2023-10-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
De som tycker Israel går in för hårt kan ju skänka en tanke till de i gisslan som om de nu är vid liv, har ett helvete. Det är knappast som att de sitter och har fruktstund med sina kidnappare.
Om jag satt som gisslan skulle jag föredra att de öppnade för fångutbyte istället för att lägga bombmator på mina kidnappares mödrar, barn och vänner.
Citera
2023-10-12, 02:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Åh nej så hemskt...

Jaså? Du har missat videoklippet där israeliska soldater skjuter en palestinsk unge som klättrar på ett staket? För att sedan skyffla bort kroppen med en traktor.

Det gav ganska mycket avsmak...

Var det efter att Hamas mördat hundratals civila, kvinnor och barn?
Citera
2023-10-12, 02:13
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Om jag satt som gisslan skulle jag föredra att de öppnade för fångutbyte istället för att lägga bombmator på mina kidnappares mödrar, barn och vänner.

Jao om dessa kvinnor och barn kommer mördas nu så bör Israels folk hålla Israels regering ansvarig för det.
Citera
2023-10-12, 02:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Var det efter att Hamas mördat hundratals civila, kvinnor och barn?

Nej det var ngt år sedan...
Citera
2023-10-12, 02:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Att klippet är ihop redigerat för dramatikens skull... av någon. När det är helt onödigt.

Vad tycker du när du ser klippet?

Själv blir jag lite förbannad över att jag inte får se ett oredigerat klipp.

Så onödigt att redigera ihop 3 klipp bara för att öka dramatiken när den oredigerade hade räckt gott och väl.
Vad är källan till klippet? Vad har den gröna bilen med saken att göra? Hur presenteras klippet av den som låtit klippa det?
Citera
2023-10-12, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope

Varför skulle Israel förhandla med terrorister?
Citera
2023-10-12, 02:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jao om dessa kvinnor och barn kommer mördas nu så bör Israels folk hålla Israels regering ansvarig för det.

Tror du att folket i Palestina vågar hålla Hamas ansvariga?
Citera
2023-10-12, 02:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej det var ngt år sedan...

Så helt orelatetat då.
Citera
2023-10-12, 02:16
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Allt är Netanyahus fel.
Han har blivit anklagad på starka grunder men han vägrar lämna bort makten han lagligen bör, alltså är hans mål kriminella.
Han har gjort det möjligt att sitta längre än det var innan han tillträde.
Det är hans fel att militär och landet säkerhet är splittrad efter att dom varit i olika läger pga alt skit Netanyahu har hållit på med.
Han och vänner som Itamar Ben-Gvirs mål har alltid varit att förgöra Gaza och uttrycka vinst i sionismen och göra sig till legender.
Citera
2023-10-12, 02:17
Medlem
Manginazs avatar
Vet inte om den hänsynslösa slakten av människor och barn på kibbutzen har nämnts? om jag läste rätt, fyrtiotalet brända småbarn, många halshuggna, inget svensk media nämner gissar jag?

Tänk att S öppet stödjer Hamas...och ett folk som blir bindgalna när någon bränner deras bok, firar öppet och oblygt när barn slaktas...
Citera
2023-10-12, 02:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tror du att folket i Palestina vågar hålla Hamas ansvariga?

Ja... det tror jag
Citera
2023-10-12, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Om israel väljer att använda kärnvapen mot för exempel Irak, Iran eller Yemen osv. så tror jag inte det skulle påverka Israel särskilt mycket.

Att de skulle använda det i Gazakriget däremot skulle få omedelbar effekt på sin egen population.

Det är inte ett vapen man använder, det är ett vapen man har för att avskräcka.
Om Israel blir trängda militärt skulle de förmodligen använda det som sista medel, men inte på Gaza eller västbanken, eller ens golanhöjden. Ännu mindre i en liten konflikt som denna.

https://www.atomicarchive.com/resources/documents/effects/wenw/chapter-2.html#:~:text=At%20a%20distance%20of%2020,fallout %20began%20to%20find%20shelter.
Dessa länder är inte det första hotet. Egypten, som är hemstad för det muslimska brödraskapet och miljontals salafister. Jordanien,Libanon och Syrien, där bor runt 5 miljoner palestinska flyktingar som vill hellre dö än att leva det livet som de lever nu. Israel har full koll på alla dessa faktorer, de vet att deras armé kommer att kollapsa rejält om alla fronter går på offensiv. Det går fort, mycket fortare än vad Hamas gjorde, geografin är enkelt och väldigt långa gränser med människor som vill dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in