Citat:
Vilka hade historisk rätt till Palestina
1 Först Ottomanska riket
2 Efter WWI to NF över det - I deras mandat står det att landet ska lämnas till deras invånare i två stater när befolkningen är redo
3 Efter WWII hade FN, den då rättmätiga ägaren till Palestina. De bestämde då enligt deras mandat att landet skulle delas i två. Israelerna godkände det hela. Palestinierna vägrade och gick emot världens vilja och arabiska stater och Palestinierna försökte krossa Israel
Jag skiter fullständigt i vad Palestinierna tyckte. Den Fg ägare till landet bestämde vad som skulle hända och i detta fall var det världen i form av FN. I stället försökte Palestinierna utrota staten Israel 1948 och det var inte heller Israel som ockuperade Palestina, det var Jordanien och Egypten - Sjyssta vänner not.
Jag köper att Israel inte var de snällaste 1948 men efter ha blivit anfallen av 5 stater så kan man kanske förstå att Israel var lite sura.
Sen kommer Hamas och i princip säger att det är heligt krig att utrota Israel och sen utrota alla Israeler. (Trevliga killar) Och de bevisar väldigt väl med detta anfall att det är vad de önskar.
Kommer Hamas bli utrotat? Troligen inte omvärlden kommer pressa Israel att stanna efter X antal palestinier har dött efter jakten efter Hamas. Jag skulle, om jag var Israel pressa så mycket bara det går. Israel kommer inte anfalla Libanon, om nu inte Hezbollah attackerar stort. Den stora Israeliska mobiliseringen och USA hangarfartyg är för att avskräcka Iran, Syrien och Hezbollah. Dessutom har Hezbollah börjat förlora sin popularitet i Libanon. Landet är mer eller mindre i konkurs. Sen beror det på relation mellan Hezbollah och Iran. Vem som är starkast och vad iran vill.