 17:32
  #3007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
^

Fast han sa till dem att han var orolig för "RÅN", det finns också uppgifter som cirkulerat i både tråden och på TikTok om att han skulle blivit hotad med "KNIV" tidigare. Stämmer då ej dessa uppgifter? för man får väl ändå förutsätta, att han skulle sannolikt ha berättat om dessa händelser för "A" och "L" med tanke på hur nära vänner man var?


Frågan är om de var så tighta som man vill påskina nu. Känns snarare som några han har haft kontakt med online.

Tycker det verkar som att han var ganska ensam tyvärr
Citera
2023-10-12, 17:55
  #3008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Frågan är om de var så tighta som man vill påskina nu. Känns snarare som några han har haft kontakt med online.

Tycker det verkar som att han var ganska ensam tyvärr

Njä, alltså "A" "L" och "H" umgicks definitivt, sen är det möjligt att han först lärde känna dom genom sådana kanaler (det låter sig vara osagt) men iom boende i närkommuner, så faller det sig ganska naturligt att man börjar hänga om man har likn intresseområden. (musik och spel i detta fall som det låter)

Ja något är det som skaver, för det går inte få ihop med den information vi har tillhands i dagsläget. Förhoppningsvis väljer "Surtant01" att skriva mer i tråden.
Citera
2023-10-12, 17:57
  #3009
Medlem
Det handlade inte om en skuld. Fabbe försökte pressa pengar av Henke.
Det är vad jag fått berättat för mig.
Henke köpte röka av Fabbe några gånger. När han sedan tänkte få ur Henke lite pengar så hotade han med att challa till hans tränare.
Han hotade att han hade snackat med hans brud och det blev ju bra. Betala han inte skulle Henke inte va välkommen vid hockeyn nåt mer heller.
Den som berättade detta sade att Fabbe trodde att Henke var underbegåvad bara för att han var så snäll. Det vet till ock med jag att han var. Och smart.
Henke ville reda ut problemet med Fabbe utan att dra in andra. Han menade på att vad är det värsta som kan hända. Han var inte direkt svag.
Med facit i hand så var det dumt men i annat fall så tror man inte att någon har ihjäl en för ingenting. Henke hade ju inte gjort Fabbe något egentligen.
Det är iallafall vad jag hört och jag kan inte säga från vem osv.
Tro på det eller inte.
Vill också säga att Alingsås är ingen jävla gangsterstad. Har ni ens varit här? Nämn ett gangster härifrån. Här är lugnt.
RIP Henke ❤️
Citera
2023-10-12, 18:04
  #3010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Det handlade inte om en skuld. Fabbe försökte pressa pengar av Henke.
Det är vad jag fått berättat för mig.
Henke köpte röka av Fabbe några gånger. När han sedan tänkte få ur Henke lite pengar så hotade han med att challa till hans tränare.
Han hotade att han hade snackat med hans brud och det blev ju bra. Betala han inte skulle Henke inte va välkommen vid hockeyn nåt mer heller.
Den som berättade detta sade att Fabbe trodde att Henke var underbegåvad bara för att han var så snäll. Det vet till ock med jag att han var. Och smart.
Henke ville reda ut problemet med Fabbe utan att dra in andra. Han menade på att vad är det värsta som kan hända. Han var inte direkt svag.
Med facit i hand så var det dumt men i annat fall så tror man inte att någon har ihjäl en för ingenting. Henke hade ju inte gjort Fabbe något egentligen.
Det är iallafall vad jag hört och jag kan inte säga från vem osv.
Tro på det eller inte.
Vill också säga att Alingsås är ingen jävla gangsterstad. Har ni ens varit här? Nämn ett gangster härifrån. Här är lugnt.
RIP Henke ❤️

Tack för infon.
Låter som en mycket tänkbar förklaring till vad som hänt.
Citera
2023-10-12, 18:06
  #3011
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Ett enda relevant inlägg.
Jag var där uppe med nyligen, det är stämningsfullt o en naturlig plats att samlas vid. Hoppas det får vara så ett bra tag. Det finns vuxna på plats som är anställda inom kommunen, det finns nån att prata med. Ang ungas frågor, svara på det som går att ge ett svar på. Annars är "jag vet faktiskt inte" och ett samtal runt det helt orimliga i det som hänt, fullt tillräckligt. En extra kram till era ungdomar, ett extra sms, ta en stund tillsammans på kvällen och bara finnas där.

F fick sin ansökan avslagen såg jag, kommer nog få det igen om han gör samma begäran. Minns inte om jag sett något säkert datum för när han måste häktas om. Antar att FUP:en kommer komma ut när den finns att tillgå. Kan inget om hur snart det kan börjas en rättegång efter ett ev mord. Dödsorsak ska fastställas innan och det kan väl ta en stund antar jag.
En förundersökning tar månader, median 5-7 månader. Tills dess att den är klar omhäktas den misstänkte förutsatt att bevisningen håller, det framkommer mer indicier och bevisning.
Håller bevisningen hela vägen så väcks åtal när förundersökningen är klar.
När åtal väckts går det att få ta del av förundersökningen.
Citera
2023-10-12, 19:13
  #3012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Det handlade inte om en skuld. Fabbe försökte pressa pengar av Henke.
Det är vad jag fått berättat för mig.
Henke köpte röka av Fabbe några gånger. När han sedan tänkte få ur Henke lite pengar så hotade han med att challa till hans tränare.
Han hotade att han hade snackat med hans brud och det blev ju bra. Betala han inte skulle Henke inte va välkommen vid hockeyn nåt mer heller.
Den som berättade detta sade att Fabbe trodde att Henke var underbegåvad bara för att han var så snäll. Det vet till ock med jag att han var. Och smart.
Henke ville reda ut problemet med Fabbe utan att dra in andra. Han menade på att vad är det värsta som kan hända. Han var inte direkt svag.
Med facit i hand så var det dumt men i annat fall så tror man inte att någon har ihjäl en för ingenting. Henke hade ju inte gjort Fabbe något egentligen.
Det är iallafall vad jag hört och jag kan inte säga från vem osv.
Tro på det eller inte.
Vill också säga att Alingsås är ingen jävla gangsterstad. Har ni ens varit här? Nämn ett gangster härifrån. Här är lugnt.
RIP Henke ❤️

Låter rätt rimligt. Det behöver inte ens vara summan F försöker pressa H på. Det kan vara ännu mer bara för att han tycker de av olika anledningar. Är han benzo torsk så är det klart han tar varje chans han får..

Usch. Blir så förbannad. Sån där jävla h*runge skulle man låst in och kastat nycklarna för länge sen. Å va är de för jävla föräldrar. Fyfan.

Vila i frid Henke. Förbannat sorgligt att du skulle hamna i händerna på en psykopat som inte hör hemma i vårat samhälle. Lider med familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in