2023-10-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja exakt då tänker vi samma, fick för mig du trodde 02:43 var rätt tid för mordet heh.

Ja tingsrättens förklaring var helt absurd.
Så det var bra att nya åklagaren var tydlig idag med att det borde begåtts runt 02:30 ca
Tingsrätten angav tiden för mordet till 0243.

Nej, åklagaren spekulerar utan bevis.
Citera
2023-10-12, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på de textmängder Amanda på Aftonbladet får ut i live-rapporten och dessutom hinner svara på frågor så kan man anta att de kör diktering från ljudet i salen i Word eller motsvarande? Det blir väldigt exakt. Eller så är reportern väldigt snabb med tangenterna vilket isf är imponerande.
Tacksam, jag med.
Riktigt bra, det skiljer sig oerhört mellan reportrarna.
Svt har också en rapp reporter idag
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-10-12 kl. 10:05.
Citera
2023-10-12, 10:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att Maja ljuger även i sista förhöret trodde jag nästan alla begrep. Men här är ett exempel på att hon inte ens då fått ordning på sin story.

Hon säger till Johanna att hon är hungrig och behöver äta något, varpå J bestämmer sig för att åka till McD för att köpa hamburgare till Maja. Men hon kommer tillbaks efter att ha träffat grannen i trapphuset och lämnar då nycklar och sina bilnycklar.

Det vet vi ju är felaktigt. Hon gick tillbaks för att hämta sin mobil så hon kunde betala för burgaren som hon inte hade med sig i första skedet.
18/10: Hon tänkte inte att hon inte hade mobilen med sig utan hon har alltid ett betalkort i bilen hon hämtar mobilen där hon har ett betalkort till och sedan åker de iväg och då är det Johanna och grannen som åker iväg.

7/11: Jag går nedför trappan och är på väg att åka till Mc Donalds. Han står med dörren öppen och tittar förvånat på mig. Mitt minne är lite suddigt men han frågar vart jag skulle eller vad jag gjorde eller något sådant. Jag berättade hela historien att vi hade haft förfest i min lägenhet, att vi varit på Nöjet. Att vi druckit lite på förfesten och att vi var tillbaks och att jag skulle köra till Mc Donalds. Han frågade hur jag skulle kunna köra om jag druckit. Jag blev lite sådär, oj hoppsan och drar till där att min mamma skulle hämta mig. Då erbjöd han sig att köra mig, och just det innan det så frågade han om den här dunsen. Då berättade jag det att Maja var full och hade trillat och allt det. Sen erbjöd han sig att köra mig och jag sa okay, snällt. Sedan vill jag minnas att jag gick upp till lägenheten för att hämta mobilen, för jag hade kortet på mobilen. Hon hade sitt bankkort i sin bil, så hon behövde gå upp och hämta mobilen sedan gick jag ner.
Så du har bankkort i bilen och kort i mobilen?
Ja precis.
Var i bilen ligger bankkortet?
I ett fack under stereon, tror jag. Där är det nog.

Det är snarare så att J frågar om M vill äta något vilket också framgår när de både frågas ut närmare vem som föreslog vad.

Angående fetad text:

Antingen ljuger hon om ett extra kort i bilen, placerad i ett fack under stereon.

Eller så är det sant och det stärker att hon verkligen var på väg till Donken, för att därefter ha för avsikt att parkera sin bil på framsidan för bortforsling.
Mobilen med Donken-app kan hon ha glömt i all hast om hon var på väg ut, överraskats av M och sett sig nödd och tvungen att dra till med ett erbjudande om en liten matbit.

Hon behövde också sin mobil för att hålla koll på M och kan ha bett henne ha mobilen intill sig och stanna kvar i badrummet.
M berättar att hon sitter lutad mot väggen i badrummet. Hennes mobil slutar registrera rörelser kl 02:48:02 och J: mobil aktiveras 02:46:22 varpå hon lämnar lgh för att gå ner till grannens bil.

Jag utgår från att kroppen har gömts av J här och att hon ännu inte hade bestämt sig för om M skulle få hjälpa till. En tung måltid var inte att tänka på, så det blev en miniburgare.

T:s ytterkläder:

2/12: GK: Du sa att du såg att Toves jacka var kvar, såg du var väskan var, var hennes väska fanns?
M: Nej, eller när?
GK: Ja när ni går iväg med Tove, när ni bär ut Tove, var väskan är då.
M: Ja, men jag tror inte hennes ytterkläder var kvar när vi lyfte ut Tove.
GK: Nu förstod jag inte riktigt, förlåt, men eh?
M: Ja men eh, ja har inget minne av att hennes ytterjacka hänger kvar när vi lyfter ut Tove till bilen

I vilket skede har J plockat ihop T:s tillhörigheter? - M sade sig ha sett ytterkläderna sista gången när T fortfarande satt kvar i köket med J.

Märk väl att både J och M fick redogöra för hur T och J satt i förhållande till varandra efter ankomsten till lgh.
Citera
2023-10-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på de textmängder Amanda på Aftonbladet får ut i live-rapporten och dessutom hinner svara på frågor så kan man anta att de kör diktering från ljudet i salen i Word eller motsvarande? Det blir väldigt exakt. Eller så är reportern väldigt snabb med tangenterna vilket isf är imponerande.

Har också noterat detta. Ganska säker på att hon skriver för egen hand. SR har två skrivande reportrar som inte hinner med Amandas takt.

Från chatten,
Är det du skriver ordagrant vad som sägs? Kan tycka att Åklagarens retorik inte är vidare övertygande.
Ulf

I princip skriver jag ordagrant. Vissa meningar hinner jag inte med, men i princip allt de säger skriver jag och det också ordagrant.
Amanda Hällsten
Senast redigerad av Heretic77 2023-10-12 kl. 10:07.
Citera
2023-10-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det var inte det som efterfrågades
Ursprungligen postat av Quentin5
Kommer domen att falla redan i dag?

Nej. Möjligen kommer besked i häktningsfrågan idag (alt. om några dagar), men domen kommer om 2 veckor...
Citera
2023-10-12, 10:04
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Johanna är otroligt ond.
Vart är alla tårar och hennes förtvivlan? Hon sitter som en stenstod.

Maja tittar ner i bordet mestadels.
Hennes självkänsla efter detta är nog noll.
Jag hoppas hon fångas upp och får hjälp till läkning och inte utsätts för angrepp och hot.
Hon har brottats med existentiella mörka tankar och denna vidriga mardröm är snart över fysiskt. Psykiskt kommer hon få leva med detta, men med rätt hjälp kan hon hitta strategier att känna hopp om livet.
Jag tror att Maja kommer besöka Toves grav och be om förlåtelse, någonting som Johanna aldrig skulle komma på tanken att nedlåta sig till.
""20-åringen tittar hela tiden på åklagaren, hon blinkar nästan oupphörligen och sväljer ibland. Annars visar hon inga känslor.""

Enda förtvivlan JJ känner är nog tankarna på att en livstids fängelsedom väntas
Citera
2023-10-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Nej, Tingsrätten sa i domen att mordet skedde strax efter 02.40, man har alltså inte påstått att det skulle ha skett just 02:43.
Citera
2023-10-12, 10:08
Avslutad
Citat:
""20-åringen tittar hela tiden på åklagaren, hon blinkar nästan oupphörligen och sväljer ibland. Annars visar hon inga känslor.""

Mm, det verkar inte som att Clea kunde rädda henne från rättvisan, hur bra dom än planerat och funderat över olika scenarier...hur Johanna ska svara, erkänna eller förneka.
Citera
2023-10-12, 10:09
Medlem
tram123s avatar
Johanna är körd, gissar på att det sänks från livstid till 16 år.
Men Maja däremot lär frias helt för mord och bara få brott mot gravfriden, åklagaren verkar ha gett upp helt att ens försöka sätta dit Maja på mer än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har också noterat detta. Ganska säker på att hon skriver för egen hand. SR har två skrivande reportrar som inte hinner med Amandas takt.

Man kan främst jämföra med Expressen-Katrin där. Märkligt att en mer erfaren journalist skriver långsammare...

Amanda skriver i kommentar till läsare att hon skriver själv såg jag nu. Men skriver "själv" eller redigerar dikterat spelar ingen roll egentligen ju. Viktiga är att vi får veta vad som sägs i rätten.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

nu tappade jag dig, åklagaren tror att mordet begicks ca 02:30, tingsrätten sa i sin dom att mordet troligast var 02:40-02:43 ish

Att mordet skulle begåtts den tiden tingsrätten drog till med är i stort sett osannolikt.

Vad tror du? kl 02:30 som åklagaren säger eller 02:43ish som tingsrätten sa?
Citera
2023-10-12, 10:10
Medlem
Citat:

Den tro jag har är att Johanna tyvärr kommer trivas i fängelse. Bland likasinnade.

Hon har dominerat och härjat i Vetlanda genom söndring och har inga vänner kvar.

En del föredrar ett fängelseliv. Så kan det bli med denna kvinna som misslyckats ute i det fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in