2023-10-03, 18:53
Medlem
Hej hallå! Jag sitter och är väldigt kluven över vilket par jag ska köpa. Tanken är att köpa ett par chelsea boots.

Det står då mellan dessa två :

Skolyx egna : https://www.skolyx.se/kaengor/669-skolyx-chelsea-moerkbrun-mocka.html#/50-storlek-44_uk_10

Mytyrqvist Granhult : https://myrqvist.com/products/granhult-dark-brown-suede?variant=43153536450691

Har ni egna erfarenheter av dessa märken? Är de snarlika i kvalité?
Av att läsa på Skolyx hemsida så känns det som att de är snäppet seriösare.

Värt att nämna är att jag dessutom har kollat på loake 1880, men kan inte riktigt motivera det köpet på nästan 4000 kronor.

Mvh
Senast redigerad av Unluckyfrog 2023-10-03 kl. 18:59.
Citera
2023-10-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unluckyfrog
Hej hallå! Jag sitter och är väldigt kluven över vilket par jag ska köpa. Tanken är att köpa ett par chelsea boots.

Det står då mellan dessa två :

Skolyx egna : https://www.skolyx.se/kaengor/669-skolyx-chelsea-moerkbrun-mocka.html#/50-storlek-44_uk_10

Mytyrqvist Granhult : https://myrqvist.com/products/granhult-dark-brown-suede?variant=43153536450691

Har ni egna erfarenheter av dessa märken? Är de snarlika i kvalité?
Av att läsa på Skolyx hemsida så känns det som att de är snäppet seriösare.

Värt att nämna är att jag dessutom har kollat på loake 1880, men kan inte riktigt motivera det köpet på nästan 4000 kronor.

Mvh
Jag har ingen erfarenhet av något av de märkena, men hade det varit jag och priset är så pass snarlikt så hade jag valt Skolyx, enbart för hur deras utbud är utformat. Det som verkar genomsyra deras utbud är bättre grejer för mindre pengar. Skovård från Saphir lär du inte hitta billigare någonstans. Premiumsneakers med bindsula i riktigt läder, som kan sulas om, hittar du absolut inte billigare någonannan stans. TLB Artista som de var med och utvecklade är väldigt mycket sko för priset. Bra pris på skoträn. Bra pris på skovårdsmatta i läder. Bra pris på kvalitetsstrumpor, både bomull och ull.

Jag tycker dock att de kunde inkludera viss info såsom vart deras läder är från. Myrqvist skriver ut att det är från Charles F Stead, vilket är ett bra garveri. I den prisklassen bör det vara reversed suede, men då det inte är utskrivet vet man ju inte utan att fråga.
Citera
2023-10-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag har ingen erfarenhet av något av de märkena, men hade det varit jag och priset är så pass snarlikt så hade jag valt Skolyx, enbart för hur deras utbud är utformat. Det som verkar genomsyra deras utbud är bättre grejer för mindre pengar. Skovård från Saphir lär du inte hitta billigare någonstans. Premiumsneakers med bindsula i riktigt läder, som kan sulas om, hittar du absolut inte billigare någonannan stans. TLB Artista som de var med och utvecklade är väldigt mycket sko för priset. Bra pris på skoträn. Bra pris på skovårdsmatta i läder. Bra pris på kvalitetsstrumpor, både bomull och ull.

Jag tycker dock att de kunde inkludera viss info såsom vart deras läder är från. Myrqvist skriver ut att det är från Charles F Stead, vilket är ett bra garveri. I den prisklassen bör det vara reversed suede, men då det inte är utskrivet vet man ju inte utan att fråga.

Får nog bli från Skolyx de har bättre recensioner samt att de känns bra mycket seriösare. Det ända som motiverar att köpa från Myrqvist är att man får med gratis graverat skoblock.
Citera
2023-10-04, 15:27
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:

Mvh

Citat:
Jag har ingen erfarenhet av något av de märkena, men hade det varit jag och priset är så pass snarlikt så hade jag valt Skolyx, enbart för hur deras utbud är utformat.

Citat:
Får nog bli från Skolyx de har bättre recensioner samt att de känns bra mycket seriösare. Det ända som motiverar att köpa från Myrqvist är att man får med gratis graverat skoblock.
Skolyx egna är högst troligen mer sko för pengarna än Myrqvist. Antar att deras mocka är från Zonta och det är för det priset ett bra alternativ.

Sen tycker jag personligen att gratis skoblock (eller andra gratisgrejer ) inte är en särskilt bra motivation att köpa ett par skor. Skorna skall vara huvudsakligt fokus. Om jag dock redan bestämt mig för ett specifikt par och jag råkar få ett par skoblock eller en matchande polish eller något sådant på köpet blir jag förstås inte ledsen för det.

Loake 1880 har blivit på tok för dyrt i mitt tycke, vilket i och för sig var väntat med senaste årens prisutveckling. Jag letade efter ett par mindre nogräknade slitochsläng-kängor och tänkte att Loake skulle passa för det, men inte med deras nuvarande priser.
Citera
2023-10-04, 20:54
Medlem
Citat:
Har alltid velat ha så ”rent” material som möjligt i mina skor, men har märkt att skor från TLB Artista som förstärker tå med riktigt läder tamefan aldrig behåller en spegelglans. Det blir sprickor på sidorna omedelbart så fort jag tar några steg. Gissningsvis är det för att tåkappan inte är stel som den blir med förstärkning i plast. Det stör mig något enormt.
Tänkte rätta mig själv här, TLB kör inte med läder i tåkappan utan celastic som vanligt, men en mjukare variant. Så kan ju fortfarande vara på grund av det mjukare materialet.

Men är det någon som sprungit på denna typ av sprickbildning på deras spegelglans förut? Att vaxet liksom flagnar och inte spricker. Det har hänt varje gång jag putsat om skorna.

https://imgtr.ee/image/IMG-8548.MjjTM
Citera
2023-10-11, 18:46
Medlem
Litetmongobarns avatar
Såg ett par snygga loafers från Loake 1880 på rea, nedsatt från 3900 till 2700.
Loake har ju diskuterats här från och till, att de blivit för dyra, är 2700 ett rimligt pris för vad man får?
Citera
2023-10-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Loake har ju diskuterats här från och till, att de blivit för dyra, är 2700 ett rimligt pris för vad man får?
Ja
Citera
2023-10-12, 11:13
Medlem
Citat:

Bra köp
Citera
2023-10-12, 13:24
Medlem
Citat:
Köp Alden loafers istället dom kommer gå i arv i generationer såna där Loake på rea dessutom kommer bara leda till misär och olycka.
Citera
2023-10-12, 18:41
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Exner
Bra köp
Tack, får ta en sväng om och testa!

Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Köp Alden loafers istället dom kommer gå i arv i generationer såna där Loake på rea dessutom kommer bara leda till misär och olycka.
Behöver ett par nya beaters och Loake räcker gott och väl.
Citera
2023-10-14, 14:46
Medlem
Halloj igen, det blev ett par Chelsea boots från Skoylyx.

Jag fick hem skorna, använde i en eller två dagar. Jag beställde en mockaborste från skolyx som jag testade någon dag efter. Då blev ena skon som jag borstade väldigt fjunig.

Ena bilden visar oborstad sko och den andra är när jag har borstat. Jag borstade väldigt mjukt och inte aggressivt överhuvudtaget och inte heller en lång stund. Kollade till och med på en "guide" innan jag började.
Ska de se ut såhär efter att man har borstat?
https://imgur.com/a/CefjtU4

Någon som kan tala om att detta är en normal situation så jag slipper inleda ett tredje returärende. Eller om detta nu är ett fabrikatsfel? Har redan skickat tillbaka ett par Loake som jag inte gillade, samt ett par av en billigare variant som var av för dålig kvalité.. och nu detta som jag inte vet om det är ett problem / fel?

Borste jag använde : https://www.skolyx.se/skoborstar/580-mockaborste-med-handtag.html

Värt att tillägga är att jag kontaktade skolyx, och de sa att jag skulle använda Saphir Medaille d'Or Suede Renovateur. Ska jag verkligen behöva det inom en veckas använding?
Senast redigerad av Unluckyfrog 2023-10-14 kl. 15:34.
Citera
2023-10-14, 16:58
Medlem
Citat:
Halloj igen, det blev ett par Chelsea boots från Skoylyx.

Jag fick hem skorna, använde i en eller två dagar. Jag beställde en mockaborste från skolyx som jag testade någon dag efter. Då blev ena skon som jag borstade väldigt fjunig.

Ena bilden visar oborstad sko och den andra är när jag har borstat. Jag borstade väldigt mjukt och inte aggressivt överhuvudtaget och inte heller en lång stund. Kollade till och med på en "guide" innan jag började.
Ska de se ut såhär efter att man har borstat?
https://imgur.com/a/CefjtU4

Någon som kan tala om att detta är en normal situation så jag slipper inleda ett tredje returärende. Eller om detta nu är ett fabrikatsfel? Har redan skickat tillbaka ett par Loake som jag inte gillade, samt ett par av en billigare variant som var av för dålig kvalité.. och nu detta som jag inte vet om det är ett problem / fel?

Borste jag använde : https://www.skolyx.se/skoborstar/580-mockaborste-med-handtag.html

Värt att tillägga är att jag kontaktade skolyx, och de sa att jag skulle använda Saphir Medaille d'Or Suede Renovateur. Ska jag verkligen behöva det inom en veckas använding?

Skulle köpt ett par Alden istället så hade du sluppit problemen. Men man kan alltid lära av sina misstag. Hoppas du tittar på Alden och hittar ett par skor som du kan ha i generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in