2023-10-11, 20:43
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Det fetade: tydligt är det inte. Tyvärr!
Tyvärr..Som du skriver.
Den som inte har något att dölja, gör inte det. Maja döljer mycket med sina minnesförluster, så tråkigt om hon går fri pg.a detta.
Citera
2023-10-11, 20:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helsjukt om en mördare/medhjäpare ska kunna gå fri. Vissa i tråden tycker det.
Empati saknas hos typ 5 till 6 skribenter.
Maja har tydligt varit med om mordet, ljuger gör man endast då man har något att dölja.

Jag tycker inte att det är bevisat att Maja ljuger i dagsläget.

Om hon ljuger, behöver det inte betyda att det är mord hon döljer. Det finns grader av helvetet där.

Vad gäller min empati, drar du helt fel slutsatser, förutom att slutsatsen att vissa tycker att mördare/medhjälpare ska gå fria.

Det är väl ytterst få som tycker att mördare ska gå fria?
Citera
2023-10-11, 20:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tyvärr..Som du skriver.
Den som inte har något att dölja, gör inte det. Maja döljer mycket med sina minnesförluster, så tråkigt om hon går fri pg.a detta.

Om det var så lätt, och tydligt, då räcker det med att någon ljuger för en fällande dom menar du?
Citera
2023-10-11, 20:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lägenheten är 40 kvm eller 46 kvm, beroende på om man räknar med bi-arean.

Johanna säger 46 kvm:

"Hur stor är lägenheten?
46 kvadrat, med separat kök och Maja sitter i vardagsrummet en bit bort, det är en korridor
emellan. Sen kom Maja och mår dåligt och jag ber Tove gå. Tove går och jag tar hand om
Maja.
"
Citera
2023-10-11, 20:52
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Tyvärr..Som du skriver.

Det ska bevisas av åklagaren att hon medverkat vid dödsfallet/mordet.
Vi som vet, vi vet men vi (åtminstone inte jag) sitter inte i hovrätten och skall döma.
Citera
2023-10-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker inte att det är bevisat att Maja ljuger i dagsläget.

Om hon ljuger, behöver det inte betyda att det är mord hon döljer. Det finns grader av helvetet där.

Vad gäller min empati, drar du helt fel slutsatser, förutom att slutsatsen att vissa tycker att mördare/medhjälpare ska gå fria.

Det är väl ytterst få som tycker att mördare ska gå fria?

Det är bevisat att Maja ljugit i varenda förhör (18 st). Men du tänker att i rätten, ja då talar hon sanning!
Citera
2023-10-11, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Inför domen i TR sa Leif Silbersky så här i TV4.

Som jag ser det kommer åtalet att bära hem när det gäller 20-åringen. Men när det gäller 18-åringen finns det inte en chans att åtalet håller på det sättet som åklagaren har lagt upp det.
– Det finns ingenting, och nu understryker jag ingenting, som binder att 18-åringen har haft någon fysisk kontakt i samband med mordet. Då tänker jag på DNA, hudavskrap och annan bevisning. Därför är min uppfattning att det kommer leda till en frikännande dom, fortsätter han.

Efter TR-domen uttalade sig Silbersky att rätten satt ribban för lågt och påtalade igen att det saknas tillräckligt med bevis. Det är väl en generell fråga vad som ska krävas för att uppnå 'utom rimligt tvivel' i domstol. För att vara rättssäkert.

Det var ett fall i Grästorp 2013 där två kompisar i efterhand hjälpte GM (A*dreas) att flytta hans ex-flickväns (I*a) döda kropp från lägenheten där hon bodde.(svårt att förstå, de var ju två och hade kunnat neka tillsammans. Det var dessutom en bäbis i lgh). Så det har hänt tidigare att en vän varit behjälplig med att transportera bort en kropp. Utan att ha deltagit i mordet.
Det finns inga likheter mellan Grästorp och detta fall.

Kompisarna som hjälpte till att transporter bort kroppen var inte i lägenheten när mordet inträffade. Hur tänker du att de skulle kunna bli döma för mord? Mord via telepati??

Vidare var detta kriminella grabbar. De var vana att hjälpa varann med kriminella handlingar och att röja upp efter varann. Därför kom de när mördaren ringde. Vill du verkligen jämföra Maja med dessa kriminella?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-11 kl. 21:08.
Citera
2023-10-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Ok, du förstår ingenting av det som står i lagen, kan jag konstatera.

Du kanske inte har fattat det, men häktningen prövas med jämna mellanrum under ex.vis förundersökningen, och rätt som det är kan domstolen finna att skäl saknas, och sätta den misstänkta på fri fot. Sådant händer hela tiden. Du blundade så klart ockå för det fall som EsmeraldaFelicia tog upp, där fyra män som i tingsrätten dömts till livstid, sattes på fri fot av hovrätten direkt efter huvudförhandlingen. Du menar kanske att hovrätten i det fallet bröt mot lagen?

Och vem vet, med lite tur, för Maja, kanske hon sätts på fri fot redan denna veckan.

Jag ska ringa till Hovrätten i morgon och ta reda på detta. Sedan återkommer jag med svar.
Citera
2023-10-11, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Det fetade: tydligt är det inte. Tyvärr!
Det enda som talar emot det är att Maja påstår att hon har sovit. Det är en historia som har vuxit fram successivt - för varje förhör har hon sovit lite mer. Låter det trovärdigt? Det första en utredare får lära sig är att en historia som ändras över tid är en lögn. Lita på att domstolen känner tills et med.
Citera
2023-10-11, 21:05
Medlem
I sista förhöret med Maja 25 jan så säger hon att hon såg att det var Tove som låg inrullad i ett lakan på längden och byxorna. Sen säger hon att hon tänker att det inte har varit någon annan människa i lägenheten under tiden. Hur kan hon veta det när hon är kräkfull, sovit, och missat både mord och ringklockor?
Citera
2023-10-11, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det var så lätt, och tydligt, då räcker det med att någon ljuger för en fällande dom menar du?
Johannas vittnesmål är långt ifrån det enda som talar emot Maja. Det finns många omständigheter och indicier som talar emot Maja. Blir hon dömd så är det på helhetsbilden, inte enbart Johannas vittnesmål. Majas egen historia har vuxit fram successivt, så går det inte till när man berättar om något självupplevt.
Citera
2023-10-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om T var nerkissad som J uppgav, är det märkligt att det inte fanns spår av det eller rengöringsmedel på hallgolvet, att T låg där invirad i lakan uppgav båda.

Eftersom det inte fanns spår i hallen, inte ens hundarna reagerade, kan T ha legat i princip var som helst utan att några tecken på det uppmärksammats.

Walk in closet tror inte jag på, men var M och T befann sig medan J var på McD är en intressant fråga.

Det där med urinen har jag också tänkt på, vilket bör gett spår från toaletten ut i hallen.
Men kanske även i trapphuset när/om de tappade henne när M ramlade i slutet av trapphuset?
I bilen har de konstaterats dna.
Urinen från kläderna bör gått igenom lakanet tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in