Citat:
Ursprungligen postat av
fotonreflex
Exakt detta är min uppfattning också.
Invandrare önskar att distansiera sig från det svenska, där de ändå inte är socialt accepterade, och då vänder de tillbaka till sina rötter och traditioner.
I mellanöstern är det tvärtom, de skäms lite över att vara "bakåtsträvarna" och anammar sakta den västerländska kulturen med sociala medier, droger, sex, snabba bilar och flashiga boenden.
När jag var ned sista gången noterade jag att araber talar ENGELSKA med varandra. För att det är "hippt och inne". De vill inte vara araber längre. Ganska töntigt, men jag kan förstå detta om de har någon sorts mindervärdeskomplex.
De har ofta en märklig och högst ambivalent relation till Västvärlden. De älskar produkterna såsom kläderna, bilarna, musiken, filmerna, fotbollen osv, men hatar kulturen och dess invånare. Fast samtidigt som de ogillar Västvärldens kultur förstår de den inte, även om de oftast tror det. Så de önskar att Västvärlden skall falla samman, eller än hellre byta kultur och religion och bli som muslimska araber, men på något märkligt vis åndå fortsätta utveckla och producera allt det de gillar.
Och det ser du ju även i ditt eget inlägg ovan, det är ett antal produkter du tar upp som de gillar. Och det som är kulturellt har de helt fått om bakfoten och tror någon rap-video om sex och droger och visa upp sig i dyra bilar är västerländsk kultur.
Men visst, hellre det än att starta heliga krig och ta ihjäl mängder av andra människor.