2023-10-11, 16:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Indicier som var för sig är osäkra leder till fällande dom om de blir för många.

Inte om dom blir "för många", utan om de tillsammans bildar en så stark indiciekedja att den når beviskravsnivå.

Här finns en sådan indiciekedja som visar att Johanna mördat Tove.

Men det finns ingen sådan indiciekedja som visar att Maja deltagit i mordet.
Citera
2023-10-11, 16:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Jo men det är i sig inget konstigt egentligen
Att en forskare kan rent generellt kritisera en annan forskare eller experts slutsatser genom den egens generella expertis men det blir ju lite drygt och Eriksson är rätt dryg så det är därför han gärna gör sådana här uttalanden

Där håller jag med dig till 100%
Citera
2023-10-11, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
???
Snarare tvärtom så kommer kan rätten knappast göra någon annan iakttagelse än att det är osäkert vems, om någons, ansikte som telefonen noterat. Visst kan man dra slutsatsen att det mest sannolika borde vara Maja, men det är högst osäkert.

Och att hon sov. Johanna säger att hon hämtade ett lakan där Maja sov.

Vems ansikte såg mobilen? Det är långtifrån säkert.

Är det rimligt att Maja ljuger och att mobilen såg hennes ansikte. Absolut, men varför låste den då inte upp?
Är det rimligt att Maja talar sanning, och att mobilen såg Johannas ansikte. Absolut, och det kan förklara varför den inte låste upp.

Minns inte? Hon sa väl klart och tydligt att hon sov?

Om jag förstått rätt är detta hela förhöret med Maja, som Expressen rapporterade det live

Det är en märklig omöjlighet du ser där måste jag säga. Jag skulle vilja påstå det omvända, det är omöjligt att med bestämdhet påstå något om vem som gjort vad vid 0233.

Allt det där är redan bevisat. Gillberg behöver inte göra mer än att påminna i sitt slutanförande att de bevis som presenterats under huvudförhandlingen föreligger, att det helt saknas bevisning emot Maja som delaktig i mordet, och att det presenterats bevis som talar för att hon inte varit delaktig liksom för att Johanna kan ha utfört gärningen på egen hand.

Att hund inte markerat säger ingenting i detta fallet. Det är också anledningen till att det inte sagts ett ord om någon hund under rättegången.

Precis. Allt detta är redan frågat om och visat. Gillberg fokuserar på det som är viktigt. Den enda detalj som pekar ut Maja som delaktigt i mordet, Johanna, och hennes bristande trovärdighet.

Det är, vill jag påstå, kompetent av Gillberg att göra just det och att inte blanda bort sina Ess med mer eller mindre betydelselösa kort i leken.
Mycket smart av Gillberg att ta upp grannen och Johannas anklagande av honom som potentiell kidnappare/mördare.
Kanske hon rent av hade tänkt sätta dit honom för mordet? Har dom haft ihop det på något sätt? Någonting som fått Johanna på krigsstigen?
Citera
2023-10-11, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Helt klart pga tidsbrist.
Klockan närmade sig 17 innan dagen var över.
Teknikstrul och syrebrist, samt Cleas stånganden...

Jag har stor förhoppning och tror att Maja släpps imorgon och Johanna kommer sitta där hon inrättat sig, på Hinseberg.

Man ska inte kunna dömas för mord, för att man befunnit sig i en lägenhet där en annan människa mördar en tredje, endast pga den andre säger att man var med..

Tyckte det var någon som rapporterade om att Johanna började skruva på sig när det inte kunde ses några skador på hennes klient, så som det där strÿpgreppet som Tove påstås ha tagit på Johanna, efter att Johanna fällt Tove huvudstupa till golvet, vilket möjligen fick henne att tuppa av...
Johanna erkänner dessutom att det är hon som "knuffar" till Tove, både på nöjet och vid badrummet.
För att mildra sitt våld, påstår hon att Tove sagt något elakt och slagit till henne, eller tagit strypgrepp, fast hon var avsvimmad på golvet, i stort sett....
"Endast"? Really?

Menar du att Maja är en person som Johanna knappt känner, som inte har någon koppling till Tove, som endast kortvarigt befinner sig i lägenheten och som inte deltar i en dumpningen av kroppen eller cover-up-historien efteråt?

Den totala ignoransen/förnekelsen av fakta hos vissa människor...
Citera
2023-10-11, 16:43
Avslutad
Citat:
Du har rätt i att något av målsägandebiträdena, jag vill minnas att det var Albins, som gjorde gällande att antalet skador på Tove visade att det måste ha varit mer än en gärningsman. Han hade satt ihop en powerpointpresentation med en bild på en "streckgubbe" där alla skador pekades ut, för att hävda sin uppfattning på den punkten.
Ja, det stämmer, den där streckgubben! Det var Albins målsägandebiträde.
Men annars, pekar allt mot en gärningsman och en medhjälpare för att forsla bort Toves kropp.
Citera
2023-10-11, 17:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Mycket smart av Gillberg att ta upp grannen och Johannas anklagande av honom som potentiell kidnappare/mördare.
Kanske hon rent av hade tänkt sätta dit honom för mordet? Har dom haft ihop det på något sätt? Någonting som fått Johanna på krigsstigen?

Om hennes plan varit att sätta dit honom, så hade hon nog gömt Toves mobil i hans bil.
Citera
2023-10-11, 17:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vi vet att Johanna inte spårade ur förrän hon träffade Maja. Vi vet att även Maja fick allt hon pekade på, vi vet att hon fick vänner ”för livet” på Komback. Vi vet att Maja gillade gangsterrap och tyckte att rapparen Einar förtjänade att dö för att han golade. Vi vet även att hon var känd för att vara ovanligt våldsam på handbollen.
Du kan ju inte plocka ord för att det ska låta på ett sätt.
Hon var jätteledsen när Einar blev skjuten berättade pappan, men "ger man sig in i leken får man leken tåla" du vet, som säkert 80 % svenskar tycker om de gängmedlemmar som skjuts.
Det var ju knappast "Haha, där fick han" som hon menade.
Citera
2023-10-11, 17:19
Medlem
Citat:
Om hennes plan varit att sätta dit honom, så hade hon nog gömt Toves mobil i hans bil.

Ja och Toves nycklar.
Det hade dock kunnat baktända rejält om han hittar den i bilen typ på måndagen och lämnar in den till polisen efter han förstått att grannen är anhållen. Och då hade den varit ett ypperligt bevisunderlag.

Hennes motto är ”brist på konsekvenstänk är också tänk”.
Citera
2023-10-11, 17:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Eller så vill hon hämnas för att han är den som berättat för polisen om dunsar, påringningar och blir nyckelvittnet.

Hämnden är hennes livselexir...
Citera
2023-10-11, 17:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så hon ber J erkänna och riskera livstid menar du?
Var inte risken överhängande att det skulle bli så om J ljugit ihop något helt otänkbart?
Citera
2023-10-11, 17:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vi kan ta lite om allt det här med katter och hur man kan försöka komma runt det. Jag ska skriva nåt inlägg om hur Apple kommit fram till detta. De har testat med en miljard ansikten typ och haft referensgrupper hit och dit och det finns siffror på hur stor felmarkinalen är och sånt.

T.ex menar man att barn under 13 år kan matcha "fel" då deras ansikten ite är färidvuxna och sen såna "självklarheter" som enäggstvillingar och liknande. Tekniken är väldigt avancerad som jag varit inne på. Det går at låsa upp med olika modeller av solglasögon, mössa, halsduk osv.

Jag ska läsa dina inlägg lite mer omsorgsfullt vid tillfälle.
Du vet hur jag får kämpa mig igenom dom...

Men det logiska är ju att det är Maja som pillat med mobilen. jag vet själv med mig att jg kan ha glömt saker jag har sagt/gjort när jag sovit och vaknat upp, men främst tänker jag att det är omänskiliigt att kräva av någon att man ska minnas varje detalj man har ghort med sin mobil under en sådan här natt.

Samtidigt är min och flera andras tankar att Maja hörde något och vaknande till, tittade på mobilen.

Det är rimligt att tro att om så är fallet, då vet hon med sig att hon har reagerat på något.

Men vad det sen bevisar....

Ja, hon kan mycket väl vara medveten om ett fullt pågående bråk, till och med andra obehagliga ljud som hon fattar vad det handlar om...

Men vågar inte berätta om det för någon endaste människa.

Eller så gick hon in och gjorde något.

Men hur ska det bevisas?

Inte via 02:33 iaf.
Citera
2023-10-11, 17:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Du kan ju inte plocka ord för att det ska låta på ett sätt.
Hon var jätteledsen när Einar blev skjuten berättade pappan, men "ger man sig in i leken får man leken tåla" du vet, som säkert 80 % svenskar tycker om de gängmedlemmar som skjuts.
Det var ju knappast "Haha, där fick han" som hon menade.
Precis så, rätt valda ord av dig. Vad hon sade var att "lite fick han skylla sig själv."

Hon uttryckte sig sakligt och var samtidigt ledsen. Men orden som står i FUP har tyvärr blivit förvrängda för att passa in i bilden av dumma, elaka M. En form av manipulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in