Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
De kommer förstås ha olikavinklingar på 02:33 händelsen, men det förefaller orimligt att rätten kommer att ta det som att det är osäkert vems ansikte som visats.
???
Snarare tvärtom så kommer kan rätten knappast göra någon annan iakttagelse än att det är osäkert vems, om någons, ansikte som telefonen noterat. Visst kan man dra slutsatsen att det mest sannolika borde vara Maja, men det är högst osäkert.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Maja säger ju själv på åklagarens fråga att hon hade mobilen i sängen eler i fickan.
Och att hon sov. Johanna säger att hon hämtade ett lakan där Maja sov.
Vems ansikte såg mobilen? Det är långtifrån säkert.
Är det rimligt att Maja ljuger och att mobilen såg hennes ansikte. Absolut, men varför låste den då inte upp?
Är det rimligt att Maja talar sanning, och att mobilen såg Johannas ansikte. Absolut, och det kan förklara varför den inte låste upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Hon minns inte säger hon, men det troliga är ju att Maja tagit upp mobilen och kollat, men att något antingen skymt bilen, eller att vinklingen inte varit helt rätt.
Hon är ju uppe 02:19- 02:25, så låter det troligt att någon annan (Johanna) är där och kikar 02:33, när förmodligen mordet sker, grannen ringer på osv?
Minns inte? Hon sa väl klart och tydligt att hon sov?
Om jag förstått rätt är detta hela förhöret med Maja, som Expressen rapporterade det live
Citat:
Hellman lutar sig framåt för första gången under rättegången. Armbågarna på bordet.
Åklagaren: Har du minnesbilder från tiden 02.33 när din telefon först lyser upp och registrerar ett ansikte med face-id. Har du något minne av att din telefon varit uppe vid det tillfället?
– Nej.
Du har tidigare sagt att du låg och sov.
– Ja.
Det är din minnesbild fortfarande?
– Ja.
När du la dig och sov, har du någon aning om var telefonen är?
– Eh... Jag tror den är i sängen. Eller alltså på mig på något sätt.
När du säger på dig, hade du fickor?
– Ja.
Den kan ha legat i fickan eller i magväskan eller sängen?
– Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
02:33 händelsen ser jag som omöjlig till att visa annat än att Maja på något sätt plockat upp mobilen, men att det skulle bevisa fasthållande av händer eller tvärtom visa att att hon var i sängen, det ser jag som omöjligt.
Det är en märklig omöjlighet du ser där måste jag säga. Jag skulle vilja påstå det omvända, det är omöjligt att med bestämdhet påstå något om vem som gjort vad vid 0233.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror att Gillberg behöver visa och trycka på att det är fullt möjligt att utföra mordet på egen hand (skallaskadan ha ha påverkat medvetandet bestydligt och därpå snabb medvetandeförlust av strypnngen), att det inte finns något DNA från Maja i badrummet, det finns inget som binder henns till badrummet öht, att tiden 02:43 då är mordet redan gjort. Åklagaren har inte tydligt visat att Toves kropp kunnat gömmas undan (hund har inte markerat ens i hall och trapphus) och dammprotokollet är just dammigt. Mycket osäkert hur mycket damm, och skrivet månader efter, man kollade efter en levande Tove).
Allt det där är redan bevisat. Gillberg behöver inte göra mer än att påminna i sitt slutanförande att de bevis som presenterats under huvudförhandlingen föreligger, att det helt saknas bevisning emot Maja som delaktig i mordet, och att det presenterats bevis som talar för att hon inte varit delaktig liksom för att Johanna kan ha utfört gärningen på egen hand.
Att hund inte markerat säger ingenting i detta fallet. Det är också anledningen till att det inte sagts ett ord om någon hund under rättegången.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
De ljud som vvittnet jhör utanför lgh efter dusarna kan vara från konvuslsionsfasen, inget hellr som Gillberg frågade om.
Och det enda som vittnar om Mjas fasthållande är Johanna, som ju varit extremt vag i sin förklaring vad, när och hur Maja hållit i händerna.
inga frågor om det heller...
Precis. Allt detta är redan frågat om och visat. Gillberg fokuserar på det som är viktigt. Den enda detalj som pekar ut Maja som delaktigt i mordet, Johanna, och hennes bristande trovärdighet.
Det är, vill jag påstå, kompetent av Gillberg att göra just det och att inte blanda bort sina Ess med mer eller mindre betydelselösa kort i leken.