2023-10-12, 10:10
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
""20-åringen tittar hela tiden på åklagaren, hon blinkar nästan oupphörligen och sväljer ibland. Annars visar hon inga känslor.""

Enda förtvivlan JJ känner är nog tankarna på att en livstids fängelsedom väntas

Skönt för Maja att hon har en diagnos att falla tillbaka på. Tror hon var delaktig och att hon inte har spärrar. Tror hon kommer tacka Tove för alla missar i en text. Snarare än förlåtet nån tror på
Citera
2023-10-12, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att M inte såg kroppen första gången är en lögn som M vägrar släppa, det är jag säker på.

Inte gömmer man en kropp i en liten lya för att den andra inte skulle se den? J behövde dessutom Ms hjälp med dumpningen sen.

Fattar inte varför några här ändå tycks tro på den lögnen, även om de tycks kunna genomskåda andra lögner från M. Det är ju bara korkat alltihop.
Jag tror inte att någon tror på gömma-kroppen-lögnen, inte ens några bland "Majas vänner". Man har genomskådat lögnen men man kan inte medge den. Anledningen är att Majas läge går från dåligt till katastrofalt om lögnen medges.

I så fall medger man ju att Maja går med på att sitta ensam i lägenheten med en nydöd Tove, en fortfarande varm Tove, medan Johanna ska röja undan bevis. Om Maja går med på att sitta kvar ensam i lägenheten så måste hon ha varit med under händelsen. Ingen tror på att Maja helt ovetande skulle gå upp från sängen, in på toan, hitta en död, fortfarande varm kropp där och utan frågor gå med på att sitta kvar i lägenheten medan Johanna går iväg. En ovetande Maja skulle chockas, ställa frågor, kräva förklaringar, det skulle ta tid att få Maja att gå med på att hjälpa även om hon skulle göra det. Det finns inte tid i tidslinjen för Majas chock och Johannas förklaring/övertalning. Så om Maja såg den döda Tove på golvet i badrummet så hade hon kunskap om händelsen. Hon såg den, hon var med. Därför kan de som vill fria Maja inte medge att gömma-kroppen-historien är en lögn.
Citera
2023-10-12, 10:13
Medlem
limen2s avatar
Nu ska åklagaren prata om Maja.
Citera
2023-10-12, 10:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Den tro jag har är att Johanna tyvärr kommer trivas i fängelse. Bland likasinnade.

Hon har dominerat och härjat i Vetlanda genom söndring och har inga vänner kvar.

En del föredrar ett fängelseliv. Så kan det bli med denna kvinna som misslyckats ute i det fria.
Frågan är hur poppis hon blir, har ju redan varit lite incidenter och hon kände sig tydligen hotad av andra medfångar på Hinsans häktesavdelning.
Citera
2023-10-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, Tingsrätten sa i domen att mordet skedde strax efter 02.40, man har alltså inte påstått att det skulle ha skett just 02:43.
Jag har inte läst domen, men enligt SR gick det 2 minuter och 6 sekunder mellan tidpunkten för mordet enligt Tr 0243 och när grannens telefon registrerade tidpunkten för färden till donken 0245. Åklagare och polis har inte granskat grannens telefon. Att ignorera bevis som kan fria är ett brott enligt rättegångsbalken. Den yngre kvinnans telefon registrerar steg efter senare än 0240.
Citera
2023-10-12, 10:19
Medlem
Citat:
Frågan är hur poppis hon blir, har ju redan varit lite incidenter och hon kände sig tydligen hotad av andra medfångar på Hinsans häktesavdelning.

Det låter ju bra. Ju värre desto bättre!
Citera
2023-10-12, 10:19
Medlem
Mercedes avatar
SR:
Citat:
"19-åringen kan inte förklara händelsen klockan 02:33:10 enligt åklagaren "Men det behöver hon egentligen inte göra." Hennes advokat har sagt att telefonen kan ha registrerat ett ansikte när hon låg och sov, om hon kom åt skärmen. "Jag har lite svårt att se exakt hur det skulle gå till, men allting är väl möjligt i teorin", säger åklagaren."

Känns som åklagaren redan nu vet att Maja blir frikänd.
Citera
2023-10-12, 10:21
Medlem
Citat:
nu tappade jag dig, åklagaren tror att mordet begicks ca 02:30, tingsrätten sa i sin dom att mordet troligast var 02:40-02:43 ish

Att mordet skulle begåtts den tiden tingsrätten drog till med är i stort sett osannolikt.

Vad tror du? kl 02:30 som åklagaren säger eller 02:43ish som tingsrätten sa?
Förstår du skillnaden mellan spekulation och bevis? Äckel-lagaren...ehm a-lagaren...nej åklagaren spekulerar om att mordet måste ha skett 0230 utan bevis. Lägg fram bevisen i så fall.
Citera
2023-10-12, 10:26
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Förstår du skillnaden mellan spekulation och bevis? Äckel-lagaren...ehm a-lagaren...nej åklagaren spekulerar om att mordet måste ha skett 0230 utan bevis. Lägg fram bevisen i så fall.
De säger ju att de inte vet exakt tid utan då får man gå på sannolikhet, Sett till tingsrättens tid 02:40-02:43ish (för att kunna knyta Maja till mordet) så är det rätt osannolikt att mordet skett då, som åklagaren säger så är det NOG mer troligt det skett runt 02:30.

Det viktigaste här (i Majas fall i alla fall) är att påvisa att mordet INTE kan ha begåtts den tiden tingsrätten sa i domen.
Citera
2023-10-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har inte läst domen, men enligt SR gick det 2 minuter och 6 sekunder mellan tidpunkten för mordet enligt Tr 0243 och när grannens telefon registrerade tidpunkten för färden till donken 0245. Åklagare och polis har inte granskat grannens telefon. Att ignorera bevis som kan fria är ett brott enligt rättegångsbalken. Den yngre kvinnans telefon registrerar steg efter senare än 0240.

Hämtat från domen:

Tingsrätten slutliga ställningstagande:
"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att J.J strypt Tove med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan M.H höll fast Toves armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022. Tove har dött av kvävning på grund av strypningen. Tingsrätten anser att J.J och M.H agerat gemensamt och i samförstånd".
Citera
2023-10-12, 10:31
Medlem
BayouXs avatar
”Åklagaren fortsätter:
– Man måste också hitta en rimlig förklaring till varför Johanna först flyttar ut kroppen till förrådet, sedan flyttar in kroppen igen. Det är teoretiskt möjligt, men orimligt menar jag.”

Helt orimligt
Citera
2023-10-12, 10:31
Medlem
Aftonbladet:

Åklagaren:

"– Det man ska ha med sig är hur Johannas bostad ser ut, det är ett rum och kök och sovalkov utan dörr. Det är inte heller en vägg som täcker sovalkoven. Redan utifrån de uppgifterna framstår det i alla fall enligt mig svårförklarligt att Johanna ska ha tagit livet av Tove utan att Maja vaknat. Det framstår som något svårförklarligt."

Men där är en vägg va som draperiet hänger framför och utanför draperiet står pianot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in