Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Ursprungligen postat av brigade
Hur kommer det sig att dom tok galna evangelikala kristna krafterna i USA älskar sionister och Israel så mycket?
De kristna protestanter är väldigt bibeltrogna, bokstavstrogna och där står det att Israel måste överleva och frodas eftersom de är Guds utvalda folk. Jesus kommer tillbaka till Israel...
inte till nåt jävla Palestina som bebos av en jävla massa muhammedaner.

Du talar om gamla testamentet. Som kristen gäller nya testamentet före gamla testamentet och Matteusevangeliet är rätt tydligt med att judarna tar på sig ansvaret för kristusmordet för sig själva och sina efterkommande. I kristen teologi som inte är fundamentalistisk så kan man ta sig runt det där genom exegetik som vänder och vrider på om ”folket” som tog på sig ansvaret var alla judar eller bara de som råkade vara där och att det bara är liknelser och så vidare. Man kan också i kristen tradition tala om att älska och förlåta alla hedningar och vantroende oavsett om de är judar, muslimer eller vad det nu är de tror på. Men om man nu är bibelfundamentalist och bokstavstroende så kan jag inte förstå hur man tar sig runt Matteusevangeliet. Nu är jag inte bibelfundamentalist så jag går inte runt och tror att judarna dödade guds son och tog på sig själva och sina efterkommande ansvaret för det men om jag var fundamentalist och trodde att bibeln innehöll bokstavlig, absolut och oföränderlig sanning så skulle följande onekligen vara lite knepigt att förena med nära broderskap med judarna. Katolikerna uttalade väl för sin del slutligt att judarna inte var ansvarig för Kristi död först någon gång på 1960-talet tror jag.
20 Men översteprästerna och de äldste övertalade folkmassan att begära att Barabbas skulle friges och Jesus dödas. 21 När landshövdingen frågade dem: "Vilken av de två vill ni att jag skall frige åt er?", svarade de: "Barabbas". 22 Pilatus frågade dem: "Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias?" Alla svarade: "Korsfäst honom!" 23 Han frågade: "Vad har han gjort för ont?" Men de skrek ännu högre: "Korsfäst honom!" 24 Då Pilatus såg att ingenting hjälpte utan att oväsendet bara ökade, tog han vatten och tvättade sina händer i folkets åsyn och sade: "Jag är oskyldig till denne mans blod. Ni får själva svara för det." 25 Allt folket svarade: "Hans blod må komma över oss och över våra barn." 26 Då frigav han Barabbas, men Jesus lät han gissla och utlämnade honom till att korsfästas.
Antisemiter är överlag rövhål, kristna eller inte.