2023-10-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Måste ju vara en chans som sänt från gud för Netanyahu detta efter allt kaos innom landet i somras när halva landet var ute på gatorna och protesterade. Såg att Israel nu tillsatt ett krigskabinett istället för den vanliga regeringen så detta krig kan nog bli hans politiska räddning och också vid en stor vinst ge honom ett positivt eftermäle på hemmaplan. Därför tror jag att en markinvasion är ofrånkomlig, speciellt då hans nationalistiska stödparti som förespråkar judiska bosättningar på hela Västbanken garanterat lär ställa det som ultimatum.

Han är märkligt nog lik Trump. Blir ledare av helt fel anledning. Hamnar i finkan pga korruption den dag han slutar
Citera
2023-10-11, 22:04
Medlem
JustTrollings avatar
Alla Hamas är döda!

Hälsar Bibi. I ett TV-sänt tal till nationen.

Dead. Men. Walking.

Netanyahu: Every member of Hamas is a dead man

[Bibi] says in a televised address that Israel is now on the attack.

Every member of Hamas is a dead man,” he says

What Hamas carried out was worse than the Islamic State, he says, recounting evidence that they beheaded people, raped women, burned people alive.
https://www.timesofisrael.com/liveblog-october-11-2023/
Citera
2023-10-11, 22:05
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ursprungligen postat av brigade
Hur kommer det sig att dom tok galna evangelikala kristna krafterna i USA älskar sionister och Israel så mycket?

De kristna protestanter är väldigt bibeltrogna, bokstavstrogna och där står det att Israel måste överleva och frodas eftersom de är Guds utvalda folk. Jesus kommer tillbaka till Israel...
inte till nåt jävla Palestina som bebos av en jävla massa muhammedaner.

Du talar om gamla testamentet. Som kristen gäller nya testamentet före gamla testamentet och Matteusevangeliet är rätt tydligt med att judarna tar på sig ansvaret för kristusmordet för sig själva och sina efterkommande. I kristen teologi som inte är fundamentalistisk så kan man ta sig runt det där genom exegetik som vänder och vrider på om ”folket” som tog på sig ansvaret var alla judar eller bara de som råkade vara där och att det bara är liknelser och så vidare. Man kan också i kristen tradition tala om att älska och förlåta alla hedningar och vantroende oavsett om de är judar, muslimer eller vad det nu är de tror på. Men om man nu är bibelfundamentalist och bokstavstroende så kan jag inte förstå hur man tar sig runt Matteusevangeliet. Nu är jag inte bibelfundamentalist så jag går inte runt och tror att judarna dödade guds son och tog på sig själva och sina efterkommande ansvaret för det men om jag var fundamentalist och trodde att bibeln innehöll bokstavlig, absolut och oföränderlig sanning så skulle följande onekligen vara lite knepigt att förena med nära broderskap med judarna. Katolikerna uttalade väl för sin del slutligt att judarna inte var ansvarig för Kristi död först någon gång på 1960-talet tror jag.

20 Men översteprästerna och de äldste övertalade folkmassan att begära att Barabbas skulle friges och Jesus dödas. 21 När landshövdingen frågade dem: "Vilken av de två vill ni att jag skall frige åt er?", svarade de: "Barabbas". 22 Pilatus frågade dem: "Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias?" Alla svarade: "Korsfäst honom!" 23 Han frågade: "Vad har han gjort för ont?" Men de skrek ännu högre: "Korsfäst honom!" 24 Då Pilatus såg att ingenting hjälpte utan att oväsendet bara ökade, tog han vatten och tvättade sina händer i folkets åsyn och sade: "Jag är oskyldig till denne mans blod. Ni får själva svara för det." 25 Allt folket svarade: "Hans blod må komma över oss och över våra barn." 26 Då frigav han Barabbas, men Jesus lät han gissla och utlämnade honom till att korsfästas.

Antisemiter är överlag rövhål, kristna eller inte.
Citera
2023-10-11, 22:06
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Det är lite där jag landar också faktiskt. Det är inte så att Hamas attack hände i ett vakuum. Dessutom förhåller jag mig extremt skeptisk till politikernas starka åsikter om att Israel har rätt att försvara sig mot terrorgruppen Hamas, som att det rättfärdigar ett fullskaligt krig? Hur kan politiker från alla håll tycka det är så jäkla viktigt att starkt försvara en apartheidstat? Hur kan de med sig själva?

Allt hänger ihop med att Hamas i lördags angrep Israel utan annat syfte än att avrätta civila, kvinnor, barn och med stolthet ta det på sig inför världen. I ett svep lyckades de rättfärdiga hela Gazaremsans neutraliserande. Det är så enkelt nu.
Citera
2023-10-11, 22:07
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Möjligtvis en dum fråga men angående iron dome, den är väl inte större än två personbilar och sitter väl helt öppet, varför har den aldrig blivit saboterad eller bombad?
- Dom är mobila, dvs kan flyttas hit och dit mycket snabbt.
- Israel har ett antal 10-20 st uppskattningsvis.
- Araberna förfogar inte över vapen som kan träffa ett förutbestämt mål. Hamas raketer skjuts iväg, ingen vet var dom dimper ner.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Exakt, i många fall är israeler och palestinier samma semitiska folk som bott där i öknen i tusentals år. Det är religionen som är skillnaden. Etniskt skulle en del av dem kunna vara oskiljbara.

Ja, men inte av de ”europeiska” judarna som bott i Europa i hundratals år och beblandat sig med både germaner och skaver. Du vet de som pratar det jiddisch. Det är dem som främst bor i USA. De kan vara blonda och blåögda. Många av dessa har flyttat till Israel och utgör nästan hälften idag.

Dessutom har de inte bedrivit frekvent kusingifte i 1400 år som muslinerna. Så jo, det är enorm skillnad.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra artikel. Det väcker ju frågor om Hamas plan och syfte som vi diskuterat tidigare. De fängslade folk men sköt sedan ihjäl dem. De hade tid och möjlighet att ta dem till Gaza som fångar, men dödade dem istället. De stannade många timmar och väntade på israeliska armén för att sedan kriga mot dem. De hade kunnat gå tillbaka över gränsen. Trodde de att de skulle kunna behålla Kibutzen under Hamaz kontroll och besegra israeliska armén? Eller var de ett självmordskommando som bestämt sig för att dö där?

Det kan inte vara fråga om Islamiska Jihad? Den av Hamas tolererade terrororganisationen i Gaza? När de fick reda på att Hamas var inne i Israel störtade deras terrorister efter, helter-skelter liksom, och rörde till en massa saker. De fick dock också med sig lite gisslan i slutändan - ca 30-40 stycken.
Citera
2023-10-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra artikel. Det väcker ju frågor om Hamas plan och syfte som vi diskuterat tidigare. De fängslade folk men sköt sedan ihjäl dem. De hade tid och möjlighet att ta dem till Gaza som fångar, men dödade dem istället. De stannade många timmar och väntade på israeliska armén för att sedan kriga mot dem. De hade kunnat gå tillbaka över gränsen. Trodde de att de skulle kunna behålla Kibutzen under Hamaz kontroll och besegra israeliska armén? Eller var de ett självmordskommando som bestämt sig för att dö där?
Jag hoppas verkligen och vet om att Israel kommer besegra Hamas som verkligen lyser av okunskap om de tror att de kan besegra USA som mha Kärnvapen kan slå ut både Iran Kina Nord Korea samt Rysslaand om de Vill.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Tror defenetivt det var ett självmordskommando. Dom har ju själv sagt att dom blev förvånade att dom kunde avancera så långt.

Hela Gazaremsan är ju ett självmordsfolk idag.
Citera
Medlem
Lord.Hells avatar
Var hittar vi denna execution video ifrån hamas som alla pratar om i alla tidningar o media? Men jag ser ingen video.
Citera
2023-10-11, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Så vad gör européer i Mellanöstern.

För att de har judiskt blod.

Vad gör araberna i Mellanöstern förutom i Saudiarabien?!
Citera
2023-10-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogseriemordare
Många svenskar ogillar muslimer även fast de aldrig skulle erkänna det, och de tror på något vis att judar ligger närmare dem kulturellt etc av någon bisarr anledning som att Israel varit med i Melodifestivalen eller att judar förekommer rätt frekvent i många Hollywood-filmer. Dessutom är många svenskar dumma och sväljer allt vår media rapporterar om, samtidigt som de käbblar om statskontrollerad media och hjärntvätt i ''skitländer''.
Ungefär så ligger det till.
Den som duperar svensken har halva inne , juden klarade av det tack vare popkulturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in