2023-10-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Du kan ju inte plocka ord för att det ska låta på ett sätt.
Hon var jätteledsen när Einar blev skjuten berättade pappan, men "ger man sig in i leken får man leken tåla" du vet, som säkert 80 % svenskar tycker om de gängmedlemmar som skjuts.
Det var ju knappast "Haha, där fick han" som hon menade.

Majas coach säger också att det tog henne hårt.
Citera
2023-10-11, 17:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Den enda som nämnde att det omöjligt kan ha varit 1 gärningsman, utan måste ha varit 2, pga skadebilen, var väl Toves anhörigas målsägande?
Det minns jag inte, men Zilgs svar till åklagaren, indikerar två.
Åklagaren: Vad är orsaken till att Tove avled?

De har tagit strypgrepp på henne. Så pass länge att hon först belv medvetslös och sedan dog.

Hur nu två kan ha tagit strypgrepp?
Senast redigerad av sybel 2023-10-11 kl. 17:42. Anledning: korrigering
Citera
2023-10-11, 17:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var från Expressenjag fick uppgiften:

"På tisdagen ska även ett nyckelvittne höras igen – Johanna Janssons granne som under natten hörde flera höga smällar från lägenheten och gick upp för att undersöka saken"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/domda-mordarna-ska-ge--sin-berattelse-i-hovratten/

Jag hoppas att Majas försvar inte var färdig med sitt förhör av Johanna, det finns mcyket kvar att reda ut.

Inte känns det som det blev någon slags klarhet i att Johanna kan tänkas ha hämnats på Majas erkännade av det som framkom i direktrapporteringen direkt.

Klart att Johanna inte kommer att erkänna hämnd, det har hon ju redan bestridit, och tvärtom vill hon ju framhäva hur mycket hon tycker om Maja.

Personligen misstänker jag att Johannas tårar och rodnande i hovrätten beror på att hon (för en gångs skull) visar känslor inför sig själv.

Hon minns det hemska ögonblick då mord avslöjades av Maja, och då hon insåg att hon kunde fällas för det. Att maja brutit den pakt hon byggt upp med Maja, och Maja var "inte den Maja hon kände".

Att hon inte hade lista ut än vad hon skulle tänka om det. Två veskor senare hade hon tänkt färdigt.

Bara det att nu är hela förloppet framflyttat, trots att Johanna tidigare själv påpekat att grannen ringer på när de sitter i badrummet.

Här är ju grannens vittnesmål oerhört viktigt, med tiden 02:40, som inte kan stämma och som TR dom vilar mot.

Majas försvar känns blekt i sljuset av detta.

Det känns inte färdigt.

Kanske mitt minne sviker mig, men jag har för mig att grannen sa att han hörde ljudet såsom fotsteg av två personer innanför dörren. Kan ha varit precis efter mordet, när grannen var uppe pga dunsen(och senare de övriga lättare dunsarna).
Citera
2023-10-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ska läsa dina inlägg lite mer omsorgsfullt vid tillfälle.
Du vet hur jag får kämpa mig igenom dom...

Men det logiska är ju att det är Maja som pillat med mobilen. jag vet själv med mig att jg kan ha glömt saker jag har sagt/gjort när jag sovit och vaknat upp, men främst tänker jag att det är omänskiliigt att kräva av någon att man ska minnas varje detalj man har ghort med sin mobil under en sådan här natt.

Samtidigt är min och flera andras tankar att Maja hörde något och vaknande till, tittade på mobilen.

Det är rimligt att tro att om så är fallet, då vet hon med sig att hon har reagerat på något.

Men vad det sen bevisar....

Ja, hon kan mycket väl vara medveten om ett fullt pågående bråk, till och med andra obehagliga ljud som hon fattar vad det handlar om...

Men vågar inte berätta om det för någon endaste människa.

Eller så gick hon in och gjorde något.

Men hur ska det bevisas?

Inte via 02:33 iaf.

Jag ska pensionera mig från Flashback när jag nått 7500 inlägg tänkte jag. Tajmar väl med när domen kommer ungefär. Så snart slipper du kämpa med dom, haha!

Man kan försöka lägga ett pussel av hur MH kan ha rört sig och om mobilen varit här och där, men det utmynnar bara i att det blir massa återvändsgator och lösa trådar.

Håller med om att det är svårt att minnas och för MH går mobilanvändandet lite i farten säkert och liksom sker ”omedvetet”.
Det snapas och snipas hit och dit hela tiden.

Om hon talar sanning så kan det mycket väl vara MH som triggar denna händelse med Face ID. Men gör hon inte det så kan det vara Toves eller JJ:s ansikte eller MH:s i en helt annan situation än den hon beskriver.

Lurigt värre. Böljade lite fram och tillbaka där i hovrätten. Förhören tycktes korta, men poängerna (bevisen) förtydligas i slutpläderingarna tänker jag. Om jag förstått det rätt så ska förutom de två försvarsadvokaterna och åklagaren även de två målsägarbiträdena säga sitt?
Citera
2023-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det mest logiska vore att T legat kvar I badrummet och M befunnit sig någon annanstans. J hittade ju henne vaken någonstans på golvytan i rummet när hon kom hem.

Men då jag tror att J har betydligt bättre minne än M, misstänker jag att vagheten om var M befann sig representerar en lögn.

Jag greppar dock inte varför M placerar sig i badrummet om det inte är sant. Att hon skulle låst in sig där ser jag inte som uteslutet, men näppeligen om även T befann sig där.

Ingenderas berättelse låter trovärdig. Varför ljuger de om en sådan banal sak?

Ganska klart vill J poängtera att M inte sov. DET minns hon, men att hon inte minns var eller om hon stod eller satt på govet i rummet tror jag inte på. Men OM M var på toan, varför sa inte J det?

Jag kan också undra varför M inte mötte upp J när hon kom tillbaka? Hon visste ju att J skulle ha med sig något varmt ätbart.

En annan underlighet är Ms tfn. Efter 2.48 (?) förflyttar den inte sig, vilket borde innebära att hon lägger den där hon befinner sig då hon svarat på Js sms.
Möjligt är det, men är det sannolikt att hon lämnar den på toa när de ska dumpa T?

Vilka är dina tankar runt detta? Jag får inte ihop det.

Mina tankar kring detta är att kroppen har legat i badrummet och Maja suttit på golvet så långt bort från kroppen hon kunde, och det är vardagsrummet/sovalkovet, precis som J säger. Hon sitter troligen på golvet för hon omedvetet vill göra ai osynlig och sitter då under fönsterhöjd.

Varför M säger att hon är i badrummet är för att hela henne story bygger på illamående och då är det toaletten man går till.

Tycker du verkligen det är konstigt att J minns att M var vaken och inte sov men är osäker på om hon satt på golvet i vardagsrummet eller nån meter in i sovalkovet?

Vad menar du med möta upp? Lägenheten är väl typ 5x6 meter?

Angående mobilen så säger den enligt mig bara att hon är vaken och aktiv i anslutning till mordet. Att hon burit med den i fickan eller nån väska under hela vistelsen tror jag inte. Man lägger normalt ifrån sig telefonen när man kommer hem, vilket datan från J och Ms telefoner indikerar på. Båda lägger ner sina telefoner samma minut dom kom innanför dörren.
Citera
2023-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det stämmer, den där streckgubben! Det var Albins målsägandebiträde.
Men annars, pekar allt mot en gärningsman och en medhjälpare för att forsla bort Toves kropp.

Förutom allt annat som pekar på att de var två
Citera
2023-10-11, 18:16
Medlem
Citat:
Hon var jätteledsen när Einar blev skjuten berättade pappan, men "ger man sig in i leken får man leken tåla" du vet, som säkert 80 % svenskar tycker om de gängmedlemmar som skjuts.

För att hon tyckte Einar var en golare ja ..
inte för att han var kriminell .
Citera
2023-10-11, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Kanske mitt minne sviker mig, men jag har för mig att grannen sa att han hörde ljudet såsom fotsteg av två personer innanför dörren. Kan ha varit precis efter mordet, när grannen var uppe pga dunsen(och senare de övriga lättare dunsarna).

Nej, inte som jag minns.
Pappan sa något om att han hörde steg utanför.

A 153/448 ff
"Farouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom
fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.
"
//
" I förra förhöret sa du att efter dunsen gick din son upp för att kolla vad som hänt och att
ingen öppnade när din son ringde på. Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren
ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en
eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade
dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit
fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var
konstigt.
"

Sonen har pratat om slag eller sparkar i förhör.

Däremot i rätten är det slag, tramp, trampa. nån rörelse från henne:
"Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.[/i]"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?""
Citera
2023-10-11, 19:13
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ja, Maja var säkert jäkligt ledsen.
Såpass att hon tyckte att det var rätt åt honom, ”listen to the dad”..
Citera
2023-10-11, 19:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mina tankar kring detta är att kroppen har legat i badrummet och Maja suttit på golvet så långt bort från kroppen hon kunde, och det är vardagsrummet/sovalkovet, precis som J säger. Hon sitter troligen på golvet för hon omedvetet vill göra ai osynlig och sitter då under fönsterhöjd.

Varför M säger att hon är i badrummet är för att hela henne story bygger på illamående och då är det toaletten man går till.

Tycker du verkligen det är konstigt att J minns att M var vaken och inte sov men är osäker på om hon satt på golvet i vardagsrummet eller nån meter in i sovalkovet?

Vad menar du med möta upp? Lägenheten är väl typ 5x6 meter?

Angående mobilen så säger den enligt mig bara att hon är vaken och aktiv i anslutning till mordet. Att hon burit med den i fickan eller nån väska under hela vistelsen tror jag inte. Man lägger normalt ifrån sig telefonen när man kommer hem, vilket datan från J och Ms telefoner indikerar på. Båda lägger ner sina telefoner samma minut dom kom innanför dörren.
Lägenheten är 40 kvm eller 46 kvm, beroende på om man räknar med bi-arean.
Citera
2023-10-11, 19:20
Medlem
[quote=notknapparen|86028803]Nej, inte som jag minns.
Pappan sa något om att han hörde steg utanför.

Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren
ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en
eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade
dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit
fler personer.

Jag uppfattar det som att han hörde två personer gå efter varann både inifrån lägenheten och kanske ut i trapphuset .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-10-11 kl. 19:25.
Citera
2023-10-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag uppfattar det som att han hörde två personer gå efter varann både inifrån lägenheten och kanske ut i trapphuset .

Ja och detta samtidigt som M s telefon visar på en stegserie som pågår 5-6 min. Hon går alltså runt i fem min i en etta utan att upptäcka kroppen enligt henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in