2023-10-11, 15:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Mycket underligt att GW bedriver opinion i detta rättsfall. Han kanske borde sadla om till jurist? Dom har utdelats i TR men han ger sig inte utan vill medvetet påverka allmänhetens och domstolarnas uppfattning om vem som är skyldig/oskyldig.
Ja, jag blev illa berörd av den övergöddes utläggning under TV4:as morgon-TV. Han som knappt orkar lyfta på fötterna tog sig ändå körandes fram och tillbaka Jönköping - Stockholm ca 65 mil och nära 8 timmar för att få möjlighet att försvara en mörderska! Det är precis som att han är i "jäv" den jäveln!
Citera
2023-10-11, 16:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De kommer förstås ha olikavinklingar på 02:33 händelsen, men det förefaller orimligt att rätten kommer att ta det som att det är osäkert vems ansikte som visats.

???
Snarare tvärtom så kommer kan rätten knappast göra någon annan iakttagelse än att det är osäkert vems, om någons, ansikte som telefonen noterat. Visst kan man dra slutsatsen att det mest sannolika borde vara Maja, men det är högst osäkert.

Citat:
Maja säger ju själv på åklagarens fråga att hon hade mobilen i sängen eler i fickan.

Och att hon sov. Johanna säger att hon hämtade ett lakan där Maja sov.

Vems ansikte såg mobilen? Det är långtifrån säkert.

Är det rimligt att Maja ljuger och att mobilen såg hennes ansikte. Absolut, men varför låste den då inte upp?
Är det rimligt att Maja talar sanning, och att mobilen såg Johannas ansikte. Absolut, och det kan förklara varför den inte låste upp.

Citat:
Hon minns inte säger hon, men det troliga är ju att Maja tagit upp mobilen och kollat, men att något antingen skymt bilen, eller att vinklingen inte varit helt rätt.
Hon är ju uppe 02:19- 02:25, så låter det troligt att någon annan (Johanna) är där och kikar 02:33, när förmodligen mordet sker, grannen ringer på osv?

Minns inte? Hon sa väl klart och tydligt att hon sov?

Om jag förstått rätt är detta hela förhöret med Maja, som Expressen rapporterade det live

Citat:
Hellman lutar sig framåt för första gången under rättegången. Armbågarna på bordet.

Åklagaren: Har du minnesbilder från tiden 02.33 när din telefon först lyser upp och registrerar ett ansikte med face-id. Har du något minne av att din telefon varit uppe vid det tillfället?

– Nej.

Du har tidigare sagt att du låg och sov.

– Ja.

Det är din minnesbild fortfarande?

– Ja.

När du la dig och sov, har du någon aning om var telefonen är?

– Eh... Jag tror den är i sängen. Eller alltså på mig på något sätt.

När du säger på dig, hade du fickor?

– Ja.

Den kan ha legat i fickan eller i magväskan eller sängen?

– Ja.

Citat:
02:33 händelsen ser jag som omöjlig till att visa annat än att Maja på något sätt plockat upp mobilen, men att det skulle bevisa fasthållande av händer eller tvärtom visa att att hon var i sängen, det ser jag som omöjligt.

Det är en märklig omöjlighet du ser där måste jag säga. Jag skulle vilja påstå det omvända, det är omöjligt att med bestämdhet påstå något om vem som gjort vad vid 0233.

Citat:
Jag tror att Gillberg behöver visa och trycka på att det är fullt möjligt att utföra mordet på egen hand (skallaskadan ha ha påverkat medvetandet bestydligt och därpå snabb medvetandeförlust av strypnngen), att det inte finns något DNA från Maja i badrummet, det finns inget som binder henns till badrummet öht, att tiden 02:43 då är mordet redan gjort. Åklagaren har inte tydligt visat att Toves kropp kunnat gömmas undan (hund har inte markerat ens i hall och trapphus) och dammprotokollet är just dammigt. Mycket osäkert hur mycket damm, och skrivet månader efter, man kollade efter en levande Tove).

Allt det där är redan bevisat. Gillberg behöver inte göra mer än att påminna i sitt slutanförande att de bevis som presenterats under huvudförhandlingen föreligger, att det helt saknas bevisning emot Maja som delaktig i mordet, och att det presenterats bevis som talar för att hon inte varit delaktig liksom för att Johanna kan ha utfört gärningen på egen hand.

Att hund inte markerat säger ingenting i detta fallet. Det är också anledningen till att det inte sagts ett ord om någon hund under rättegången.

Citat:
De ljud som vvittnet jhör utanför lgh efter dusarna kan vara från konvuslsionsfasen, inget hellr som Gillberg frågade om.

Och det enda som vittnar om Mjas fasthållande är Johanna, som ju varit extremt vag i sin förklaring vad, när och hur Maja hållit i händerna.

inga frågor om det heller...

Precis. Allt detta är redan frågat om och visat. Gillberg fokuserar på det som är viktigt. Den enda detalj som pekar ut Maja som delaktigt i mordet, Johanna, och hennes bristande trovärdighet.

Det är, vill jag påstå, kompetent av Gillberg att göra just det och att inte blanda bort sina Ess med mer eller mindre betydelselösa kort i leken.
Citera
2023-10-11, 16:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den sits de befinner sig (medgärningsmannaskap) är inte a walk in the park för rätten och fortfarande fanns ett erkännande med hög risk för livstid.

Att vilja hämnas (som M påstår) har ett skyhögt pris och hon kunde snarare gjort likt andra brottslingar som befunnit sig på samma BP:
Lagt all skuld på den andra alternativt blånekat, kommit med långsökta versioner och hoppats klara sig. Ett bättre läge för advokaten än att jaga spyor och små nätta grepp.
Då hade CS kunnat ägna sig snarlikt åt det Gillberg gör.
Att hon vankat osakligt på badrummet tills hon kommit upp i en hög med steg och sovit genom ett regn av handgranater. Som 20-åringar gör. Från att inledningsvis i förhör ha varit vaken enligt egen utsago.
Trovärdigt? Föga. Men att leverera ett erkännande lär komplicera det hela för åtalad och advokat.
Samtidigt krävs någon form av erkännande om man ska satsa på skademinimering.
Jag tror att Clea ganska snabbt fick klart för sig att loppet i princip var kört och att det inte fanns något att förlora men möjligtvis något att vinna om hon lyckades så ett frö av tvivel.
Citera
2023-10-11, 16:04
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
???
Snarare tvärtom så kommer kan rätten knappast göra någon annan iakttagelse än att det är osäkert vems, om någons, ansikte som telefonen noterat. Visst kan man dra slutsatsen att det mest sannolika borde vara Maja, men det är högst osäkert.

Och att hon sov. Johanna säger att hon hämtade ett lakan där Maja sov.

Vems ansikte såg mobilen? Det är långtifrån säkert.

Är det rimligt att Maja ljuger och att mobilen såg hennes ansikte. Absolut, men varför låste den då inte upp?
Är det rimligt att Maja talar sanning, och att mobilen såg Johannas ansikte. Absolut, och det kan förklara varför den inte låste upp.

Minns inte? Hon sa väl klart och tydligt att hon sov?

Om jag förstått rätt är detta hela förhöret med Maja, som Expressen rapporterade det live

Det är en märklig omöjlighet du ser där måste jag säga. Jag skulle vilja påstå det omvända, det är omöjligt att med bestämdhet påstå något om vem som gjort vad vid 0233.

Allt det där är redan bevisat. Gillberg behöver inte göra mer än att påminna i sitt slutanförande att de bevis som presenterats under huvudförhandlingen föreligger, att det helt saknas bevisning emot Maja som delaktig i mordet, och att det presenterats bevis som talar för att hon inte varit delaktig liksom för att Johanna kan ha utfört gärningen på egen hand.

Att hund inte markerat säger ingenting i detta fallet. Det är också anledningen till att det inte sagts ett ord om någon hund under rättegången.

Precis. Allt detta är redan frågat om och visat. Gillberg fokuserar på det som är viktigt. Den enda detalj som pekar ut Maja som delaktigt i mordet, Johanna, och hennes bristande trovärdighet.

Det är, vill jag påstå, kompetent av Gillberg att göra just det och att inte blanda bort sina Ess med mer eller mindre betydelselösa kort i leken.

Indicier som var för sig är osäkra leder till fällande dom om de blir för många.
Citera
2023-10-11, 16:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Samtidigt krävs någon form av erkännande om man ska satsa på skademinimering.
Jag tror att Clea ganska snabbt fick klart för sig att loppet i princip var kört och att det inte fanns något att förlora men möjligtvis något att vinna om hon lyckades så ett frö av tvivel.
Så hon ber J erkänna och riskera livstid menar du?
Citera
2023-10-11, 16:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Eriksson hävdar på att mängden magsäcksinnehåll inte behöver spela en större roll då man kan enligt honom kvävas ihjäl av en ärta.
Thiblin hävdar på att man inte kan veta hur mycket magsäcksinnehåll Tove har haft i luftrörsträden då kroppen var ute i skogen i flera veckor.

Jag tycker att det du beskriver ovan ganska tydligt visar att Eriksson och Thiblin INTE har tagit till sig de specifika fynd som finns i detta fallet och, som jag menar, gör rent generella uttalanden.

Eriksson: Man kan kvävas ihjäl av en ärta.

Ja, eller, Nej, en ung frisk person kan inte det. En frisk person hostar upp ärtan.

Thiblin: Det kan ha varit massvis med magsäcksinnehåll i lungorna.

Ja, eller, Nej, har han studerat röntgenbilderna och radiologens utlåtande? Nej!
Har han en förklaring till vart allt det maginnehållet skulle ha tagit vägen? Nej!
Kom det en myrslok och sög upp det ur Toves lungor? Knappast.

De gör bägge två helt generella uttalanden som vem som helst kan påstå i vilket fall som helst, som inte har tagit del av och tagit till sig de noggrant genomförda undersökningar, resultat, fynd och utlåtanden av dessa som finns, i detta fallet då särskilt röntgenutlåtandena.
Citera
2023-10-11, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja jag var förvånad över att Gillberg inte ställde några frågor till RL Men han kanske uppfattar det som att vittnesmålen indirekt visar på Toves bristande möjligheter att försvara sig. Därav avsaknd av movärnsskador hos GM. Det framgår ju att Tove kan ha blivit medvetslös snabbt tex.

Vad gäller mobilen fick dock åklagaren backa lite då Majas mobil inte blev upplåst som han först påstod. Och det kan ju faktiskt vara så att Maja rörde sig då och mobilen reagerade Gillbergs uppgift är ju att väcka tvivel.

Men jag hade gärna sett fler frågor till Johanna Jag uppfattade det som att de fick avbryta pga tidsbrist Inte snyggt av Johanna att säga att Tove kunde legat i grannens baklucka. Så bra att det kom fram.

J, iofs är det flera av rättsläkarna som pratar om tidig medvetslöshet, så det är möjligt. Men med tanke på hur mycket tid ianspråk Clea fick för att upprepa sitt mantra, så kan Gillbergs försvar blekna lite (eller inte, då det kan uppfattas som lite störande också, och rätten är van at "lyssna").

Ja, åklagaren fick backa lite, och visst, Gillberg ska väcka tvivel.

Men det känns som att det finns så mycket mer att göra här.

Ja, verkligen bra att visa hur Johanna är beredd att kasta mörker över andra, och kanske just detta vittne är ett sådant som hon vill hämnas på

Han har är ju nyckelvittne och så försöker hon samtidigt lägga villospår... två flugor i en smäll, kanske hon tänkte.
Citera
2023-10-11, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag blev minst sagt förvånad över att inte någon av dem ens nämnde att det krävdes två GM.
Den enda som nämnde att det omöjligt kan ha varit 1 gärningsman, utan måste ha varit 2, pga skadebilen, var väl Toves anhörigas målsägande?
Citera
2023-10-11, 16:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Angående punkt 3 om det inte längre finns skäl för beslutet måste domen först ha vunnit laga kraft innan vederbörande kan bli frisläppt.

Ok, du förstår ingenting av det som står i lagen, kan jag konstatera.

Du kanske inte har fattat det, men häktningen prövas med jämna mellanrum under ex.vis förundersökningen, och rätt som det är kan domstolen finna att skäl saknas, och sätta den misstänkta på fri fot. Sådant händer hela tiden. Du blundade så klart ockå för det fall som EsmeraldaFelicia tog upp, där fyra män som i tingsrätten dömts till livstid, sattes på fri fot av hovrätten direkt efter huvudförhandlingen. Du menar kanske att hovrätten i det fallet bröt mot lagen?

Och vem vet, med lite tur, för Maja, kanske hon sätts på fri fot redan denna veckan.
Citera
2023-10-11, 16:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Den enda som nämnde att det omöjligt kan ha varit 1 gärningsman, utan måste ha varit 2, pga skadebilen, var väl Toves anhörigas målsägande?

Du har rätt i att något av målsägandebiträdena, jag vill minnas att det var Albins, som gjorde gällande att antalet skador på Tove visade att det måste ha varit mer än en gärningsman. Han hade satt ihop en powerpointpresentation med en bild på en "streckgubbe" där alla skador pekades ut, för att hävda sin uppfattning på den punkten.
Citera
2023-10-11, 16:37
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Från Rättegångsbalken kap 24 paragraf 21.

Citat
21 § Döms den misstänkte för brottet och är han häktad, skall rätten, enligt de grunder som anges i detta kapitel, pröva om han skall stanna kvar i häkte till dess domen vinner laga kraft.

Rättegångsbalk (1942:740)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#top

Det betyder att Maja måste stanna kvar i häktet då denna domen som kommer om 14 dagar till tre veckor har vunnit laga kraft. Som du vet så är ju Maja redan dömd, men domen är överklagad och därmed har den inte vunnit laga kraft. Så vi får tyvärr vänta på denna domen som komma skall.

Ja vi får hålla tummar och tår för att hon får fortsatt livstid 🙏 . Måste vara fruktansvärt jobbigt för Toves familj att lyssna på dessa psykopater som endast är ledsna för att de sitter där de sitter , inte för att Tove är död. Död pga av deras handlingar 🤢
Citera
2023-10-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tycker att det du beskriver ovan ganska tydligt visar att Eriksson och Thiblin INTE har tagit till sig de specifika fynd som finns i detta fallet och, som jag menar, gör rent generella uttalanden.

Eriksson: Man kan kvävas ihjäl av en ärta.

Ja, eller, Nej, en ung frisk person kan inte det. En frisk person hostar upp ärtan.

Thiblin: Det kan ha varit massvis med magsäcksinnehåll i lungorna.

Ja, eller, Nej, har han studerat röntgenbilderna och radiologens utlåtande? Nej!
Har han en förklaring till vart allt det maginnehållet skulle ha tagit vägen? Nej!
Kom det en myrslok och sög upp det ur Toves lungor? Knappast.

De gör bägge två helt generella uttalanden som vem som helst kan påstå i vilket fall som helst, som inte har tagit del av och tagit till sig de noggrant genomförda undersökningar, resultat, fynd och utlåtanden av dessa som finns, i detta fallet då särskilt röntgenutlåtandena.

Jo men det är i sig inget konstigt egentligen
Att en forskare kan rent generellt kritisera en annan forskare eller experts slutsatser genom den egens generella expertis men det blir ju lite drygt och Eriksson är rätt dryg så det är därför han gärna gör sådana här uttalanden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in