Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Oj, det har jag missat:
"De hade missat ett upplåsningsförsök. Ett medvetet sådant eller omedvetet.."
Jag har inte kunnat lista ut vad jag ska tänka om det, haha...
Vi backar bandet ett år.
MH:s iPhone töms och analyseras av IT-forensiker, operativ analytiker och övriga utredare.
De missar keybag/isLocked, Activity Type, discoverablity/signals osv som sker kl. 02:33 i MH:s iPhone.
Vis(nåja) av erfarenhet så börjat jag ana oråd när fupen släpps.
Det visar sig att de missat att redovisa sluttiderna för MH:s steg 02:19 och 02:43.
De har även missat att iaf försöka få ut data ur grannens iPhone(han hade nog inte lämnat ut koden ändå).
Och de missar alltså 02:33.
Men de missar inte bara loggposterna runt 02:33 utan de missar en viktig logg som då är antingen device/isLocked eller com.apple.faceid.any-face-covering-detected om de vill visa på en upplåsning eller ett "upplåsningsförsök".
Det visade sig nu efter sakframställan att de till sist gör en ny analys. Samma analys de alltså hade kunnat göra strax efter att MH:s iPhone tas i beslag. Alltså för ett år sedan.
Först "bönar och ber" jag att de ska göra det. Sen så behövertidigare åklagaren begära en ny undersökning och nu sist den nye åklagaren i absolut sista stund begära att de äntligen gör analysen klar.
Alltså den pusselbit som saknas i det för mig uppenbara "tomrummet" i loggposterna. Och det visar sig då inte vara "device/isLocked som saknas utan då istället ett upplåsningsförsök i o m com.apple.faceid.any-face-covering.detected.
Nu finns det även något som heter com.apple.faceid.face-covering.detected.
Båda betyder att ett fejs har skymtat i kameran.
Det detta kan tolkas som är att den ena är när vad som helst ("any") täcker ansiktet. Och det andra där är när iPhonen faktiskt känner igen en ansiktsmask. De är snarlika men någon liten skillnad är det.
((Men det kan vara mer avancerat än så. Detta är långsökt, men Face ID kan ha hindrats att låsa upp om vissa kriterier är sanna.
Ett sådant är att om man trycker på sidoknappen några ggr så blockas Face ID.
Ett annat är att man fått typ tre felaktiga FaceID (fel person eller dylikt) som tittat på låst iPhone. Då vibrerar den till varje gång det är fel person. Och sen då efter några sådana försök så behöver man använda lösenkod igen.
Jag säger inte att det är så, men med mer data så hade man kunnat avgöra om MH hade behövt lösenkod för att låsa upp iPhonen.))
Men vi kommer inte ifrån att:
1. Vem som helst (inkl MH) kan ha tittat i kameran.
2. Ansiktet skymtes av något från nästippen och neråt eller annan vinkel utifrån samma ( arm, hand, föremål, osv).
3.MH beskriver med färska uppgifter att hon har med sig sin mobil den här timmen.
(Sen kan man dividera i evigheter om JJ smygit och kollat på hennes skärm, upplåsningar i fickor och väskor, att JJ haft sitt ansikte lagrat som alternativ i MH:s iPhone, MH har guppat i sängenosv men då får man väl göra det då, men det håller inte så bra i rätten. Att hålla sig till 1,2,3 här ovan och nåt mer räcker bra