Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Att Maja ljuger även i sista förhöret trodde jag nästan alla begrep. Men här är ett exempel på att hon inte ens då fått ordning på sin story.
Hon säger till Johanna att hon är hungrig och behöver äta något, varpå J bestämmer sig för att åka till McD för att köpa hamburgare till Maja. Men hon kommer tillbaks efter att ha träffat grannen i trapphuset och lämnar då nycklar och sina bilnycklar.
Det vet vi ju är felaktigt. Hon gick tillbaks för att hämta sin mobil så hon kunde betala för burgaren som hon inte hade med sig i första skedet.
18/10:
Hon tänkte inte att hon inte hade mobilen med sig utan hon har alltid ett betalkort i bilen hon hämtar mobilen där hon har ett betalkort till och sedan åker de iväg och då är det Johanna och grannen som åker iväg.
7/11:
Jag går nedför trappan och är på väg att åka till Mc Donalds. Han står med dörren öppen och tittar förvånat på mig. Mitt minne är lite suddigt men han frågar vart jag skulle eller vad jag gjorde eller något sådant. Jag berättade hela historien att vi hade haft förfest i min lägenhet, att vi varit på Nöjet. Att vi druckit lite på förfesten och att vi var tillbaks och att jag skulle köra till Mc Donalds. Han frågade hur jag skulle kunna köra om jag druckit. Jag blev lite sådär, oj hoppsan och drar till där att min mamma skulle hämta mig. Då erbjöd han sig att köra mig, och just det innan det så frågade han om den här dunsen. Då berättade jag det att Maja var full och hade trillat och allt det. Sen erbjöd han sig att köra mig och jag sa okay, snällt. Sedan vill jag minnas att jag gick upp till lägenheten för att hämta mobilen, för jag hade kortet på mobilen. Hon hade sitt bankkort i sin bil, så hon behövde gå upp och hämta mobilen sedan gick jag ner.
Så du har bankkort i bilen och kort i mobilen?
Ja precis.
Var i bilen ligger bankkortet?
I ett fack under stereon, tror jag. Där är det nog.
Det är snarare så att J frågar om M vill äta något vilket också framgår när de både frågas ut närmare vem som föreslog vad.
Angående fetad text:
Antingen ljuger hon om ett extra kort i bilen, placerad i ett fack under stereon.
Eller så är det sant och det stärker att hon verkligen var på väg till Donken, för att därefter ha för avsikt att parkera sin bil på framsidan för bortforsling.
Mobilen med Donken-app kan hon ha glömt i all hast om hon var på väg ut, överraskats av M och sett sig nödd och tvungen att dra till med ett erbjudande om en liten matbit.
Hon behövde också sin mobil för att hålla koll på M och kan ha bett henne ha mobilen intill sig och stanna kvar i badrummet.
M berättar att hon sitter lutad mot väggen i badrummet. Hennes mobil slutar registrera rörelser kl 02:48:02 och J: mobil aktiveras 02:46:22 varpå hon lämnar lgh för att gå ner till grannens bil.
Jag utgår från att kroppen har gömts av J här och att hon ännu inte hade bestämt sig för om M skulle få hjälpa till. En tung måltid var inte att tänka på, så det blev en miniburgare.
T:s ytterkläder:
2/12: GK: Du sa att du såg att Toves jacka var kvar, såg du var väskan var, var hennes väska fanns?
M:
Nej, eller när?
GK: Ja när ni går iväg med Tove, när ni bär ut Tove, var väskan är då.
M:
Ja, men jag tror inte hennes ytterkläder var kvar när vi lyfte ut Tove.
GK: Nu förstod jag inte riktigt, förlåt, men eh?
M:
Ja men eh, ja har inget minne av att hennes ytterjacka hänger kvar när vi lyfter ut Tove till bilen
I vilket skede har J plockat ihop T:s tillhörigheter? - M sade sig ha sett ytterkläderna sista gången när T fortfarande satt kvar i köket med J.
Märk väl att både J och M fick redogöra för hur T och J satt i förhållande till varandra efter ankomsten till lgh.