Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Nejnejnej!
Hur kan vi veta att FB är en större mängd än HB? Och detsamma gäller väl förhållandet mellan HB och QB? Det där är en galen formalisering!
Låt F(x) beteckna mängden dekoration för skotypen x, x∈{Skotyper}
Det Alister menar är att:
F(Longwing) ≥ F(full brogue) > F(half brogue) > F(quarter brogue) ≥ F(punched cap toe)
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Men det är väl just detta vi inte är ense om? Är QB ens ett subset (översätts detta med delmängd?) innebär det ju att alla QB också är PCT och det vet vi inte. Angående ditt första exempel är det mer klart, men som sagt - kan man verkligen säga att FB är ett subset av LW p s s att alla FB också är LW och det hade jag sagt att de inte är.
Det blir lite knasigt men Alister har använt storleksbeteckningar, som används för element, och inte mängdbeteckningar.
Se min förtydling ovan om vad han antagligen menade.
Kort sagt är alla av skotyperna en äkta delmängd till Brouges. LW är en äkta delmängd till FB och PCT är en äkta delmängd till QB. Något sådant samband finns inte mellan de övriga skorna.
Detta betyder att en PCT alltid är en QB men att en QB inte nödvändigtvis är en PCT. Samma förhållande gäller för LW och FB
Och ja, set = mängd.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Det här blir nog svårt för alla läsare att ta till sig. Så jag har satt ihop en pedagogisk bild som förklarar alla de här sambanden:
http://i.imgur.com/WnAHPG5.jpg