2023-10-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Det handlade inte om en skuld. Fabbe försökte pressa pengar av Henke.
Det är vad jag fått berättat för mig.
Henke köpte röka av Fabbe några gånger. När han sedan tänkte få ur Henke lite pengar så hotade han med att challa till hans tränare.
Han hotade att han hade snackat med hans brud och det blev ju bra. Betala han inte skulle Henke inte va välkommen vid hockeyn nåt mer heller.
Den som berättade detta sade att Fabbe trodde att Henke var underbegåvad bara för att han var så snäll. Det vet till ock med jag att han var. Och smart.
Henke ville reda ut problemet med Fabbe utan att dra in andra. Han menade på att vad är det värsta som kan hända. Han var inte direkt svag.
Med facit i hand så var det dumt men i annat fall så tror man inte att någon har ihjäl en för ingenting. Henke hade ju inte gjort Fabbe något egentligen.
Det är iallafall vad jag hört och jag kan inte säga från vem osv.
Tro på det eller inte.
Vill också säga att Alingsås är ingen jävla gangsterstad. Har ni ens varit här? Nämn ett gangster härifrån. Här är lugnt.
RIP Henke ❤️

Låter som en trolig händelseserie.
Blir bara nyfiken på vem som berättat detta för dig och hur pass trovärdigt det kan tänkas vara? (Även om jag kan läsa att du inte kan säga).
Känns som det finns så många frågetecken till saker som gör att man inte vet vem som faktiskt sitter på info eller ej.
Citera
2023-10-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
En förundersökning tar månader, median 5-7 månader. Tills dess att den är klar omhäktas den misstänkte förutsatt att bevisningen håller, det framkommer mer indicier och bevisning.
Håller bevisningen hela vägen så väcks åtal när förundersökningen är klar.
När åtal väckts går det att få ta del av förundersökningen.
Relevanta svar - tackar! Såg just i tidningen att "det kommer ta månader till åtal" vilket ju inte är nåt uppseendeväckande i en mordutredning - om det nu visar sig vara som de tror.
Citera
2023-10-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Låter rätt rimligt. Det behöver inte ens vara summan F försöker pressa H på. Det kan vara ännu mer bara för att han tycker de av olika anledningar. Är han benzo torsk så är det klart han tar varje chans han får..

Usch. Blir så förbannad. Sån där jävla h*runge skulle man låst in och kastat nycklarna för länge sen. Å va är de för jävla föräldrar. Fyfan.

Vila i frid Henke. Förbannat sorgligt att du skulle hamna i händerna på en psykopat som inte hör hemma i vårat samhälle. Lider med familjen.
Vad hade föräldrarna kunnat göra menar du? Låst in honom? Det är inte enkelt att vara förälder till en unge som hamnat i skit, de har inte valt att ha det så. Åhhh...vad jag kommer få hat vräkt över mig nu, men jag fattar inte hur ni resonerar ni som menar att det är hans föräldrars fel att det gick åt helvete för honom. Han har varit omhändertagen, samhället anser att han inte behöver vård. Föräldrar är ganska maktlösa när ungar spårar ur och har ett normbrytande beteende, dras till knas och hittar på skit. Men kom gärna med relevanta och rimliga tips till de som är i samma sits som hans föräldrar - det är nog många som vill ha bra lösningar som ni har testat på era struliga ungar och som funkar så där klockrent.
Citera
2023-10-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Njä, alltså "A" "L" och "H" umgicks definitivt, sen är det möjligt att han först lärde känna dom genom sådana kanaler (det låter sig vara osagt) men iom boende i närkommuner, så faller det sig ganska naturligt att man börjar hänga om man har likn intresseområden. (musik och spel i detta fall som det låter)

Ja något är det som skaver, för det går inte få ihop med den information vi har tillhands i dagsläget. Förhoppningsvis väljer "Surtant01" att skriva mer i tråden.

En annan märklig sak är att hans ex verkar bo i samma kommun dvs herrljunga och att hon skrev på As TikTok där det tolkades som att de var kusiner.

Kan det vara så de känner varandra kanske
Citera
2023-10-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Låter rätt rimligt. Det behöver inte ens vara summan F försöker pressa H på. Det kan vara ännu mer bara för att han tycker de av olika anledningar. Är han benzo torsk så är det klart han tar varje chans han får..

Usch. Blir så förbannad. Sån där jävla h*runge skulle man låst in och kastat nycklarna för länge sen. Å va är de för jävla föräldrar. Fyfan.

Vila i frid Henke. Förbannat sorgligt att du skulle hamna i händerna på en psykopat som inte hör hemma i vårat samhälle. Lider med familjen.

Jag tänker snarare att Fabbe är den typen av människa som försöker få respekt genom sina kriminella handlingar.

Det är rätt sjukt men idag är det status bland vissa ungdomar (oftast invandrare ) när någon har rånat en person precis som att man stiger några grader på skalan
Citera
2023-10-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
En annan märklig sak är att hans ex verkar bo i samma kommun dvs herrljunga och att hon skrev på As TikTok där det tolkades som att de var kusiner.

Kan det vara så de känner varandra kanske

Det har ju redan avhandlats i tråden. Surtant01 som verkar veta en del om H förklarade att ungdomar kallar varandra för bror och kusin osv.. dvs H och A var nära vänner och hon kallade H bror.. och S (exet) var en del av "familjen" när H och S var tillsammans och A kallade då S (exet) för kusin.
Citera
2023-10-12, 21:36
Medlem
När hade H sagt till A att hon skulle träffa någon och var rädd för att bli rånad? Får inte ihop i mitt huvudet när A säger att hon inte hörde något mer från H efter att hon kommit hem och H skrivit på snap och frågade om hon kommit hem . Dagen efter får hon veta att H är försvunnen. Alltså på tisdagen. Så när 17 berättade H för A att han skulle träffa någon om inte på måndagen. Då H följde med på tåget (eller om det var buss)
Kanske bara jag som är trög som inte fattar.
Citera
2023-10-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Det handlade inte om en skuld. Fabbe försökte pressa pengar av Henke.
Det är vad jag fått berättat för mig.
Henke köpte röka av Fabbe några gånger. När han sedan tänkte få ur Henke lite pengar så hotade han med att challa till hans tränare.
Han hotade att han hade snackat med hans brud och det blev ju bra. Betala han inte skulle Henke inte va välkommen vid hockeyn nåt mer heller.
Den som berättade detta sade att Fabbe trodde att Henke var underbegåvad bara för att han var så snäll. Det vet till ock med jag att han var. Och smart.
Henke ville reda ut problemet med Fabbe utan att dra in andra. Han menade på att vad är det värsta som kan hända. Han var inte direkt svag.
Med facit i hand så var det dumt men i annat fall så tror man inte att någon har ihjäl en för ingenting. Henke hade ju inte gjort Fabbe något egentligen.
Det är iallafall vad jag hört och jag kan inte säga från vem osv.
Tro på det eller inte.
Vill också säga att Alingsås är ingen jävla gangsterstad. Har ni ens varit här? Nämn ett gangster härifrån. Här är lugnt.
RIP Henke ❤️

Låter fult rimligt. Tack för inlägget. Vila i frid H. Synd att vi har så låga straff i Sverige och inte Fabbe vågar stå var han gjort. Han skulle minst ha 16år för det här. Hoppas han får så hårt straff som bara är möjligt.
Citera
2023-10-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Det har ju redan avhandlats i tråden. Surtant01 som verkar veta en del om H förklarade att ungdomar kallar varandra för bror och kusin osv.. dvs H och A var nära vänner och hon kallade H bror.. och S (exet) var en del av "familjen" när H och S var tillsammans och A kallade då S (exet) för kusin.
Anammat förortens språk
Citera
2023-10-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rojja
När hade H sagt till A att hon skulle träffa någon och var rädd för att bli rånad? Får inte ihop i mitt huvudet när A säger att hon inte hörde något mer från H efter att hon kommit hem och H skrivit på snap och frågade om hon kommit hem . Dagen efter får hon veta att H är försvunnen. Alltså på tisdagen. Så när 17 berättade H för A att han skulle träffa någon om inte på måndagen. Då H följde med på tåget (eller om det var buss)
Kanske bara jag som är trög som inte fattar.

Det är inte helt klarlagt. "A" träffade "H" sista gången på SÖN (framgår av radioinslaget där dem intervjuar henne på gymnasieskolan där hon går)

När dem senast hade kontakt verkar ha varit MÅN innan han gick till mötet (baserat på TikTok videon "A" själv publicerade) Det är även i det klippet som hon berättar att "H" bestämt spelsession med "L" senare på kvällen samma dag (de skulle spela CS:GO 20.00 säger "A")

(Det du nämner med BUSS var väl på SÖN?) (eftersom "H" "A" och "L" ej är bosatta i samma stad.
Citera
2023-10-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det är inte helt klarlagt. "A" träffade "H" sista gången på SÖN (framgår av radioinslaget där dem intervjuar henne på gymnasieskolan där hon går)

När dem senast hade kontakt verkar ha varit MÅN innan han gick till mötet (baserat på TikTok videon "A" själv publicerade) Det är även i det klippet som hon berättar att "H" bestämt spelsession med "L" senare på kvällen samma dag (de skulle spela CS:GO 20.00 säger "A")

(Det du nämner med BUSS var väl på SÖN?) (eftersom "H" "A" och "L" ej är bosatta i samma stad.
Ja det är så jag också förstått det men för AT säger hon att det sista hon hörde från honom var på söndagen då han snappade efter att H hållt henne sällskap på bussen. Men är väl kaos i huvudet på A och blandar ihop dagar i sorgen. Eller så är det tidningen som förvirrar.
Citera
2023-10-12, 23:51
Medlem
Det var genom en jämnårig släkting till H som han blev vän med A o L.
Eftersom H:S telefon var avstängd så trodde L att H ville vara ifred. Det hände ibland.
Det fanns ingen anledning att tro att det skulle ha hänt något allvarligt.
H var rädd att bli rånad på sin nya jacka som han var väldigt stolt över. Denna lämnade han hemma o tog istället på sig kläder av ”mindre värde”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in