2023-10-11, 19:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag ska pensionera mig från Flashback när jag nått 7500 inlägg tänkte jag. Tajmar väl med när domen kommer ungefär. Så snart slipper du kämpa med dom, haha!

Man kan försöka lägga ett pussel av hur MH kan ha rört sig och om mobilen varit här och där, men det utmynnar bara i att det blir massa återvändsgator och lösa trådar.

Håller med om att det är svårt att minnas och för MH går mobilanvändandet lite i farten säkert och liksom sker ”omedvetet”.
Det snapas och snipas hit och dit hela tiden.

Om hon talar sanning så kan det mycket väl vara MH som triggar denna händelse med Face ID. Men gör hon inte det så kan det vara Toves eller JJ:s ansikte eller MH:s i en helt annan situation än den hon beskriver.

Lurigt värre. Böljade lite fram och tillbaka där i hovrätten. Förhören tycktes korta, men poängerna (bevisen) förtydligas i slutpläderingarna tänker jag. Om jag förstått det rätt så ska förutom de två försvarsadvokaterna och åklagaren även de två målsägarbiträdena säga sitt?
Ingen pensionering här, vi demonstrerar annars!

Mest sannolikt är att det är hennes eget ansikte, om än dolt. Vilket borde tala till hennes fördel när hon har sagt sig gå tillbaka till sängen och hämta mobilen?
Citera
2023-10-11, 19:28
Avslutad
Citat:
Jag ska pensionera mig från Flashback när jag nått 7500 inlägg tänkte jag. Tajmar väl med när domen kommer ungefär. Så snart slipper du kämpa med dom, haha!

Man kan försöka lägga ett pussel av hur MH kan ha rört sig och om mobilen varit här och där, men det utmynnar bara i att det blir massa återvändsgator och lösa trådar.

Håller med om att det är svårt att minnas och för MH går mobilanvändandet lite i farten säkert och liksom sker ”omedvetet”.

Om hon talar sanning så kan det mycket väl vara MH som triggar denna händelse med Face ID. Men gör hon inte det så kan det vara Toves eller JJ:s ansikte eller MH:s i en helt annan situation än den hon beskriver.

Lurigt värre. Böljade lite fram och tillbaka där i hovrätten. Förhören tycktes korta, men poängerna (bevisen) förtydligas i slutpläderingarna tänker jag. Om jag förstått det rätt så ska förutom de två försvarsadvokaterna och åklagaren även de två målsägarbiträdena säga sitt?
Ja, det blir många slutpläderingar imorgon.
Sen kan domaren &company ha någon följdfråga och så brukar dom åtalade få en chans att säga någonting, om dom vill. Typ be om ursäkt...
Citera
2023-10-11, 19:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det var tråkigt att höra.

Du har bidragit till två förundersökningar för att kunna få fram viktig information, men det loppet är ju förstås inte kört om du vill fortsätta med sådant.

Tvärtom, jag läser gärna dina inlägg, det vet du.

Jag hoppas på slutpläderingarna och att man kommer fram till något som känns rättvist (ur sanningssynpunkt då, eftersom det är många som har olika syn på det här).

Var och hur Majas mobil har förflyttats lämnats vet vi inte, men jag ser det inte som omöjligt att hon säger sanningen.

Jag tror ingen (???, ja alltid finns det personer som tycker hellre fälla än fria) vill att en oskyldig till mord får sitta på livstid för något som man inte har gjort.

Och som jag ser det är det där vi är.

Ja, man kanske ska pensionera sig från Flashback. Inte så nyttigt för den psykiska hälsan, förutom att det tar för mycket tid i anspråk.
Citera
2023-10-11, 19:47
Bannlyst
Fan vad sjukt att lägga tid på vad någon sagt om Einar och ditten o datten. Här kan vi snacka amatörpsykologi och greppande efter halmstrån. Nej potentiellt kan Maja vara på fri fot redan nästa vecka och allra senast till Jul, Säkert dömd för grovt brott mot griftefriden med maxstraff 4 år. Men Maja kommer nog undan med 2 år där sin medverkan sett till medan johanna får 4 + förmodligen ytterligare 3-4 år för grov misshandel. Vållande till annans död kan det ju knappast vara tal om eftersom det lika gärna kan vara magsäcksinnehållet som vållat döden om åklagaren ens kastat in det i potten.
Citera
2023-10-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
J, iofs är det flera av rättsläkarna som pratar om tidig medvetslöshet, så det är möjligt. Men med tanke på hur mycket tid ianspråk Clea fick för att upprepa sitt mantra, så kan Gillbergs försvar blekna lite (eller inte, då det kan uppfattas som lite störande också, och rätten är van at "lyssna").

Ja, åklagaren fick backa lite, och visst, Gillberg ska väcka tvivel.

Men det känns som att det finns så mycket mer att göra här.

Ja, verkligen bra att visa hur Johanna är beredd att kasta mörker över andra, och kanske just detta vittne är ett sådant som hon vill hämnas på

Han har är ju nyckelvittne och så försöker hon samtidigt lägga villospår... två flugor i en smäll, kanske hon tänkte.

Inför domen i TR sa Leif Silbersky så här i TV4.

Som jag ser det kommer åtalet att bära hem när det gäller 20-åringen. Men när det gäller 18-åringen finns det inte en chans att åtalet håller på det sättet som åklagaren har lagt upp det.
– Det finns ingenting, och nu understryker jag ingenting, som binder att 18-åringen har haft någon fysisk kontakt i samband med mordet. Då tänker jag på DNA, hudavskrap och annan bevisning. Därför är min uppfattning att det kommer leda till en frikännande dom, fortsätter han.

Efter TR-domen uttalade sig Silbersky att rätten satt ribban för lågt och påtalade igen att det saknas tillräckligt med bevis. Det är väl en generell fråga vad som ska krävas för att uppnå 'utom rimligt tvivel' i domstol. För att vara rättssäkert.

Det var ett fall i Grästorp 2013 där två kompisar i efterhand hjälpte GM (A*dreas) att flytta hans ex-flickväns (I*a) döda kropp från lägenheten där hon bodde.(svårt att förstå, de var ju två och hade kunnat neka tillsammans. Det var dessutom en bäbis i lgh). Så det har hänt tidigare att en vän varit behjälplig med att transportera bort en kropp. Utan att ha deltagit i mordet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-11 kl. 20:41.
Citera
2023-10-11, 20:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l

Jag uppfattar det som att han hörde två personer gå efter varann både inifrån lägenheten och kanske ut i trapphuset .

Jag tycker att det är synd att de inte har gjort en rekonstruktion och de borde även hört pappan i rätten.

Nu blir alla ljuden och tidpunkterna osäkra, måhända språkförbistringar pga "lost in translation".

Pappan säger ju till skillnad mot sonen två minuter innan Johanna kommer ner. Sonen 5- 10 minuter.

Men det låter ändå som att pappan pratar om efter att dörren öppnats:
"Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade
dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
"
Det känns förvirrande med hur han kommer fram till slutsatsen två personer, och där kunde man försökt få fram lite mer vard han menar med fram och tillbaka.

Kan det vara från två håll t ex? Eller menar han att ljuden var precis som han säger; fram och tillbaka?

Nu är han inte kallad till förhör i hovrätten, så det loppet är kört.

Kanske Maja var vaken, precis som i min spekualtion?
Eller är det när Johanna kommer från vindsförrådet? Och hon går fram och åter i trapphuset (vilket man ju inte förväntar sig om någon ska ut genom sin dörr?
Citera
2023-10-11, 20:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var inte risken överhängande att det skulle bli så om J ljugit ihop något helt otänkbart?
Svara inte med en fråga och gör nån rundgång.

Jag har redan beskrivit alternativen.
Att försöka undkomma livstid och skylla på Maja. Att helt blåneka som Maja.

Jag skrev även att medgärningsmannaskap inte är lika enkelt som du ville göra gällande.

Jag funderar på hur du resonerar igen likt frågor kring att Maja såg det som hämnd.

Vilket innebär att J riskerar livstid i sitt sug på att hämnas mot Maja.

Frågan löd:
"Så hon ber J erkänna och riskera livstid menar du?"
Citera
2023-10-11, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Mycket smart av Gillberg att ta upp grannen och Johannas anklagande av honom som potentiell kidnappare/mördare.
Kanske hon rent av hade tänkt sätta dit honom för mordet? Har dom haft ihop det på något sätt? Någonting som fått Johanna på krigsstigen?
Inte det minsta. Läser HovR ett par rader ner i rek stycke som det hänvisats till så ses att hon skyddar både sig själv och Maja innan erkännande.
Citera
2023-10-11, 20:23
Medlem
BayouXs avatar
Helsjukt om en mördare/medhjäpare ska kunna gå fri. Vissa i tråden tycker det.
Empati saknas hos typ 5 till 6 skribenter.
Maja har tydligt varit med om mordet, ljuger gör man endast då man har något att dölja.
Citera
2023-10-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns förvirrande med hur han kommer fram till slutsatsen två personer, och där kunde man försökt få fram lite mer vard han menar med fram och tillbaka.

Kan det vara från två håll t ex? Eller menar han att ljuden var precis som han säger; fram och tillbaka?

Nu är han inte kallad till förhör i hovrätten, så det loppet är kört.

Kanske Maja var vaken, precis som i min spekualtion?
Eller är det när Johanna kommer från vindsförrådet? Och hon går fram och åter i trapphuset (vilket man ju inte förväntar sig om någon ska ut genom sin dörr?

Att det skulle röra sig om två personer är inget han påstår med säkerhet. Han säger att det lät så först när han får frågan och retrospektivt erinrar sig hur ljuden lät. Innan det talar han i singular om "någon" som gick i hastig takt. Det kan lika gärna ha varit enbart J som gick fram och tillbaka, eventuellt släpandes på T:s kropp som han hörde.

Efter att J hade åkt till McD hördes inga fler ljud från lägenheten ovanför, vilket ju är helt förenligt med att M låg och sov som hon uppgett.
Citera
2023-10-11, 20:28
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helsjukt om en mördare/medhjäpare ska kunna gå fri. Vissa i tråden tycker det.
Empati saknas hos typ 5 till 6 skribenter.
Maja har tydligt varit med om mordet, ljuger gör man endast då man har något att dölja.

Det fetade: tydligt är det inte. Tyvärr!
Citera
2023-10-11, 20:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vi vet att Johanna inte spårade ur förrän hon träffade Maja. Vi vet att även Maja fick allt hon pekade på, vi vet att hon fick vänner ”för livet” på Komback. Vi vet att Maja gillade gangsterrap och tyckte att rapparen Einar förtjänade att dö för att han golade. Vi vet även att hon var känd för att vara ovanligt våldsam på handbollen.

Men vänta lite nu.
Tjallade verkligen Einar?
Var det inte så att de som kidnappade honom ville ha pengar, och han betalde aldrig? Han kom inte till rättegången, men hade berättat för sin mamma?

Blev han skjuten för att han berättade för sin mamma (som sedan vittnade?)eller blev han skjuten för att han aldrig betalade?

Kanske pappan missuppfattat det hela?

Och kanske hon inte menade att det var just tjallandet utan den risk man tar när man är involverad som han var? Man vet som en yrkeskriminell att det är mycket riskabelt. Att tjalla kan innebära ett pris på sitt huvud.

Jag tänker att det är pappan som kanske drar slutsatserna felaktigt om han inte var insatt.

"G*örgen berättar som exempel att Maja gillade artisten Einar , som blev
skjuten, väldigt mycket, han hade tydligen "tjallat" så lite fick han skylla sig själv enligt
Maja, "det skulle ta emot för Maja att tjalla på Johanna" säger G*örgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in